Ga naar inhoud

Tuning, brandstof voorschriften tegenstrijdig?!


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Oh ik dacht dat dit meer voor mensen was die niet konden schakelen , of omdat ze lui zijn om te schakelen

Maar vind wel vies hoor mensen met hun vinger in hun neus, al die bagger komt weer op je stuur terecht ! Blehhh

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Volgens mij is die info gewoon tegenstrijdig: of de fabrikant geeft het fout aan, of de tuner.

 

Aan de compressieverhouding wordt niks veranderd bij dergelijke tuning. Enkel wanneer de tuner de turbodruk hoger zou opvoeren dan bij de fabrieksversie, zal je een hogere compressie krijgen, en dat zou er dan eventueel voor kunnen zorgen dat '98 voordeliger is.

 

Als je (zoals bij Rosinfield) verder gaat tunen dan wat af-fabriek geleverd wordt, dan is het een ander verhaal. Dan kan je niet meer vergelijken met wat de constructeur opgeeft. Dan kan je enkel nog voortgaan op wat de tuner zegt, en hopen dat het correcte info is :). Uittesten kan sowieso geen kwaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij lijkt dat het nauwelijks vermogenswinst oplevert als je tuned van 86 naar 105 pk. Wel als je tuned naar 140, vanuit 86 of 105

eh? Van 86 --> 105 is 19pk winst,  is een 22% toename.

van 105 --> 140 is 35pk winst, is een 33% toename.

Toch beiden een forse stijging. Alleen jammer dat ze niet gelijk de remmen, ESP/ABS en ophanging mede aanpassen... 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen jammer dat ze niet gelijk de remmen, ESP/ABS en ophanging mede aanpassen... 8-)

Als de auto eerder met een zwaardere motor op de markt is gebracht en nadien met een lichtere is hier geen probleem.

Bv: bij de SII is eerst de 1.8TSI op de markt gezet en nadien de 1.4 en daar blijft alles ongewijzigd.

Maar voor de rest is dit wel de waarheid de ophanging remmen en onderstel zijn niet voorzien om de zwaardere krachten op te vangen en dat kan voor problemen zorgen.

De motoren kunnen de tuning aan het is de rest waar men ???? kan bijplaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bv: bij de SII is eerst de 1.8TSI op de markt gezet en nadien de 1.4 en daar blijft alles ongewijzigd.

Ik dacht 't niet...

B.v. de zwaardere remschijven van een krachtiger model zitten echt niet op het lichtere model hoor...

Ook wordt ESP/ABS/ASR/ESR parameterisering specifiek afgestemd op een bepaald vermogen en de fysieke eigenschappen van de auto.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou kunnen CH wat betreft Skoda ga ik het niet betwisten.

Heb de ervaring met een ander merk waar dit WEL het geval is daarmede dat ik deze lijn doortrek, maar mogelijk niet geldig voor Skoda.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar heb je dat kunnen testen, met een getunede 86pk versie?


Overigens dat van die remmen en ABS e.d.: een beetje een andere discussie, maar dat lijkt me niet zo belangrijk. Zolang het gewicht van een auto niet toeneemt, hoef je al niet veel te vrezen voor de remmen bij normaal gebruik. Bij een 1.8, 1.4 of diesel variant zal het volgens mij vooral het gewicht (en misschien topsnelheid) zijn die bepalen welke rem-uitvoering er wordt gebruikt.

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne doet het prima op 95, hij heeft twee tankjes 98 gehad, en nu zit er 102 in. Uitsluitend voor het ritueel hoor, ik merk er verder niets van. Je offert wat euro's, prevelt een spreuk over een ontstekingsmoment, en verbeeldt dat hij fijner rijdt. Maar aangezien verbeelding slecht zonder rituelen kan is het de euro's wel waard.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is gewoon zo dat als je een tsi getuned hebt boven de fabriekswaarde, dus in het geval van de 1.2 betekent dat boven de 105 pk (ongeacht of dat oorspronkelijk een 86 pk was, hetgeen ook niet zo waarschijnlijk lijkt, want waarom zou je die niet ook meteen naar 140 pk tunen), dat dan de prestatie duidelijk beter is met 98 (curves van JD laten dat zien). Bij een niet getunede tsi doet hij het ook wel wat beter op 98, maar niet in dezelfde mate. Dat is wat ik er van begrepen had. RaceEend, als je nog meeleest, correct me if I'm wrong   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dezelfde ervaring, die overigens ook op de rollenbank bewezen wordt. Mijn getunede 1.8TSI reed meetbaar en voelbaar beter op BP Ultimate (RON98), en in Duitsland met RON102 van de Aral was het helemaal feest,

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Het moge vreemd klinken maar ik heb de beste ervaringen met E10. Dit blijkt voor mij de combinatie van zuinigst, goedkoopst en meest powerfull. Mijn Spritmonitor geeft na ruim 35000 kilometer m.i. wel een duidelijk beeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe