Ga naar inhoud

Winterbanden


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Winterbanden: complete onzin of bittere noodzaak?

AMSTERDAM - De winterband is definitief doorgebroken. Maar of het nou echt nodig is voor veel geld andere banden onder je auto te laten zetten, daar over verschillen de meningen. 'Het kan leiden tot roekelozer rijgedrag.'

Door de hevige sneeuwval van de voorbije winter ontstond er vorig jaar een ware run op winterbanden. De voorraden raakten op en de wachttijden liepen op tot acht weken, waardoor sommige chauffeurs pas in februari hun banden kregen. Daarom nemen veel automobilisten nu het zekere voor het onzekere. 'In augustus kregen we al de ene na de andere bestelling binnen', zegt assistent-manager Rob Apinsa van een Amsterdamse Kwik Fit-vestiging.

Definitief doorgebroken

Duidelijk mag zijn dat de winterband definitief is doorgebroken. In de winter van 1998 werden er 85 duizend verkocht. In twaalf jaar tijd is dat gestegen naar 1,2 miljoen vorig seizoen. 'We verwachten voor de komende maanden een toename van 10 procent', zegt een woordvoerder van Kwit Fit, de grootste bandenverkoper. 'Met het oog op de verkeersveiligheid pleiten wij voor een winterbandenplicht.'

Dat is in Nederland echter niet aan de orde. 'Een verplichting is echt niet noodzakelijk. Alleen automobilisten die dagelijks rijden, adviseren wij winterbanden', aldus een woordvoerder van de ANWB. Veilig Verkeer Nederland deelt die mening. 'Wie op wintersport gaat, doet er verstandig aan de banden te verwisselen.'

Voorraden op

Maar in de Amsterdamse garage zien ze vrijwel iedereen winterbanden kopen. 'Ook mensen die weinig rijden. Onze voorraden zijn grotendeels op. Alleen de standaardmaten kunnen we snel leveren, de rest is hopeloos. BMW-rijders moeten tot januari wachten', zegt assistent-manager Apinsa.

In veel Europese landen is de winterband al langer ingeburgerd. In Duitsland, Luxemburg en Oostenrijk is de band zelfs verplicht bij winterse omstandigheden, zoals sneeuwval en een glad wegdek. In Frankrijk, Italië, Zwitserland en Tsjechië waarschuwt de overheid met borden wanneer winterbanden verplicht zijn. In Groot-Brittannië, België en Nederland kan de automobilist zelf kiezen.

Banden maken roekeloos

Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen zet vraagtekens bij de noodzaak van winterbanden. 'Er is in Nederland een sfeer ontstaan dat iedereen winterbanden moet kopen, maar onze winters zijn niet te vergelijken met die van andere Europese landen. Ook voelen automobilisten zich veiliger met winterbanden, wat leidt tot roekelozer rijgedrag. Die discussie hoor ik nog te weinig.'

Bron: Volkskrant 25/11/10

30 procent van de automobilisten heeft winterbanden. Daarvan rijdt 40 procent meer dan 15 duizend kilometer per jaar. De winterband heeft een speciaal profiel met fijne lamellen. Die geven meer greep op de weg en een betere afvoer van water en sneeuw. Deze eigenschap gaat verloren als de profieldiepte minder is dan 4 millimeter. De standaardband doet tot 500 euro. De kosten van een speciaal type kunnen oplopen tot 1.000 euro. Volgens de ANWB wordt het rubber van zomerbanden harder naarmate de temperatuur daalt. Hierdoor verliezen ze greep op de weg en krijgen winterbanden bij een temperatuur onder de 7 graden de voorkeur. De remweg op een besneeuwd of ijzig wegdek wordt ongeveer 10 procent korter. Op een droog wegdek slijten winterbanden eerder dan zomerbanden. Ook maken winterbanden meer geluid.

Bron: Banden- en wielenbrancheorganisatie VACO

aangepast door Witte Yeti
Link naar reactie
Delen op andere sites

...Er is in Nederland een sfeer ontstaan dat iedereen winterbanden moet kopen, maar onze winters zijn niet te vergelijken met die van andere Europese landen...

Dat roep ik al de hele tijd, vandaar mijn keuze voor Quattro Stagioni sloffen. Veel beter toegespits op ons 'soort' winters. Er is echt een groot verschil met b.v. Zuid-Duitsland of de Alpenlanden. 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ha, ha, je men roept meestal dingen na het maken van de keuze. Daar is een heel interessante sociaal psychologische theorie over (Leon Festinger).

Op zich klopt het verhaal wel, maar ik begreep dat de 4 seizoensbanden dan nog wel wat moeten verder evolueren en dat ze vooralsnog een enigszins "visch nog vleesch" karakter hebben. Dwz, voor zowel zomer als winter minder goed dan de daarvoor geeigende banden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, ook verre van ideaal natuurlijk. Eigenlijk zou je instelbare banden moeten hebben, met aanpasbaar profiel afhankelijk van de condities. Met in de auto een simpel knopje met bv de volgende standen:

- warm/droog

- warm/nat

- koud/ droog

- koud/nat

- koud/sneeuw

- koud/ijs

Zoiets dus. Nu nog iemand die dit plan even uitwerkt. genoeg handige jongens hier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch zie ik mogelijkheden.

[ff hardopdenkend]

Er is memory materiaal. Er is materiaal wat van eigenschappen verandert onder de invloed van temperatuur en/of electrische stroompjes. Je kunt wat doen met meer of minder luchtdruk in een band. Hmmm, ik zie mogelijkheden.

Of het financieel haalbaar is, is wat anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch zie ik mogelijkheden.

[ff hardopdenkend]

Er is memory materiaal. Er is materiaal wat van eigenschappen verandert onder de invloed van temperatuur en/of electrische stroompjes. Je kunt wat doen met meer of minder luchtdruk in een band. Hmmm, ik zie mogelijkheden.

Of het financieel haalbaar is, is wat anders.

Er is zeker memory materiaal.

Deze duitse halftrack reed over de eerste besneeuwde 4 baans snelwegen en was daar speciaal voor gebouwd.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was ook mijn eerste indruk, maar die voorwieltjes dienden alleen op lange rechte stukken, om het alles- of niets bijsturen van de rupsbanden over te nemen.

Als er een serieuze 90 ° bocht in de sneeuw genomen moest worden, werden de voorwieljes automatisch, dacht ik, opgetild en kom men weer om de as draaien.

Eigenlijk heb je zoiets ook bij dragracen, tegenwoordig, kleine correcties met de belachelijk kleine voorwieltjes en voor het serieuzere stuurwerk, afzonderlijk bijremmen, op de belachelijk grote aandrijfwielen. :wheelchair:

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Constant

Ik zal eens even voor je kijken.

Ja, ze zien er net zo uit als bij de gemiddelde Nederlandse winterrubberrijder, die ze het hele jaar door laten zitten !

ja, ook verre van ideaal natuurlijk. Eigenlijk zou je instelbare banden moeten hebben, met aanpasbaar profiel afhankelijk van de condities. Met in de auto een simpel knopje met bv de volgende standen:

- warm/droog

- warm/nat

- koud/ droog

- koud/nat

- koud/sneeuw

- koud/ijs

Zoiets dus. Nu nog iemand die dit plan even uitwerkt. genoeg handige jongens hier!

Ik zou aan dit overigens, overzichtelijke lijstje, nog de volgende stand willen toeveoegen:

- wegcontact / geen wegcontact (gewenst)

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn dan toch van die historische vragen die je zo bezig kunnen houden:

- Is de slag bij El Alamein uitgevochten op zomerrupsbanden of vierzeisoensrupsbanden.

- Is de stuurwielinrichting van oorlogsvoertuigen nou afgekeken bij rostoelen of andersom.

Inspirerend man, unserem Hobbel :)

Ik heb meer met spoorweggeschiedenis, en dat linkt ook zeker aan de de wereldoorlogen. Het restant van de spoorbrug bij Wesel is zo'n link. Maar ook het nog in gebruik zijnde viaduct bij Moresnet. In Zweden is een 1200 km lange spoorlijn aangelegd in het binnenland, zodat er buiten schootsafstand van oorlogsschepen toch van Noord naar Zuid troepenverplaatsing en ertsvervoer mogelijk is. Gedurende de koude oorlog heeft Zweden een enorm bestand aan stoomlocomotieven geconserveerd voor verdedigingsdoeleinden. Pas enkele jaren geleden is deze strategische reserve opgeruimd. In dit filmpje zie je hoe een loc uit zo'n loods na jaren van stilstand wordt opgehaald voor restauratie. Op deze manier zijn ook een paar locs bij de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij terechtgekomen.

Bijkomend voordeel van spoorweginteresse: de wielbanden zijn altijd van staal, dus dat scheelt weer een hoop historische onzekerheden.

Na de 2e WO wordt wel rubber gebruikt in de spoorwegtechniek. De Parijse metro heeft rubber wielen op de rails: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bandenmetro

En in Clermond Ferrand is een "tram" die gewoon met banden op de straat rijdt. Er is 1 rail in het midden die de tram op de goede weg houdt, en voor de retourstroom zorgt. Wikipedia over de voordelen van deze constructie: "Bij de keuze voor een bandentram heeft waarschijnlijk ook meegespeeld dat bandenfabrikant Michelin in deze stad gevestigd is."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bandentram_van_Clermont-Ferrand

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Tramway-clermont-ferrand-2.jpg

Heeft dit ook nog iets met Skoda's te maken? Jawel, Skoda heeft spoorwegmaterieel gebouwd, en van de oorlogslocomotieven baureihe 52 toch 153 stuks.

De allermooiste Skoda ter wereld is blauw, en van na de 2e WO. Dat is de 498.022, gebouwd in 1947, bijgenaamd "albatros". Niet al te kritisch met brandstof, en meer pk's dan welke tsi dan ook maar. :wub2: :wub2: :wub2:

>> vanaf 3:25 is zeer de moeite waard

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou bij mij liggen ze der ook onder. Het zijn winterbanden van een merk wat ik niet onthouden heb (goodyear volgens mij).

Voor het weekend laten monteren, omdat we een weekend naar de Eifel zijn geweest. Nou dat was hard nodig (ahum) met 20 graden...

Anyways, de grip is echt beduidend minder in de bochten dan met de lage rolweerstand banden en wat een protest kwam er van de banden tijdens het betere Eifel bochtenwerk.. Regen heb ik nog niet gezien (sowieso weinig regen de laatste tijd.. B) )

Ben benieuwd of ik halleluja ga roepen als het slechter weer wordt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk eerder dat je halleluja ergens anders in een gebouw zal roepen.

Maar niet getreurd, vanaf het weekend kun je wat gaan testen met je winterrubbers

S'nachts rond vriespunt en overdag niet meer boven de 10 Graden celcius

Dus zaterdag eens ruimte in schuur maken om bij het winterrubber te kunnen komen en er omheen te leggen.

Dan even de zomerrubbers even een vertroetelbeurtje geven zodat alle vuil en viezigheid eraf is, dan efkes een pantserhuidje geven met wat wax en dan hup de bandenboom op met een hoes erover !

Kunnen ze eindelijk eens met de wieltjes van de grond, want dat hebben ze toch wel verdiend

Link naar reactie
Delen op andere sites

IJS EN WEDER DIENENDE

Blik bespreekt nieuwe auto’s, geeft vrijblijvend advies en beantwoordt vragen over mobiliteit.

Een aantal lezers, mogelijk opgeschrikt door berichten in de media over een dreigende schaarste aan winterbanden, vraagt zich af of ze na jaren aarzelen niet eens moeten overstappen op winterbanden. Het nut van deze banden is een jaarlijks terugkerende discussie, maar de feiten veranderen: de banden worden beter. En dus veranderen ook de adviezen.

Beste bliklezers

Winterbanden, schreven we vier jaar geleden, bestaan voor de helft uit in rubber gegoten hightech en voor de andere helft uit marketing. Het is een opvatting waar ik nog steeds achter sta, Maar ondertussen zijn de banden, zowel de zomer- als de winterbanden, veranderd. Dus houden we het beschikbare onderzoek weer eens tegen het licht.

Vooraf

Winterbanden bestaan niet. Zoals het weer de winter varieert, is er ook geen band die is voorbereid op alle weersomstandigheden tijdens de Nederlandse winter. Winterbanden zijn bedoeld voor sneeuwen ijzel,'bij temperaturen net boven en onder het vriespunt. Een betere benaming is dan ook sneeuw-en-ijzelband, maar dat bekt niet zo lekker en zou bovendien maar tot uitstelqedrag leiden: pas monteren als het sneeuwt.

Een sneeuwband is gemaakt van een zachte rubbermelanqe en heeft een grof profiel. Het zachte rubber en de grove lamellen hebben bij winterweer meer wrijving dan een harde zomerband. Bij hogere temperaturen en een droge weg verliest hij veel van zijn grip en slijt hij ook meer. Gebruik in de zomer is dan ook af te raden.

Testen

Jaarlijks testen autoclubs als de ANWB en de Duitse ADAC winterbanden. Daaruit kwam jarenlang dat winterbanden excellent presteerden bij sneeuw en ijzel, maar op droog wegdek juist een langere remweg kenden dan zomerbanden. Mede daarom adviseerde de ANWB in het verleden lekker op zomerbanden te blijven rijden en bij sneeuw de rijstijl aan te passen.

Maar bandenfabrikanten zitten niet stil en ontwerpen – hier speelt de marketingafdeling een rol – nu banden met rijeigenschappen die bestemd zijn voor de zomer of de winter. Het verschil tussen zomer- en winterbanden wordt groter. Zomerbanden voldoen steeds minder in winterse omstandigheden. De ANWB is tegenwoordig zeer beslist in het advies: ‘Wij moeten afraden om met een auto met zomerbanden de weg op te gaan op dagen dat er sneeuw of ijs ligt, of verwacht wordt’

Remmen en optrekken

Intussen is er wel een kwestietje bij gekomen: volgens de ADAC is de profieldiepte van winterbanden van doorslaggevend belang. Wie met enigszins afgesleten sneeuwbanden gaat remmen, zal merken dat ze al snel minder presteren. Wie verwacht dat hij met winterbanden met een profieldiepte van 8 mm voorlopig wel even vooruit kan voordat het wettelijk minimum van 1,6 mm is bereikt, komt bedrogen uit. Al bij 4 mm diepte is een groot deel van de wintereigenschappen verdwenen: bij 30 km/u glijdt een 4 mm-band al ruim 3 meter verder door dan een nieuwe band. Ronduit dramatisch is het verschil in trekkracht bij wegrijden in de sneeuw: een auto op een 4 mm-band heeft nog maar minder dan de helft aan trekkracht ter beschikking. Ook aquaplaning treedt met slijtagebanden al op bij 63 km/u, terwijl een nieuwe winterband pas bij 87 km/u op het water gaat glijden.

Conclusie

We kunnen maar een conclusie trekken: voor wie de auto niet kan laten staan zijn er meer redenen dan ooit om voor winterbanden te kiezen. Om precies te zijn voor nieuwe winterbanden.

Bron: Volkskrant magazine, rubriek Blik, 5 november 2011

aangepast door Witte Yeti
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn dan toch van die historische vragen die je zo bezig kunnen houden:

- Is de slag bij El Alamein uitgevochten op zomerrupsbanden of vierzeisoensrupsbanden.

- Is de stuurwielinrichting van oorlogsvoertuigen nou afgekeken bij rostoelen of andersom.

Inspirerend man, unserem Hobbel :)

Ik heb meer met spoorweggeschiedenis, en dat linkt ook zeker aan de de wereldoorlogen. Het restant van de spoorbrug bij Wesel is zo'n link. Maar ook het nog in gebruik zijnde viaduct bij Moresnet. In Zweden is een 1200 km lange spoorlijn aangelegd in het binnenland, zodat er buiten schootsafstand van oorlogsschepen toch van Noord naar Zuid troepenverplaatsing en ertsvervoer mogelijk is. Gedurende de koude oorlog heeft Zweden een enorm bestand aan stoomlocomotieven geconserveerd voor verdedigingsdoeleinden. Pas enkele jaren geleden is deze strategische reserve opgeruimd. In dit filmpje zie je hoe een loc uit zo'n loods na jaren van stilstand wordt opgehaald voor restauratie. Op deze manier zijn ook een paar locs bij de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij terechtgekomen.

Bijkomend voordeel van spoorweginteresse: de wielbanden zijn altijd van staal, dus dat scheelt weer een hoop historische onzekerheden.

Na de 2e WO wordt wel rubber gebruikt in de spoorwegtechniek. De Parijse metro heeft rubber wielen op de rails: http://nl.wikipedia....iki/Bandenmetro

En in Clermond Ferrand is een "tram" die gewoon met banden op de straat rijdt. Er is 1 rail in het midden die de tram op de goede weg houdt, en voor de retourstroom zorgt. Wikipedia over de voordelen van deze constructie: "Bij de keuze voor een bandentram heeft waarschijnlijk ook meegespeeld dat bandenfabrikant Michelin in deze stad gevestigd is."

http://nl.wikipedia....lermont-Ferrand

http://nl.wikipedia....t-ferrand-2.jpg

Heeft dit ook nog iets met Skoda's te maken? Jawel, Skoda heeft spoorwegmaterieel gebouwd, en van de oorlogslocomotieven baureihe 52 toch 153 stuks.

De allermooiste Skoda ter wereld is blauw, en van na de 2e WO. Dat is de 498.022, gebouwd in 1947, bijgenaamd "albatros". Niet al te kritisch met brandstof, en meer pk's dan welke tsi dan ook maar. :wub2: :wub2: :wub2:

arrow.gif vanaf 3:25 is zeer de moeite waard

Interssant stukje over de 1 railtrams.

Doet mij denken aan een boek (SF & Fantasy) van Jack Vance, daarin werd een ballonspoor geïntroduceerd in een Middeleeuws aandoende wereld.

Dit was ook een (houten) 1 rail-systeem waarin een ballon in een soort gleuf aan een lange kabel, betalende passagiers, op aangename wijze door het lanschap vervoerde met behulp van zeilen en de wind.

IJS EN WEDER DIENENDE

Met dank aan het artikel van Witte Yeti.

Langer wachten tot het echt nodig is loont dus,

morgen maar een afspraak maken met de dealer om ze, nu het kouder wordt, er onder te laten zetten.

Wat ik dan ook gelijk laat doen is mijn nummerplaten laten popnagelen, zodat ze er minder gemakkelijk "afvallen" zal ik maar zeggen.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk eerder dat je halleluja ergens anders in een gebouw zal roepen.

Die snap ik niet :blink:

Ik ben geen voorstander van winterbanden (is tegenwoordig verplicht bij ons bedrijf)

Wat ik wel weet is dat het me nu al een halve middag heeft gekost om naar de profile te gaan en dat ik nu weer terug moet omdat de hele bende trilt als een gek.

OVerigens lijkt het verschil in verbruik niet zo heel groot..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik wel weet is dat het me nu al een halve middag heeft gekost om naar de profile te gaan en dat ik nu weer terug moet omdat de hele bende trilt als een gek.

Keer op keer zie je dit gebeuren. Triest, en dat noemen zich dan bandenspecialisten... <_< Zo moeilijk is het toch niet, de techniek om een velg/band keurig te balanceren is echt geen rocket science. En er staan apparaten bij zo'n bandenboer waarbij zelfs de gemiddelde VMBO-er niet de mist in kan gaan.

Waarom dan toch? Nonchalance? Desinteresse? Onzorgvuldigheid?

Het is niet voor niks dat ik de deskundigheid van die hele (ahum) zogenaamde service automotive branche vaak in twijfel trekt. :blink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie verwacht dat hij met winterbanden met een profieldiepte van 8 mm voorlopig wel even vooruit kan voordat het wettelijk minimum van 1,6 mm is bereikt, komt bedrogen uit. Al bij 4 mm diepte is een groot deel van de wintereigenschappen verdwenen: bij 30 km/u glijdt een 4 mm-band al ruim 3 meter verder door dan een nieuwe band. Ronduit dramatisch is het verschil in trekkracht bij wegrijden in de sneeuw: een auto op een 4 mm-band heeft nog maar minder dan de helft aan trekkracht ter beschikking.

In Oostenrijk gelden winterbanden met een profiel van minder dan 4 mm gewoon als zomerbanden en krijg je tussen 1 november en 15 april dus gewoon een bekeuring.

De ÖMTC (Oostenrijkse ANWB) hanteert daar overigens de 4x4x4 vuistregel: alle 4 banden 4 mm profiel en niet ouder dan 4 jaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe