Ga naar inhoud

Werkplaatsactie 24W6 (turbo aanpassing 1.2 tsi)


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Af en toe een kleine zijstap is niet zo'n probleem hier hoor, anders kun je beter bij de buren terecht <_<

Een kleine zijstap is niet zo'n probleem, maar voor je het weet gaat het weer uitgebreid over tuning en daar loopt al een topic over en dan raak je het overzicht een beetje kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

afkomstig van een Italiaaanse site

Begin 1e vertaling: Su alcune vetture con motore 1.2 l TSI comprese nei campi di teali indicati (non tutte le vetture) può avvenire un malfunzionamento sull'attuatore di pressione di sovralimentazione del turbocompressore.

Come conseguenza si possono manifestare delle irregolarità di funzionamento del motore e la spia

check motore del quadro può accendersi.

I campi di telaio sono:

=

Op sommige auto's met 1.2 liter TSI-motor met inbegrip van kampen teali aangegeven (niet alle auto's) kan een storing van de aandrijving van de turbo boost druk zijn.

Als gevolg van onregelmatigheden optreden van de motor en de indicator

Controleer onder de motor kan ontbranden.

De velden van het frame zijn:

Einde 1e vertaling!!

hier komt dus dele lijst te staan van types....

Begin 2e vertaling: Il rimedio è l'aggiornamento del software della centralina motore, e in alcuni casi anche il montaggio di un distanziatore sul turbocompressore.

=

De remedie is het aanpassen van de motor controle-eenheid software, en in sommige gevallen de installatie van een spacer op de turbo.

Einde 2e vertaling!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn dochter zal ook nog wel komen met een vertaling, denk ik. Eens kijken wat die ervan maakt.

@WY: de crux zit hem nu net in dat "voor je het weet, enz" De praktijk wijst uit dat het zo ver meestal niet komt en men vanzelf weer on topic verder gaat. Het zal wel door mijn besmette verleden komen, maar dit soort on-topic aanmaningen hebben op mij een sterk rode-lap-stier effect. Ik ben nu juist zo blij dat we hier wel gewoon op een natuurlijke wijze kunnen communiceren, inclusief af en toe een off topic (hoewel dat in dit geval ook weer niet zo far off was) slippertje en zonder elke keer die overbodige en storende interventies waarmee de aardigheid er wat mij betreft meteen volkomen af is.

Dan nu maar weer on topic, zou ik zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons Engelse buren (Briskoda) kwam ik onderstaand lijstje tegen, afkomstig van een Italiaaanse site

Yeti

TMB ??? 5L ? A 6 012772 043723

TMB ??? 5L ? B 6 006006 064512

TMB ??? 5L ? C 6 006034 058151

TMB ??? 5L ? A K 700004 702039

TMB ??? 5L ? B K 700002 701649

TMB ??? 5L ? C H 700013 700453

Wat ik er van begrijp gaat het om het bovenstaande identificatienummers van de betreffende modellen die in aanmerking komen voor de werkplaatsactie 24W6.

Ik ben benieuwd of degene die deze werkplaatsactie achter de rug hebben of er voor zijn benaderd in dit lijstje staan?

Ik heb de id-kaart van m'n Yeti er even bij gehaald, en mijn nr TMB ??? 5L ? B 6 015688 valt zo te zien in de 2de reeks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn ID (Yeti) er ook even bijgehaald en mijn nr TMB ??? 5L ? A 6 043378valt in de 1e reeks.

Van mijn dealer heb ik nog geen bericht gekregen om langs te komen voor de recall.

Heb ik ook niet gehad. Ik had een afspraak gemaakt om eens te laten kijken naar het rumoer bij het starten, het hangende dashboardklepknopje en de wederom verweerde emblemen. Toen is de ingreep gedaan, waarbij me verteld werd dat ik er niet voor opgeroepen zou zijn maar dat het gebeurt als je er toch bent. Het is nl een werkplaatsactie, geen terugroeping.

Dit gold trouwens ook voor de stuurkolomelektronicaupdate: dat was een jaar geleden toen ik m'n emblemen liet vervallen vervangen en tegelijkertijd wat aan het koplampensproeien liet doen en de anti car hijack e.d. Staat wel als recall in het boekje.

aangepast door CaseyBasey
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom neemt niemand de moeite om bij een of zijn dealer te informeren waarom dit uitgevoerd wordt en waarom het verstandig is om hem uit te voeren.

Ik kan je vertellen ze doen dit echt niet voor niets.

Een actie als deze wordt gemaakt als er uit een land meldingen komen over een bepaald probleem en zorgen met deze actie ervoor dat het niet meer voor kan komen.

Gewoon een stuk product bescherming en echt geen marketing truc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hentje,

Die theorie van de marketingtruc daar geloven hier niet zoveel forumleden in, en zoals je misschien wel begrijpt is niemand hier tegen het voorkomen van toekomstige problemen. Daar zit de irritatie ook niet.

De irritatie zit in dat gebleken is dat het initiatief om de dealer tot informeren te bewegen door de klant moet worden genomen, en dat het voorkomen van problemen met een nadeel komt wat niet ieder zonder meer voor lief wil nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nog sterker, er is blijkbaar geen standaard procedure voor, want ik heb wel degelijk keurig een brief gekregen.

Wat ik me verder afvraag is wat precies het "evt" betekent in de frase van Hentje in het topic met codes. Daar staat: controleren en evt aanpassen.

Ik neem aan dat controleren niet het serienummer van de turbolader betreft, want dat is de dealer bekend, lijkt me. Wat wordt er dan wel gecontroleerd op grond waarvan de aanpassing al dan niet wordt uitgevoerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag een afspraak gemaakt voor het eerste onderhoud op 30000km. Nu blijkt onze Yeti is ook gezegend met de terugroepactie van de turbo. Ik had echter gehoopt dat hij erbuiten zou vallen gezien hij van modeljaar 2012 is.

Op de distributieketting was er geen. Echter wanneer 5-10km gereden wordt en je start hem dan opnieuw dan ratelt hij toch wel. Echter bij een koud start doet hij dat niet en als hij goed warm gelopen is ook niet.

Het mogelijkse vermogenverlies waar overgesproken wordt is toch enkel te wijten aan de ecu-update niet? Dan mogen ze die alvast achterwege laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook nog een hele discussie (Duits Polo forum).

http://www.motor-tal...315.html?page=1

Hier heb ik wat gevonden over de serienummers van de turbo. De volgende komen niet in aanmerking voor de actie:

- 03F 145 701 K

- 03F 145 701 L

- 03F 145 701 M

Het gaat daarbij om de laatste letter

Hier wordt ook wel duidelijk dat de actie wordt gedaan nav de volgende klachten:

- klapperen van de wastegate

- storingen met noodloop

Daar zal dus de controle op gericht zijn, is het serienummer niet gelijk aan 1 van de 3 bovenstaande, dan wordt de actie uitgevoerd, anders niet. Nou nog eens goed kijken straks naar mijn foto met het spiegeltje

aangepast door PC-fre@k
Duidelijker gemaakt dat het dan dus NIET wordt uitgevoerd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook gekeken welk nummer ik heb.

Eerst even meer precies over de positie van het nummer: Kijk je op DSC08595.jpg dan zie je (ondanks de onscherpte) duidelijk een zwart gebogen kunststof buisje. Het onderdeel waar dit op uitsluit, daaronder moet je wezen, dus niet onder de actuator van de turboklep zelf.

De foto's bladiebla88.jpg t/m 90.jpg heb ik genomen met een spiegeltje, en daaruit blijkt dat ik nummer

03 F-145-701 K heb. En die "K" daar gaat het om, daaruit blijkt dat voor mij de update niet nodig is aldus deze bron:

http://www.skodacommunity.de/skoda-forum/skoda-fabia-ii-forum/67934-1-2-tsi-turbolader-schon-kaputt/index6.html

Es lässt sich auch leicht feststellen welche Lader davon betroffen sind. Wenn eine der folgenden Ladertypen verbaut ist, ist alles in Ordnung:

03 F-145-701 K

03 F-145-701 L

03 F-145-701 M

alle anderen Kennbuchstaben hinter den Zahlen können umgerüstet werden.

Volgens mij kan je op afbeelding 91 en 92 ook zien dat bij mij er al een afstand zit tussen de actuator en zijn montagepunt. PC-fre@k noemde - en ik denk dat nu ook - dat er bij de foto's hiervan van blokken die wel de update nodig hebben, er een insparing zit op het montagepunt waar de actuator min of meer in valt, en dat die insparing bij mij ontbreekt waardoor hij dus sowieso al wat meer naar buiten steekt. Ik heb maar even goed ingezoomd foto's genomen, zodat een en ander voor iedereen goed te vergelijken is.

post-564-0-34480900-1335094408_thumb.jpg

post-564-0-72207500-1335094458_thumb.jpg

post-564-0-86605400-1335094487_thumb.jpg

post-564-0-12481700-1335094519_thumb.jpg

post-564-0-80172800-1335094549_thumb.jpg

post-564-0-92670700-1335094581_thumb.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

heb als atechneut heel veel moeite om dit soort dingen te zien. Ik zet hier even een foto van de jouwe + 1 van de mijne neer. Vertel me dan eens waar je verschil ziet?

en zo in de juiste stand

post-25-0-40606300-1335096264.jpg

post-25-0-61207500-1335096290_thumb.jpg

post-25-0-23422000-1335096539_thumb.jpg

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

hmmm, we hadden mijn blok in real life, en de foto's van het forum op PC-fre@ks telefoon bij elkaar, en toen leek het zo. Het kan ook zijn dat er met die foto's een suggestie (gezichtsbedrog) van een insparing ontstaat door de spiegeling van dat oppervlak. Nu ik jouw foto's met mijn foto's vergelijk kan ik het verschil ook niet ontdekken. Deze foto's van jouw blok vergelijken beter, omdat ze meer dezelfde blikrichting hebben. Hypothese lijkt nou onderuitgehaald dus. Blijft dus nodig om te klooien met een spiegeltje + camera.

aangepast door Skoody Boo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit weekeinde heb ik vastgesteld dat de trekkracht bij lagere toeren geringer is. Het max koppel wordt beslist niet meer bereikt bij reeds 1500 á 1600 toeren maar pas boven de 1900 á 2000. Ook bij hogere snelheden pakt de motor iets minder pittig op.

Brandstofverbruik bij constante snelheden lijkt onveranderd, echter bij optrekken en in stadsverkeer is het nu veel hoger.

Tijd voor overleg met de dealer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe