Ga naar inhoud

Werkplaatsactie 24W6 (turbo aanpassing 1.2 tsi)


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Beetje ontopic maar nog even over garantei verlenging (Zekerheidspolis). Je kan 1 of 2 jaar verlengen met een max. van 6 jaar. Nu is de prijs voor mijn auto € 215,- voor 1 jaar en €469,- voor 2 jaar. (2x € 215,- = € 430,-)

Elk jaar verlengen kan ook en kost € 215,- op dit moment. Wil je na dat jaar weer verlengen dan loop je het risico dat de prijs hoger is of dat deze verzekering niet meer bestaat.

Ik heb gekozen voor 1 jaar met het risico dat de prijs hoger is en misschien heb ik mijn auto door omstandigheden binnen dat jaar verkocht of ik verleng niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Claxon:

Minder nerveus: heb ik meer gelezen als ervaring na de update. Ik vermoed dat dit vooral bij handgeschakelde motoren opvalt. Met DSG rij je slechts enkele meters in de eerste versnelling en schakel je vroeg en soepel door de versnellingen heen.

Nerveus is volgens mij dat de auto zich niet in die mate laat controleren als je zou willen. Een handbak is dan in ieder geval een stuk controle er bij, om dat je zelf bepaalt wanneer er wordt geschakeld. Iets te veel gas kan je dan ongestraft smoren in een hogere versnelling, terwijl een DSG dan juist kan "concluderen" dat er later opgeschakeld moet worden.

Ik heb even in de Fabia van Ron467 gereden, en ik moest er behoorlijk aan wennen dat het gaspedaal echt alles bepaalde en je daardoor gas moest geven met je kleine teentje. Maar die is ook getuned, dus dat maakt de vergelijking weer niet zuiver.

aangepast door Skoody Boo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet. Met handbak trek je denk eerder "automatisch" verder door in de eerste versnellingen waardoor het hogere koppel/vermogen eerder in die versnellingen eruit komt zodat hij daar aldoor effe feller oppakt. Of je blijft wat langer met relatief hoge toeren in een lage versnelling rijden omdat je denkt dat je toch zo weer terug moet schakelen, of nog niet weet wat je gaat doen.... Of in een lage versnelling gas geven en gas loslaten, ook nerveus.

aangepast door CaseyBasey
Link naar reactie
Delen op andere sites

als je zelf schakelt is het niet perse altijd later, eerder kan ook. Feit is dat je het zelf bepaalt. Langer in hoge toeren hangen geeft bij de tsi toch al geen nerveus gedrag want remmen op de motor doet hij nauwelijks, en ik heb het idee dat de BC hierin ook wat bijregelt als ik op de verbruiksmeter kijk; in 1 keer gas los geeft nooit een verbruik dat direct op 0 staat. Maar bovenal heb je daarvoor nog een koppelingspedaal, waardoor je kunt uitrollen tot je weet wat je gaat doen.

Nou ja, we denken er anders over, en veel dingen zijn waarschijnlijk een kwestie van gewenning denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gaspedaal bepaalt helemaal niets hoor Boo, dat doet de bestuurder met zijn voet. Je kunt hem gewoon laten schakelen op die manier, zoals jij wilt (al moet ik nu hij is getuned soms wel diep trappen om hem terug te laten schakelen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gaspedaal bepaalt helemaal niets hoor Boo, dat doet de bestuurder met zijn voet.

Echt niet, doe je met je hersens en die sturen je voet aan !

Enige negatieve factor kan dan nog een zware schoen wezen !

Maar die heeft Boo niet want er zit bijna geen zool meer onder heeft hij me laatst laten zien !

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ja, probeer jij het maar eens met je hersens als we je voeten amputeren.

No problemo , dan voorziet mijn zorgzekeraar dat ik protheses krijg dus rijden we gewoon door

Helaas zal het dan waarschijnlijk wel met een DSG moeten !

Maar nood breekt wet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gaspedaal bepaalt helemaal niets hoor Boo, dat doet de bestuurder met zijn voet.

ja precies, daar begint het geëmmer, dat je anders moet gaan gas geven omdat dat ding anders niet (op tijd) snapt welke versnelling hij moet nemen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kwestie van gewenning en oefening, heb je niet met 1 ritje van een half uur door

En verder is dat net zo als bij een handbak. Soms wil je gewoon opschakelen, soms wat sneller. Of wil je even terugschakelen. Ipv met de pook doe je dat dan met het gas

Bovendien past de dsg bak zich aan je rijstijl aan

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, dat zal ook wel, is natuurlijk allemaal wennen.

Alleen met tractors inhalen vind ik het wel prettig dat hij gewoon al in 2 kan zetten voor de laatste tegenligger voorbij is, en direct gas kunt geven in de juiste versnelling. Zo'n DSG heeft dan een reactietijd, en ook al is die nog zo kort, op die momenten is het altijd te lang voor je gevoel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja precies, daar begint het geëmmer, dat je anders moet gaan gas geven omdat dat ding anders niet (op tijd) snapt welke versnelling hij moet nemen....

Dus wennen aan EEN dingetje (het beheerst gas geven) is altijd nog beter dan TWEE, wat zeg ik DRIE nee VIER dingen die je zelf in de gaten moet houden of (weer ) aan moeten wennen..... :haarspelden:

koppeling intrappen, juiste versnelling kiezen, juiste hoeveelheid gas geven en dan ook nog die koppeling weer op laten komen.

En dat allemaal weet ik veel hoe vaak!

Met dat in je achterhoofd leer je wel leven met af en toe iets langer denken dan je gehoopt had van de automaat :guitar:

Heb trouwens laatst de kick down weer eens gebruikt, meer verschil met gewoon gas geven dan voor het plaatsen van dat plaatje, hij ging als de brandweer, echt kicke!

De software update van de DSG laat volgens mij de koppelingen iets meer slippen zodat het nu nog meer als een traditionele automaat rijd, minder bruusk en dus veel soepeler.

Trouwens de DSG kan je zelf ook al in z´n 2 zetten hoor voor snellere respons!

Maar omdat ik het nu eenmaal goed beheers, kan ik dat dus ook met mijn grote teen met het gaspedaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

koppeling intrappen, juiste versnelling kiezen, juiste hoeveelheid gas geven en dan ook nog die koppeling weer op laten komen.

En dat allemaal weet ik veel hoe vaak!

Is dit niet gewoon een handeling die je uiteindelijk blindelings uitvoert ?

Althans als ik een tandje terug moet dan denk ik echt niet in welke versnelling zit ik nu naar welke moet ik toe ......

Maar is het gewoon op blindelings gevoel koppeling in terugschakelen en gaan met die banaan !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je ook gelijk in, het gaat erom wat je gewend raakt.

Feit blijft dat het gewoon veel meer handelingen zijn.

En als je eenmaal verpest bent door het gemak.......... :harp:

ben wel eens gestopt voor een stoplicht en de laatste meters deed de auto raar (schokte).

Dus toen koppeling in, auto weer gestart en van z´n vier in z´n 1 gezet om weer verder te gaan.

Was dus niet mijn auto, maar gewoon een schakel bak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens de DSG kan je zelf ook al in z´n 2 zetten hoor voor snellere respons!

Dat is natuurlijk waar.

Precies! En al moet je die ene seconde wachten, je bent die tractor toch echt snelle voorbij dan met een handbak

Ik denk dat dat wel mee valt. Het enige schakelen wat er aan te pas komt is van 2 naar 5 als ik de tractor voorbij ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, dat zal ook wel, is natuurlijk allemaal wennen.

Alleen met tractors inhalen vind ik het wel prettig dat hij gewoon al in 2 kan zetten voor de laatste tegenligger voorbij is, en direct gas kunt geven in de juiste versnelling. Zo'n DSG heeft dan een reactietijd, en ook al is die nog zo kort, op die momenten is het altijd te lang voor je gevoel.

Die DSG schakelt beslist sneller terug dan je zelf met een handbak kunt, mits je de kickdown gebruikt (pedaal dus helemaal intrappen, ipv half c.q. "een beetje meer").

En als je de DSG even in "S" zet, is het helemaal feest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen woensdag (6 juni) zijn de werkplaatsacties 24W6 (turbo modificaties en software aanpassen) en achterembleem vervangen uitgevoerd.

Tevens is er een einde garantiecheck uitgevoerd, waarbij het embleem aan de voorkant is vervangen.

Ook is er gekeken naar de airco, die het niet meer doet. Hier kwam ik achter tijdens mijn recente vakantie naar Berlijn, omdat de buitentemperatuur opliep tot 30 graden.

Er blijkt nu een leiding stuk te zijn, helaas was dit onderdeel niet op voorraad en loopt er nu een vervolgafspraak voor deze reparatie. Gelukkig valt dit nog net binnen de garantie van 2 jaar.

Een ander aandachtspunt was de toeter, vanwege het feit dat ik maar 1 toon hoor. Het blijkt dat in mijn auto geen 2-tonige toeter zit volgens de dealer die dit nagetrokken heeft.

In ETKA zie ik alleen 2-tonige toeters?

Verder heb ik na veel wikken en wegen toch de garantie verlengd met 12 maanden. Voor het einde van dit extra jaar kan ik weer de keuze maken van verlenging.

Wat betreft 24W6, tot nu toe (heb er nog niet veel mee gereden) vind ik zelfs dat de auto prettiger rijdt, minder nerveus en of ik wat topsnelheid mis weet ik niet (nog nooit geprobeerd) en vind ik persoonlijk niet belangrijk.

Mijn tweetonige claxon, die ik haast nooit gebruik, maar soms is het echt nodig, is inmiddels al TWEEMAAL vervangen, binnen de garantieperiode.

Het betrof beide keren de laagtonige hoorn.

Ik heb trouwens ook de garantie met 1 jaar verlengd, geheel tegen mijn principes, maar mijn voorgevoel zegt mij, beter maar wel doen.

Punten van aandacht bij deze overweging :

- distributieketting

- Beide DSG koppelingen (ze komen er aan merk ik)

- Claxon (al twee keer vervangen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe