Ga naar inhoud

Tuning (1.2 TSI); hoe zit het nou?


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

als gevolg van

Misschien is het ook niet heel reeel om te verwachten dat dit zich goed laat bepalen.

Bijvoorbeeld: Mijn turbo kan stuk gaan, die van jou ook. Als die van jou stuk gaat, hoe kun je dan ooit uitmaken of dat wel, niet, of enigszins tuning-gerelateerd is? Het komt immers ook bij niet getunede wagens voor. En zo kun je nog wel een rijtje defecten verzinnen waarvoor dit opgaat.

In het geval dat (puur hypothetisch gesteld natuurlijk!) tuning vaker tot een vroegtijdig einde van een onderdeel leidt kunnen empirie en ratio maar weinig ondersteunen bij het onderkennen van cognitieve dissonantie bij de betreffende eigenaren die ooit voor tuning gekozen hebben. Dat er dus weinig negatieve verhalen over tuning op de www staan is misschien niet de meest betrouwbare garantie, want deze lieden hebben - naast de neiging - hiermee eigenlijk ook alle ruimte om elke schade tot niet tuning-gerelateerd te verklaren.

*verwacht een stevig stukje turbo-psychologie retour...*

Link naar reactie
Delen op andere sites

ha, ha, dat gaat wel ver zeg! Had ik zelf kunnen bedenken. Maar idd, het is ook niet zo relevant omdat de link tuning ==> schade natuurlijk lastig is hard te maken.

Voordeel van zo'n externe ecu is natuurlijk dat hij er makkelijk tussenuit gehaald kan worden. Hoewel ik dat dus zou kunnen doen, mocht er iets kapot gaan, heb ik er toch voor gekozen de dealer eerlijk in te lichten. After all is dat hele garantie verhaal na 2 jaar afgelopen.

Maar zoals eerder aangegeven, ik ben er echt niet bang voor. Mijn rijstijl verandert niet en het extra vermogen zal alleen incidenteel worden aangesproken. En ten tweede weet ik dat door de tuner terdege en op veilige wijze rekening is gehouden met de marges van alle betrokken onderdelen.

Net trouwens een paar uurtjes doorgebracht met de volgende exercitie: type in google: ervaring met tuning ....... (naam tuning bedrijf). Daar word je een stuk wijzer van en ik bevestigd in mijn keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net trouwens een paar uurtjes doorgebracht met de volgende exercitie: type in google: ervaring met tuning ....... (naam tuning bedrijf). Daar word je een stuk wijzer van en ik bevestigd in mijn keuze.

De meeste mensen doen dat vóór ze laten tunen... ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee hoor, vooral ook na een beslissing/keuze vertonen mensen dit gedrag in het kader van de welbekende cognitieve dissonantie reductie. En ik had zo langzamerhand natuurlijk wel het nodige te reduceren :lol:

Zonder dollen, had ik uiteraard ook wel van te voren gedaan, maar niet zo grondig als nu. Beetje advocaat van de duivel spelen dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vandaag dus weer een stuk gereden. Lekker hoor. Waar ik nog wel een beetje aan moet wennen, is dat je nu in de 7 als je zeg 120 rijdt, meteen een reactie krijgt als je een beetje gas bij geeft. Vereist dus een nog steadier rechtervoetje (bij gebrek aan CC), maar dat begint al te lukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke discussie dit topic, wie weet... durf ik het ooit aan. Zag dat ze de 1.2 TDI ook tunen van 75pk naar 100pk, 175 naar 230Nm (hoewel hij iets beter presteerde dan de fabrieksopgave, dus iets minder winst). Als voorbeeld gebruikten ze een 1.2 TDI Polo Bluemotion welke dezelfde motor gebruikt als de Fabia.

Hoe hebben ze die ECU eigenlijk vast gemaakt, wordt dat geplakt? geboord? Kan jij het zelf verwijderen, bijv. voor als de wagen (vroeg of laat) voor de APK moet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

kan wel, al ben ik niet zo'n held in die dingen. Waarom zou het er voor de APK uitmoeten trouwens?

kastje zit tussen twee onderdelen van de motor ingeklemd, zie foto eerder. Tijdens de testrit zat het kastje gewoon los daartusssen, om later nog evt iets te kunnen bijstellen.

Heb het idee dat het via 1 schroef aan de bovenzijde er tussen geklemd zit.

Tje en CC achteraf inbouwen is ook weer een hele uitgave; volgende keer in elk geval wel meteen er bij, denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kosten wegen niet op tegen de baten

Dit klinkt me zooooooooooooo bekent in de oren !!

Wel Pim schat in dat voor de zomervakantie het er in zit !

En menno hou rekening mee dat bij inruil het een verbetring van je wagen is, je bent één van de weinigen die CC nu nog onzin vind.

CC komt je gemoedstoestand zeer ten goede ! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant post Race Eend.

Hoe zit het eigenlijk met onderhoud bij de dealer, zit die (in dit geval) externe ecu/power of dan in de weg bij updates voor de BCM? Las net al dat APK in ieder geval geen probleem is omdat ze er verder niks mee van doen hebben. Zijn er eigenlijk wel nadelen/addertjes onder het gras los van de kosten en de genoemde mogelijke extra slijtage?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je wat altijd het vervelende is van dit soort dingen?

Gelijk hebben versus gelijk krijgen...

Stel je voor in de loop van dit jaar heeft die getunede auto een technisch probleem. Volgens garantie- c.q. coulance regelingen zou dit verholpen moeten worden. Maar dan, dan komt b.v. de garage of PON erachter dat er een 'vreemde' tuning toevoeging is gedaan. Wat denk je dat er dan gaat gebeuren? 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe