Ga naar inhoud

De nieuwe Skoda Fabia, in vol ornaat


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

 

 

Nieuwe ŠKODA Fabia tot 17 procent zuiniger 07 aug 2014

De nieuwe ŠKODA Fabia zet in zijn klasse nieuwe maatstaven op het gebied van brandstofverbruik en emissies. De derde generatie Fabia verbruikt tot 17 procent minder brandstof dan zijn voorganger, waardoor het de meest milieuvriendelijke en zuinige Fabia aller tijden is. Het geheel nieuwe motorenaanbod (vier benzine-en drie dieselmotoren) voldoet aan de Euro 6-emissienorm.

De nieuwe ŠKODA Fabia beschikt over een volledig nieuwe generatie zuinige motoren, en is zowel handgeschakeld als met automatische DSG versnellingsbak leverbaar. Samen met de Greenline variant, hebben klanten in EU-landen keuze uit vier benzine-en drie dieselmotoren, die allemaal voldoen aan de nieuwe Euro 6-emissie regelgeving en beschikken over een automatisch stop/start systeem en regeneratief remsysteem.

Benzinemotoren

De nieuwe drie-en viercilinder benzinemotoren zijn gebaseerd op MQB-technologie. De 1.0 MPI driecilinder motor heeft indirecte inspuiting, de viercilinders zijn 1.2 TSI motoren. Het vermogen begint bij 44 kW (60 pk) en loopt tot 81 kW (110 pk).

Dieselmotoren

Het dieselaanbod bestaat uit drie motoren met een driecilinder 1.4 TDI met common-rail techniek. Het motorblok is gemaakt van aluminium legering. De range loopt nog steeds van 55 kW tot 77 kW, echter is de motorinhoud nu 1.4 liter, terwijl dit bij de 2e generatie 1.6 liter was.

Greenline

Eind 2015 maakt de meest zuinige ŠKODA Fabia Greenline-versie met 55 kW 1.4 TDI-motor zijn opwachting. Een start-stopsysteem, regeneratief remsysteem en banden met lage rolweerstand in combinatie met verbeteringen aan de aerodynamica van de auto hebben tot gevolg dat het gemiddelde brandstofverbruik slechts 3,1 l/100 km is, wat overeenkomt met de CO2-uitstoot van slechts 82 g/km.

Vanaf 2015 is de ŠKODA Fabia Greenline de meest milieuvriendelijke ŠKODA met een conventionele verbrandingsmotor, en wordt qua uitstoot alleen overtroffen door de CNG-aangedreven ŠKODA Citigo G-TEC.

Het nieuwe gewicht van de ŠKODA Fabia is tot 65 kg lager dan zijn voorganger. Zo heeft de Fabia 1.0 MPI driecilinder een basisgewicht van slechts 980 kg.

De derde generatie van de Fabia onderstreept het doel dat ŠKODA heeft om betaalbare milieubewuste mobiliteit voor nu en in de toekomst te garanderen. ŠKODA's Greenline, Greentech en G-TEC modellen, die beschikbaar zijn voor het volledige ŠKODA-gamma, zijn hier voorbeelden van.

De nieuwe ŠKODA Fabia wordt in oktober voor het eerst getoond op de Autosalon van Parijs.

 

http://www.skoda.nl/over-skoda/nieuws/2014/nieuwe-skoda-fabia-tot-17-procent-zuiniger

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

De onderrand van de koplampen ziet er anders uit dan ik had verwacht, maar vraag me wel af hoe dat nu zit met het onderste randje van de koplamp: uit de computertekening begrijp ik niet helemaal hoe het nu precies zit.

 

Verder valt aan de achterkant de gelijkenis met de O3 op: de schuine vouwen in het plaatwerk bij het kenteken, en ook de vorm van de achterlichten is meer in lijn met de andere Skoda's.

 

Ook de vorm van de achterportieren valt op: de onderrand van het raam die bij het achterste 3-hoeks ruitje omhoog loopt, en de scherpe hoek aan de bovenrand/achterrand van portier/portierraam. Wat ook opvalt, dat de achterrand van de achterportieren niet meer de wielkast volgt, maar gewoon een rechte lijn is. Bij eventuele schade zal dat al snel een probleem opleveren naar mijn inschatting.

 

Verder de richtingaanwijzers aan de zijkant niet meer in het scherm, maar volgens mij voor het eerst bij de Fabia in de spiegels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Via jouw link, nu gezien hoe het nu zit met die koplamp Ed (krijg 'm helaas niet zo geplaatst)

Onderste randje aan de buitenkant, zo te zien DRL-LED's en de binnenzijde van het randje de knipperlichten en mogelijk de stadslichten/standlichten.

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit zon klein driehoekje tussen/onder de grille en koplamp. Dat... had anders gemoeten m.i. Over een tijdje ben je er aan gewend, en zie je het niet meer, maar toch.

 

Net als CH zie ik ook de analogie met de achterklep, maar ik vind ook lelijk, als is het wel een versteviging van het plaatmateriaal.

 

Qua uiterlijk zou, ik er ook de voorkeur aan geven om het driehoekje weg te halen en het 'gat' deels op te vullen met 'extra stukje' koplamp, en een iets andere vorm grill.Ik schat overigens dat de grill bewust deze vorm heeft: hij lijkt zo enigzins op een smilie/lachende mond, en dat schijnt de gemiddelde mens mooi te vinden, volgens de deskundigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Captain Hook, on 23 Aug 2014 - 08:24, said:

Dat driehoekje is analoog aan de knik in de achterklep (l/r v.d. kentekenplaat). M.a.w. wel consequent design...

 

Tja, maar daar vind ik het weer wel mooi. Daar is het strak, voor is het een beetje er tussen gefrot.

hij lijkt zo enigzins op een smilie/lachende mond, en dat schijnt de gemiddelde mens mooi te vinden, volgens de deskundigen.

 

Wat Mevrouw Boo betreft hebben ze gelijk, die vind juist de "glimlachende" autootjes leuk.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het met je eens dat het aan de voorzijde echt storend is als je het eenmaal gezien hebt (op de foto's tenminste), achter is het niet zo'n noodsprong, maar gewoon niet mijn smaak. De combi vind ik er trouwens op de nu bekende foto's wel veel beter uitzien dan de F2, maar op foto lijkt de F3 combi ook een stukje groter geworden dan zijn voorganger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Foto's v.d. nieuwe F3 combi? Waar dan?

2gvim8l.jpg2a5ji9d.jpg

Met dank aan Corné de Kluijver, die ze bij de buren heeft geplaatst.

Dat valt me overigens nu pas op:

achterportier van de HB en combi is verschillend!! De HB heeft de opgaande onderrand van het achterste driehoeksruitje in het portier, de combi heeft dat niet, maar die opgaande rand net voor de D-stijl.

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe