Ga naar inhoud

DSG


Philleuh87
 Delen

Aanbevolen berichten

Een DSG heeft een as met alle onpare versnellingen en een andere as met alle pare versnellingen. As A= 1,3,5, en 7, as B = 2,4 en 6.  Een DSG kan max 1 versnelling in één keer op of terug schakelen. 

Als je  70km/u rijdt, dan zit hij in de 7de versnelling: as A staat in 7de, terwijl op as B de 6de klaarstaat. Als je een beetje accelereert zijn hij de 6de inschakelen door alleen de koppeling gebruiken en dat gaat dus heel "smooth".

Als je aan 70 kick-down geeft, dan gaat hij waarschijnlijk naar 3de: Dat is op dezelfde as als de 7de. Bijgevolg moet hij eerst naar 6de of 4de, dan op as A de 3de klaarzetten en dus tussendoor minstens 2 keer koppelen. In dat geval zal dat even duren en aanvoelen alsof de DSG twijfelt.

Dit is erg hinderlijk als je plots een traag voertuig wil inhalen en alles snel moet gaan. Dat is dus schrikken! In dat geval schakel je best manueel terug tot de beste versnelling, geeft ga en schakelt ofwel manueel op, ofwel zet je hem meteen terug in D.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, inderdaad! De illusie dat ik sneller kan werken dan de DSG heb ik echt niet. Daarnaast herken ik het in #26 omschreven probleem niet, althans zeker niet in de mate waarin het daar omschreven wordt. Zoals met veel zaken in het verkeer is ook hier anticiperen belangrijk: regeren is vooruit zien. Als ik in wil halen, en het moet snel gaan, dan heb ik al lang gezorgd dat mijn DSG weet wat ik van plan ben... en schrikken is dan absoluut niet aan de orde.

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt handmatig nooit zo snel de DSG-handel bedienen als dat de elektronika dat wel kan... 8-)

 

Als ik enkele seconden voor ik begin in te halen hem terug in 3 of 4 zet, dan ben ik wel degelijk veel sneller. Je staat dan in de geschikte versnelling, terwijl dat met kick-down ongeveer een seconde duurt. En een seconde is lang als er een tegenligger is.

 dan heb ik al lang gezorgd dat mijn DSG weet wat ik van plan ben...

 

Leg eens uit?

aangepast door DimiTator
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je door die seconde verrast wordt kan ik me voorstellen dat je schrikt. Het zal ook niet een rationele constatering zijn in de trant van "shit, nu kom ik in mijn berekening precies die ene seconde te kort, vaarwel wrede wereld" maar meer een moment van schrik omdat je het gevoel van controle even mist dat je op dat moment juist wel graag wilt hebben.  

Maar als je er van weet kan je die toch ook domweg incalculeren? Die kick down 1 seconde eerder? Of is het ook weer nie zo voorspelbaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even in de gaten houden, of de DSG, in combinatie met een diesel of benzineuitvoering wordt gebruikt.

 

Zelf gebruik ik de kick-down nooit, ook niet bij inhalen.

De 1.2 TSI bereikt zijn maximale koppel al bij een vrij laag toerental.

Dus bij inhalen gewoon een gedoseerde (niet te veel) hoeveelheid gas erbij en hij gaat er als een speer vandoor, zonder merkbare vertraging.

 

De S- stand gebruik ik alleen bij bergafdalingen, het motorrem effect is dan een stuk beter.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik enkele seconden voor ik begin in te halen hem terug in 3 of 4 zet, dan ben ik wel degelijk veel sneller. Je staat dan in de geschikte versnelling, terwijl dat met kick-down ongeveer een seconde duurt. En een seconde is lang als er een tegenligger is.

Als die seconde te lang is ivm een tegenligger, moet je überhaupt niet inhalen. En als die seconde je verrast, heb je blijkbaar onvoldoende geanticipeerd.

 

 Als ik in wil halen, en het moet snel gaan, dan heb ik al lang gezorgd dat mijn DSG weet wat ik van plan ben... en schrikken is dan absoluut niet aan de orde.

 

Leg eens uit?

 

Niet zo moeilijk: gewoon alvast een beetje gas geven, dan heeft je DSG al teruggeschakeld op het moment dat je je inhaalactie begint.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je door die seconde verrast wordt kan ik me voorstellen dat je schrikt. Het zal ook niet een rationele constatering zijn in de trant van "shit, nu kom ik in mijn berekening precies die ene seconde te kort, vaarwel wrede wereld" maar meer een moment van schrik omdat je het gevoel van controle even mist dat je op dat moment juist wel graag wilt hebben.  

Maar als je er van weet kan je die toch ook domweg incalculeren? Die kick down 1 seconde eerder? Of is het ook weer nie zo voorspelbaar?

Hmmm, lijkt me in de praktijk link.

als je pakweg 10m achter een tractor hangt en je "kickt"-down op voorhand, dan is het moeilijk de acceleratie in te schatten (je weet niet welke versnelling de DSG gaat kiezen). Als je nu zeker weet dat hij bijv. maar een versnelling terug gaat is het te doen. Maar met kick-down, ik ga het zeker niet proberen. Zelfs al kan ik heel goed snelheid en acceleratie inschatten maar in dit geval is de reactie van de DSG een te onzekere factor.

 

 

 

Als die seconde te lang is ivm een tegenligger, moet je überhaupt niet inhalen. En als die seconde je verrast, heb je blijkbaar onvoldoende geanticipeerd.

 

 

Je moet me echt niet leren met een automaat rijden en anticiperen. Ik weet niet of jij dagelijks met een DSG rijdt, maar  ik weet dat er veel mensen zijn die manueel schakelen en dan theorien over een automaat verkondigen. Daarbij: een DSG reageert echt wel anders dan een traditionele automaat.

Probeer zelf maar eens met een DSG als je op 10m achter een vrachtwagen hangt op een tweevaksweg. Ik garandeer je dat ja na 3 pogingen de airbags mag laten vervangen.

Niet zo moeilijk: gewoon alvast een beetje gas geven, dan heeft je DSG al teruggeschakeld op het moment dat je je inhaalactie begint.

 

 

Bergen beklimmen is ook niet moeilijk. Gewoon gelijk een trap, maar wat langer....

 

 

%$%$, Hoe werkt dat hier om 2x keer te reageren zonder dat dat in 1 aparte posting staat?

aangepast door MarcoO2
quote gesplitst
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wat je probleem precies is Dimitator, maar relax een beetje... ;)

 

Ik heb al vele tienduizenden kilometers met een DSG gereden, dus ja, ik weet waar ik het over heb. En ik heb al heel wat inhaalacties overleefd, ook dat nog...

 

opmerking als mod: heb je post even aangepast (gesplitst) en de vloek verwijderd.

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de ongelovigen van deze wereld: ik heb vandaag uitgebreid getest met een chronometer in de hand.

Indien je +/-65/u rijdt in stan D en je geeft plankgas, dan moet hij van 7de versnelling naar 5de. Het duurt 1,4 tot 1,7 seconde tussen het ogenblik dat je plankgas geeft en het moment dat je de acceleratie voelt. Ik heb die test een keer of 20 gedaan bij verschillende snelheden. Of hij 2 of 3 versnellingen terugschakelt (vb kick-down) maakt geen duidelijk verschil. Als hij maar 1 versnelling terugschakelt duurt het nog altijd 0,8 tot 1 seconde.

Is S gaat het beter, om de eenvoudige reden dat de hij sowieso al in een lagere versnelling staat en hij niet meer dan 1 versnelling kan terugschakelen.

Dan nog straffer: je staat stil met de voet op de rem en geeft plots plankgas: het duurt meer dan 1 seconde alvorens je "echt" accelereert (de befaamde duw in de rug). Ik  En daar zit een duidelijk verschil met een gewone automaat: die is veel sneller weg. Als je twijfelt om nog snel een weg op te rijden om het verkeer voor te zijn: ==> met een DSG toch beter oppassen dan met een echte automaat.

 

Ik ge morgen proberen dezelfde test te doen met de DSG-6. Ik heb de indruk dat sommige dingen beter zal doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij ben je (in ieder geval voor mij) hypothetische zaken aan t testen. Juist door te anticiperen voorkom je de situaties zoals je ze nu test.

hoe vaak is de situatie nu zo dat je vanuit het niets plankgas geeft? Ik doe dat gefaseerder (eerst de dag bij de les krijgen door m met een beetje gas te sturen, ondertussen de situatie nog een keer inschatten en dan gas erop. Geen enkele vertraging.

En dat heeft niets met ongeloof, maar alles met ervaring te maken.

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft niets te maken met ongeloof. Zie mijn vorige post. Die ene seconde (je meetmethode lijkt me weinig betrouwbaar) win je ruimschoots terug. Die 1 seconde zal wel kloppen, want van de door jouw gemeten waarde moet je je eigen reactietijd natuurlijk af trekken

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe