Ga naar inhoud

Garage/dealer ervaringen mbt onderhoud


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Nav een discussie in het topic over de olie-inkoop-actie, dit nieuwe draadje.

Om met die discussie verder te gaan, ik schrok nogal van het relaas van Gerardus over het vullen van het carter door een of meer Citroen dealers met kwalitatief mindere dan de voorgeschreven olie. IK vind dat nogal wat en ben ook van mening dat in zo'n geval het noemen van naam en toenaam, alsmede ter zaken doende evidentie, geboden is. Gebeurt dat niet dan vind ik dat zo'n verhaal het predikaat "broodje aap" verdient.

Bij mij gaat het er maar heel moeilijk in dat een officiele merk-dealer zich aan dergelijke praktijken zou schuldig maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK.

Ruim 20 jaar geleden begon het gedonder bij een VW garage in Vlissingen. Auto Poppe.

Die presteerde het om op een reguliere onderhoudsrekening voor een DIESEL auto, vier stuks bougies te zetten! (Nee, niet de gloeibougies, de 'normale' vonkentrekkers uit een BENZINEeblok). Terwijl de bougies pas bij de grote beurt vervangen zouden worden en niet bij de kleine beurt.

Daarmee geconfronteerd worden, was het commentaar "oh ja, da's waar ook." "goh, hoe weet u dat er geen bougies in uw auto zitten?" was ook nog de domme blondjes vraag die er achteraan kwam...

Ok, next.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dat is een voorbeeld van onderhoudswerkzaamheden uitvoeren en in rekening brengen, terwijl dat objectief gezien niet nodig is. Dat wil ik nog wel geloven.

Het gebruiken van (goedkopere) inferieure onderdelen of onderhoudsmaterialen is een ander verhaal en dat gaat er bij mij dus niet in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn verhaal gaat niet over inferieure olie, maar over het toepassen van goedkopere olie die minder geschikt is voor motoren met katalisator, maar waarvoor wel de hoofdprijs wordt betaald. Waarom dit verhaal het predikaat "broodje aap" verdient, is mij niet duidelijk.

Als een andere Citroëndealer de olie ververst en daarbij geen Total-olie gebruikt, maar Mobil-olie, dan gaat er eveneens iets niet goed. Citroën prefereert Total, dus dan behoort een dealer Total te gebruiken. Als je dan je vinger over de peilstok haalt en je constateert een schrale olie, dan voel ik mij op z'n minst belazerd. Aanvankelijk wist ik dat niet, maar ik vond mijn motor na onderhoud rauw klinken en meestal loopt een motor soepeler na een (goede) verversing is mijn ervaring. In dit geval dus niet en ik ging de olie eens voelen; schraal dus. Ik terug, maar ja je hebt geen poot om op te staan. Daarna zelf mijn onderhoud gedaan met de beste producten. Ik werd lid van een autosleutelclub waar enkele gepensioneerde (dealer)monteurs waren voor vragen. Die konden mijn ervaringen bevestigen.

Het heeft totaal geen zin om de namen van deze officiële dealers hier te noemen. Ook betreft niet alleen Citroën. Dat is alleen mijn ervaring. Iedereen die zelf technisch is en niet onder een steen leeft, weet hoe deze dingen gaan. Het is soms lastig om er een vinger achter te krijgen. Bijna naast de dealer waar ik kwam, was een ANWB-keuringsstation. Ik ben daar eens heen gegaan met het onderhoudsverslag. Ik was een uur later terug bij de dealer om alsnog zaken te doen die op de rekening stonden en niet waren gedaan. Niks broodje aap, geen onzin, niet paranoïde o.i.d., maar misschien wel dagelijkse praktijk. Eng hé....... :onzeker:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weinig overtuigend verhaal vooralsnog. Check de betekenis van inferieur eens. Het gaat verder niet om het merk, maar om de specificaties.

Maar goed, je hebt ongetwijfeld gelijk, want je sterkste argument vind ik behoorlijk impressive: iedereen die niet onder een steen leeft weet dit!

Nee, Gerardus, dit is pure bullshit, excusez le mot.

  • Downvote 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik in dit verband , wat betreft de oliekeuze en olie-ervaring, een vergelijk maken:

Tijdens mijn kortdurende vakantie in Trier (afgelopen week) , werd in het restaurant een al geopende fles wijn geserveerd,

Dit hoort niet , pas aan tafel mag de fles na zorgvuldige observatie, geopend te worden.

Bij motorolie zou dit principe ook weer eens in ere mogen worden hersteld.

Laat maar eens zien, wat je erin giet.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gerardus en Rosinfeld: ik ga mij niet inhoudelijk mengen in jullie discussie, maar heb jullie laatste twee berichten verborgen omdat deze discussie door jullie per PB of IRL, van man tot man gevoerd dient te worden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant onderwerp, niet dat gekibbel maar dat van het onderhoud.

Niet zozeer iets van onderhoud, maar meer iets van hoe garages hun werk doen en dus toch passend in het onderwerp. Vroeger met de Ford garage veel problemen gehad. Eens een Fiesta van een half jaar oud gekocht (ex huurauto) die wel heel zuinig reed (na 500 km nog geen kwart verbruikt volgens de meter). Ik moest daar 4 keer voor terugkomen waarbij ze 2 keer de complete tank hadden uitgebouwd tot ze er eindelijk achterkwamen (wat ik al meteen de eerste keer genoemd had) dat het wijzertje klemde en vastliep.. Hoe dom kun je zijn.

Dus daarna eens bij de skodadealer gekeken die bij een ander filiaal ook Fords verkocht en daar dan een Focus gekocht. Erg tevereden mee en ook met de garage, Daar ben ik dus nog steeds ;) . Ander voordeel, het is ongeveer 500 meter lopen er naartoe...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ex-skoda garage wist ook altijd ruitenwisservloeistof toe te voegen terwijl ik die voor vertrek had bijgevuld...................

Verder de regel ''kleinmateriaal'' op de factuur, wat voor kleinmateriaal vroeg ik dan altijd? Antwoord kwam er nooit echt.

Ze werden dan van de rekening geschrapt alsof ze mij daarmee tegemoet kwamen, terwijl ze er niet op hadden mogen staan

.

Dit en de toch hogere prijzen bij de dealer heeft mij doen besluiten een andere garage te zoeken, nu op loopafstand een universele garage die nog met je meedenkt.

Laatste onderhoudsbeurt: ach meneer het luchtfilter is nog brandschoon, die heb ik niet vervangen, zo kan het dus ook!

Bijkomend voordeel (vind ik zelf) dat je gewoon de garage inloopt, het is 1 grote ruimte met in een hoek een buro met de ''admimistratie'', je kan alles zien wat ze doen. Geen koffieautomaat of luxe wachtruimte, en daar betaal je dan ook niet voor.

aangepast door Octa Collection
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat "kleinmateriaal" is een post die op alle onderhoudsrekeningen komt te staan, ter dekking van schroefjes, ringetjes etc die vernieuwd worden tijdens het onderhoud van je auto. Als de garage dat verbruik per klant zou bijhouden en specificeren op de nota, kost dat 100x meer kost dan oplevert. Zodoende stelt men periodiek vast wat het verbruik van dat "klein grut" is en dat wordt gewoon per klant omgeslagen.

Maar ik ben het wel met je eens dat er genoeg garages zijn waar extra winst wordt gemaakt door bepaalde vloeistoffen altijd op de rekening te zetten, ongeacht of het daadwerkelijk is bijgevuld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleinmateriaal is altijd een paar euro, als je voor een onderhoudsbeurt komt is dat een ring voor je carterplug en die kost een paar cent denk ik.

Verdere schroeven/ringen kan ik me niet bedenken bij regulier onderhoud. Of hoort gewoon bij de prijs in te zitten.

Aan al die mensen die dit gewoon betalen verdienen ze goed, om over de lease rijders maar te zwijgen, die hoeven het niet zelf te betalen als ze überhaupt al de rekening te zien krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als buitenmonteur is de term klein materiaal voor mij ook een post die ik vaak op een bon neerzet.

En hier omschrijf ik eigenlijk alleen maar mee de boutjes en moertjes de aderhulsjes vet zinkspray en dat soort dingen mee.

En met degene die de bonnen factureerd heb ik de afspraak hierom gemaakt dat 1 positie klein materiaal een 5 euro inhoud.

En tsja de bekende ruitenwisservloeistof die bijgevuld word bij een servicebeurt voor woekerprijzen.

Ook ik vul deze voor een servicebeurt geheel zelf af, en ook ik heb 1 keer gehad dat er ondanks dat hij nokkie vol zat er volgens de dealer een halve liter was afgevuld.

Na dit even met elkaar besproken te hebben dat ik dat niet ging betalen tevens de afspraak gemaakt dat die vloeistof nooit meer door hem bijgevuld hoeft te worden en indien hij het wel doet dat ik dit niet betaal en het als een service van zijn kant zie !

Nadien ook nooit meer op eindafrekening na servicebeurt voorgekomen.

Maw even afspraken maken met je dealer wat wel en niet gedaan kan worden.

Net als onvoorzienne slijtages met een bedrag dat de € 100,00 euro overschrijd verwacht ik een telefonisch overleg van hem wat te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de Honda binnen voor onderhoud.

'Is voor een onderhoud en nazicht voor de keuring'

Ja meneer er is een probleem met de linker achterrem deze heeft duidelijk minder grip dan de rechter zal een paar uurtjes extra werk zijn moet hersteld worden anders ga je niet door de keuring komen.

Dus wachten op de auto heeft geen zin moet je een vervangwagen hebben?

'Ja dat zal het beste zijn zeker'

Het is gratis hoor als je enkel de benzine wilt bijtanken die je hebt verbruikt is het ok.

Hij neemt mijn nummerplaten van de wagen en zet deze op de vervangwagen.

'????'

Ok ben weg met de wagen en ga een boodschap doen in de stad en zoek in de wagen een parkeerschijf en doe het handschoenkastje open en zie hier mijn verzekeringspapieren liggen. Wat doen die hier? Ik rij toch met een vervangwagen?

Dus ik rij rond met een onverzekerde wagen, papieren die niet in orde zijn en met mijn nummerplaten :(

Stel dat ik een ongeluk had veroorzaakt?

Terug naar de garage achter mijn wagen.

Ja, man er was veeeel werk aan heeft een tijdje geduurd voordat we het hebben gevonden twee pompjes vervangen en dat was het niet dan de verdeler vervangen en dan was het ok was niet gemakkelijk te vinden de factuur komt wel op het gemak hè.

'Niets gezegd van de vervangwagen want mijn factuur moest nog worden opgemaakt en was zeker de laatste keer dat ik hier nog kom'

Drie maand later valt de factuur in de bus 270€ voor de pompjes die niet de oorzaak waren maar mag ze toch betalen :(

Dus nu bij een andere dealer die naar mijn inziens wel de zaken correct regelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleinmateriaal is altijd een paar euro, als je voor een onderhoudsbeurt komt is dat een ring voor je carterplug en die kost een paar cent denk ik.

Verdere schroeven/ringen kan ik me niet bedenken bij regulier onderhoud.

Vergeet niet dat bijvoorbeeld de beschermplaat onder het motorblok los moet om o.a. olie af te kunnen tappen, op lekkages te controleren en bijvoorbeeld de wielophanging te checken. Daar gaan ook heel wat schroeven in en als daar schroeven tussen zitten die bijvoorbeeld door roest zijn aangetast, worden die vervangen. En zo wel meer kleinmateriaal dat onmerkbaar gebruikt wordt voor je auto.

Mij ook best als de garage het niet op de rekening zet, maar dan slaat men het om in de beurt. Moet ik dan discussie gaan maken over EUR 3,50 die ik de beurt te duur zou vinden omdat dat de inbegrepen omslag is voor kleinmateriaal?

Ik vind het wel best, die post voor kleinmateriaal. Staat bij mij ook separaat op de rekening en die post stel ik niet ter discussie. Met als positieve keerzijde dat als ik even tussendoor langs kom voor iets simpels als een defecte zekering, dat vaak onder het motto "service van de zaak" voor niets wordt geregeld.

Maar goed, ieder zijn eigen principes, natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe