Ga naar inhoud

Verbruik e.d.


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

Eigenlijk zou je op de BC verschillende gebruiker-accounts moeten aanmaken. Tot die tijd zal je er mee moeten leren leven als je met het oog op toekomstige service-beurten zelf ook een beetje dealer-onderhouden door het leven wilt.

Goed idee. Volgens mij zijn er al wel auto's die de boel instellen (stoel, afstelling van de auto - sport stand enzo) aan de hand van de sleutel die gebruikt wordt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kritiek op Skoda is voor mij dat tuning met behoud van garantie alleen kan voor de onbeschofte prijs van rond 1400 Euro. Ik weet nu dat tuning een heel simpele klus is voor de "herprogrammeur". Kan voor 300 euro en dan nog wordt er lekker verdiend. Als het dus werkelijk nodig is dat auto's zuiniger moeten rijden, dan is dat simpel te regelen. Brandstofverbruik is politiek!

Dat is niet alleen bij Skoda zo, maar bij alle merken. Die tuner die er voor EUR 300 in 10 minuten een nieuw programmaatje in blaast zonder verder ergens naar te kijken en dat hij verder niet specifiek op jouw auto / motorblok aanpast, neemt ook je motorgarantie niet over hoor. Of tegen betaling, waarbij je al gauw richting EUR 600 - EUR 700 gaat voor alleen de motorgarantie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is idd voornamelijk politiek, want slechts met het uitschakelen van de EGR (rookgasrecirculatie t.b.v. NOx reductie) win je juist weer erg veel aan efficiënter verbruik (ltr/km).

Door de hogere vlamtemperatuur ( bij geen EGR) stijgt het zgn.Carnot-rendement van de verbrandingsmotor.

Nog niet zo lang geleden was de "zure regen" erg in de mode, de bossen in Zweden zouden afsterven etc.

Nederland liep zoals gebruikelijk voorop om hier gelijk de wetgeving op aan te passen ( Besluit Emissie- Eisen Stookinstallaties)

Daarbij werd over het algemeen volledig voorbijgegaan aan het feit, dat waneer je de NOx uitstoot reduceert, het brandstofverbruik juist toeneemt.

Het uitschakelen van de EGR is wat mij betreft, dus een vorm van burgelijke ongehoorzaamheid en zal uitendelijk een wetswijziging veroorzaken.

Idd, dat is heeeeeel simpel te regelen en kost helemaal niks: gewoon je verstand gebruiken!

De grootste kostenpost qua brandstofverbruik (op de verbruikskosten van de hele auto trouwens) zit tussen het stuur en de hoofdsteun! :P

Maar ook onder de motorkap, zie boven , uitschakelen EGR ;)

Dit hoeft trouwens echt geen € 1400 te kosten, maar slechts een fractie daarvan.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pas over een afstand van 100 km 1 op 29,6 gereden. Maar ja, dan wel met de wind in de rug achter een vrachtwagen 8-) Soms kan dat, en ik dacht laat ik eens gek doen met die storm.

Val je dan niet in slaap.. met 80? Vind 100 al zo'n rot snelheid.

Overigens merk ik ook verschil tussen winter en zomerbanden. Zal wel door de rolweerstand komen oid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik reed iets van 88-90 denk ik, maar zelfs dan is het bijna niet te doen nee. Echt slaapverwekkend. Was ook maar goed dat het nog vroeg op de dag was en je door de harde wind toch wat alerter moest blijven. Zou het niet aanraden op een rustige zomerse vrijdagavond... :o

Ik vind de wind op dit moment het grootste verschil in verbruik. Ben tegelijk met de winterbanden ook gewisseld van tankstation, dus kan pas bij het wisselen naar zomerbanden zien wat het verschil wordt van de brandstof. (denk 0,0 - tank nu Shell Fuel Save, 3-6 cent goedkoper dan de gemiddelde diesel aanbieder -- in Maarsbergen trouwens).

FredV is volgens mij nog altijd forum-recordhouder. Hij kon zo 1100-1200 km rijden op 1 volle tank. Bij 800-830 staat die van mij toch eigenlijk altijd tegen het rood aan, ik zou dan 980-1000 km totaal kunnen rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

FredV is volgens mij nog altijd forum-recordhouder. Hij kon zo 1100-1200 km rijden op 1 volle tank. Bij 800-830 staat die van mij toch eigenlijk altijd tegen het rood aan, ik zou dan 980-1000 km totaal kunnen rijden.

Ronald, wat vind je hiervan dan? Deze komt uit mijn vorige O2!

En dan heb ik er nog een van vorig jaar waar ik een foto had, staat hier dus ergens, dat ik nog 1610 km kon rijden? :notworthy:

post-4-0-36850600-1326113702_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hook en Cyrus, jullie oordelen zonder te weten wat deze tuner kan en doet en jullie gaan er bij voorbaat vanuit dat het om één of andere malafide beunhaas gaat. Van een ander programmaatje erin blazen is geen sprake. In sommige gevallen worden processors gewisseld. Altijd wordt de officiële software als uitgangspunt genomen. En nee, die is niet zomaar te kopiëren. Bij de gemiddelde HDi-motor is niet zomaar de processor bij het motormanagement te wisselen en de software als kopie weg te plukken. Ik heb het genoegen gehad erbij te mogen zitten en te zien en uitgelegd te krijgen wat hij doet. Het is maatwerk dat kan ik je verzekeren. Ik heb de mooiste en duurste auto's bij hem zien staan ook van merkdealers, wat denk je, zullen die risico's gaan nemen? Het wordt al vrij prijzig als men in de buurt komt van de 500 euro. Verder snap ik ook wel dat deze kritiek niet alleen bij Skoda hoort, maar ja wij rijden of gaan Skoda rijden en dan heeft het geen zin om het over een ander merk te hebben.

Brandstofverbruik is en blijft politiek, want hoe wil je het noemen dat auto's na tuning via het merk zuiniger gaan rijden, maar dat het niet verplicht wordt gesteld. Tuning hoeft echt niet alleen te gaan om kracht of snelheidsprestaties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik reed iets van 88-90 denk ik, maar zelfs dan is het bijna niet te doen nee. Echt slaapverwekkend. Was ook maar goed dat het nog vroeg op de dag was en je door de harde wind toch wat alerter moest blijven. Zou het niet aanraden op een rustige zomerse vrijdagavond... :o

Ik vind de wind op dit moment het grootste verschil in verbruik. Ben tegelijk met de winterbanden ook gewisseld van tankstation, dus kan pas bij het wisselen naar zomerbanden zien wat het verschil wordt van de brandstof. (denk 0,0 - tank nu Shell Fuel Save, 3-6 cent goedkoper dan de gemiddelde diesel aanbieder -- in Maarsbergen trouwens).

FredV is volgens mij nog altijd forum-recordhouder. Hij kon zo 1100-1200 km rijden op 1 volle tank. Bij 800-830 staat die van mij toch eigenlijk altijd tegen het rood aan, ik zou dan 980-1000 km totaal kunnen rijden.

Heb jij geen lease? of werk je volgens flex.. #snapt nml. leaserijders niet die de goedkoopste pomp opzoeken , je betaalt dezelfde bijtelling.

Als sport zuinig rijden snap ik een beetje, al zou ik waarschijnlijk minder zuinig rijden met een tankpas als dat ik nu doe. Tanken (niet alleen door de prijs) vind ik gewoon irritant. Ga ook altijd het liefst bij de onbemande pomp (geen: "wilt u die en die actie?" , NEEN, dat had ik het wel gepakt!)

Ronald, wat vind je hiervan dan? Deze komt uit mijn vorige O2!

En dan heb ik er nog een van vorig jaar waar ik een foto had, staat hier dus ergens, dat ik nog 1610 km kon rijden? :notworthy:

Hoe heb je dat gehacked ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

...en dan neemt unserem hobbeldebobbel de garantie van de ozonlaag over :)

Meldung am eißenbahn knotenpunkt weichen hin und hersteller, genosse Skoody :

Hoeft niet, de Ozonlaag wordt aangetast door Freonen, CFK's (koelmedia)

en niet door de uw auto veroorzaakte NO2 .

Zelfs de roetuitbrakende oliegestookte blauwe loc in u handtekening laat de ozonlaag intact, zoals de geschiedenis heeft geleerd.

(wel mooi om te zien, trouwens)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meldung am eißenbahn knotenpunkt weichen hin und hersteller, genosse Skoody :

Hoeft niet, de Ozonlaag wordt aangetast door Freonen, CFK's (koelmedia)

en niet door de uw auto veroorzaakte NO2 .

Zelfs de roetuitbrakende oliegestookte blauwe loc in u handtekening laat de ozonlaag intact, zoals de geschiedenis heeft geleerd.

(wel mooi om te zien, trouwens)

sml_gallery_50_53_895102.jpg

Dit rijtuig (ergens in Dalsland) vertoont wel grote overeenkomsten met die in jouw handtekening

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ronald, wat vind je hiervan dan? Deze komt uit mijn vorige O2!

En dan heb ik er nog een van vorig jaar waar ik een foto had, staat hier dus ergens, dat ik nog 1610 km kon rijden? :notworthy:

Maar een Fabia heeft maar een 45 liter tank, en Fred had dat al gereden i.p.v. nog te gaan volgens de BC ;) Hoe dan ook is 1610 km een aardige afstand!

Heb jij geen lease? of werk je volgens flex.. #snapt nml. leaserijders niet die de goedkoopste pomp opzoeken , je betaalt dezelfde bijtelling.

Lease is zo gewoontjes, niet iedereen heeft die 'luxe' hoor. :huh:

Ik ben gewoon een simpele semi-ambtenaar en ga dus niet de belastingcenten staan te vergooien aan dure brandstof (ik zorg gewoon dat jullie mijn MRB betalen :lol: ).

Het zit hem er in dat ik 2 dingen wilde proberen te bereiken:

- Test tussen merk diesel en merkloze diesel

- Goedkoper tanken zonder steeds te zoeken welke dat zou moeten zijn (te veel van het goede).

En aangezien het dus mijn centen zijn i.p.v. die van de baas, Maarsbergen zowat op mijn dagelijkse route ligt (anders is het omrijden duurder) en ik dan ook nog eens tegen de laagste prijs Shell Fuel Save kan tanken... Maakt de keuze makkelijk, kwam er per toeval achter toen een collega erover begon. Krijg je met een Shell Express, Tinq en Tango naast elkaar :P

Of het echt wat oplevert? Ik denk alleen die 2-3 euro per tank, verbruik verschilt niet veel hoewel dat ook door de winterbanden kan komen. Kan je na een jaar een hapje eten van je bespaarde diesel kosten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeft niet, de Ozonlaag wordt aangetast door Freonen, CFK's (koelmedia)

en niet door de uw auto veroorzaakte NO2 .

grrrrrr, ozonlaag had atmosfeer moeten zijn, maar ja das nou te laat natuurlijk :(

Zelfs de roetuitbrakende oliegestookte blauwe loc in u handtekening laat de ozonlaag intact, zoals de geschiedenis heeft geleerd.

Ook bij stoomlocomotieven waren er systemen om de uitlaatgassen terug te leiden naar de vuurkist, maar dit diende alleen om brandstof te besparen, geen milieudoelen.

Weet je zeker dat de 498.104 een oliegestookte loc is? Het ziet er uit alsof hij met kolen wordt gestookt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

grrrrrr, ozonlaag had atmosfeer moeten zijn, maar ja das nou te laat natuurlijk :(

Ook bij stoomlocomotieven waren er systemen om de uitlaatgassen terug te leiden naar de vuurkist, maar dit diende alleen om brandstof te besparen, geen milieudoelen.

Weet je zeker dat de 498.104 een oliegestookte loc is? Het ziet er uit alsof hij met kolen wordt gestookt.

Helemaal zeker weet ik het ook niet, maar vanwege de homogene

en continue rookpluim, dacht ik het.

Kolenstook is veel onregelmatiger, bij elke schep erop, zie je dat gelijk.

Van rookgasrecirculatie bij stoomlocs wist ik niet, mocht je daarover meer weten, ik hoor het graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb even wat literatuur uit de kast er op na geslagen: hij heeft een "mechanische stoker", wat duidt op het stoken van kolen. Dat is een inrichting die de kolen naar voren "schroeft", zodat de stoker door kan scheppen zonder de kolen uit de tender naar voren te halen. Het vermogen wat een locomotief in de praktijk kan leveren gaat hiermee vooruit, omdat bij grote locomotieven de bottleneck vaak de capaciteit van de stoker is.

De homogene en continue rookpluim duidt er op dat er op het moment van de opname niet gestookt wordt. Continu stoken is alleen bij vollast nodig. Bij oliestook is de rook vaak zwarter en vettiger.

Kan helaas niet terugvinden waar ik gelezen heb over het terugleiden van rookgassen. Het zou zo fijn zijn als je van alles onthield waar je het gelezen had, maar helaas....

Link naar reactie
Delen op andere sites

ach menno de uitslag is al bekend

De vrouw maakt korte ritjes in het lelydorp en de man maakt de lange ritten over 80Km wegen

Dus is a simple rekensommetje lijkt me dan zo !

  • Downvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

tsja laagvlieger we hebben er waarschjnlijk allen last van.

ook ik was na meerdere tankbeurten van 1 op 13 naar 1 op 13,1 gegaan en nu na één tankbeurt sta ik weer op 1 op 13 in spritmonitor

aangepast door EdK
  • Downvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd, die koude is funest voor je verbruik. Vooral de eerste paar kilometers ZUIPT 'ie gewoon.

En bij -20 was de DSG ook niet zo soepel meer, bleef beduidend langer in een lagere versnelling hangen.

Ook toen de olietemp. al aangaf dat de 80 graden bereikt was (bij -20 buiten), verbruikte mijn Skoda op de snelweg, met CC ingeschakeld, veel meer dan voorheen. Had waarschijnlijk ook te maken met het feit dat op dat moment de stroomlijn van de auto heel slecht was. Flinke blokken ijs onder aan de wielkasten en plakken ijs/sneeuw op het dak. Da's nou niet bevordelijk voor een goede cw-waarde. 8-)

Zelfs bij afremmen op de motor (als 'ie nog niet op temperatuur is), zie ik niet het verbruik helemaal teruglopen op de BC naar 85km/l (volgens mij is dat de minimum waarde), maar blijft 'ie steken op 30-40km/l. M.a.w. het stationair ligt ook hoger en verbruikt meer.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

tsja laagvlieger we hebben er waarschjnlijk allen last van.

ook ik was na meerdere tankbeurten van 1 op 13 naar 1 op 13,1 gegaan en nu na één tankbeurt sta ik weer op 1 op 13 in spritmonitor

Ik kan verkeerd zijn maar dat is volgens mij een meervervbruik van de volle 0,00763% of met eenzelfde liter rijd je dus 100m verder op 13km?

Is dat dan eigenlijk niet verwaarloosbaar?

Volgens mij als je een paar rode lichten extra hebt tov van je vorige tankbeurt zit je er al aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je begrijpt het verkeerd. Als je meerdere tanktbeurten nodig hebt om je gemiddelde verbruik op te krikken van 1 op 13 naar 1 op 13,1 ,en je hebt dan slechts één tankbeurt nodig om dat gemiddelde meteen naar 1 op 13 te krijgen, wilt dat zeggen dat die laatste tankbeurt dus heel wat slechter was. Kijk maar even op zijn spritmonitor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe