Ga naar inhoud

Tuning (1.2 TSI); hoe zit het nou?


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Dat vraag ik me toch echt af Menno. Want bij een complete s/w update v.d. motormanagement aansturing worden juist zaken als timing, de exacte besturing van inspuiting, samenstelling van gas/luchtmengsels etc. aangepast. En daar heeft zo'n externe unit ook invloed op c.q. is 'ie op afgeregeld...

Want waarom moet anders bij de inbouw van zo'n tuning module deze afgeregeld worden op die specifieke auto?

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik er van begrijp is dat de ECU gewoon geupdate wordt en de tuning exact gelijk blijft.

Je zou dan denken: in het ergste geval reageert de Externe ECU niet zoals de interne ECU na de update verwacht. Basis waarden zeg maar, zoals eerder gemeld zou de ECU namelijk niet merken dat er getuned is. Dus, als hij opeens 102 verwacht en 100 terugkrijgt dan wijkt hij alsnog af maar dan achteraf. Dat is wel een goede vraag denk ik hoewel ik niet denk dat ze constant van die ingrijpende wijzigingen in een ECU verwerken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, geweldig dat er hier zo over doorgedacht en gediscussieerd wordt! Ik denk dat Ronald er in post 454 (hé, ja echt 454!! ;)) aardig dicht bij zit. Ik zou ook gokken dat er theoretisch wel een dergelijk "probleem" zou kunnen ontstaan, maar dat er in de praktijk zelden bij een softwareupdate zulke ingrijpende aanpassingen in de ECU gedaan worden dat een update voor daadwerkelijk problemen zorgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de motorsoftware van update voorzien wordt, dan zijn er vaak kleine wijzigingen, koudstart toerental / egr aansturingen etc.

Turbodruk en inspuitwaardes blijven voor 99,9% gelijk bij de updates. Vandaar dat dit geen invloed heeft op de afstelling van de externe ecu.

Wel kan het zijn dat de aangeleerde waardes van de ecu (bv op het brandstofmengsel), weg zijn en dat de auto na de update niet helemaal zo rijdt als hij deed, na een paar minuutjes stevig rijden is dat weer gedaan.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

waar haal je dat vandaan, bij de buren neem ik aan (kan er nu niet bij, Marijke is met mijn telefoon aan het spelen).

Misschien wel gasten die zich ook elke dag opnieuw willen aanmelden bij het forum om erachter te komen dat ze al lid zijn?

Je moet er maar niet te veel bij stil staan dat dat allemaal op 's-heren wegen rond crosst

Bij de buren dus. In elk geval ben je dan wel totaal out of tune.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net even de s stand geprobeerd. Tot mijn verbazing is deze nu wel de moeite waard, veel meer het idee dat er echt iets gebeurt ipv alleen meer toeren maken

Goed om te horen. :kwijlen: Volgende week vrijdag ga ik en zal de resultaten posten. Ga ook verbuik bijhouden (Adam Lochem zonder en retour met). Ben heel benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja dan heb je wel opgelet wat je gekocht hebt volgens mij

Misschien wel gasten die zich ook elke dag opnieuw willen aanmelden bij het forum om erachter te komen dat ze al lid zijn?

Je moet er maar niet te veel bij stil staan dat dat allemaal op 's-heren wegen rond crosst

Is rijden met een getunde motor dan zo duidelijk dat je dat meteen merkt? Ik kan me goed voorstellen dat het je overkomt als je een tweedehandswagen koopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is rijden met een getunde motor dan zo duidelijk dat je dat meteen merkt? Ik kan me goed voorstellen dat het je overkomt als je een tweedehandswagen koopt.

Lijkt me niet dat dat meteen opvalt. Je hebt geen enkel referentiemateriaal.

Ben zelf elders in het land wezen proefrijden omdat mijn dealer mijn voorkeur op dat moment niet had staan.

Was razend enthousiast en aangenaam verrast door de motor. Als je dan twee maanden later je auto op gaat halen voelt het al als heel gewoon en heb je zelfs even de neiging om te vermoeden dat de testauto getuned was. Zo slecht is m.i. ons geheugen als het snelheid en vermogen aangaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee dat klopt, als je niet beter weet..... Dan denk je wsch, goh da's wel een erg pittig motortje zeg

@Yeti34: dat kan alleen als het windstil is. Rij elk weekend van A'dam naar Friesland en terug en dat kan met een aerodynamisch monstrum als de Yeti makkelijk gemiddeld 2 km per liter schelen afhankelijk van de wind

Link naar reactie
Delen op andere sites

....

Was razend enthousiast en aangenaam verrast door de motor. Als je dan twee maanden later je auto op gaat halen voelt het al als heel gewoon en heb je zelfs even de neiging om te vermoeden dat de testauto getuned was. Zo slecht is m.i. ons geheugen als het snelheid en vermogen aangaat.

Dan toch een beetje zonde als dat 700,- heeft gekost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan toch een beetje zonde als dat 700,- heeft gekost.

Waar haal je dat nou toch vandaan? Dat "dat" (wat dan wel?) € 700,- gekost zou hebben?

Misschien ietsiepietsie nauwkeuriger lezen? :cool2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond mijn autootje de eerste 1500 km al wel vlot, maar had geen idee hoe vlot hij nou echt was, omdat je de eerste 1500 km rustig aan moet doen. De motor moet ook een beetje loskomen, dus misschien dat dat bij IBV ook een rol speelt. Dat testmodel heeft vaak toch al wel wat kilometertjes gemaakt, en is bovendien vaak al wel op z'n staart getrapt.

Dus dat vlotte kan nog komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

IBV: Ik weet niet wat ik nou beter moet lezen.

Je schrijft dat je razend enthousiast was over de motor van een auto waar je in proefgereden had. Toen je 'm later ging ophalen was je er al zo aan gewend dat het achteraf leek alsof de auto waarin je proefreed getuned was. Omdat dit topic over tuning gaat, suggereer ik dat 700,- aan tuningkosten wel een beetje zonde is als de power zo snel went dat je het extra vermogen niet meer merkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Skoody Boo: Ik denk dat je helemaal gelijk hebt en ik na die 1500 kilometer breed grinzend achter het stuur zit. :D

Echter, bij nalezing van de post van @CaseyBasey denk ik dat hij er van uit gaat dat mijn vermoeden ook daadwerkelijk juist is en dat die dealer waar ik de testrit heb gedaan dan zijn € 700,- net zo goed in zee had kunnen gooien. Zo zie jemaar weer, denk je dat je eenduidig formuleert.....

intussen heeft @CaseyBasey weer gepost. Verschil in insteek lijkt me duidelijk.

aangepast door IBV
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe