Ga naar inhoud

op zoek naar kabel


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

post-27-0-31321200-1384853440_thumb.jpg

 

Zoals sommige weten ben ik voor vrienden op wat zondagen bezig met het elektra van een zeilboot aan t opknappen.

Deze gaan volgend jaar hun wens van al jaren oud eindelijk in vervulling brengen en met ze drieen de wereld rond met hun ferochement zeilboot.

Daar het om wat arme studenten gaat moet één en ander op lowbudget waar dat mogelijk is.

En doordat men door Bluepowershop word gesponserd mbt de victron apparatuur moest het wel door een elektromonteur aangesloten worden.

En tsja zo kreeg ik enkele maanden terug een telefoontje van een broer van hun die gevraagd was t te doen maar hem op bepaalde delen de kennis ontbreekt.

 

En zo heb ik de hoofdmoot van het victron gedeelte al aangesloten, en de accu's staan dan ook al met de lader te laden.

en heeft men muziek dmv Skoda Fabia speakers in de kajuit en het schakelpaneel is al gereviseerd en voorzien van LED signaallampen en word elke groep vanaf nu gezekerd met autozekeringen.

 

Mastbekabeling is ook aangepakt inclusief de coax voor de marifoon en alles gaat nu uitgevoerd worden met LED verlichting.

Maar nu heeft men een radar gekregen van een persoon die erg met ze meeleeft en zelf een nieuwe radar voor zijn boot had aangeschaft en de oude ( nog goed ) gedoneerd heeft aan hun.

En men kwam er na een dagje testen achter dat deze in ieder geval in de mast moest !

Want krengen zijn net magnetrons alleen warmen ze je hersens ook op.

 

En tsja nu komen ze er achter dat de kabel te kort is, en dat deze dus vervangen moet worden.

Maar het is een gecombineerde kabel, namelijk een coaxiaal kabel met een een 7 tal losse aders waarvan er een 6 gebruikt worden.

 

Nu heb ik al contact gehad met de leverancier in Taiwan vanwege de manual en deze ook netjes opgestuurd gekregen.

Maar ook de mededeling dat er geen onderdelen meer verkrijgbaar zijn vanuit Taiwan.

Maar met onderdelen bedoelen zij de componenten in de radarkop en scherm in kajuit.

 

En ben dus nu op zoek naar een leverancier die gespecialiseerde kabels levert.

Heb soortgelijk al gevonden als beveiligingskabel tbv camera's maar die hebben maar 2 of 4 losse aders ( 3 te weinig)

Ook al gekeken bij Jobarco die veel speciale kabels heeft voor de industrie maar ook die heeft niets.

 

En dus de vraag is er iemand van de lezers hier die een adres weet van een leverancier of fabrikant ?

 

 

www.wildevaart.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal staat op de zijkant/mantel van een kabel het type... kun je daar niet op zoeken?

 

Want je zoekt natuurlijk ook nog een zeewaterbestendige kabel.

Daarnaast, 'coax' is ook zo nietszeggend. Je zult moeten weten welke impedantie die gewenste kabel moet hebben c.q. de maximale demping bij een bepaalde lengte.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt Erik, UV bestendig is een pré

Heb de kabel nog niet zelf in handen gehad en hoop die zondag te aanschouwen en dan inderdaad wat teksten te vinden op de kabel

En mbt de ohmse waarde vermoed ik dat het om een ohmse waarde van 50 Ohm zal gaan.

En als ik de details weet van de bestaande kabel kan ik kijken mbt de coax en lengte of ik met de zelfde soort aan de slag kan of dat er een betere soort coax inmoet inverband met de inpedantie

 

Heb hier al te maken mee gehad met de marifoonkabel.

Men wou een antenne meegeven met aangegoten 10 mtr coax, maar mast is al 14mtr dus kwam ik op totaal lengte uit van ongeveer 22 mtr.

Dus winkel wilde verlengkabel meegeven van zelfde coax.

Alleen de manual van marifoon gaf aan dat boven de 10 mtr die coax niet meer voldeed en dat er voor een andere gekozen moest worden.

En dit is uiteindelijk de aircel 7 geworden die dan wel aan alle specs voldoet en mechanisch sterk genoeg is en een soepele kern heeft ipv een stugge kern met grotere kans op breuk.

 

Maar opzet van topic is om al toko's te vinden die dit soort combi kabels verkopen op de meter zodat ik hiermee en de gegevens die ik zondag hoop te hebben vlug een leverancier kan vinden met een meterprijs.

En anders word het een oplossing van twee kabels , maar dit is en oplossing die ik liever niet toepas omdat ik dan een wartel in de radarkap erbij moet maken .............en tsja oud kunststof en gaten boren ...........

Link naar reactie
Delen op andere sites

BTW: ik zou zelf de voorkeur gegeven aan gescheiden hoogfrequent versus stuurkabels. Ten eerste wordt 'ie dan snel te dik en onhandelbaar(der), ten tweede gaat het combineren van beiden vaak ten koste van de kwaliteit van je hoogfrequent kabel.

 

http://www.d-d-s.nl/antenne-kabel-1.htm

http://www.elcab.com/

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja begrijp wat je bedoeld , maar fabrikanten van de radars leveren nog steeds die combikabels maar nu ook vaak met UTP en voedingsdraden (12Volt gelijk )

En eigenlijk in alle gevallen met stekkers ( gelukkig demontabel ) er al afgemonteerd aanvast.

En zodra ik dus de kabels moet scheiden dan heb ik volgende probleem en wel hou krijg ik beide kabels de wartel in aan stekkerkant ?

Radarkant is niet het grootste probleem daar is het altijd wel mogelijk om een wartel extra te plaatsen en kabels dus beide in te voeren.

En dan kan ik wel weer de bestaande kabel met connector naar plek brengen waar ik weer met klemmenstroken de overgang kan maken maar dat is een manier van montage die ik niet echt prefereer

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee helaas maar geeft me wel een reden om verder te kijken bij TKF

maar kabel die jij met link laat zien is een 14 aderige oftewel 7 paren geslagen kabel en naar uitvoering te kijken in stugge uitvoering

en wat ik zoek is een 7 of 8 aders en een coaxiaal kabel in de kabel verwerkt.

 

maar ondanks dat mijn dank alvast

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee nog niets.

heb nederlandse importeur gemaild van de radar om te vragen of hij kan leveren en zoniet of hij de specs heeft van de coax en de resterende aders.

Maar nog geen reactie gehad.

En zou docu zondag van kabel lezen maar de crew was niet aanwezig en zou de gegevens me toe mailen, maar nog niets gehoord van hun.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Kwam net dit topic weer tegen en wil het toch even afsluiten mbt hoe het is afgelopen met deze kabel.

 

Had op bepaald moment een toko gevonden in zuiden des lands die op opgegeven specificatie's kabel kon maken per meter.

Uiteraard vroeg deze firma wel om specs van de kabel en daar ik geen reactie van de importeur in IJmuiden kreeg heb ik de fabrikant in azië gemaild.

En die reageerde echt binnen 12 uur.

Maar goed alle documentatie gekregen van de radar antenne en beeldscherm en ook de kabelspecs maar ook de mededeling dat dit artikel niet meer ondersteund werd en er derhalve ook geen onderdelen meer waren te krijgen.

Affijn toch offerte laten maken door kabelleverancier en voor 15 mtr kwam het op een kleine 260 eurie uit.

 

Tsja en dan kom je voor de keuze te staan wat te doen....... want met deze kabel zou het gaan werken maarrr wat als na een half jaar de motor in radar  antenne defect zou raken ?

Dus de crew van de wildevaart heeft besloten om de radar weer in de verkoop te doen zodat anderen er misschien wat aan hebben als die nu al naar onderdelen aan het zoeken zijn.

 

En kabelleverancier is gemaild dat men er vanaf zag om de kabel te nemen met bovenstaande redenen.

 

En nu vaart men dan in iedergeval met een AIS transponder aan boord en moet zeggen dat dit geen vervanging is van een radar maar men ziet voor groot deel wel wat er rondom hun heen aanwezig is ( mits die ook een AIS transponder hebben. )

 

En 3 dagen voor vertrek heeft men toch nog een andere radar weten te scoren met een voldoende lange kabel en een radar die nog ondersteund word met onderdelen mocht er iets defect raken.

 

En tsja sinds dinsdagochtend is dan hun wereldreis begonnen vanuit IJmuiden, en men vaart nu op dit moment Rotterdam uit waar men een vriend heeft opgehaald die de eerste 4 weken mee gaat op de reis.

 

En mijn vrije tijd die hier in gegaan is stopt hierbij ook en heb ze meegegeven dat mochten er reparaties nodig zijn dat ze dat dan maar moeten opsparen tot New Zeeland of Azië en me dan maar moeten bellen dat er een ticket klaar ligt op schiphol voor mij.

 

Affijn mocht je meer willen lezen van hun avontuur kijk dan op www.wildevaart.com en mocht je ze op hun AIS signaal willen volgen dan is de beste site hiervoor www.marinetraffic.com en dan op vessels  De Wildevaart intypen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja en ze staan ook al in Zilt magazine en gaan er de aankomende 2 jaar ook artikelen voor schrijven.

 

En stiekum ben ik best wel een beetje jalourse op ze en als ik nog 30 jaar jonger was geweest nu..............

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Tsja de wildevaart crew was lekker op koers met de boot en men vaarde momenteel in de caribiën rond langs velen eilandjes

Er waren wel wat onderlinge strubbelingen wat op een lange reis met een klein leef oppervlak vaker voorkomt

En op website zijn vele mooie verhalen en filmpjes te lezen van ze over wat hun overkomt en wat ze dus meemaken

Maar gister werd ik in de nacht gebeld en zag op mijn mobiel dat het de broer van één van de crewleden was.

En daar die nooit op dat soort tijdstippen belt , kreeg ik voor het opnemen al een vreemd gevoel.

 

Wel het gevoel werd helaas waarheid en kreeg het verschrikkelijke bericht te horen dat één van de crewleden was overleden nadat hij was overreden en de bestuurder was doorgereden.

En daar hij in de ochtend alleen op pad was gegaan en s'avonds nog niet terug was zijn de twee andere leden gaan zoeken en uiteindelijk naar het politieburo gegaan.

De ochtend er op stond de lokale politie bij hun boot met de mededeling dat hij was gevonden in een greppel langs de weg en naar alle waarschijnlijkheid daar al vele uren dood had gelegen voor hij is gevonden.

 

http://www.telegraaf.nl/binnenland/23800691/__Nederlander__26__doodgereden_in_Puerto_Rico__.html

 

Uiteraard is dit voor de crewleden een grote klap maar meer nog voor de familieleden hier in Nederland.

En wat de ware toedracht is geweest word nu verder onderzocht door de autoriteiten.

 

En of de crew nog verder gaat met de trip of dat men deze stopt is allemaal erg onzeker hierdoor geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst dank voor de reacties

Vandaag een app gekregen dat ze van alle kanten hulp krijgen en ook vanuit de autoriteiten veel hulp en begrip.

Gister middag ( avond voor ons ) zijn ze naar een andere haven gevaren ( salinas ) waar de boot zal blijven liggen als de crew terug komt naar Nederland zodra het lichaam word vrijgegeven.

Gister is het lichaam ook door Paul geindentificeerd.

En dit was geen fijne confrontatie want het gezicht bleek flink toegetakeld te zijn....

 

Voor de crew is het nog steeds een onwerkelijk iets en men heeft af en toe het idee in een gruwelijke film terecht gekomen te zijn.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Wel erg heftig.

Was in Almere en ik was een half uur voor het begin van de dienst aanwezig maar was al geen parkeerplek te vinden en was blij met de Yeti daar ik hem op een aarde heuvel kwijt kon.

En bij aankomst in de aankomsthal was het een drukte van je welste !

En ik heb met velen in de hal van het gebouw gestaan tijdens de dienst omdat de grote zaal plus de gang over de lengte van de zaal al vol stond met mensen.

Maw je hoort een ieder die een woordje wil doen zijn woordje doen maar ziet verder niets van de dienst.

Na een dienst van een kleine anderhalf uur was daar de mogelijkheid om de nabestaanden te condoleren en daar zag ik pas mijn directe kennissen en familie die er ook uiteraard waren.

 

En daar kreeg ik ook mee dat er een kleine 400 mensen aanwezig waren bij de dienst.....

Ja erg aangrijpend en respect voor de moeder van Laurens die een speech heeft gehouden van een klein half uur over haar zoon.

 

Ook roerende woorden van de crew van de wildevaart !

 

En zaterdag aanstaande is er dan door de scouting en familie een feest / bijeenkomst georganiseerd ter nagedachtenis van Lau.

Ook daar ben ik weer uitgenodigd om te komen en zal daar uiteraard heen gaan.

Had in eerste instantie zoiets van laat het iets zijn voor de studiegenoten / zeeverkenners etc maar tijdens de dienst werd er gezegd dat men verwachte dat jong en oud hem kort of lang kennende moet komen.

Dus hebben we besloten om ook heen te gaan en het verder aan te kijken of het op bepaald moment een afscheidsfeest moet zijn voor directe familie / kennissen en oude vrienden.

 

Maar het heeft zeker indruk gemaakt dat er zoveel mensen waren en eigenlijk de locatie te klein was om een ieder in de zaal te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe