Ga naar inhoud

Garage/dealer ervaringen mbt onderhoud


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

...

Geen koffieautomaat of luxe wachtruimte, en daar betaal je dan ook niet voor.

En daar heb ik steeds meer moeite mee.

Dat ze wel een luxe wachttoko hebben met koffie die toch niet te zuipen is.

Ik ga naar de garage voor een vakkundig/deskundig onderhoud aan de auto en niet voor al die cosmetica erom heen. Dat vertroebelt allemaal de heldere blik op professioneel onderhoud voor een acceptabele prijs.

Jammer hoor, dat velen zich laten misleiden door het hoogpolig tapijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer hoor, dat velen zich laten misleiden door het hoogpolig tapijt.

Toch grappig, dat hardnekkige beeld dat velen naar de dealer gaan (en zich dus klaarblijkelijk laten "misleiden"?) voor... uitgerekend het tapijt...

Ik kan allerlei redenen verzinnen om naar de dealer te gaan, maar ik ken niemand die voor het tapijt komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grapjas. :P

Je weet drommelsgoed wat ik bedoel!

Al die garages en wachtruimtes die vroegah simpel en eenvoudig waren, worden allemaal gepimpt, voorzien van luxe koffiemachines, leeshoeken. Speelhoeken voor de kinderen. En ja, dik tapijt op de vloer, ipv gewoon geverfd beton. Nog even en ze noemen het een 'maintenance experience center' Het mot niet gekker worden. En dan wordt de illusie gewekt en door marketing creepos benut om te vertellen hoe goed ze wel niet zijn... Incompetentie wordt verhuld met een dikke laag makeup.

En dat kost allemaal poen! Poen die bij mij, de klant, op een andere manier wordt teruggehaald. In marges, in onderhoudstarieven, in extra opslag op onderdelen en verbruiksspullen. Kortom, sigaren uit eigen doos! :angry:

aangepast door Captain Hook
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik hier lees, heb ik helaas ook allemaal ervaren bij dealers: Honda, Opel, Citroën. Ik baal hier echt van en sluit de garantietijd ook meestal af met een licht onmin met dealers. Ze vinden het niet leuk als je jezelf eerst informeert bij de ANWB o.i.d., omdat ze weten dat de kritiek waar is. Ik vertik het om mij te laten belazeren. Het is toch te flauw voor woorden om je extraatje te willen halen uit ruitenwisservloeistof of ruitenwissers van soms wel 50 euro. Bougies, oliefilter niet vernieuwen en toch op de rekening. Remmen schoonmaken op de rekening, maar niet gedaan. Als of ik mijn ogen in mijn zak heb. Zijn ze nou gek geworden?

Ben dan ook zeer benieuwd naar mijn eerste onderhoudsbeurt bij Skoda. Bij voorbaat maak ik al afspraken over bovenstaande handelingen. Geen ruitschoon, geen ruitenwissers o.i.d. Dat doe ik zelf wel. Volgende week bij Lidl ruitenwissers voor - 15 euro. Hetzelfde systeem als Skoda en VW al gebruik.

Sommige onderdelen kun je vooraf natuurlijk ook merken met een viltstif of een krasje op maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grapjas. :P Je weet drommelsgoed wat ik bedoel!

Al die garages en wachtruimtes die vroegah simpel en eenvoudig waren, worden allemaal gepimpt, voorzien van luxe koffiemachines, leeshoeken. Speelhoeken voor de kinderen. En ja, dik tapijt op de vloer, ipv gewoon geverfd beton. Nog even en ze noemen het een 'maintenance experience center' Het mot niet gekker worden. En dan wordt de illusie gewekt en door marketing creepos benut om te vertellen hoe goed ze wel niet zijn... Incompetentie wordt verhuld met een dikke laag makeup.

En dat kost allemaal poen! Poen die bij mij, de klant, op een andere manier wordt teruggehaald. In marges, in onderhoudstarieven, in extra opslag op onderdelen en verbruiksspullen. Kortom, sigaren uit eigen doos! :angry:

Haha ja, ik snap je punt wel hoor. En jij het mijne ook, denk ik ;)

De waarheid ligt wat mij betreft een beetje in het midden. Het lijkt nu net alsof het geven van een uitstraling aan een pand per definitie incompetentie moet verhullen, en dat is natuurlijk niet zo. Ik vind het prima als ik in een mooi ingericht en goed verzorgd pand kom, áls ik daar dan ook maar kennis en klantvriendelijkheid ervaar. Daar waar kennis, service en klantvriendelijkheid ontbreekt, ja, dán komt die tapijtvloer (die ik overigens nog nooit bij een autodealer gezien heb) wel over als een gevalletje "verkeerde keuzes".

Enne, ken je het Peugeot Experience Center? Jij zult er van gruwen, denk ik, maar ik kon dat als ex-Peugeot-rijder en potentieel 508-rijder enorm waarderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet niet dat bijvoorbeeld de beschermplaat onder het motorblok los moet om o.a. olie af te kunnen tappen, op lekkages te controleren en bijvoorbeeld de wielophanging te checken. Daar gaan ook heel wat schroeven in en als daar schroeven tussen zitten die bijvoorbeeld door roest zijn aangetast, worden die vervangen. En zo wel meer kleinmateriaal dat onmerkbaar gebruikt wordt voor je auto.

Mij ook best als de garage het niet op de rekening zet, maar dan slaat men het om in de beurt. Moet ik dan discussie gaan maken over EUR 3,50 die ik de beurt te duur zou vinden omdat dat de inbegrepen omslag is voor kleinmateriaal?

Ik vind het wel best, die post voor kleinmateriaal. Staat bij mij ook separaat op de rekening en die post stel ik niet ter discussie. Met als positieve keerzijde dat als ik even tussendoor langs kom voor iets simpels als een defecte zekering, dat vaak onder het motto "service van de zaak" voor niets wordt geregeld.

Maar goed, ieder zijn eigen principes, natuurlijk.

Bij mij wordt het een principe kwestie als ik voor iets moet betalen wat niet gedaan/geleverd/gebruikt is.

Als ik de rekening bekijk en zie dat er 10 euro aan ruitensproeier vloeistof is ingegaan (hoe dan? onder hoge druk?) in een reservoir dat vol zit gaan bij mij alle alarmbellen af.

Dan ga ik de rekening helemaal nakijken en wil ik ook weten wat die kleinmaterialen zijn.

Dat de factuur direct werd aangepast zonder uitleg en een binnensmonds gemompelde sorry (hij bedoelde waarschijnlijk zeikerd) zegt mij genoeg.

De ruitensproeier is niet bij gevuld en kleinmateriaal is niet gebruikt en dat weten zij ook.

Voor mezelf had ik toen al besloten om daar niet meer te komen, je betaalt teveel voor wat ze doen en je wordt nog genaaid ook, dan wil ik ook kussen, maar zo appetijtelijk zag die baliemedewerker er niet uit.

Als ze mij hadden uitgelegd dat er schroefjes waren vervangen en dat de vloeistof een foutje was had ik nog wel mee kunnen leven.

En waarom wordt dit tegenwoordig steeds meer standaard? Mag je als klant ook niet meer kritisch zijn?

Ook al is het maar een paar euro, ik moet daar gewoon voor werken en zij krijgen het kado?

En service? Als je niet zeurt over je rekening is dat een verworven recht?

Service is een vies woord bij een hoop bedrijven, het kost namelijk geld.

Dat je goodwill kweekt voor de toekomst zien ze niet.

Lol @ CH: maintenance experience center :D

aangepast door Octa Collection
Link naar reactie
Delen op andere sites

dan wil ik ook kussen, maar zo appetijtelijk zag die baliemedewerker er niet uit.

Niet te kritisch hoor, hij kan er ook niets aan doen dat hij leleijk is, dat komt door zijn vader en moeder die nonchelant zijn geweest tijdens de sex

Als die zich geschoren heeft dan kun je gewoon kussen met hem.

Maar goed in algemeen kom je er snel genoeg achter of ze de boel bedonderen of niet en dan is het bij mij simpel.

Dan ga ik 1 keer een gesprek aan en als ze het dan een tweede keer flikken dan zijn er nog zat andere dealers waar ik terecht kan.

En dat zal ik ook de eerste keer rustig zeggen tegen zo'n baliemedewerker.

En hoogpolig tapijt heb ik bij mijn dealer ook nog niet gezien, en zijn pand is redelijk nieuw.

Alles is linolium in de showroom en projecttapijt in de twee kantoren en de werkplaats is betom met een grijze coating.

En ja een simpele koffie automaat met redelijk te drinken koffie.

En ja een kleine kinderspeelhoek omdat men anders bang is dat de auto''s als speelobject gebruikt worden omdat de ouders niet meer op hun koters letten en als ze eenmalig een standje geven gebeurd dat op een zeverige toon van foei jan willem dat mag niet waarna jan willem gewoon doorgaat en de ouders hun rug toekeren zodat ze het niet zien en kunnen zeggen mijn jan willem doet dat niet hoorrrr.

En ja mijn dealer heeft ook nog een leeshoek waar ik graag gratis de krant kan lezen en de autobladen om de wachtijd gevoelsmatig te verkorten.

En dit alles is gewoon sobertjes ingericht en dat geeft mij een tevreden gevoel ipv overbodige luxe stoelen en banken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jong zijn is zo simpel: je schopt tegen auto's aan, en zie daar, je krijgt een speelhoek

nee, maar ja, nou al die andere ouders nog. Ik begin die term "klein materiaal" steeds beter te doorgronden.... Dat betekent gewoon "vanaf dat ze gaan kruipen".

:D :D :D Ik heb mijn dagelijkse portie lachen weer gehad! Dank Skoody! :D :D :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

En daar heb ik steeds meer moeite mee.

Dat ze wel een luxe wachttoko hebben met koffie die toch niet te zuipen is.

Ik ga naar de garage voor een vakkundig/deskundig onderhoud aan de auto en niet voor al die cosmetica erom heen. Dat vertroebelt allemaal de heldere blik op professioneel onderhoud voor een acceptabele prijs.

Jammer hoor, dat velen zich laten misleiden door het hoogpolig tapijt.

Vind ik ook wel. Je betaalt altijd meer bij de officiële dealers, maar die mooie wachtzaal is het enige wat je er voor terugkrijgt. Ik heb veel liever de garagist die tijd neemt om te luisteren en zelf iets uit te leggen,en die dan nog eens heel wat goedkoper werkt. Tegenwoordig betaal je, hoeveel is het, 150 euro? voor een klein onderhoud. Hoelang zijn ze daar mee bezig, een half uurtje (nog niet), wat olie wisselen + oliefilter, en wat vloeistoffen bijvullen.

Dealers verdienen langs de andere kant wel wat krediet ook, ik vermoed dat het niet eenvoudig is om 'goed' personeel te vinden. Ik kan veel voorbeelden aanhalen van zaken die bedenkelijk uitgevoerd werden, maar meestal lag dat aan een monteur die een fout maakte, en niet aan een garage van slechte wil. Bovendien worden hen waarschijnlijk veel zaken opgelegd inzake wachtruimte, toonzaal, enz...zodat ze verplicht zijn wat meer aan te rekenen. En dat is een beetje de kip of het ei verhaal, heel wat klanten verwachten die luxe. Zo is de gemiddelde Skoda garage ook mee geëvolueerd met de gemiddelde Skoda koper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga er maar vanuit dat de importeur bepaald hoe de inrichting van de dealer er uit moet zien en wat zijn minimale vloeroppervlakte moet wezen.

En wil je daar als dealer niet aan voldoen, prima maar dan is het einde dealerschap.

Zo liggen de kaarten al jaren hoor.

Heb het een 15 jaar terug gezien met mijn motordealer die ook dealer was van BMW motorfietsen

Op bepaald moment kreeg hij te horen dat hij op een industrie terrein met meer oppervlak moest gaan zoeken en dat de werkplaats bepaalde apparatuur moest hebben, maar dit was een flinke investering waar mijn dealer toen niet aan wilde ( kon) voldoen.

Dus tsja een half jaar later was hij officieel dealer af !

En zo is het met Skoda ook gegaan sinds ze onder het juk van VAG en dus hier PON kwamen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind ik ook wel. Je betaalt altijd meer bij de officiële dealers, maar die mooie wachtzaal is het enige wat je er voor terugkrijgt. Ik heb veel liever de garagist die tijd neemt om te luisteren en zelf iets uit te leggen,en die dan nog eens heel wat goedkoper werkt.

Bij een dealer worden de monteurs geschoold in het onderhoud en reparatie van het merk dat zijn werkgever verkoopt. Dat betekend dat je bij iedere dealer ongeveer hetzelfde krijgt bij een beurt of reparatie. Kwaliteitsverschillen daar gelaten geen mens is het zelfde, dus ook het afgeleverde werk niet.

Als je naar een merkloze garage gaat zijn naar mijn oordeel de verschillen veel groter. Waar herken je een goede merkloze garage aan die op de hoogte is van de specifeke eigenschappen van jouw voertuig. Deze garage's lopen toch altijd wat achter op de dealerbedrijven.

Hoeveel merkloze garage's weten bijvoorbeeld dat er in mijn auto aparte olie moet. Daar zou ik mij zorgen over maken bij een merkloze garage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel merkloze garage's weten bijvoorbeeld dat er in mijn auto aparte olie moet. Daar zou ik mij zorgen over maken bij een merkloze garage.

Waarom? Da's toch echt geen rocket science hoor, staat gewoon in het bijbehorende onderhoudsboekje... En ik mag aannemen dat ze bij de merkloze garage ook mensen in dienst hebben die kunnen lezen en schrijven, toch? 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Vandaag was mijn auto voor een grote beurt bij de garage.

Tevens op het programma het plaatsen van hulpveren ivm de onlangs aangeschafte caravan leek me dit geen overbodige luxe.

Interieurfilter had ik zelf pas vervangen dus deze hoefde niet en had ik vooraf al doorgeven.

Uitgevoerd is de grote beurt met olie verversen, luchtfilter, brandstoffilter, en de controles die in het serviceplan beschreven staan. (90.000 km beurt)

1 lampje van de kenteken verlichting was kapot, ze zijn nu beide vervangen.

Hulpveren geplaatst. (en de koplampen afgesteld, de kont staat iets hoger)

De door mij aangeschafte winterbanden met velgen zijn gewisseld.

Verloopstekker geleverd voor de caravan (7-13 polig)

Multiriem hoefde niet vervangen want deze is gelijk met de distributieriem vervangen.

Kosten van dit alles: € 435,- (ik had op zo'n 600 gerekend)

Meedenken van ''mijn'' garage, in februari voor de apk keuring, de remblokken voor redden het waarschijnlijk niet nog 15.000 km, zijn advies was om bij de keuring ze dan te vervangen, had nu ook wel gekund maar ze waren nog te ''goed''.

Evengoed nog een bak geld maar bij de dealer was dit voor deze prijs niet mogelijk denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe