Ga naar inhoud

DSG


Philleuh87
 Delen

Aanbevolen berichten

Een DSG-koppeling is echt iets anders dan een normale koppeling, dat extra belasten door hoger koppel vanwege tunen heeft weinig invloed. De clou is dat de koppeling steeds met iets hogere druk gaat werken als de koppeling slipt, en die druk 'onthoudt'. Bij een DSG wordt de slip gemeten, is die te groot dan wordt de oliedruk vergroot tot de koppeling niet meer slipt (of in elk geval binnen de toegestane waarden blijft).

 

Edit: hierbij ga ik er wel vanuit dat het koppel binnen de marge blijft die de DSG aan kan.

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Ik wou gewoon maar aangeven dat ieder voor zijn winkel spreekt, de één weet van niks en bij de ander moet je gaan aanpassingen doen om de koppeling te ontzien...

Idd.

Al deze specialistische bedrijven (zoals ECU-motor tuners en DSG dokters) zijn gespecialiseerd op hun ene vakgebiedje. Niks mis mee. Maar wat ik wel mis is de samenhang/samenwerking. Het gedrag van de auto is één geheel. Een samenspel van het onderstel, de aandrijflijn, de aandrijfbron en alle stuurelektronica/-mechanica.

 

Heb het lange tijd gelden al eens geroepen. De fabrikant (VAG in dit geval) jaagt z'n auto's, volgeladen met meetapparatuur, de woestijn in, bergpassen over, de poolregio's in, de Nürburgring op,etc. Juist om het totaal gedrag, slijtage, elkaar beïnvloedende systemen te testen en/of te kalibreren, korte en lange termijn invloeden in kaart te brengen. En dan nog worden er soms zaken 'over het hoofd' gezien (zoals het stuurkettingen probleem).

 

Maar al dit uitgebreide testwerk zie ik de individuele tuners niet doen. Simpelweg omdat daar de resources voor ontbreken... -_-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is de ene kant. De andere kant is dat de door VAG ongelooflijk heftig geteste auto's een behoorlijke compromis zijn, om onder alle, soms bizarre, omstandigheden te kunnen blijven functioneren. Een Octavia moet het net zo goed in een gehucht in een Oostblokland doen als bij ons. Dat betekent simpelweg dat een auto die in ons goed geplaveide landje, met kwalitatief hoogstaande brandstoffen en gedegen onderhoudsmogelijkheden, er heel wat rek in zit.

 

Ik ben het wel met je eens dat ieder bedrijf precies dát stukje eruit pikt wat hem of haar het beste uitkomt, en dat dat niet persé een coherent geheel hoeft op te leveren. Daarom worden er door sommige tuners ook juist gecombineerde tuningsacties gepland, waarbij zowel het motormanagement, de DSG, het onderstel, de motor, de remmen en de aandrijflijn tegelijk worden aangepast en op elkaar afgestemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarover heeft Raceeend al eens iets gezegd. De extra krachten van motot tuning hebben geen substantieel effect op de koppelinsplaten. De krachten inherent aan de karakteristieken van de dsg instellingen, zijn weer een ander verhaal. De motor tuning is vooral van belang wat betreft het het maximaal koppel. Althans, zo heb ik het begrepen

Koppel is koppel. Vermeerdering door tuning van de motor en vermindering door aanpassing van de DSG leidt er niet toe dat er opeens twee soorten koppel zijn.  

 

Maar fijne oplossing zo. Geniet er maar van. Ik zou het graag ook doen, maar zowel de mogelijkheid als de noodzaak ontbreekt ;).  

Link naar reactie
Delen op andere sites

U zei: "De krachten inherent aan de karakteristieken van de dsg instellingen, zijn weer een ander (dan de extra krachten van motortuning) verhaal."

 

Dat is niet zo. Bij een gelijk schakelgedrag  (van de DSG) wordt het maximaal te verwerken koppel van de koppelingsplaten van de DSG groter naarmate het maximum koppel van aan de krukas vergroot wordt (door motortuning). Schakelt de DSG na motortuning (en voor zelf aangepast te zijn) zelfs nog vroeger op, dan wordt dat effect nog versterkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, maar de fabriek geeft toch een max koppel aan dat de dsg mag hebben? In de praktijk blijkt dat dat zelfs best nog wat meer mag zijn. Mijn punt: daar zullen die platen niet zozeer van slijten wanneer je een beetje normaal rijdt. Eerder doen ze dat door het extreem snel opschakelen van de dsg.

 

Inmiddels weer aardig stukje gereden: van Varsseveld naar Friesland, daar lokaal 30 km en van Friesland naar A'dam. Vnl snelweg dus, zoals gewoonlijk. Overal max snelheid gereden (120/130 op snelweg. Verbruik over dat stuk volgens BC: 1 op 15,2. Deze geeft 1,1 te positief aan en werkelijke waarde zal dus rond 1 op 14 liggen. Vooralsnog dus nog geen invloed op verbruik. Maar dat is natuurlijk ook vrij logisch wanneer je vnl snelweg rijdt   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, klopt. In de 7 op de snelweg is uiteraard hetzelfde als voorheen. Overigens moet je nu ook weer niet denken in termen van spektakel en sensatie. Het gaat gewoon allemaal net wat lekkerder. En die kleine dingetjes als niet praktisch meteen in de 2 wegrijden en het direct oppakken na een rotonde maken het extra prettig.      

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een koppeling die al te veel slipt nog extra belasten, lijkt mij echt geen goed idee. En als je een turbo-gat wil wegwerken, is er weinig alternatief. Ik wou gewoon maar aangeven dat ieder voor zijn winkel spreekt, de één weet van niks en bij de ander moet je gaan aanpassingen doen om de koppeling te ontzien...

lees eens op het andere forum, of op de site van dsg dokter, die koppelingsslip wordt juist gereduceerd door het verhogen van de koppelingsdruk, daardoor kan de koppeling meer vermogen handelen, als je heel fors gaat tunen kan je ook nog kevlar koppelingsplaten laten monteren, die kunnen meer dan 700Nm aan

Link naar reactie
Delen op andere sites

lees eens op het andere forum, of op de site van dsg dokter, die koppelingsslip wordt juist gereduceerd door het verhogen van de koppelingsdruk, daardoor kan de koppeling meer vermogen handelen, als je heel fors gaat tunen kan je ook nog kevlar koppelingsplaten laten monteren, die kunnen meer dan 700Nm aan

@Corné: Het punt dat BC maakt vind je in postje 148. Die vormt de context voor 150.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb de indruk dat het zaakje zich nu weer helemaal gesettled heeft en het rijdt echt fantastisch moet ik zeggen. Op het verbruik lijkt het geen invloed te hebben (blijft tegen de 1 op 14, met inflatiecorrectie voor BC). Maar ik rijd natuurlijk ook grotendeels op de snelweg, alwaar nauwelijks wordt geschakeld 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat ik jouw zegen heb. Zo heel vaak kan het niet, want voorwaarde is wel dat ik er alleen in zit. Mijn vrouw zit als ik normaal rijd al regelmatig met haar armen omhoog en een van angst vertrokken gezicht naast me. Volkomen ten onrechte overigens. Lijkt dan te denken dat ik van alles niet zie of heb gezien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe