Ga naar inhoud

Werkplaatsactie 24W6 (turbo aanpassing 1.2 tsi)


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik ben ook benieuwd hoe je de up(down)grade ervaart, en met name of je een toename in het brandstofverbruik ziet de komende tijd.

Let wel, het schijnt dus dat e.e.a. opnieuw ingeregeld moet worden door het motormanagement en dat je de eerste tijd een hoger brandstofverbruik hebt.

P.s Ik heb nog een vraagje waar ikzelf geen eenduidig antwoord op heb gekregen.

Tijdens de M & G is bij iemand een aantal boutjes vastgedraaid van de laadluchtkoeler.

Mijn vraag is: kun je herkennen dat deze los zitten, met andere woorden maakt de motor dan een ander geluid, bijv. een licht brommend geluid tijdens accelereren, alsof hij "valse" lucht aanzuigt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, je merkt er niets van en je moet blijkbaar echt voelen met een tooltje of ze loszitten. Ik had wel met de hand aan het deksel gevoeld en dacht dat het wel goed vast zat. Niet dus!

Bij mij is het verbruik niet toegenomen na 24W6, zie mijn spritmonitor waar ik heb aangegeven op welk moment de actie plaatsvond

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun jij aangeven wat jouw verbruik bij constant 120 km/h op snelweg met CC. Mijn auto verbruikt dan ca. 5.7 l/100 km.

Ben benieuwd wat hij over een aantal weken haalt als we op vakantie gaan naar Gardameer in Italië.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@RoomsterRon: Ik denk dat - mits captains partner niet in de Roomster rijdt - je vrij precieze info zult krijgen over een verandering in verbruik. Dat is aan Captain Hook wel toevertrouwd. Het is ook een Roomster, dus lijkt me aardig vergelijkbaar. Het enige verschil is nog 63 of 77 kw, maar zolang je die kw's niet gebruikt maakt dat denk ik niet uit, en dan nog DSG.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben zeer benieuwd, de Roomster is toch een ietwat hogere auto dan bijv. de Fabia, is dus wat minder aerodynamisch.

Ik zal de spritmonitor ook eens in de gaten houden en mijzelf eens aanmelden, is altijd interessant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar aan de hand van de laatste verbruikscijfers te zien mag zijn vrouw er niet meer in rijden !!

Of ze wil er misschien wel niet eens meer in rijden :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons is het duidelijk...vrouwen kunnen niet rijden... :P of in ieder geval, niet zuinig rijden... :gestoord:

Tsja maar de door jou opgeleide dochter gaat je over enkele jaren overtreffen en lacht je uit als jij net 1 op 16 haalt en zij met drie vingers in der neus 1 op 30 behaalt. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, de 24W6 is uitgevoerd.

Duurde allemaal wel wat langer dan men dacht. Uiteindelijk is de garage bijna twee uur bezig geweest.

Eerst wordt nogmaals online gecheckt of dit VIN in aanmerking komt voor de update. Dat bleek het geval te zijn. De monteur logt in via de diagnose PC bij de fabriek (online). Motorgegevens wordt uitgelezen en werd aangegeven dat er TWEE updates van toepassing waren:

-de 24W6 ECU software update + bijbehorende montage van de 2mm afstandsschijf.

-een DSG software update. (waarschijnlijk als gevolg van die veranderde motorkarakteristiek door de 24W6 update)

Eerst werd de ECU update doorgevoerd, duurde toch gauw een kwartier. Daarna werd de afstandsschijf ingebouwd en getest of alles nog werkte.

Vervolgens werd de DSG software update doorgevoerd en daarna wordt aangegeven dat er een adaptatie/calibratie ritje met de auto gemaakt moet worden. Daarbij wordt de mobiele diagnose PC in de auto gelegd en worden er op commando van het diagnose programma rijhandelingen uitgevoerd. Vooruit rijden, achteruit rijden, bij diverse snelheden en diverse standen van de DSG keuzehandel.

Proefritje duurde ruim een kwartier.

Daarna werd de auto wederom in de garage gecheckt, alle diagnose opties werden nog een keer aangevinkt en doorgelopen. Alle storingen gewist, nogmaals testprogramma doorlopen en toen moesten er geen storingen meer terugkomen... Het bleek echter dat een foutcode van de elektro-hydraulische stuurbekrachtiging bleef optreden, alhoewel deze correct functioneert (ditzelfde euvel had ik vorig jaar bij de vorige ECU update).

Dit bleek te liggen aan de manier waarop het testprogramma gestart werd, bij individueel aangekozen modules gaf de stuurbekrachtiging geen foutcode. De foute storingsdiagnose werd gelogd en naar Pon gestuurd voor nadere analyse.

Ik moet zeggen, de Skoda garage heeft wel zorgvuldig gewerkt!

En hoe rijdt 'ie nou?

Heb idd het idee dat de schakelmomenten van de DSG ietsie anders liggen. Daarnaast klinkt de motor een tikkeltje minder 'rauw'.

Qua optrekken merk ik nog geen verschil en topsnelheid kan/mag ik niet testen in Nederland. Dat zal wachten worden tot op de Autobahn.

Verbruik? Bij constante snelheden, rijdend op de cc, heb ik niet het idee dat het voor/na de 24W6 update anders is. Maar de praktijk zal het leren.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal dat ook niet in je boekje staan?

Maar mooie 'review' Erik, als we daar al over kunnen spreken. Ben benieuwd wat de garages doen die geen mobiele diagnose computer (VAS) hebben.

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

De 24W6 actie wordt opgetekend in je onderhoudsboekje, maar de DSG update niet... (waarschijnlijk omdat die onlosmakelijk verbonden is daarmee)

@Menno: je weet toch wel of ze een adaptatie ritje hebben uitgevoerd met je auto, tijdens de 24W6 update?

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een speciale adaptatie routine die gestart wordt NA de DSG update. Compleet met allerlei instrukties dat het veilig en zeker moet gebeuren.

Volgens de instrukties moet het mobiele apparaat zelfs met speciale gordels vastgezet worden en moet de bijrijdersstoel in een speciale stand gezet worden, de bestuurder mag eigenlijk niet op het scherm kijken, maar een tweede monteur die het apparaat te bedienen, etc, etc.

Kortom, echte duitse Gründlichkeit!

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te zien dacht de dealer "ik ga dit keer m'n werk écht goed doen", want dit ziet er heel zorgvuldig uit. En ik lees ook niets over miscommunicatie of vieze, zwarte vegen op de bekleding, dus blijkbaar heb je iets uitermate bijzonders beleefd Erik: alles ging goed! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor jou is dat iets bijzonders... ;)

Maar ik ben het met je eens hoor, zo hoort het altijd te gaan. Zeker omdat het gaat om iets wat blijkbaar achteraf gecorrigeerd moet worden (oftewel: je duur betaalde product voldoet niet (helemaal) aan de eisen). Dan mag je ook zorgvuldigheid verwachten.

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, de 24W6 is uitgevoerd.

Duurde allemaal wel wat langer dan men dacht. Uiteindelijk is de garage bijna twee uur bezig geweest.

Eerst wordt nogmaals online gecheckt of dit VIN in aanmerking komt voor de update. Dat bleek het geval te zijn. De monteur logt in via de diagnose PC bij de fabriek (online). Motorgegevens wordt uitgelezen en werd aangegeven dat er TWEE updates van toepassing waren:

-de 24W6 ECU software update + bijbehorende montage van de 2mm afstandsschijf.

-een DSG software update. (waarschijnlijk als gevolg van die veranderde motorkarakteristiek door de 24W6 update)

[...]

Zomaar een gedachte die bij mij opkwam:

Diegenen met een 1.2TSI + DSG die na de 24W6-update een - in hun optiek - verslechtering van rijgedrag ervaren, zouden eens bij de garage na dienen te vragen of de bijbehorende DSG-update ook is uitgevoerd. Wellicht hangt dat samen met de klachten-na-de-update?

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij mijn geen DSG update uitgevoerd. Was geen aanleiding toe. Het veranderen van bepaalde kernvelden kan er toe leiden dat ook de dsg software moet worden aangepast. Dit begreep ik er van. Er wordt vanzelf aangegeven of dat moet of niet (zoals bij mij). Fuctioneert trouwens ook naar volle tevredenjheid

nee dus, want zo 1 ben ik er en heb in het geheel geen klachten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe