Ga naar inhoud

Werkplaatsactie 24W6 (turbo aanpassing 1.2 tsi)


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Dat lijkt mij behoorlijk waarschijnlijk, de 2mm is gemakkelijk bij te werken. Die stang die er aan zit moet dus 2mm verder naar rechts gekalibreerd worden. Ik weet niet hoever die stang uitslaat bij vol gebruik van de turbo maar het zag er echt uit als een heel kleine wijziging. Kwestie van 2 schroeven even losmaken.

Zoals mijn dealer het uitlegde (ondanks dat het mijn wagen niet is) viel in ieder geval een boel op zijn plek, als je zeker weet dat de software goed is gegaan is dan het enige bewijs (om welles-nietes) te voorkomen een harde meting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat zou toch juist software-matig moeten kunnen, lijkt me.

Ik denk hooguit alleen in theorie, en zelfs dat vermoedelijk niet. Om onder alle (rij)omstandigheden dezelfde power te kunnen leveren als voorheen zal al gauw moeten worden teruggegrepen op het verhogen (of verlagen) van het toerental, sneller (later) opschakelen, of zelfs niet meer opschakelen (Hobbel's 6de versnelling bij 150 km/u). Dat betekent dat je "onderin" gewoon wat kwijt bent (meer hebt) en de auto gewoon anders rijdt.

aangepast door CaseyBasey
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mis ik wat, of is alleen die stang 2 mm naar rechts gekomen? Volgens mij halen we er dingen bij die niet het geval zijn (in praktijk). Dus, als hij zijn stand 2mm corrigeert kan er geen verschil zijn. Al zou je er 1cm tussen proppen... Als de software dat maar compenseert en de min/max stand van de aansturing dit bereik kan halen.

Gevoel zegt nu dus niet echt veel.. Ik gok dat we het over 2 weken nog over het verschil kunnen hebben, zelfs als we stiekem de boel terugdraaien (placebo effect).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet, waarom niet? Dat doet hij nu toch ook al? Wie heeft de software gemaakt? Wie bepaalde dat die wijzig plaats moest vinden? Wat denk je dat nieuwe auto's die nu uitgeleverd worden standaard krijgen? Die software wordt zeker toevallig tegelijkertijd geupdate, om.. euhm.. je knipperlicht harder te laten knipperen?

Nagoed, ik kan er verder ook geen zinnige bijdrage meer aan leveren. Ik hou het voor gezien :) Ik zal later wel horen wat het probleem was, alles kan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee Ronald, die software update is nodig omdat door de fysieke modificatie van de turbo een ander koppel en vermogen is ontstaan. Dat moet gecompenseerd worden en mij lijkt het niet waarschijnlijk dat er een parameter "stangetje turbo" is dat aangepast wordt. Ik denk dat er andere zaken aangepast worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is denk ik de vraag waar het om gaat. Is het mogelijk dat koppel en vermogen worden aangetast door deze modificatie?

Misschien zijn hier experts (Race Eend bv), die hierover iets zinnigs kunnen zeggen

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie foto's van Ronald.

Wel grappig, dat mijn vermoeden van een hoefijzervorm blijkt te kloppen, dit maakt het plaatsen ( en verwijderen !) van het vulplaatje een stuk gemakkelijker.

Even los van de wijziging aan de software, er wordt toch gewoon een harde ingreep gedaan aan de vooropening van de waste-gate.

Deze bepaalt mede de massa afgassen die het turbinewiel passeert en daarmee het geleverde turbine/compressor vermogen.

Als de wastegate over zijn hele bandbreedte een stukje verder openstaat, verlies je hoe dan ook, compressor- en daarmee ook motorvermogen.

De motor ( en de bestuurder) tracht dit te compenseren door een hoger toerental, wat meer vermogen oplevert.

Helaas ook een hoger brandstofverbruik.

Het aantrekkelijke van de 1.2 TSI was nu juist, dat lage toerental een hoog koppel bij dat lage toerental.

Verder ben ik eens met de mening en ervaring van Casey.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, maar in welke mate hij open staat wordt aangestuurd door de BC, dus dan zou het kunnen dat de software-update wel wat, maar niet genoeg compenseert. If so, dan kan het ook zijn dat het terugdraaien van de software-update de zaak nog erger maakt, omdat je die compensatie die er dan nog was ook nog eens kwijt raakt.

Ik vond trouwens deze link via het duitse forum wel mooi met een curve voor en een curve na modificatie

http://www.golf-6.com/showroom/9074-mein-1-2tsi-team-77kw-5.html#post175747

Link naar reactie
Delen op andere sites

gezien de wisselende ervaringen lijkt het mij toch het meest waarschijnlijk dat er iets met de software aanpassing niet goed is gegaan, wanneer men klachten heeft. Immers hardwarematig lijkt het me een gestandaardiseerde aanpassing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond trouwens deze link via het duitse forum wel mooi met een curve voor en een curve na modificatie

http://www.golf-6.co...html#post175747

Maar dit is wel een bijzonder geval. Hij had namelijk eerst een update met een 1 mm schijf gehad. Dat was slecht bevallen, waarna hij een update met de 2 mm schijf kreeg. Nu is hij de beide updates gaan vergelijken en kan concluderen dat de 2de update meer koppel bij lagere toeren geeft.

Iets interessanter voor ons zou natuurlijk een vergelijking tussen geen schijf en de 2 mm schijf zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is in ieder geval niet ons geval.

De Duitse "gast " heeft een handgeschakelde bak, daar is niets van terug te zien in de grafieken.

Welke auto heeft hij het over, alleen 1.2 TSI ?

Hij heeft het over iets minder springerig gedrag, als hij de koppeling laat opkomen, minder vermogen zou je zeggen.

Bij de grafieken heb ik geen bronvermelding gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Wim. Ik heb nog niet geklaagd, maar denk het wel te gaan doen. Mijn klachten zijn hoger brandstofverbruik in de stad en bij optrekken en minder trekkracht bij lage toeren. Sneller opschakelen heb ik niet zo gemerkt.

Ik ben erg benieuwd naar het effect van je DSG update, maar ik verwacht niet dat dat zal leiden tot meer trekkracht onderin, hooguit andere schakelmomenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk het ook niet maar laten we ze maar even het voordeel van de twijfel geven. Jullie horen het wel. Trouwens, mijn dealer adviseert iedereen om te klagen. Hoe meer klachten hoe eerder PON bereid is om hier serieus naar te kijiken.

aangepast door wimv
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn Yeti is vorige week de update uitgevoerd. Naar mijn mening rijdt de auto sindsdien gewoon anders. Reden om eens langs de dealer te rijden en de klacht daar neer te leggen. De DSG schakelt sneller terug bij accelereren als voorheen wat naar mijn mening duidt op een verminderde trekkracht in de lage toerentallen c.q. minder "power".. Hegeman heeft direct per mail contact opgenomen met PON en binnen 5 minuten (!!!) kwam er al een reactie. Van mijn klacht was niets bekend en ik was de eerste die na de update niet tevreden was. Wel werd geadviseerd om de software van de DSG te updaten waardoor mogelijk het "probleem" van het sneller terugschakelen zou worden opgelost. Chefmonteur heeft met de auto gereden en stelde vast dat het (zoals ik het maar zal noemen) werkmoment van de turbo was verschoven van 1800 naar 2100 toeren. Zaterdag wordt de software geinstalleerd. Ben benieuwd ! Overigens, wie heeft er inmiddels een officiele melding van deze problematiek gedaan ? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat mijn klacht de eerste is die bij PON binnen kwam.

Ik heb een week geleden geklaagd en ik zou ook de enige klager zijn.

De reactie kwam pas na een dag na een telefonische onbereikbaarheid bij PON.

Dus de reactietijd van slechts 5 minuten momenteel is hoopgevend.

De aard van mijn klacht komt grotendeels overeen met die van @Wimv

(lees de voorgaande discussie)

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe