Ga naar inhoud

Tuning, brandstof voorschriften tegenstrijdig?!


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik citeer slechts uit je eigen link (#75)

Daarin wordt mijn vermoeden bevestigd, dat je de EGR ongestraft kunt dichtzetten en dichtlaten bij de APK, zonder dat je daarvoor op de vingers wordt getikt.

Ik wilde deze gelegenheid niet onbenut voorbij laten gaan.

De EGR dichtzetten is toch ook een vorm van tuning ?

Sorry, ga maar gewoon weer verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, de eerste keer, dat ik dit onderwerp aankaartte, is inmiddels een jaar geleden en ik dacht bij de buren.

Maar leuk je nu beter te leren kennen, tot voor kort geen idee wat JD is en dat jij daar werkt.

Maar, om toch nog eventjes met de advocaat van de duivel sprekend, in de advertentie wordt niet duidelijk, dat je met het afblinden van de EGR de relatieve uitstoot aan NOx ( ppm mg/ m3) verhoogt.

Beter zou zijn dit wel te vermelden en daarbij de kanntekening te maken, dat de absolute uitstoot aan NOx (g/km) daalt, omdat de motor tengevolge van die afblinding juist efficiënter is gaan werken en daardoor minder brandstof gaat verbruiken.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, de eerste keer, dat ik dit onderwerp aankaartte, is inmiddels een jaar geleden en ik dacht bij de buren.

Maar leuk je nu beter te leren kennen, tot voor kort geen idee wat JD is en dat jij daar werkt.

Maar, om toch nog eventjes met de advocaat van de duivel sprekend, in de advertentie wordt niet duidelijk, dat je met het afblinden van de EGR de relatieve uitstoot aan NOx ( ppm mg/ m3) verhoogt.

Beter zou zijn dit wel te vermelden en daarbij de kanntekening te maken, dat de absolute uitstoot aan NOx (g/km) daalt, omdat de motor tengevolge van die afblinding juist efficiënter is gaan werken en daardoor minder brandstof gaat verbruiken.

Ach, als je auto 2 ton is vol-geslipt met slijk door de EGR klep, dan zal de auto ongetwijfeld meer roetuitstoot en Nox uitstoot hebben ten gevolge van het dichtslippen van de inlaatkanalen.

EGR is puur type goedkeuring, kleppen zelf en EGR koelers gaan vaak kapot (m.a.g. veel kosten buiten de fabrieksgarantie, schokkend rijgedrag rond de 1800-2000rpm). Een motor is veel beter af zonder die klep. In eerste instantie is het misschien wat slechter voor het milieu (al is de roetuitstoot lager zonder EGR), maar als de motor in de loop der jaren vol-koekt schiet het ook niet op....

egr.jpg

EGR1.jpg

aangepast door Race Eend
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met andere woorden die EGR klep wordt gemonteerd als een soort van roetfilter om aan de juiste milieu eisen te kunnen voldoen ?

EGR klep wordt gemonteerd om uitlaatgassen te hergebruiken in de verbranding bij deellast en stationair etc. Dit verlaagd de NOx uitstoot. Echter diesel uitlaatgassen zitten vol met roetdeeltjes, die komen overal in de motor terecht, dat is slecht (volgas staat de EGR klep al volledig dicht vanaf de fabriek).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja of je moet roet willen sparen.

maar kort samengevat zit dus een EGRklep er alleen maar in om dus aan bepaalde emisie eisen te voldoen maar

motorisch gezien is het een ramp ding en zou deze er dus eigenlijk niet in mogen zitten

of je zou een roetvanger voor je egr klep moeten hebben zitten en dan haal je alle voordelen er wel uit met die EGR klep !?

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

of je zou een roetvanger voor je egr klep moeten hebben zitten en dan haal je alle voordelen er wel uit met die EGR klep !?

niet echt haalbaar, die roetvanger gaat dan ook weer dicht zitten. Bovendien blijf je dan zuurstof arme lucht her-verbranden. Weg met dat ding dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring:

op zich al een schrikbarend verbruik met de caravan van Zuid-Holland naar Assen met BP ultimate haalde ik 9,4 km op een liter, dezelfde weg terug (in assen weer eens een keer euro95 getankt) kwam ik nog maar 7,4 km per liter ver. Tevens zag ik dat de olie temp gemiddeld 2 graden hoger aan gaf.... Tuurlijk kan wind hier ook wat verklaren, de combinatie fabia en 25 jaar oude Bürstner (850 kg) heeft natuurlijk een stroomlijn van een ui, maar ik ben wederom overtuigd van de betere brandstof.

oh ja voor de nieuwerwetsers onder ons: dit is dus 10,6 liter BP ultimate per 100 km en ruim 13,5 liter euro 95 voor diezelfde 100 km.

reken zelf maar uit welke brandstof uiteindelijk goedkoper minder duur was.

Wat betreft de tuning: met de sleurhut met 2 vingers in mijn neus. gewoon de toegestane 90 km/h (oké 92 à 93, 98 op de teller), even wat vrachtwagens inhalen zonder overig verkeer te hinderen (in een zucht en een scheet op de in Frankrijk toegestane snelheid).

Bestaan die trouwens nog, die ouderwetse caravan spoilers?, denk dat het verbruik dan verbeterd.

Ik ben er van overtuigd dat het verschil in verbruik (solo / caravan) voor een Yeti minder groot is als van mijn Fabia.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk moet je het wel over hetzelfde traject in dezelfde richting meten, Ron. Merk met de Yeti, die dezelfde op die van een bushokje lijkende stroomlijn heeft als jouw combinatie, dat het behoorlijk kan schelen, wind mee of tegen. Ik ben ook wel overtuigd van BP Ultimate, maar vooral vanwege het prettiger rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe