Ga naar inhoud

Mijn irritatie van de dag


MarcoO2
 Delen

Aanbevolen berichten

In dit geval betreft (volgens diverse statistiek) 's-werelds grootste fietsfabrikant. Die ook een vestiging in Lelystad heeft...

Ook ooit een fiets gehad van die fabrikant (met een Taiwanese G)... Was toen (10 jaar geleden) ook al niet zon goed product terwijl we toch niet de goedkoopste fietsen gekocht hadden. Maar zo erg als op de foto was het nu ook weer niet.

Gelukkig nu een al vele jaren een randonneur van een Friese firma met een erg Japanse naam en daar nog geen spijt van gehad, maar die was dan ook niet zo goedkoop ondanks een korting voor het overjarige model. Het voordeel is dan wel dat ze netjes opsommen welke onderdelen er nu in verwerkt zitten tot op het niveau van de spaken. Het geheel netjes afgemonteerd en je weet wat je krijgt.

Bij de meeste andere merken (ook Gazelle en Batavus) moet je het inderdaad met de naam op het frame doen en met een paar onderdelen met een naam erop. Dan kunnen er altijd no-name spullen tussen zitten.

Nu even hopen op de coulance van meneer Gi.nt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je controleert toch ook niet of de boutjes, velgen, elektronica van je Fiat of je Skoda wel door die fabrikant gemaakt/geleverd zijn? Dat doet ook helemaal niet ter zake. De fabrikant assembleert het gehele vehikel, onder zijn verantwoording met als doel dat het als vervoermiddel enige jaren dient vol te houden. Simpelweg, dat doet deze fiets NIET. -_-

Neen, dat doe ik niet, en dat doet er inderdaad niet toe. Maar wat eerder gezegd is, het zijn vaak de fietswinkels die zelf assembleren. Merk X levert 100 kaders, en een Merk Y 100 sets wielen. Voor gewone stadsfietsen weet ik wel niet of het courant gebeurt. Bij mountainbikes en Racefietsen gebeurt het heel vaak. Maar misschien ben je dus aan het klagen bij Merk X, over Merk Y, terwijl die daar helemaal niks mee te maken hebben.

Niet dat ik het er niet mee eens ben dat je mag verwachten dat die wielen langer mee gaan (al heb je meestal maar 2 jaar garantie op wielen). Maar jij kan best inschatten wat je betaald hebt, en wat je daarvoor mag verwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je net zo goed voor 149 euro een opoefiets bij de Praxis halen. Da's goedkoper (en krijg je ook 2 jaar garantie) dan een bestaande fiets repareren... :(

Eigenlijk is dit triest, heel triest:

-dat we het maar 'normaal' gaan vinden dat alles in elkaar stort en van inferieure kwaliteit is

-weggooi mentaliteit.

BTW: de betreffende fiets heeft geen 149 euro gekost, maar was behoorlijk aan de prijs. En dan verwacht toch wel enigszins een acceptabele levensduur. Ik had ook nooit verwacht dat een velg gewoon langzaam wegrot/oplost. Kijk dat er af een toe nieuwe remblokjes op moeten, nieuwe bandjes, een kettingkastbeschermer kapot gaat, spaakje breekt, dat zijn normale slijtage verschijnselen. Maar dit ECHT NIET.

Of omdat een Skoda nog altijd fors goedkoper is dan een Audi, is het normaal dat de DSG er na 4 jaar onderuit valt? ;) Want ja, het was nou eenmaal een 'budget' vehikel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou niet mogen dat na een korte tijd of zelfs langere de wielen beginnen te roesten heb dit bij mijn fietsen nooit gezien en dan spreek ik over een stuk of 10 fietsen.

Gewoon nieuwe wielen moeten ze geven.

Hier een 25 j geleden een fiets gekocht in de gamma de eerste brug dat ik oprij breekt de stang van de trappers af. Naar de bouwmarkt terug krijg ik daar een nieuwe set trappers in de handen geduwd en dat was het.

Met de fiets en de trappers naar de lokale fietsenboer en die wilde dit niet repareren " kom aan geen brol aan en is geen merk van mij". Van dan af steeds mijn fietsen van verschillende merken gekocht in de handel en nooit broblemen mee gehad.

CH het zal waarschijnlijk een slecht lot wielen zijn die hun leverancier heeft afgeleverd, doet me denken aan de distrubutieketting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er sprongen gisteren weer twee spaaknippels spontaan door de velg heen. Die k*tfiets rot gewoon weg waar je bij staat. En van de (ahum) vakwinkel c.q. fabrikant nog niks gehoord...

Vandaag toch maar ff een nieuwe fiets gekocht. Notabene een nederlands product (made in Schiedam), 2 jaar algehele garantie en 10 jaar op frame e.d.

Een standaard opoefiets voor onze dochter, kan ze in ieder geval weer fietsen. Voor het luttele bedrag van 149 euro (hoe kan het?) bij de Praxis (aanbieding).

Moest thuis nog wel ff wat boutjes (zelfs met RVS boutjes afgemonteerd kwam ik achter) aandraaien en er zit een goedkoop zadel op. Maar dan nog. Dik in de lak, en voor dat geld kun je de vorige fiets niet eens (laten) repareren.

Ben trouwens benieuwd wat de reactie van de fietswinkel en de grote fietsenfabrikant zal zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

CH: ik zou echt opletten met die hele goedkope fietsen hoor (tenzij het echt over een superaanbieding zou gaan, maar voor die prijs kan dat waarschijnlijk niet). In België is het enkele jaren terug in de media geweest, omdat die fietsen ronduit gevaarlijk zijn.

En ik weet het ook uit ervaring. Vooral het stuur is een gevaarlijk punt. Zeker bij draadbalhoofd (en dat zal waarschijnlijk wel als het geen MTB of Racefiets is) heb je echt goede kwaliteit materiaal nodig. Bij een degelijke fiets zal dat stuur nooit loskomen, maar bij goedkope fietsen houdt die bout niet genoeg spanning. Het gevolg ervan is dat je stuur plots los van je vork draait. Als het om dagelijks naar school te fietsen is, krijg je ook snel problemen met je crankas en versnellingen.

Let er in ieder geval hard mee op, en controleer regelmatig de spanning van de bouten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kreeg vanochtend een reactie van de fietsenwinkel, uit naam van die taiwainese fietsenfabrikant:

U bent bij ons geweest met onderstaande kwestie.

[die fietsenfabrikant] biedt uit coulance een nieuwe velg aan. (of 2 velgen, was mij ook niet duidelijk of het voor en achter was)

Mijn collega gaf aan dat er bij een onregelmatige spaakspanning de velg te veel druk krijgt,

Waardoor de spaak uit de velg getrokken kan worden.

Ik zal de velgen voor u bestellen en u laten weten wanneer deze binnen zijn.

Nou, ik wacht dan maar ff af. Alleen velgen? Compleet gespaakte velg? Met of zonder montage?

Kortom, het verhaal is nog niet af...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat verhaal van dat teveel aan spanning lijkt mij echt niet correct als je de velgen ziet (maar de fietswinkel heeft de wielen niet gezien, begrijp ik).

Ik geloof wel dat ze volledige wielen zullen aanbieden, af fabriek komen die gespaakt aan. Wel mooi dat ze dat doen. Je zou zou het maar zo laten, maar dan heb je ook niks. Monteren is ook het werk niet, misschien 10 minuten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat verhaal van dat teveel aan spanning lijkt mij echt niet correct als je de velgen ziet (maar de fietswinkel heeft de wielen niet gezien, begrijp ik).

Dat verhaal van die spanning is idd onzin.

Want alle spaken behoren strak tussen naaf en velg te zitten. En als er wel eens een slag in de velg komt, trek je die slag er uit door spaken te spannen/ontspannen.

En ja, de fietsenwinkel heeft de ingescheurde nippelgaten in de velg wel degelijk gezien. Op overduidelijke macro foto's. ;) Want daar ging het nou juist om, dat je ziet dat het materiaal gewoon inscheurt/wegrot. Dat zie je namelijk heel duidelijk rond de gaten in de velg. Van de rafelige, gecorrodeerde randen.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ze zetten toch wel de banden voor je over en plaatsen de wielen weer in de fiets voor de som van € 0,00 eurie ?

Nou dus NIET! :angry:

Giant heeft alleen de velg opgestuurd naar de fietsenwinkel. Geen spaken, verder niks.

M.a.w. je kunt de kale velg komen ophalen en dat was het dan...

Heb ook gezegd dat ik hiermee niet accoord ga. En de fietsenwinkel zou gaan uitzoeken of ze nog vergoeding kregen voor het omspaken en het monteren...

Belachelijk, dat noem ik geen coulance... -_-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kreeg zojuist weer een berichtje van de fietsenwinkel:

Giant biedt bij producten onder coulance geen arbeidsvergoeding.

Sterker nog, bij normale garantie wordt in principe ook geen arbeidsvergoeding vergoed,

Echter krijgen wij dan wel een tegemoetkoming.

Ik kan u dus helaas alleen de velgen aanbieden.

Ik weet in ieder geval wel waar ik NOOIT meer een fiets koop c.q. onderdelen en/of service ga vragen... :gestoord:

Dezelfde winkel heb ik wel eens vaker om onderdelen gevraagd en toen werd ik ook al nou niet bepaald klantvriendelijk behandeld...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja, dat lijkt me inderdaad een beetje te belachelijk, deze regeling. Maar het is toch vooral een verhaal van de fabrikant die te weinig interesse lijkt te hebben voor de consument. Ze sturen een setje velgen, dat is toch echt niks, maar de fietswinkel mag het verder wel oplossen. Als ze nu een complete set wielen hadden gestuurd, was het een heel ander verhaal.

Naar mijn gevoel wordt die fietswinkel dus ook niet echt fair behandeld. Dan kunnen ze zelf natuurlijk ook nog een geste doen (in de vorm van helft van de werkuren rekenen of iets dergelijks), en daar gaan ze dan ook de mist in. Ze moeten zich ook niet volledig verstoppen achter de fabrikant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

punt is en blijft dat je geen zak te maken hebt met Giant, maar uitsluitend en alleen bij de fietsenwinkel. Ik zou er een stevige brief aan (laten) wagen. Belachelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel Bone Collector volgens de nederlandse wetgeving is Giant in deze heel Coulant want ze geven de velgen gratis aan de dealer.

CH heeft in deze geen donder te maken met Giant maar met zijn winkel waar hij de fiets heeft aangeschaft.

Die blijft in gebreken naar CH toe !

Maar CH moet dus nu aanspraak gaan maken op het consumenten recht wat we hier in Nederland hebben en hiermee de fietsenwinkel om zijn oren slaan.

Want omdat die geen verdere vergoeding krijgt van Giant probeert hij deze te verhalen bij zijn klant (CH in dit geval) en CH zal dus hierin zijn protest aandienen.

En zoals Marco al zegt het is een idiote situatie !

En CH ik zou het niet pikken deze situatie en er zeker een stevige discussie over beginnen bij meneer de fietsenwinkel !

Maar dat hoef ik je niet uit te leggen en denk zelfs dat je er al binnen hebt gestaan !!??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe