Ga naar inhoud

Geld besparen met de juiste wasmachine/wasdroger


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Even de discussie daar gelaten hoe je moet wassen of drogen, ben ik op zoek naar een wasmachine en een droger.

De wasmachines die wij de aflopen tijd hebben gehad zijn van Bosch, ze hebben een mooie prijs en presteren prima. Nou ben ik op zoek gegaan naar een zuinige machine die gewoon betaalbaar blijft (en daarmee bedoel ik max. 800 euro - en dat baseer ik op resultaten van de consumentenbond, het hoeft niet beter te zijn omdat het duurder is in aanschaf).

Nou kwam ik ergens tegen dat je een apparaat op de wasmachine kan aansluiten die warm water toevoegt, dus bijv. 30-40 graden i.p.v. koud/15 graden water. Dit is te combineren met een geiser, CV ketel of nog beter een zonneboiler. Als vervolg daarop kwam ik op de Bosch WAQ28410welke te koop is voor 600 euro (644 incl verzendkosten). Deze heeft de warmwater toevoer al in gebouwd en is dus direct geschikt (en snapt ook wanneer er koud of warm water naar binnen moet). De machine is overigens gelijk aan de WAQ28461 welke ik kan kopen voor 565 euro (ophalen), of 604 euro incl. verzenden.Hoewel ik nu probeer of ik die WAQ28410 (WW versie) goedkoper kan krijgen, twijfel ik of ik die 80 euro er zo snel uit heb (nog even zonder een zonneboiler mee te rekenen).

Daarnaast ben ik op zoek gegaan naar een wasdroger die zuiniger is. Nu hebben we wij wederom een bosch, maar dan met warme lucht die naar buiten afvoert. Zelfde prijsklasse.

Als alternatief kom ik tegen: WTW84360NL(599/619) en de WTW84361NL(768/773). Beiden warmtepomp drogers. Ik heb ze ook vergeleken op de website van de consumentenbond (als lid) maar ik vraag me af of die dingen niet veel meer herrie maken, te veel vocht produceren en uiteindelijk te weinig besparen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een wasmachine met warmwater aansluiting (dan wel via een zonneboiler, hetzelfde principe) of een warmtepomp wasdroger.

Ik twijfel dus niet of ik een wasmachine of wasdroger wil kopen, en ik twijfel ook niet of ik niet meer dan 800 euro wil uitgeven. Het gaat mij om de prijs versus wat het oplevert bij modelen/prijsklasses zoals omschreven.

---

Nog wat informatie over het hotfill (losse) systeem: http://www.dugoshop....elapparaat.html

Niet mijn favoriet, maar wel als je zoiets achter wil plaatsen :)

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, wat het oplevert achteraf is afwachten!

Zelfde met auto's: beloofde resultaten zijn er niet, wel resultaten die in de buurt komen hopelijk.

Of het meer lawaai maakt, weet ik niet, bij ons staan ze in de garage en mogen ze dus wel lawaai maken.

Maar staan ze op zolder bij je, dan moeten ze echt stiller zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordeel van de hotfill is als je een zonneboiler hebt dat je hiermee opwarmkosten bespaard ( elektra , elektrisch element )

Voor de rest zal hij met ariel of omo net zo goed wassen als een coldfill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het over geld besparen gaat, ik zou persoonlijk gewoon een niet te dure wasmachine kiezen. Uiteindelijk hebben ze praktisch allemaal onderdelen van dezelfde toeleveranciers, haal ze maar eens uit elkaar, de onderdelen zijn bijna allemaal uitwisselbaar (vroeger toch). Wij hebben eentje van een 450 euro gekocht, en die werkt al 2 jaar perfect (met perfecte resultaten). Wel geen hotfill, daar kan ik niet over meespreken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij wassen, was en vaat(niet in het zelfde apparaat :P ), met Miele. Zo'n Miele is wel duurder in aanschaf maar gaat ook wel lang mee. Er zijn zelde problemen mee, ik zweer erbij. Onze droger (ook Miele) is inmiddels 15 jaar doet het altijd.

Miele komt ook in de tests van de consumentenbond steeds goed uit de bus, maar omdat andere merken goedkoper zijn, niet steeds op de eerste plaats

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vriend van me verkoopt dergelijke apparaten, volgens hem is er maar 1 merk: Miele die zijn gewoon echt het beste.

Wat wij destijds gedaan hebben (nu alweer zo'n 9 jaar geleden) is een wasmachine droogtrommel set gekocht bij de Makro. Daar hebben ze regelmatig echt interessante aanbiedingen. Mijn vader heeft in al z'n wijsheid inmiddels al 3 Indesit (of vergelijkbaar) machines versleten, per saldo is hij duurder uit dan wij met onze Miele..

Wil je voor Bosch of Siemens gaan, ze hebben nu een set van Siemens in de aanbieding bij de Makro en bij de Oosterburen zijn Bosch en Siemens een stuk voordeliger dan hier..

De WTW84361 even als voorbeeld: http://www.guenstige...e/WTW84361.html (scheelt 160 euro met de tweakers prijs ;) )

Miele bestaat overigens 111 jaar en je krijgt daar nu een gratis stofzuiger bij (en die heb je ook nog nodig). Die krengen kosten trouwens ook nog een aardige cent (al gauw 150 a 200 euro).

http://www.guenstige...dition_111.html

aangepast door bakkertje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

:lol:

@Bakkertje: Ik had inderdaad even bij de Duitse prijsvergelijk gekeken voor de wasmachine, nog niet voor de droger. Scheelt inderdaad genoeg om even heen en weer te rijden. Goede tip dus. de goedkopere websites (waar je ook kan ophalen bijv.) van NL bieden bijv. de hotfill wasmachine niet aan. De Duitse wel.

Zat er nog wel aan te denken dat dan alles in het Duits zal zijn, de Duitsers kennende.

De wasmachine met warmwater aansluiting zou ik daar kunnen kopen voor 540 euro incl. verzendkosten naar Duitsland. Naar NL is 80 euro duurder. eentje zoeken waar je kan ophalen, of verzenden naar vrienden dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt het altijd proberen en had het met dat ik een merk wilde hebben dat ze niet hadden maar wel met een ander merk en vergelijkend product kwamen en met een mooie prijs

Maar vrijblijvend een mail versturen kan nooit kwaad

Enne indien je meer dingen besteld hoe beter de korting word bij die gasten

Link naar reactie
Delen op andere sites

'Geld besparen met de juiste was(machine)...' is toch het topic?

Welnu, ik heb de stap ook eens gewaagd en eens zo'n kilozak met van die indiase wasnoten gekocht (kilo a 7,95). En waarempel, het werkt prima!

8 halve nootjes in een katoenen zakje bij de was en het beddengoed wordt prima schoon! (op 40/60 graden)

En volgens de instructies zouden 8 halve nootjes 2 a 3 drie keer gebruikt moeten kunnen worden. En zo'n kilozak bevat heel veeeeel notenschalen. ;)

Heb zo'n idee dat het weggespoelde water ook nog eens een stuk minder belastend is voor de rioolzuivering dan al die chemische soepjes van unilever en consorten...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me afvraag met dit soort wasoplossingen: wordt het niet alleen optisch schoon? Van chemische wasmiddelen verwacht ik dat het de zichtbare én onzichtbare vervuiling te lijf gaat, maar hoe plastic ballen of Indiase noten dat doen, zou ik niet weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe