Sign in to follow this  
Followers 0
Snelle

Het reinigen van de wagen met de hand (geen wasstraat)

85 berichten in dit onderwerp

Maar hoeveel tijd steekt men hier in om het exterieur en interieur te reinigen?

En welke producten gebruiken jullie?

Zelf zit ik ongeveer twee uur aan mijn wagen bezig soms nog langer.

 

Af en toe naar de wasstraat en aldaar tevens stofzuigen. That's all.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik deed dat vroeger ook zo ongeveer met hetzelfde stramien. Tegenwoordig de wasbox, sinds ik die ontdekt heb. Gaat echt enorm veel sneller, geen gedoe met dingen uithalen en opruimen. Na het wassen gewoon met een zeem erover om geen vlekken te krijgen. Nadien met vochtige (wegwerp) doek de randen aan deuren, koffer enzovoort.

 

Interieur doe ik met een droge doek en ik stofzuig hem ook meteen aan de wasbox. Bij ons is er nu een systeem waarbij je (overigens helemaal gratis) je wagen heel gemakkelijk kan stofzuigen omdat aan beide zijden van de auto een stofzuiger beschikbaar is.

 

Voorlopig geeft dat een super resultaat (laat ons zeggen op een 30 minuten), wat het binnen een paar jaar geeft, weet ik je dan te vertellen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

spaar bij BP in Friesland, waar de brandstof al relatief goedkoop is, per tankbeurt voor een wasbeurt (10 x). Daarnaast soms nog naar andere wasstraat of in wasbox. Stofzuigen meestal gewoon bij ons huisje in Friesland. Interieur met groene zeep. Weinig eer aan te behalen met 2 harige honden.   

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was de bolides altijd met de hand, twee-emmersysteem met GritGuards, goede shampoo (Born to be Mild) en een washmitt. Ongeveer dezelfde volgorde als Snelle: afspoelen, inzepen met washmitt, afspoelen, waar nodig nogmaals inzepen, wielen poetsen met speciale velgreiniger en -borstel, nogmaals hele auto afspuiten en daarna drogen met een droogdoek. 

 

De tuinslang hangt paraat bij de oprit, hoef alleen maar de hogedrukreiniger uit het rek te trekken en aan te sluiten. Als ik daar te lui voor ben, gebruik ik de DHZ-wasbox.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zet hem altijd bij Cyrus voor de deur in de hoop dat als ik terug kom van boodschappen doen dat hij dan gewassen en gepoetst is.

Maar helaas eindig ik uiteindelijk telkens weer bij de wasstraat met de lappen waar ik hem dan ook meteen kan uitzuigen.

Vroeger toen ik alleen maar een A rijbewijs had , poetste ik me motorfietsen bijna wekelijks en tsja poetsen van de auto...... op een of andere manier heb ik t er niet zo op.

Maar vind wel dat hij zowel binnen en buiten gewoon schoon en toonbaar moet wezen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik rijd altijd de wasstraat in, soms nog even voorbehandelen in een wasbox als er erg veel vliegjes opgeplakt zijn.

Lekker snel want in een half uur ben ik helemaal klaar.

Edited by Wasmachineman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poeh hee, erg veel tips van jullie allemaal hoe je het beste dit kunt doen! Thx!

Edited by Wasmachineman

Share this post


Link to post
Share on other sites

... Weinig eer aan te behalen met 2 harige honden.   

En dat kon nog wel eens van invloed zijn op je inruilwaarde, als je bij dealers langs gaat om je auto in te ruilen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meestal rijd ik gewoon door de (zachte lappen) wasstraat bij ons in de buurt. Af en toe (zoals toevallig afgelopen weekend) pak ik de binnenkant volledig mee, dus ontstoffen, stofzuigen, oppoetsen, binnenkant ramen (!!), opruimen enz enz. Dan ook nog ff alle hoekjes en kieren die de wasstraat niet meeneemt (portierranden en dergelijke) en dan istie weer "als nieuw". 

 

Toen ook de Fiat 500 van mn vrouw maar ff meegepakt, waarna de zaterdag goeddeels om was ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik neem mij vaak voor de auto te wassen, en dan doe ik vaak wat anders met die tijd :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eén keer per maand, dat lijkt voor mij te werken. Aangezien we hem toch niet zo intensief gebruiken, blijft hij meestal netjes zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elke twee weken het interieur een grondige beurt geven is voor mij een minimum. Dit omvat stofzuigen en met microvezeldoek is door het interieur gaan samen met een cockpitspray zo heb ik telkens het gevoel dat ik met een nieuwe wagen rij! Geeft een vernieuwd uitzicht staat op het etiket :lol:

Ruitenwisservloeistof bijvullen en alle ramen aan beide zijden poetsen.

Als er dan nog tijd over is of het weer laat het toe dan blink ik het koetswerk even op. Maar het interieur heeft prioriteit!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier even een wenslijst van producten.

Chemical Guys - Extreme Top-coat sealant - 473 ml

€ 19,95

Chemical Guys - Wheelguard - 235 ml

€ 19,95

Chemical Guys - Mr. Pink - 473 ml

€ 7,95

Autobrite - Super Snow Foam - 1000 ml

€ 9,99

Chemical Guys - Luber - 473 ml

€ 12,95

Chemical Guys - Medium Duty Clay - Grey

€ 26,95

Chemical Guys - Bodywash & Wax - 473 ml

€ 12,95

Chemical Guys - Black W-APS

€ 4,95

High Tech Applicator

€ 2,30

Chemical Guys -

€ 4,95

Chemical Guys - Orange Orangutan Drying Towel

€ 16,95

Dodo Juice - 'Basics of Bling' Extra-soft Buffing Cloth Dodo Juice -

€ 4,99

Meguiar’s - Ultimate Wash Mitt Meguiar’s

€ 17,95

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor dat bedrag ga ik 11 keer de wasstraat in incl stofzuigen en dat is dan een full wasbeurt met lappeee

 

En met al dit moois van bovenstaand , hoeveel wasbeurten doet ik daarmee ?

 

voor mij is t gewoon een kosten baten plaatje

Edited by EdK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brrrrrr een wasstraat.

Met sommige zaken kan men jaren verder andere zijn er wat vlugger door afhankelijk hoe dikwijls men de auto wast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb weinig of geen ervaring met producten van Chemical Guys, maar wat mij opvalt is dat de klei en glijmiddel (luber) wel aan de prijs zijn, maar weet niet wat de hoeveelheid is. Te harde klei, kan marring veroorzaken, dus gebruik liever een wat zachtere klei. De kleiset van bijvoorbeeld Mothers bevat eerste klas zachte klei (2x 80 gram), een spray (vergelijkbaar met de luber), en een behoorlijk goede microvezeldoek, en dat totaal kost je iets van 30 euro. Ook Monello heeft een vergelijkbare set en vergelijkbare prijs, met de Monello verde klei, die klei is tegenwoordig wit, ondanks de naam, bij de oude groene versie is een batch met problemen (marring) geweest.

1 person vindt dit leuk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry hoor maar ik kan me niets erbij voorstellen mbt dat kleien.

Kleien deed ik op de kleuterschool.

Dus over wat voor iets praat je dan en wat voor handeling maak je met die klei ?

(vaste of vloeibare klei ??)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Filmpje, dat maakt het denk ik het beste duidelijk:

 

 

 

Edited by EdK
juiste link weer geplaatst
1 person vindt dit leuk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kleien is meer voor te experimenteren op de Honda de Skoda heeft dit nog niet echt nodig volgend jaar dan wel. Wat ik wel zie is na het wassen dat het water niet meer parelend op de lak staat denk dat de waxlaag aan het verminderen is de glans daartegen is nog altijd mooi.

Terwijl de SII een grondige was beurt heeft gekregen de Honda eens na lange tijd zelf gewassen ( vrouwe Snelle haar werk :) ) hij staat vol met krasjes deukjes lakschade van steenslag.

Op de SII nog geen krasjes of swirls te zien zijn en dit is volgens mij aan de manier waarop de wagen wordt gewassen.

Honda met de spons valt die eens op de grond terug opnemen en verder doen natuurlijk, de spons eens onderdompelen in ėėn en dezelfde emmer.

Niet afspoelen vóór het wassen en de vogeluitwerpsels er maar lustig met draaiende beweging verwijderen.

Dit wil ik wel echt vermijden dus De Snelle wast zijn SII zelf :)

En ja alles heeft zijn prijs men kan er met duizenden euro's aan uitgeven om allerlei chemisch spul aan te schaffen.

Men heeft zelfs waxen van 1095€ voor een potje.

Nu zo extreem ga ik het hier niet doen maar een wagen (goed) onderhouden kost geld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na wassen (met overdosis shampoo), en kleien is de wax echt wel verdwenen, dit is de meest confronterende fase: alle foutjes en lakdefecten zijn zichtbaar (mits het licht goed is), en alle vuil is verdwenen. De stappen die dan volgens zijn bedoeld om alles er weer beter uit te laten zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag was ik eigenlijk alleen van plan de auto te wassen. Maar van het één kwam het ander... :)

Uiteindelijk is de hele Roomster gepoetst!

Het was prima, windstil weer, dus weinig kans dat er weer allerlei zand op de schone auto zou waaien tijdens het poetsen.

Maar pffff, 't was wel een werk.

Eerst grof schoonspuiten met de HDR. Toen de velgen zorgvuldig gereinigd en alle aanslag eraf gehaald. Vervolgens de auto nogmaals met schoon water en de Kärcher borstel helemaal ontdaan van alle aanslag. Daarna goed gesopt en gereinigd met pre-Dulon.

Vervolgens helemaal droog gezeemd (wel iedere keer de zeem weer goed uitspoelen uiteraard). Daarna, deel voor deel, Dulon 1 opgebracht, laten drogen, Dulon 2 opgebracht, laten drogen en vervolgens uitpoetsen.

Alle matzwarte kunststof delen met een kunststof reiniger behandelt (mat glanzend). Maar ook de pootjes v.d. ruitenwissers, alle kunststof beplating van de Roomster Scout en alle zwarte raamlijsten. Vervolgens de velgen goed droog gemaakt en met siliconen spray op een doekje ingewreven.

Zo, klaar... (nou zo.... :lol: )

 

Ik heb tot nu toe voor al m'n auto's altijd Dulon gebruikt: http://www.dulon.com/en/  Is een nederlandse ontwikkeling!

http://www.dulon-shop.nl/

Ideaal spul. Kleine flesjes met 2-componenten pantser. Oorspronkelijk ontwikkeld voor jachtbouw en vliegtuigonderhoud.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brrrr een wasborstel en een zeemvel de krasjesleveransiers van dienst.

De producten van Dulon ga ik eens van dichtbij bekijken :) maar door het grooooot aantal producten dat er op de markt is weet men niet meer wat te kiezen.

Ben reeds verschillende dagen bezig om uit te zoeken wat nu het beste is en ben nog verre van klaar.

Wel handig dat men hier nog wat tips tegenkomt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0