Ga naar inhoud

Tuning, brandstof voorschriften tegenstrijdig?!


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik wil het even hebben over tuning en de brandstofvoorschriften die je vaak hoort.

Je hebt b.v. van de 1.2 TSI twee uitvoeringen die je zo af-fabriek kunt kopen.

De 63kW en de 77kW uitvoering. Verschillen zitten alleen in de ECU. Daarom kan een 63kW model ook electronisch getuned worden naar 77kW.

Prima, vervolgens geeft ABT tuning b.v. aan dat je dan wel een hoger octaan gehalte brandstof moet gebruiken, dan de standaard EURO 95, om er voor te zorgen dat je hiervan optimaal gebruik maakt. Anders haal je niet de volle meerwaarde er uit. Prima.

Maar nu komt het! Als je af-fabriek een 77kW uitvoering koopt, dan staat er zelfs in het boekje dat je wel een hoger octaan gehalte brandstof mag gebruiken, maar dat dat geen vermogenswinst oplevert?!?

Da's toch vreemd?

Als de fabriek het motorblok tuned, maakt de brandstofsoort niet uit, maar als de (huis)tuner van VAG het doet, dan zou het plotseling wel uitmaken... :wacko:

Hoe ken da nou? :blink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar nu komt het! Als je af-fabriek een 77kW uitvoering koopt, dan staat er zelfs in het boekje dat je wel een hoger octaan gehalte brandstof mag gebruiken, maar dat dat geen vermogenswinst oplevert?!?

Da's toch vreemd?

Da's niet vreemd, da's gewoon incorrecte informatie. Ook de ongetunede 77Kw-versie levert meer vermogen als je benzine met een hoger octaangetal tankt.

ja, waarom niet? Wellicht dat zo iemand als Stek een goed antwoord heeft

Ik denk het niet, want Mijnheer Stek heeft maar van één ding verstand: airco's! Dat is zijn specialiteit! Evenals een gezonde dosis eigenwijsheid overigens, daar heeft hij al een paar keer aanvaringen mee gehad in het verleden. Hij weet veel over airco's, maar zodra iemand die er ook verstand van heeft een andere mening heeft was'tie boos en kondigde hij aan nooit meer op het forum te komen. Nu is'tie ineens weer terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer het maar! Ik ben altijd blij als ik in Duitsland de eerste Aral tegenkom, die Aral 100 heeft in de praktijk een octaangetal van 102 en dat merk je 9bij mijn auto in ieder geval) direct. Ik neem aan dat het effect sterker zal zijn naarmate het vermogen hoger is, maar ook bij kleinere of minder potente motoren kun je 't wel voelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's niet vreemd, da's gewoon incorrecte informatie.

Dus eigenlijk zeg je nou, dat de klant onjuiste informatie krijgt. M.a.w. de klant wordt weer eens bed*nderd... Aan de andere kant, wie moet je nou nog geloven? Wat is nou wel, wat is nou niet marketing prietpraat? Feit blijft dat de auto-business vaag, ondoorzichtig is, en de klant voor dom houdt. spam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, 't is ook maar net hoe zwaar je het wilt maken. Ik noem het niet direct de klant bedonderen, maar zie het soortgelijk als mijn auto die standaard al dik 180 pk leverde in plaats van de beloofde 160. Ben ik dan bedonderd? Nee, de fabrikant is gewoon voorzichtig in zijn beloften. En 't kan achteraf beter meevallen dan tegenvallen, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij weet veel over airco's, maar zodra iemand die er ook verstand van heeft een andere mening heeft was'tie boos en kondigde hij aan nooit meer op het forum te komen. Nu is'tie ineens weer terug.

Ach zeker weer afgekoeld

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het octaangehalte van benzine heeft betrekking op klopvastheid.

Een hoger octaangehalte voorkomt het vroegtijdig ontsteken van het brandstof/lucht mengsel aan het einde van de compressie slag en als dat toch gebeurt, heet dat detonatie .

Door het toevoegen van additieven (dopes, vroeger lood) wordt de ontstekingstemperatuur van het mengsel verhoogd, om dit te voorkomen.

Een hoger octaangehalte betekent dus niet, dat de verbrandingswaarde ( hoeveel energie per liter) van de benzine toeneemt.( even simpel: lood brandt niet)

Als je toch harder denkt te gaan rijden, na het tanken van hoger octaan brandstof, zou het kunnen zijn , dat bij volvermogen er voorheen (enige ) detonatie optrad.

Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van de rij omstandigheden en de motorconfiguratie. (turboblower, wel of geen intercooler)

In dit verband neem ik mijzelf nu voor ,vanwege een aanstaande reis naar Zermatt (Zwitserland)

en gebuikmakend van de ervaringen van de inmiddels uithijgende en revaliderende Yeti "Henk":whip: , de volgende preventieve maatregelen te treffen:

- De km stand van mijn Yeti ( 1,2 DSG) is nu 22.000, bij 30.000 is de eerste onderhoudsbeurt, ik ga dit voornamelijk ,wegens het vervangen van het luchtfilter, vervroegen .

- Gebruikmaken van de ervaringen van Marco O2 : ruim van te voren klopvaste(re) brandstof tanken.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik val nu echt van mijn stoel Rosinfield, je had je eerste beurt ( Henk dan) voor je vakantie laten doen ?

En ruimschoots voor de 30k beurt.

Mag ik vragen, wat je beweegredenen waren, die van mij heb ik al beschreven.

En in kromme volten geloof ik niet, zeker niet na jouw gedetailleerde beschrijving van het incident.

Wordt bij 30k het luchtfilter eigenlijk wel vervangen ? deze vraag stel ik nu tegen mijzelf, er is nu toch, behalve een verdwaald melkpak, niemand meer in de kantine.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, dat was een zgn zomercheck. Ik denk dat je daar met de moderne elektronica-auto's maar beter wel in kunt geloven. Er was niets aan de hand, tot ik weer wilde wegrijden bij die supermarkt. Ten onrechte een storingslampje, dat vervelend genoeg ook een noodloop activeert. Er was in werkelijkheid niets aan de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Luchtfilter vervangen (o.b.v. kilometerstand)

Dit staat in mijn onderhoudsmanual.

Ik ben slecht in afkortingen, wat betekent O.B.V. kilometerstand, ik pijnig mijn hersenen.

Het zal wel weer niets met km's of draaiuren te maken hebben

Maar in overleg kan wel weer alles , anders, dus ik ga eisen verzoeken om het filter gewoon te vervangen, liefst waar ik bij sta,

Het oude filter wil ik graag terug hebben, het kopje "afvoer milieu" op de rekening is daarmee vrijwel teniet gedaan.

En kom ik er eindelijk eens achter, of gebruikte luchtfilters goed in de open haard branden, ik denk van wel, maar ik mag geen vooroordelen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, dit soort daadkrachtige aanpak, spreekt mij aan CH.

Gewoon proefondervindelijk al het geneuzel weerleggen. (of met schaamrood erkennen, etc)

Kijken wat er gebeurt.

Zelf ga ik eind September over de Alpen, met een 1.2 DSG, maar dan wel met schone longetjes.

Ik ga dan geen hoger octaangetal tanken, maar dit dan wel afhankelijk van jouw eerdere ervaringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook wel erg benieuwd of je het verschil ook merkt in een motor met een kleinere longinhoud. Maar er zit natuurlijk wel een turbo op, en over het algemeen merk je er meer van bij een motor die aan de zuurstof ligt, om in de termen te blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog ff wachten voordat ik het ga proberen bij onze Oosterburen.

Brengt me trouwens op een andere vraag m.b.t. dit topic:

De VAG 1.2 TSI 77kW is een fabrieksmatige getunede versie van de 63kW uitvoering. En je kunt de 77kW laten tunen door een externe tuner tot 103kW.

Maar als je komt aanzetten met een 63kW kan de externe tuner die ook tunen tot 77kW.

Doorredenerend, waarom kun je dan niet in 1 keer van 63kW naar 103kW??? :huh:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe