Ga naar inhoud

Geld besparen met de juiste wasmachine/wasdroger


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Er zijn idd beperkingen. Zo wordt het niet aangeraden voor zaken die wit zijn en smetteloos wit moeten blijven...

En tot nu toe zag ik overal prijzen van >10 euro/kg voor die wasnoten. M.a.w. er wordt nog grof aan verdiend. Maar toen de prijs begon te zakken, naar 7,95/kg wordt het wel degelijk interessant in het kader van 'geld besparen'. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

De wasdroger is de Bosch WTW86561NL geworden, voor 685 euro.(met korting bij bobshop). Warmtepomp wasdroger met zelfreinigende condensor. (was blij toen ideal eindelijk even meewerkte). Heeft het A label, zou 30-50% zuiniger zijn dan A zelfs (kom verschillende waardes tegen).

Wasmachine ben ik nog even het beste adres/methode aan het kiezen aangezien bestellen in Duitsland duidelijk goedkoper is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Heb ik nou geld bespaard door 15 jaar geleden een degelijke Miele wasmachine te kopen?

 

Geen idee, maar wat ik wel weet, is dat het op zich enorm degelijke en betrouwbare machines zijn.

En wel vanwege het volgende:

 

Zojuist terug van vakantie kreeg ik van de dames te horen dat sinds gisteren (goh, toevallig 8-) ) de wasmachine trommel zo metalig ratelend geluid maakt als je de trommel ronddraait. Ik denk, oeps, er zit zeker iets in de kuip, wat er niet in hoort... Vraag of ze iets missen bij één van hun BH's... en ja hoor, de beugels zijn foetsie.

Nou, dan weet ik 't wel, die zitten in de :vrezen: machinetrommel. GRRRR.

 

Toen dacht ik, die halen we er dan ff uit. Ja, ja...

Hoe ze het voor elkaar gekregen hebben, weet ik niet, maar die beugels zaten dus klem, onderin de kuip, tussen de buitenkant van de wastrommel (met al die gaatjes) en de gesloten kuip.

Maar hoe kom je daar nou bij?

Afijn, eerst de droger er af gehaald (die vormt een toren-combinatie met de wasmachine).

Deksel eraf gehaald (uiteraard alles losgekoppeld, zowel elektra als water aan/afvoer). En toen bleek dat Miele een compleet gesealde rvs-trommel gebruikt. Slechts de vulopening (voorzijde), watertoevoer (bovenzijde) en waterafvoer (onderzijde) zijn de enige openingen. En alles is m.b.v. gasgedempte schokbrekers opgehangen.

Toen dacht ik via het flexibele manchet onderin de kuip te kunnen komen. Helaas was die opening te gering om überhaupt je vingers langs te krijgen. Ik zag inmiddels wel twee metalen beugels klem tussen de wand van trommel en kuip zitten.

Daarna de onderzijde (afvoer) kant losgehaald (uiteraard al het restwater opgevangen). En ja hoor, toen eindelijk een paar centimeter speling om eea er uit te friemelen. Één stalen beugel kon ik zo pakken, de andere zat echt klem. Vervolgens met 4mm2 installatiedraad een haak/grijpbeugel gemaakt en na enige minuten vissen lukte het ook om die andere stalen beugel er uit te krijgen.

 

Heb zorgvuldig alle rubber koppelstukken en watervoerende slangen eens gecontroleerd. Maar alles ziet er nog uit alsof het pas sinds kort in gebruik genomen is! Absoluut GEEN kalkafzettingen (al die onzinverhalen van TV reclames e.d.), geen smurrie, niks van dat alles. Vond alleen in de afvoerzeef nog wat knoopjes, metalen ringetjes, stukjes stof, kraaltjes, steentjes (je vraag je af hoe dat allemaal door de gaatjes van de trommel heen komt). Die ook verwijderd en alle aansluitvlakken weer schoon- en drooggemaakt, met een doekje met droog talkpoeder alles enigszins afgenomen. En weer netjes alle koppelingen teruggemonteerd.

Alle draaiende delen zorgvuldig gecheckt, connectoren van het bedieningspaneel nagekeken; maar nergens corrosie en/of zwarte aanslag.

Toch bijzonder, dat de mishandeling met niet-wasbare onderdelen deze machine niet geschaad hebben.

 

M.a.w. je ziet de leeftijd en de hoeveelheid wascycli zeer zeker niet af aan deze machine! :D  In mijn ogen een technisch doordacht en gedegen kwaliteitsproduct. Ook kunststof delen zijn nauwelijks verkleurd en/of gedegeneerd c.q. broos geworden. M.a.w. het kan wel... kwaliteitsmaterialen gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan weet je ook gelijk waarom je de hoofdprijs voor een dergelijke machine betaalt. Ben altijd benieuwd of hij dan ook echt twee keer zo lang meegaat dan zijn de helft goedkopere broertjes.

 

En, ook niet vergeten: de ontwikkelingen qua energiebesparing gaan hard. Een machine die 20 jaar meegaat, kan qua verbuik wel eens fors duurder zijn dan  twee machines die elk ten jaar mee gaan (en waarbij de tweede waarschijnlijk alweer een stuk zuiniger is). 

 

Zomaar wat gedachten ;)

 

En o ja, daarom doe ik BH's (en dergelijke) altijd in een waszakje alvorens ik ze in de wasmachine doe. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja Miele ... Heb er al jaren een bovenlader van en die daarvoor van zelfde merk en ook bovenlader.

Alleen bij eerste kon ik de trommel er nog uit halen zonder veel problemen en gereedschap.

Nu moet ik ook een deel zien te demonteren voor ik de trommel kan verwijderen.

En ach tov een andere bovenlader was de miele niet echt veel duurder toendertijd 200 gulden meen ik maar gaat alweer heel wat jaren mee zonder enige problemen.

En als ik zag bij werkgever die miele ook verkocht aan jachthavens en campings en hoe deze machines gemarteld werden dan zagen ze er altijd nog na jaren goed uit en zonder noemenswaardige problemen.

Maar nu de BH producenten nog die eens een deugdelijk product gaan leveren zodat die beugel er niet uit vandaan kan komen.......

Is niet de eerste keer dat ik dit hoor, laatste keer mee een 5 a 6 weken terug.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja goedkoop is duurkoop? Soms wel denk ik maar is dat altijd zo?

7 jaar geleden een droger gekocht voor zo'n 300 euro.

2 weken geleden tijdens mijn pech dag (autoruit dondert naar beneden, 2 ritsen van de voortent stuk, rijdt er nog iemand tegen mijn auto aan, de navigatie kapt ermee, de cv ketel lek) ruikt mijn vrouw een brandlucht bij de droger, stekker eruit en deze van de wasmachine afgehaald.

 

Bovenplaat er af en het ruikt naar brand, een beetje verkleuring van warmte op de mantel aan de zijkant waar de meeste componenten/bedrading zit.

Moet je hier nog aan gaan (laten) sleutelen? Ik vind van niet. Nieuwe besteld bij wehkamp (bezorgen ook op zaterdag) voor 325 euro en ze nemen de oude mee.

En wat Marco zegt klopt ook wel, de oude machine was energielabel C en de nieuwe is label B.

Link naar reactie
Delen op andere sites

MarcoO2, on 29 Sept 2014 - 16:40, said:

En, ook niet vergeten: de ontwikkelingen qua energiebesparing gaan hard. Een machine die 20 jaar meegaat, kan qua verbuik wel eens fors duurder zijn dan  twee machines die elk ten jaar mee gaan (en waarbij de tweede waarschijnlijk alweer een stuk zuiniger is). 

 

Ik denk dat de makkelijke besparingen juist de laatste 15 jaar binnen zijn gehaald. Het zal een ontwikkeling zijn die steeds minder hard zal gaan.

 

Aan de opbrengstkant - zonnepanelen - is het wel van belang om je niet blind te staren op lange afschrijvingstermijnen.

 

Besparen is simpel >> geen wasdroger. Besparen gaan verder doen door verwachting van zonneschijn te koppelen aan wanneer de wasmachine wast. En een app op je phone die je waarschuwt wanneer het zin heeft om de wasmachine te laden. Of een automatische feeder voor als er binnen een werkdag zoveel zonneschijn is dat er meerdere wassen kunnen worden gedraaid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zet absoluut vele malen meer zoden aan de dijk, maar dat staat los van een financiele vergelijking van diverse types met verschillende levensduur natuurlijk. 

 

Maar eh, die automatische feeder lijkt me sowieso wel wat :D

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk die herken ik nog wel vanuit me jeugdjaren marco, alleen had me ma dan de " de luxe " uitvoering maw je kon er bovenop nog een handwringer plaatsen.

Niks geen 1600 toeren wasmachine met kijkeglaasje aan de voorkant..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke van dat hotfill is dat het er op lijkt dat het in nederland het steeds populairder word bij de consument

Terwijl ik een kennis uit engeland die loodgieter is hoorde vertellen dat dit in engeland altijd al is geweest dat hotfill en dat het daar steeds minder word aangeschaft....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

Als het over geld besparen gaat, ik zou persoonlijk gewoon een niet te dure wasmachine kiezen. Uiteindelijk hebben ze praktisch allemaal onderdelen van dezelfde toeleveranciers, haal ze maar eens uit elkaar, de onderdelen zijn bijna allemaal uitwisselbaar (vroeger toch). Wij hebben eentje van een 450 euro gekocht, en die werkt al 2 jaar perfect (met perfecte resultaten). Wel geen hotfill, daar kan ik niet over meespreken.

 

Mijn wasmachine heeft het deze week begeven, na 5 jaar probleemloos werken. Qua kostprijs per jaar valt dat wel mee, al zit ik een beetje met de ecologische impact. Vorig jaar heb ik mijn koelkast ook gerepareerd met een ander onderdeel en die doet het nog prima, dus probeer ik het nu ook met de wasmachine. Ik heb de printplaat, die ik verdenk, eruit gehaald en stuur ze nu op voor revisie, voor 60 euro zou de wasmachine er dan weer een tijdje tegen moeten kunnen.

post-400-0-96444400-1443992716_thumb.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe