Ga naar inhoud

Mijn irritatie van de dag


MarcoO2
 Delen

Aanbevolen berichten

Hammmm, das nog best veel want een Fisker is ongeveer een ton in Euro en die heeft ook 14% bijtelling! Die Fisker is nog iets vriendelijker voor het milieu want die uitstoot is 51 gram. Maaaaaaaaar een Tesla is nog vriendelijker voor de bomen want die wisselt ook voor een ton in Euro van eigenaar maar die heeft 0% bijtelling, tadatatatatatadaaaa!

aangepast door Isoman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn irritatie? De beroerde kwaliteit van fietsen... :angry:

Ruim 3 jaar geleden een fiets gekocht voor onze dochter.

En die begint nu spontaan weg te rotten! Er is zulk beroerd materiaal gebruikt, het verteert gewoon. De spaken rotten gewoon dwars door de velgen heen! (zie bijgevoegde foto's).

Kijk, dat kinderen niet zachtzinnig met een fiets omspringen, ok.

En dat je af en toe wat dingen als lekken banden, een kapotte spaak of een gebroken kettingkast moet vervangen, tot daar aan toe.

Maar deze rot letterlijk weg waar je bij staat!

De afgelopen jaren al tig spaken vervangen, maar inmiddels gaat dat niet meer, want de gaten in de velg rotten gewoon open c.q. scheuren.

post-47-0-11135700-1365680840_thumb.jpg

post-47-0-56659400-1365680841_thumb.jpg

post-47-0-83529000-1365680842_thumb.jpg

post-47-0-17662400-1365680844_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel van belang misschien wat voor fiets het betreft, budget of een wat duurder type? En verder is het natuurlijk zo dat dit soort onderdelen niet worden gemaakt om een leven lang mee te gaan, maar om met enige regelmaat vervangen te worden. De schoorsteen moet roken natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de branchevereniging zelf, gaat een gemiddelde fiets 13 jaar mee:

http://www.raivereni...es/fietsen.aspx

de gemiddelde levensduur van een fiets bedraagt ca. 13 jaar.

Dus een fiets waar <2000km per jaar op gefietst wordt, zou echt niet zodanige ernstige verrottingsverschijnselen moeten vertonen... :o

De velg op zich is geen, een aan slijtage onderhevig onderdeel. Dat zijn natuurlijk banden, remmen, kettingen e.d. wel.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier denk ik toch dat het een beetje merkafhankelijk is, ik fiets vrij veel met racefiets en MTB, en heb nooit zulke problemen gehad. Ik heb er zelfs nog nooit van gehoord. De lagers durven wel eens slijten na een tijdje, maar dat is normaal en ook de kost niet.

Ik veronderstel dat een paar goede wielen heel lang mee kunnen voor dergelijk gebruik (om de cassette over te zetten heb je wel een speciale set sleutels nodig, die krijg je anders nooit los). Maar eigenlijk moet je je een beetje verdiepen daarin. Er zijn heel wat fietswinkels die duurdere kaders afmonteren met goedkoper materiaal, of enkel bijvoorbeeld de achterderailleur van een bepaald type monteren (dan staat de naam er op ;)). Je ziet het niet meteen als je het allemaal niet kent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel van belang misschien wat voor fiets het betreft, budget of een wat duurder type? En verder is het natuurlijk zo dat dit soort onderdelen niet worden gemaakt om een leven lang mee te gaan, maar om met enige regelmaat vervangen te worden. De schoorsteen moet roken natuurlijk.

Na 3,5 jaar is echt te snel, maakt niet uit hoe vaak en in welke klimatologische omstandigheden je het gebruikt. Bovendien kan je aan de schade zien dat het materiaal gewoon te zwak is. Dat is iets anders dan een chroomlaagje dat na 20 jaar wat krassen en butsen heeft.

Mijn opa deed nog aan ouderwetse onderhoudsschema's. Met de fietsen van toen resulteerde dat in fietsen die pas met 50 jaar het loodje leggen mét de originele wielen. En dat kwam dan nog omdat de fietsen de man hadden overleefd die het onderhoud deed. Toch een mooiere invulling van het begrip life time cycle.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Herkenbaar, maar wat is een gerenomeerd merk tegenwoordig? Over welk merk hadden we het trouwens in dit specifieke gedeelte?

Onze dochters hebben trouwens ook zo'n baggerfiets met zo'n krat voorop omdat het "zo leuk was". Aangezien ik niets te vertellen heb in dit huis met allemaal dames zijn die er wel gekomen tegen alle adviezen in. Gelukkig zijn ze er zelf nu achter dat het niet hun beste keuze was... Maar het blijft wel zonde geld natuurlijk.

Bijna alle fietsenboeren laten hun spullen elders in elkaar schroeven en/ of gebruiken goedkope spullen. Er zijn slechts weinig (dure!) merken die kwalitatief hoogwaardige spullen verwerken. Daar hebben ook de velgen en zelfs de spaken nog een eigen naam en zet de monteur zijn naam op het kaartje dat aan de fiets hangt....

Met name het midden- en onderste segment zijn heel goed in het verbouwen van prut. Dan staat er misschien wel een bekende naam op de versnelling, maar het frame en de velgen zijn no-name spul dat ze voor enkele euro's van ver laten komen. Dan heb je natuurlijk spaken voor een duppie per stuk en dat is natuurlijk wel goedkoper dan € 1,50 per stuk als je "de echte" wilt die bij een goede velgen horen. En waarom zou je die dure spaken gebruiken in velgen van € 15,= (terwijl een beetje velg toch zo'n vier keer zoveel kost)?

Daar komt nog eens bij dat veel mensen via fietsplannen om de 3 jaar een nieuwe halen en er dan ook maar weinig last van hebben. Alles zo'n beetje rondom de € 750,= in elkaar gezet. Als het duurder is mot de prijsbewuste Nederlander het niet, want bij zo'n "gratis" fiets ga je natuurlijk niets zelf betalen ;) .... Kwaliteit heeft zijn prijs en die willen we normaliter niet betalen.

De gemiddelde levensduur heeft trouwens ook betrekking op "oude" kwaliteit en daar zitten ze dus van 25 jaar geleden nog bij in. Over 10 jaar weten we meer :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit geval betreft (volgens diverse statistiek) 's-werelds grootste fietsfabrikant. Die ook een vestiging in Lelystad heeft...

Maar die velg, dat is gewoon absurd, die lost gewoon op, onder weersinvloeden. Zulk beroerd waaibomenmetaal heb ik nog nooit gezien... :huh:

aangepast door Captain Hook
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb trouwens nog een fiets van 1965, van mijn oma. Die gebruik ik om in de zomer naar het station te fietsen. En volgens mij kan die nog 25 jaar mee hoor. Maar die dingen zijn dan ook volledig in staal, loodzwaar :). Met smeernippels gemaakt, nu zijn het onderhoudsvrije lagers (die wel met veel minder weerstand draaien, dat mag ook gezegd worden).

Bekende naam op de versnelling zegt trouwens ook niets. Al de fietsen die je koopt in de grootwarenhuizen (bij ons Makro, carrefour, enz) zijn allemaal shimano afgemonteerd. Dat is de grootste bagger die er is, zelfs als je ervaring hebt in een fiets afmonteren/onderhouden, krijg je die rommel nog niet afgesteld. Terwijl een shimano ultegra (voor racefiets), super materiaal is. Feit is wel dat een shimano ultegra groep alleen al bijvoorbeeld 600 euro kost en een hele baggerfiets 150 euro.

@CH: Zijn de wielen wel van hetzelfde merk als de kader?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je al terug geweest, Erik? Lijkt mij dat je een beroep zou kunnen/ moeten doen op nonconformiteit. Je mag verwachten dat een fiets van een degelijk merk langer dan een paar jaar mee gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee van welk merk de velgen zijn. Maar we hebben destijds die fiets als een merkfiets gekocht, bij een reguliere rijwielwinkel en of dan alle subcomponenten van datzelfde merk zijn, doet niet ter zake.

Je controleert toch ook niet of de boutjes, velgen, elektronica van je Fiat of je Skoda wel door die fabrikant gemaakt/geleverd zijn? Dat doet ook helemaal niet ter zake. De fabrikant assembleert het gehele vehikel, onder zijn verantwoording met als doel dat het als vervoermiddel enige jaren dient vol te houden. Simpelweg, dat doet deze fiets NIET. -_-

BTW: heb zowel die fabrikant als de winkel op de hoogte gesteld van onze teleurstellende ervaring met het ontbreken van enige vorm van kwaliteit. "men zou er nog op terugkomen..." was het antwoord.

Onder verwijzing naar: http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe