Ga naar inhoud

DSG


Philleuh87
 Delen

Aanbevolen berichten

als ik bij tvs lees dan zou t moeten

 

LET OP!! Wilt u uw motor en DSG beiden optimaliseren, doe dit dan in combinatie. Uw auto rijdt veel beter als beiden op elkaar afgestemd zijn.

 

Verkeerde samenwerking tussen motor en DSG kan tot schade lijden!

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me een wel zinvolle ingreep. Eigenlijk moet een DSG dus gewoon fabrieksaf nog 2 standjes tussen de D en de S in hebben, dan begint het er op te lijken.

 

Ik krijg btw het idee dat de DSG die ik onlangs geprobeerd had ook wel eens aangepast kon zijn.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben blij dat er hier een handgeschakelde bak in zit, bespaart mij een hoop geld in aanschaf en daarna nog eens een doktersbezoek omdat ik niet "helemaal" tevreden ben. Of schakel ik nu een versnelling te hoog ? :P

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

wat: DSG optimalisatie

bij: DSG 7 (Skoda Superb 1.8 TSI, 66.015 km)

wanneer: 28 september 2013


Recent een Skoda Superb 1.8 TSI occasion aangeschaft, een heerlijke auto voorzien van een DSG 7 versnellingsbak. Voor aanschaf had ik mij verdiept in het verschijnsel DSG met zijn vele sterke punten en een aantal zwakkere. Een DSG blijkt net zo betrouwbaar als een 'gewone' automaat maar een handbak kent duidelijk minder probleemgevallen. Als je de pech hebt problemen te treffen dan komt een dealer vaak niet verder dan het vervangen van de bak of complete onderdelen daarvan (megatronic, tandwielenstelsel, koppeling).

Volgens TVS Engineering (ook wel DSG dokter) zijn veel klachten die kunnen optreden te verklaren en in veel gevallen te voorkomen. Vroegtijdig overlijden van de koppeling komt door de hoge mate van slip (en bijbehorende overhitting) bij het vroege opschakelen naar de tweede versnelling. De koppeling heeft dan bijvoorbeeld bij fileverkeer overmatig slip omdat de snelheid dan eigenlijk nog te laag is voor zijn twee. De software ander programmeren waardoor de bak langer in zijn een blijft en de koppeling minder mag/kan slippen vergroot de levensduur. Ook het wat harder op elkaar duwen van de koppelingsplaten moet de levensduur vergroten. Een ander optredend probleem ten gevolge van de DSG is overmatig slijtage aan het vliegwiel. Door het rijden in te lage toeren moet het vliegwiel te veel trillingen in het motorblok opvangen met gevolgen voor de levensduur. Het wat meer toeren laten maken van het motorblok (iets later opschakelen door de DSG) is hier de oplossing. Behalve het voorkomen van problemen is TVS in staat om de boel naar wens van de gebruiker aan te passen. Vaak wordt bijvoorbeeld de S stand minder wild gemaakt.

Mijn wensen waren het verhogen van de levensuur (er waren geen aanwijzingen voor reeds aanwezige problemen), het bruikbaarder maken van de S stand, meer afremmen op de motor als je manueel terugschakelt en het vergroten van het te verwerken koppel zodat motortuning (chiptuning) zonder restricties door JD Engineering uitgevoerd kan worden. Dit laatste is ook een van de competenties van TVS, de bak kan hierna zo claimen zij probleemloos 350 Nm verwerken.

De eerste indrukken van de aanpassingen zijn positief. Omdat er voorheen geen klachten waren is het verschil niet gigantisch. Het meeste verschil is merkbaar bij het schakelen tussen de eerste vier versnellingen. Het lijkt er allemaal net iets doortastender aan toe te gaan. Het aanpassen van de S stand is een grote verbetering en de manuele stand heeft nu meer nut gekregen omdat je o.a. meer controle hebt als je wilt afremmen op de motor, er is meer effect.

 

(dit onderwerp is ik gepost bij de buren)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor het wegmaaien van het gras. Ben zeer tevreden. D wat vlotter, s wat relaxter en dus nu heel goed praktisch bruikbaar (lekker! ). En idd iets minder snel van 1 naar 2. Ook nog gratis rollenbank run omdat ze daar nieuwsgierig naar waren. Zal het plaatje nog wel posten. Dacht iets van 129 pk en 225 Nm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens TVS Engineering (ook wel DSG dokter) zijn veel klachten die kunnen optreden te verklaren en in veel gevallen te voorkomen. Vroegtijdig overlijden van de koppeling komt door de hoge mate van slip (en bijbehorende overhitting) bij het vroege opschakelen naar de tweede versnelling.

 

Dat vind ik nog eens een mooie: volgens de tuners zijn alle onderdelen voorzien op extra krachten, een koppeling nog wat extra belasten kan totaal geen kwaad. En volgens een ander bedrijf blijken de koppelingen nu ineens al een zwak punt te zijn, leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarover heeft Raceeend al eens iets gezegd. De extra krachten van motot tuning hebben geen substantieel effect op de koppelinsplaten. De krachten inherent aan de karakteristieken van de dsg instellingen, zijn weer een ander verhaal. De motor tuning is vooral van belang wat betreft het het maximaal koppel. Althans, zo heb ik het begrepen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een koppeling die al te veel slipt nog extra belasten, lijkt mij echt geen goed idee. En als je een turbo-gat wil wegwerken, is er weinig alternatief. Ik wou gewoon maar aangeven dat ieder voor zijn winkel spreekt, de één weet van niks en bij de ander moet je gaan aanpassingen doen om de koppeling te ontzien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe