Ga naar inhoud

Werkplaatsactie 24W6 (turbo aanpassing 1.2 tsi)


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Of de topsnelheid 2 of 3 kilometer afwijkt, dat is idd niet relevant.

Maar ik weet hoe mijn Roomster zich gedroeg op de Autobahn VOOR de 24W6 modificatie. En over enige tijd weet ik hoe die zich gedraagt NA de 24W6 modificatie.

Zo kwam Hobbel met de schokkende (?) conclusie dat zijn auto nauwelijks meer in de buurt kwam van de vorige topsnelheid.

En ik weet b.v. dat mijn Roomster soms 190km/h aantikte op de snelheidsmeter. Dus ik ben heel benieuwd of 'ie dat nog steeds doet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan sluiten we pas bij 1500 berichten denk ik, want over die eindconclusie kunnen we nog wel 750 berichten lang doorouwehoeren! ;)

Wel ik denk dat ik dat nog wel trek Marco !! :D :D

Wat gaan ze er weer heerlijk serieus op in he !!

aangepast door EdK
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van mij was niet serieus hoor, Ed. Je weet toch dat ik nooit serieus ben.

Maar wat Erik zegt, snijdt wel hout denk ik. Als er echt sprake is van een negatief effect, zal hij dat wel merken. In feite heeft Kees dat natuurlijk ook al gedaan, want 165 (in de 5!!) klopt natuurlijk niet, als je nagaat dat de mijne ongetuned en ongeschijfd al 184 deed. Zelfs bij voor mij gunstige (dacht het niet) en voor Kees ongunstige omstandigheden, zou dat verschil niet zo groot mogen zijn, lijkt me. Zo zal er ook duidelijk iets aan de hand zijn wanneer Erik straks ipv 190 max slechts 175 kan aantikken b.v.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo zal er ook duidelijk iets aan de hand zijn wanneer Erik straks ipv 190 max slechts 175 kan aantikken b.v.

Ja dan heeft hij misschien wel minder zware schoenen aan, of er is wat mis tussen de oren zoals hij vaak oppert !?

Maar kan uiteindelijk ook aan de update liggen !

Maar wacht met smart op een tussen eind conclusie bij de 750 berichten !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo liebe Forengemeinde,

Mit Interesse verfolge ich diese Diskussion.

Ich fahre einen recht neuen Yeti 1,2 tsi 3000 km und kann sagen, gegenüber dem Fahrzeug mit dem ich vor 6 Monaten die Probefahrt gemacht habe, fährt er eindeutig träger. Der Beschleunigungsschub ist deutlich entschärft worden und setzt später ein - ab ca. 2000 U/min. Die Kurve der Leistungsentfaltung ist einfach abgeflacht worden. Warum? Damit habe ich meien Freundlichen konfrontiert und die Antwort war eindeutig:

Ja!! Die Leistungsentfaltung wurde entschärft (abgeflacht) um das zu übertragende Drehmoment beim Beschleunigen! an der Steuerkette (ja auch die Nockenwelle hat eine Trägheit) zu reduzieren - hier ist eine Verbindung der Probleme! Damit wird die Längung der Steuerkette hinausgezögert, ja - hinausgezögert nicht verhindert. (Natürlich werden auch noch andere Komponenten geschützt, wenn die Leistungsentfaltung nicht so explosiv ist) Die Intervalle werden einfach nur verlängert, da die Steuerkette wohl unterdimensionisert ist. Das ganze Maßnahmenbündel: geänderte Steuerkette, neuer Kettenspanner, entschärfte Leistungsentfaltung soll die Probleme dämpfen - eine Lösung ist es nicht! Eine Lösung wäre eine stärker ausgelegte Steuerkette mit den entsprechenden neuen Zahnrädern, so das diese ein Autoleben lang hält - das war ja das Argument für die Steuerkette. Dann hält die Kette nun vielleicht 60000 Km und nicht mehr nur 30000 km. Der geänderte Deckel, mit der Nase gegen ein Überspringen der Steuerkette bringt gegen die Längung der Kette rein gar nichts! Diese verhindert nur einen kapitalen Motorschaden und weist darauf hin, das VW/Skoda nach wie vor von einer Längung ausgeht, warum sonst diese Nase? Generell ist das ein Armutszeugnis - vielleicht gibt es ja in 3 Jahren einen entgültigen Umbausatz für die Steuerkette.

Die Probleme mit der zu schwach ausgelegten Steuerkette werden doch von manchen Werkstätten unumwunden zugegeben - was soll also die Diskussion darüber. Es wird schon auf die nächste Motorengeneration verwiesen - da wird alles besser, man lernt halt dazu, so die Aussage. Ich glaube eher nicht an eine entgültige Lösung -> Steuerkettenlaufzeiten > 100.000 km auch für Kurzstreckenfahrer, alles deutet daruf hin.

Da ich selber einen solchen Motor besitze und selbst betroffen bin sage ich das so direkt. Ich kann die Empörung hier über die Politik Seitens des Konzern sehr gut verstehen, nur so wird Druck aufgebaut. Den Makel einer Fehlkonstruktion (Zu schwache Auslegung der Steuerkette) wird der Konzern niemals zugeben, schon alleine aus rechtlichen Gründen! Ich denke es wird so weitergewurstelt und irgendwann ein verbesserter Motor nachgeschoben - leider für uns Betroffene.

Grüsse Chris

Nachtrag:

Die Steuerkette wird schon wie ein Verschleißteil gehandelt, ähnlich wie ein Zahnriemen, nur das der Wechsel 1000 Euro kostet. Aussage des smile.png - ein Zahnriemen muß ja auch gewechselt werden. Ich denke auch ein jährlicher Ölwechsel trägt nur zu einer leichten Streckung der Intervalle bei, dazu gab es ja auch schon Aussagen. Ich denke die Steuerkette wird ein Problemteil bleiben, besonders bei Kurzstrecken und viel Kaltlauf. Der Kettenspanner (auf Öldruck basierend) ist ein weiterer Schwachpunkt - Federdruck wäre besser aber auch teuerer. Warum? Der variierende Öldruck schlägt auf den Kettenspanner durch und damit auf die Belastung der Kette -> z.B. kaltes Öl bzw. schnell steigende Drehzahl = hoher Öldruck = hohe Kettenspannung = zunehmender Verschleiß der Kette = Längung der Kette

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Lijkt hier af en toe wel een Duits forum...!

NIet dat je van Google Vertalen nou zo blij wordt, maar da's altijd beter dan Duits:

Geachte Forum gemeenschap Met belangstelling heb ik deze discussie voort te zetten. Ik rijd een vrij nieuwe Yeti 1.2 TSI 3000 km en kan zeggen dat in vergelijking met het voertuig waarmee ik gemaakt heb 6 maanden voor de proefrit heeft hij een duidelijke drager aandrijft. De stuwkracht versnelling is onschadelijk gemaakt en later worden gebruikt - van ongeveer 2000 U / min. De curve van de vermogensafgifte was gewoon plat. Waarom? Dus ik heb te maken meien vriendelijk en het antwoord was duidelijk: Ja! De vermogensafgifte is onschadelijk gemaakt (platte) om de verzonden koppel bij het accelereren! verminderen van de distributieketting (ja, de nokkenas heeft een traagheid) - hier is een samenstelling van de problemen! Zo wordt de verlenging van de distributieketting vertraagd, ja - niet vertraagd voorkomen. (Natuurlijk zijn er andere componenten te worden beschermd als de vermogensafgifte is niet zo explosief) De intervallen om gewoon uit te breiden, omdat de distributieketting waarschijnlijk unterdimensionisert. Het hele pakket aan maatregelen: gewijzigde timing keten, nieuwe kettingspanner, onschadelijk gemaakt vermogensafgifte om de problemen terug te dringen - een oplossing is het niet! Dat was het geval voor de distributieketting - Een oplossing zou een sterkere distributieketting ontworpen met de bijbehorende nieuwe tandwielen, zodat de levensduur van de auto bezit te zijn. Dan is de keten heeft nu 60 000 km en misschien niet slechts 30.000 km. De gewijzigde deksel, breng de neus tegen een van de distributieketting over te slaan uit het rek van de ketting, niets! Dit voorkomt dat slechts een grote schade aan de motor, erop te wijzen dat de VW / Skoda verwacht te maken van een verlenging, waarom zouden ze anders te maken? Het algemeen is dit een aanklacht tegen - misschien is er in 3 jaar een definitieve conversie kit voor de distributieketting. De problemen met de distributieketting ontworpen dat ze zwak, maar eerlijk gezegd toegegeven door vele workshops - dus wat de discussie over gaat. Het is verder gewezen op de volgende generatie van motoren - want alles is beter, je leert om te stoppen, dus de verklaring. Ik wil niet de neiging om een ​​definitieve oplossing -> distributieketting doorlooptijden> 100.000 km voor de korte afstand drivers, alles wijst daruf. Omdat ik zelf bezit een dergelijke motor en beïnvloed zelfs ik ben zo zeggen direct. Ik begrijp de verontwaardiging hier van de kant van de beleidsgroep zeer goed, net zo opgebouwd druk. Het stigma van een slecht ontwerp (te zwakke interpretatie van de distributieketting) zal nooit toegeven dat de groep, al was het maar om juridische redenen! Ik denk dat het zo weitergewurstelt nachgeschoben en uiteindelijk een verbeterde engine - helaas voor ons patiënten. Groeten Chris Addendum: De distributieketting is al fungeerde als een verbruiksartikel, zoals een riem, zal de enige verandering in 1000 € kosten. Verklaring van - ja, een getande riem moet ook worden gewijzigd. Ik ben ook een jaarlijkse olie verversen draagt ​​alleen maar bij tot een lichte verlenging van de intervallen, was er inderdaad al looking statements. Ik denk dat de distributieketting zal deel uitmaken van een probleem blijven, vooral voor korte reizen en een hoop koude run. De kettingspanner (gebaseerd op olie-druk) is een ander zwak punt van de lente - zou beter zijn, maar ook duurder. Waarom? Het variëren van de oliedruk raakt de kettingspanner met de belasting en dus op de keten -> bv. of koude olie snel toenemende snelheid = hoge oliedruk = hoog kettingspanning = verhoogde slijtage van de ketenverlenging van de ketting

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik lees liever het orgineel dan die sh*t van Google. Geluk is mijn Duits wel redelijk en kan ik ook nog eens Ripuarisch in woord en schrift (komt ervan als je een grensgeval bent)... Maar de boodschap is duidelijk, de ketting kon de kracht van de 1.2 niet aan bij de onderste toeren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha dat mag (uiteraard) wel hoor, alleen haakt dan een deel van de lezers af. En persoonlijk vind ik dat zonde, ik ben (wellicht een beetje principieel) dat het ongewenst is om allerhande onvertaalde teksten te kopieren.

  • Downvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu ook benieuwd te worden hoe de prestaties worden met de software update en een wonderbaarlijk verdwenen vulplaatje.......

Die 2 boutjes kunnen natuurlijk ook net zo los gaan zitten als die eerder genoemde zes toch?

Als er dan wat fout gaat (wat me echt zeer onwaarschijnlijk lijkt) habe ich das nicht gewust.... (of je zet ´m er snel weer even tussen) :vrezen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe