Ga naar inhoud

Het verbruik en de brandstofprijs...


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Dit is efficiëntie, mijne heren: zelf oplossingen zoeken tegen het verbruiken van 'resources' die er ook echt toe doen. Een litertje meer of minder verbruiken gaat ons echt niet redden en doet er voor de wereld ook niet toe. Voor jezelf misschien wel maar daar stopt het.

post-205-0-30284900-1353438481_thumb.jpg

slechts een voorbeeldje: even naar het containerpark. 50 kg aan de haak.

zoals al eerder aangegeven zijn er 15.000 km/jaar die louter uit mijn benen komen.

Waarom heb ik dan een auto? Klopt, ik zou zonder kunnen. Maar ik gun mezelf ook wat comfort. Eigenlijk ook verkwisting aangezien ik het niet echt nodig heb.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk één ding heel duidelijk...als mensen aangesproken worden op hun heilige koe en het gebruik daarvan, ligt dat blijkbaar heel gevoelig... 8-)

Begin nu sommige politici een beetje te begrijpen. ;)

Maar mensen toch, ik heb nergens geroepen dat je geen auto meer zou moeten rijden! Ik rijd notabene zelf auto. Waarom kunnen we daar gewoon niet wat kritischer mee omgaan? Wat me vooral opvalt is die klaarblijkelijke onverschilligheid qua brandstofverbruik en brandstofprijzen. Daarvoor heb ik het hele topic gestart.

We klagen allemaal steen en been dat het zo duur is, dat de accijnzen zo hoog zijn, en toch grijpen we weinig mogelijkheden om daar verandering in te brengen. Bizar toch?

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zo onnodig en levert imho toch bar weinig plezier op.

imho >> maar wat wel en niet genoeg plezier oplevert en wat daardoor besteding of verspilling moet heten kan je niet voor een ander persoon uitmaken

gaat ons echt niet redden en doet er voor de wereld ook niet toe.

Ieder redt z'n eigen stukje van de wereld. Dat goed gedrag pas zin zou hebben als je daar als inidividu de hele wereld mee zou redden vind ik echt zo'n onzin.

En veel kleine stukjes fietsen i.p.v. met de auto scheelt echt behoorlijk. Dat is echt wel praktisch relevent, zeker als je het afmeet naar hoe groot jouw individuele verantwoordelijkheid is t.o.v. de totale verantwoordelijkheid voor alle mensen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk één ding heel duidelijk...als mensen aangesproken worden op hun heilige koe en het gebruik daarvan, ligt dat blijkbaar heel gevoelig... 8-)

Begin nu sommige politici een beetje te begrijpen. ;)

en wat voor bijdrage is dit aan het draadje???

een hoop smileys en ge*** in de ruimte.

De media staat er weer vol mee, door al de wereldwijde onrust stijgt de olieprijs en zijn de brandstofprijzen in Nederland inmiddels tot recordhoogtes gestegen.

Er wordt geklaagd over de dure brandstof, maar schijnbaar interesseert het toch weinigen...

Je bent kak aan het roeren om vervolgens te roepen dat het stinkt!!

Je reageert slecht of niet op wat er door verschillende mensen hier gezegd/ gevraagd wordt. Kom toch niet steeds met bovenstaande onzin aan.

Mijn persoonlijke heilige koe is een Renault Megane uit het jaar nul.... en daarmee kom ik ook netjes op mijn bestemming. Enkel zul je mij er geen 2000 km mee zien doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste fokkesukke: rustig maar, van woest rijden, ga je alleen nog maar meer verbruiken en loop je een groter risico op een ongeval. En wat kan er op tegen zijn om die nadelen te verkleinen?

Het gaat nog steeds om originele vraagstelling: "Wat jullie, interesseert het jullie wat je eigenlijk verbruikt? En doe je er moeite voor om een beetje zuinig te rijden?"

En ik zie veel antwoorden voorbij komen die neerkomen op het feit dat men het wel vervelend vind dat brandstof zo duur is, maar dat dat nou eenmaal zo is en men vind het best zo en/of wil geen verdere moeite ondernemen om het brandstofverbruik terug te dringen. Correct?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het laatste deel is inderdaad wat mij betreft correct - in die zin dat ik een bepaalde mate van bewust bezig zijn acceptabel vind, maar niet verder dan mijn individuele "omslagpunt", waar voorbij de moeite om te besparen niet opweegt tegen het te behalen extra rendement.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat nog steeds om originele vraagstelling: "Wat jullie, interesseert het jullie wat je eigenlijk verbruikt? En doe je er moeite voor om een beetje zuinig te rijden?"

Tsja en daar geef ik een antwoord op en word van tafel geveegd als onsamenhangend.

Prima hoor geeft voor mij genoeg aan.

Weet van mezelf dat ik verantwoord rijd en wel degelijk de kosten in toom probeer te houden.

Zelfs zo erg dat er leden hier tijdens de rit naar de laatste M&G zich ergerde aan mijn precies aan de snelheid houdende.

Of ik niet sneller kon ? Tuurlijk kon dat maar vond het niet nodig, dit uit rijden op me gemak en ook besparend.

Maar toch gaat in SM mijn verbruik niet super vooruit , daar dit komt niet vawege het punt dat ik race over neerlands wegen maar simpelweg ik in weekend slurpend door de stad rij, en slurpend niet vanwege hard rijden in bebouwde kom maar simpelweg vanwege feit dat stadsritjes in mijn gemeente gewoon veel brandstof kosten.

Zal in jou gemeente met al die dreven en rotondes een stuk gunstiger uitvallen is mij opgevallen tijdens ritjes zakelijk in jouw gemeente.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar niet verder dan mijn individuele "omslagpunt", waar voorbij de moeite om te besparen niet opweegt tegen het te behalen extra rendement.

Ik vind het wel een goede vraag hoe nou dat individuele omslagpunt voortvloeiend uit een individuele vrijheid zich verhoudt tot een de individuele verantwoordelijkheid die bij die individuele vrijheid hoort.

aangepast door Skoody Boo
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ cap hook

Mijn toon heeft u in ieder geval in de gaten.... die toon is het resultaat, niet vanwege het zagen over mijn dieselslurper maar vanwege uw onsamenhangend gewauwel.

En helaas is negeren niet mijn sterkste kant.

Gelukkig pakt u de draad in uw laatste post iets weer op.

Het is voor de lange termijn helemaal niet belangrijk om minder fossiele brandstof te ge-/ verbruiken!!

Er moeten goede alternatieven voor fossiele brandstoffen komen en we (zeker in het welvarende westen) moeten stoppen met fossiele brandstoffen te gebruiken!!

Helaas, de alternatieven die er nu geboden worden door autofabrikanten zijn Hybride (CO2 footprint is in verhouden hetzelfde of zelfs groter dan bij niet Hybride voertuigen!!!) en voertuigen met kleine motoren met een lager verbruik.

Elektrische auto's waarmee ik op en neer naar Barcelona kan, als dat moet, zijn er niet. En met een auto met een klein motortje, met in de koffer 400 kg aan elektronica, naar Lviv en Kiev UA is ook niet echt aan te raden. Niet voor de bestuurder en niet voor het voertuig.

Kleine beetjes helpen in dit geval niet.... het gaat om grote structurele veranderingen in onze westerse maatschappij.

Een gemiddelde trekker+oplegger gebruikt 30 ltr op de 100 km. Ik heb er zo 5 van rijden. Korte rekensom: 600 km per dag, per voertuig = 900 ltr !!!! diesel. En ik wil eigenlijk niet weten hoeveel er elke dag in Europa rondkachelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die vraag moet ieder voor zichzelf beantwoorden. Al kan je er natuurlijk in z'n algemeenheid aardig over filosoferen... :)

Maar er is natuurlijk wel sprake van een algemeen belang, waardoor - zonder contraproduktieve "duidelijkheden" en zonder voor een ander in te vullen wat waardeloos of waardevol is - je toch ook iemand op een verantwoordelijkheid zou moeten kunnen aanspreken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het gaat om grote structurele veranderingen in onze westerse maatschappij.

Kleine beetjes sparen is hard nodig zijn om voldoende tijd te hebben om die omslag te maken. Bovendien zal het hoe dan ook minder moeten, want alternatieven zijn niet stabiel genoeg, en opslag is nog steeds een probleem. Er lijkt mij weinig op tegen om met die mindering vast een begin te maken, aangezien het toch zal moeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gekker gaat het bij mij niet worden. Maar mijn gemiddeld gaat langzaam omhoog dankzij een wat rustigere rijstijl, geen tuning en een langere afstand. 1 op 21,3 sinds de laatste tankbeurt. Prijs was 1,425 p/l diesel , Shell, 20 november 2012.

Heb het wel voor elkaar gekregen 2 tankbeurten exact hetzelfde te verbruiken (gemiddeld) :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De koude (nu ja relatief) en de wind van de afgelopen periode doen het verbruik ook geen goed. Op veel ritjes kom ik nu ook weer dichtbij de 5l/100km op de BC waar ik nog een maand geleden gemakkelijk 4 liter of minder deed ...

En over koude gesproken, pas vanaf een 25-30 km in de winter verbruikt de motor even weinig (dus bedrijfstemperatuur) als na 10 km in de zomer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opnieuw de eerste keer getankt sinds de winterbanden eronder liggen: 41,79 liter na 927 km resulteert in 1 op 22,2. Da's een groot verschil met de 1 op 25 van de vorige keer met zomerbanden ...

Diesel kost € 1,383 en Euro95 heb je voor € 1,516 per liter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag weer eens getankt.

En...waar ik al bang voor was... ;) vrouwen rijden onzuiniger... M'n vrouw heeft het meest gereden sinds de vorige tankbeurt. En ja hoor...verbruik is weer minder gunstig geworden... :(

Maar niet om het even, pffff, ff tanken, VIJFENTACHTIG euro gaat er in! En dan hebben we hier nog gelukkig geen snelwegprijzen voor de brandstof. 'Slechts' 1,68 voor een liter van het kostbare EURO95.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig kan ik het nog op een 50 euro/tank houden, daarmee geraak ik dan ongeveer 600 km ver. Als je bedenkt dat het meer dan 8 euro kost om amper 100 km te rijden...

Vrouwen en auto's... die van mij rijdt over het algemeen nog wat rustiger dan ik, maar daar staat dan tegenover dat ze soms nogal hoog in de toeren blijft, terwijl ze gemakkelijk een versnelling hoger kan schakelen. Ik laat het maar voor wat het is, ieder zijn eigen rijstijl.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe