Ga naar inhoud

Extra garantie van twee jaar.


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Nee men gaat er van uit dat een eigenaar van een nieuwe wagen meer geld heeft om uit te geven en vandaar dat de prijzen dan ook hoger liggen !

Als dat echt zo is, lijkt het mij wel een beetje oplichterij. Onderdelen zullen wel wat duurder zijn, tegenwoordig komt er ook al eens een meelooprol bij of zo, maar dan nog....

Bij jou denken ze die arme man........ laten we de normale kosten maar berekenen !

Ik kan ze geen ongelijk geven natuurlijk, die nieuwe riemen kostten al meer dan de auto :). Nee, serieus, die ervaring heb ik anders niet bij een officiële dealer, als je daar met een oude auto durft langskomen krijg je meestal een extra grote rekening mee. Niet dat ze allemaal zo zijn, maar ze hebben natuurlijk liever dat je eens een nieuwe koopt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb vandaag een offerte ontvangen voor verlenging van de fabrieksgarantie. Mijn dealer noemt het de Zekerheidspolis, die "nagenoeg" gelijk is aan de fabrieksgarantie. Kost 215,- voor het komende (derde levens-)jaar van mijn Yeti.

Ik dub nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dat geld mooi houden, je krijgt er toch niet veel voor. Over grote problemen ga je toch in discussie, ook al heb je geen extra garantie betaald en kleine zaken kosten de wereld niet (als het al geen slijtage-onderdelen zijn). Bovendien komt er na dat jaar weer een jaar waarin er grote reparaties nodig kunnen zijn. Maar goed, misschien kijk ik teveel van uit mijn eigen referentiekader, ik vervang desnoods zelf wat defect is, zodat vervangen heel wat goedkoper is. En langs de andere kant, als je dat nu een jaar gemoedsrust geeft, valt het bedrag wel mee (niet zo uit proportie als bij elektrische apparaten bijvoorbeeld).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het doet vanwege de distributie ketting dan zou ik ook in twijfel zittten

Aan ene kant moet het gratis vervangen worden na de garantie periode , maar met de verzekring van extra jaar heb je waarschijnlijk een stuk minder discussie's met de dealer.

Maar tsja vanwege andere dingen zou ik het niet één twee drie weten of ik het zou doen.

Vanuitgaande van de vorige twee Skoda's die ik gereden heb en de problemen zou het weg gegooid geld zijn !

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wasmachineman: ik kan kiezen voor 1 of 2 jaar.

Ik dub, omdat gewone slijtage (uiteraard) niet onder de garantie valt, en buitengewone slijtage niet behoort op te treden en dus door de garage gratis verholpen zou moeten worden.

Neem nu als voorbeeld een portierslot dat in korte tijd erg stroef loopt. Dat is al een keer voorgekomen en onder garantie is het slot toen vernieuwd. Wat nu als het andere slot (of hetzelfde) dezelfde kwaal krijgt. Is garantie dan handig of heb je voor herstel of vervanging in het 3de levensjaar geen garantie nodig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het doet vanwege de distributie ketting dan zou ik ook in twijfel zittten

Aan ene kant moet het gratis vervangen worden na de garantie periode , maar met de verzekring van extra jaar heb je waarschijnlijk een stuk minder discussie's met de dealer.

Voor die ketting zou ik het zeker en vast niet doen. Wettelijk kan Skoda gewoon zeggen: "spijtig dat ze nu kapot gaat, we moeten maar 2 jaar garantie geven, ook al weten we dat er veel problemen mee zijn". Maar ga je daarmee akkoord? Dat is echt een scheve situatie. Je betaalt toch niet eerst zoveel om daarna extra te betalen om de productiefouten van een toeleverancier te betalen?

Die garantie is er voor mij voor bijvoorbeeld een alternator die kapot valt, omdat daar niks structureel mee fout is maar je pech kan hebben. Maar dan zit je nog met de discussie, wat is een slijtageonderdeel en wat niet natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Gezien het laatste grapje met mijn auto:

Overweeg ik nu toch serieus om de garantie te verlengen.

Dit kost 469 euro voor 2 jaar tot 150.000 km. (tot 75kw)

Je mag blijven verlengen tot max 6 jaar, en mits je niet meer dan 160.000 gereden hebt. In de voorwaarde staat dan dat je voor de 160.000 moet verlengen, dus als je het dan nog voor 2 jaar doet heb je dat probleem ook niet echt ;)

Je kan dus ook eerst 1 jaar verlengen, in mijn geval voor 195 euro. En mocht ik hem dan in zijn 3e jaar willen verkopen gooi ik niks weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit kost 469 euro voor 2 jaar tot 150.000 km. (tot 75kw)

En wat als je een ABT of JD tuning hebt en over de 75Kw gaat komen ?

Wordt het bedrag dan hoger ?

Of gaan ze van fabrieks gegevens uit ?

Eigenlijk vind ik het te gek voor woorden dat je zoiets idd gaat overwegen, terwijl je er eigenlijk van uit zou mogen gaan dat zo'n ding het gewoon blijft doen.

Via je consumenten recht heb je in geval van Ronald en net na 2 jaar gewoon recht op gratis vervanging

Alleen tsja je zal er waarschijnlijk voor moeten knokken, en dat vlak je uit door die extra verzekering

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook wel dat dit een probleem is die skoda niet voorzien heeft, maar ja garantie is garantie. Ergens houdt het op, ook al is het apparaat getest om langer te leven.

Ik denk dat ze uit gaan van de standaard waarde (of de door ABT aangegeven waarde in dat geval), hoewel ik ergens iemand hebben horen suggereren dat tuning en verlengde garantie niet samen gaan....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook wel dat dit een probleem is die skoda niet voorzien heeft, maar ja garantie is garantie. Ergens houdt het op, ook al is het apparaat getest om langer te leven.

Klopt, alleen valt dat "ergens" niet perse samen met het einde van de garantietermijn. Het consumentenrecht is behoorlijk sterk in Nederland. Alleen, zoals Ed al zei, je zult er wel voor moeten knokken soms. Maar ja, ik vind een kleine 500 euro best een hoop geld...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk ga ik aanstaande woensdag €409,- aftikken voor 2 jaar extra garantie (tot 100.000km). Afgelopen week heeft de auto 2 extra mankementen vertoond. Een los zittende A-stijl aan de buitenzijde en roest van binnenuit op 1 van de ruitenwisser-stangen. Tel daar bij op dat er bij 30Dkm reeds een nieuwe brandstofpomp is gegaan, een logo op de achterklep reeds vervangen is en mijn vriendin vandaag opmerkte dat niet alle parkeersensoren aan de achterzijde hun werk deden. Ook is de airco reeds opnieuw afgevuld geweest, omdat hij moeite had met afkoelen (bleek te weinig middel in te zitten, terwijl het systeem wel dicht was).

We hebben nog overwogen om hem in te ruilen op een benzine TSI, maar we rijden toch circa 20Dkm per jaar. En een GL is reeds rendabel bij volle MRB vanaf 12Dkm. Die ruime €400,- voor 2 jaar onbezorgd rijden weegt totaal niet op tegen je auto inruilen en een andere kopen. Als laatste loopt het motortje momenteel erg lekker na 40Dkm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ruitenwisserstang is een in mijn ogen bekend verhaal en je bent hier zeker de eerste niet mee.

Heb dit bij mijn RR die ik voor de Yeti had ook gehad in 2e jaar

En is ook netjes in garantie verholpen en daarna in de resterende 2 1/2 jaar niet meer voorgekomen.

En voor mezelf gesproken ga ik zo'n bedrag zeker niet neertellen en ga eventueel wel de confrontatie aan met de dealer indien het op consumenten recht aankomt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik knok ook graag voor mijn recht. Vind het zelfs een uitdaging om schriftelijk of mondeling iemand dringend, doch zeer netjes, zo neer te zetten dat degene weet dat er niets meer tegen in te brengen is. En dat je volledig in je recht staat. Ook ben ik goed bekend met de rechten die je hebt. Mijn moeder is advocate.. :D Maar of je het krijgt, zelfs met rechtbijstand, is maar de vraag. En dat ligt niet aan je rechtsbijstand, maar aan het ontbreken van vast gelegde informatie.

Het grote grijze gebied is namelijk dat er nergens is vast gelegd wat een gangbare levensduur van een bepaald onderdeel van je auto is. Daarover zijn de meningen verdeeld. En als het wel vast is gelegd blijft altijd de vraag aanwezig of het daadwerkelijk een fabrieks-fout is, of een gebruikers-fout.

Volledige garantie voor 2 jaar en (lokale dealer) topservice is mij die paar honderd euri's wel waard. Tegen die tijd maar eens kijken of er leuk speelgoed over de Duitse grens te koop staat. GL wellicht dan particulier verkopen met 1 jaar Skoda Zekerheidsgarantie (om jezelf te kunnen onderscheiden in het aanbod van de auto). Dat gaat ook niet meer als het niet gedaan is na verlopen van de fabieksgarantie..

En nogmaals, het gaat niet alleen om een ruitenwisser-stang. ;)

aangepast door Noord26
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach met die gangbare levensduur zit het wel goed bij skoda

De kreet is altijd U bent de eerste !!!

Dus is het bij jou dus altijd te vroeg en sta je volgens het consumentenrecht dus sterk.

Maar ik begrijp je punt wel, maar het blijft voor die handelaren een extra inkomsten die gewoon geld opbrengt

Want anders waren ze er allang mee gestopt

En het is in de witgoed handel volgens mij begonnen en blijkbaar zo lukratief dat de autohandel er nu ook mee begint !

En dat het niet alleen om de ruitenwisserstang gaat had ik ook wel gelezen maar heb dat er ff uitgepikt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe