Ga naar inhoud

Tuning, brandstof voorschriften tegenstrijdig?!


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik ben nu aan het gissen, maar naar mijn idee, zou dit iets te maken kunnen hebben met de milieukeuring.

Er kan extra vermogen uit de 1.2 gehaald worden, door het afblinden van de afgassenrecirculatie, deze is bedoeld om de NOx emissie te verlagen.

Er zijn inmiddels kant en klare setjes verkrijgbaar, om de EGR ongedaan te maken, dit gis ik trouwens niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd, Erik. Die vraag is bij de buren ook wel eens gesteld, en (volgens mij) kwam toen als verklaring dat de motoren zelf weliswaar identiek zijn, maar bijvoorbeeld de turbo's niet. Dat zou het verschil verklaren.

Maar of het daadwerkelijk zo is, of dat het alleen maar een middel is om meer geld te verdienen (door de auto "twee keer te tunen"), weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle documentatie die ik heb kunnen vinden bij VAG geeft aan dat het motorblok identiek is! Turbo's en alle andere mechanische componenten hebben dezelfde bestelnummers, dus tja... :blink:

De auto zelf is vaak wel ietsie anders. Dus de 63kW uitvoering heeft trommelremmen achter, de 77kW uitvoering schijfremmen.

Wellicht iets andere afstelling van de ESP/ABS parameters naar gelang het beschikbare remvermogen c.q. koppel/vermogen van de motor waarop ingegrepen moet worden.

Hetgeen mij nog het meest bevreemdt zijn de 'vage' antwoorden van de heren tuners c.q. de (deels) ontbrekende info van VAG. Wat mij doet bevroeden dat er puur commerciele/marketing argumenten een rol spelen. Is dat niet het geval, waarom geeft men dan geen inhoudelijk antwoord? <_<

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien is het idd wel zo dat je een heel belangrijk punt hebt, dat niet erg strookt met diverse commerciele belangen. Daarom wellicht de moeite waard om de duimschroeven bij de buren zoveel mogelijk aan te draaien dmv kritisch doorvragen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben erg benieuwd of iemand een (sluitend!) antwoord kan geven. Het lijkt erop dat de eens gegeven verklaring mbt verschillende "afmontages" een broodje aap is. Ik wacht in spanning af! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De auto zelf is vaak wel ietsie anders. Dus de 63kW uitvoering heeft trommelremmen achter, de 77kW uitvoering schijfremmen.

Misschien dat daar de 'kruks' zit, het ontbreken van schijfremmen bij dat grote vermogen. Dat men wellicht niet door wil tunen ivm de RDW keuring?

aangepast door EdK
typo's
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik ben met de voorbereidingen begonnen. Heb deze week voor het eerst BP Ultimate getankt. Volgens vele de meest hoog-octaan brandstof in Nederland. Was wel duur spulletje, kostte me op een volle tank ruim 6 euro meer.

Ga eens kijken of ik in Duitsland er Aral 102 in kan doen. BTW: Aral is onderdeel van BP en het komt uit dezelfde raffinaderij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kreeg net tijdens het tanken een foldertje in mijn handen gedrukt. Heb net ff op de website zitten kijken, misschien voor jou ook leuk om eens rond te neuzen Erik!

Zie hier de website, en hier nog twee verklaringen van Tüv (benzine) en (diesel).

aangepast door EdK
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet het wel,, denk ik.. als ik in Duitsland topprestaties wil, misschien i het dan het overwegen waard.

Met hier mn slakkengang( vaak op de linkerbaan om de rest van NL zuinig rijden te leren :lol::doh2::mad3::() heb ik aan gewone diesel meer dan genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe