Ga naar inhoud

Skoda Rapid Spaceback


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

We hebben er lang op moeten wachten, maar nu is-ie dan eindelijk officieel onthuld: de Skoda Rapid Spaceback!

Al van meet of aan was duidelijk dat Skoda met een semi-station van de Rapid zou komen. Ook de naam Spaceback werd niet onder stoelen of banken gestoken. Nu is de Tsjech dan eindelijk officieel. Skoda spreekt zelf van 'een hatchback met de looks van een combi'. Op de IAA van Frankfurt zullen we de auto voor het eerst in het echt kunnen zien.

Skoda heeft met de Rapid Spaceback z'n vizier gericht op jonge mensen en gezinnen, zo blijkt uit de eerste informatie. Op de achterzijde zien we een tien centimeter verder doorlopende ruit, deze valt optioneel te bestellen in combinatie met een glazen panoramadak dat doorloopt van de voor- naar de achterruit.

Skoda heeft de Spaceback niet groter, maar juist korter gemaakt. De Spaceback krimpt 18 centimeter in de lengte, maar de inzittenden behouden evenveel interieurruimte. Het is de kofferbakruimte die iets afneemt ten opzichte van z'n broertje mét kont, hij kan namelijk 415 in plaats van 550 liter aan bagage meeslepen. Met de achterbank plat is de bagageruimte 1.380 liter groot.

Skoda heeft de Spaceback volgestopt met zogeheten Simply Clever-oplossingen. Zo beschikt de Tsjech indien gewenst over een dubbele bagagevloer, waarmee de laadruimte in twee niveaus is in te delen. Op veiligheidsgebied voorziet Skoda de Spaceback van zes airbags, en ESC. Optioneel is xenon-verlichting, een bandenspanningscontrolesysteem, mistlampen, corner-function, en hill hold control.

Voor de aandrijving zullen vier benzine- en twee dieselmotoren zorgen. Nieuw is de 1.6 liter TDI Greenline, die 3,8 liter / 100 km verbruikt en daarmee dus 99 gram CO2 per liter de atmosfeer in blaast. Je weet wat dat betekent: 20% bijtelling. Wat de Rapid Spaceback gaat kosten is nog niet bekend.

Bron: Autoweek

post-677-0-74430300-1373902243_thumb.jpg

post-677-0-56438800-1373902253_thumb.jpg

post-677-0-94163200-1373902270_thumb.jpg

post-677-0-76501100-1373902283_thumb.jpg

post-677-0-15962100-1373902294_thumb.jpg

post-677-0-10809200-1373902303_thumb.jpg

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Best een mooie auto vind ik. Dat die 18 cm korter is dan de sedan begrijp ik niet goed, ok het is duidelijk geen Combi volgens Skoda maar een Spaceback en da's iets nieuws. Het model Rapid wordt zo helemaal een vreemde eend in het Skoda gamma.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben benieuwd of'tie in het echt net zo mooi is als op de foto. Dat vind ik bij de sedan niet het geval.

 

By the way, een plaat glas vanaf de motorkap tot onder aan de achterklep, dat zijn heel wat kilo's glas op de verkeerde plek...

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

By the way, een plaat glas vanaf de motorkap tot onder aan de achterklep, dat zijn heel wat kilo's glas op de verkeerde plek...

Dat verhoogt het zwaartepunt waardoor je bij iedere bocht extra voorzichtig moet zijn. Omdat te ondervangen kan men er ook luchtvering op maken. Is het probleem opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze gaan ook met dakrailen geleverd worden en als je in optie blad goed kijkt zie je een 4 stuks zwenkwielen staan

Deze kun je monteren op de dakrails zodat je altijd op wielen de bocht door zal gaan en niet op het glas.

Want tja krassen in het glas is geen gezicht.

 

Maar denk dat het gewicht van al dat glas nog wel mee zal vallen.

Heb je je wel eens gerealiseerd wat het gewicht van het stalen dak met al zijn toebehoren weegt ?

Ooit 2 zuigers van een achterklep moeten vervangen met collega, en als je het volle gewicht van een achterklep ( was zonder glas) omhoog moet houden wel je bent blij als er even een derde persoon bij komt om te helpen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo dan kunnen jullie wat rekenen :P

g/cm³ kg/m³

Ijzer 7,86 7860

Glas 2,5 2500

Vind het wel een mooie wagen met glas of zonder, trouwens men kan men het dak voorzien van een folie als men het glas niet wil.

Nu de prijs nog.

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 3 weken later...
m1my7mabdxkp_600.jpg
26 september 2013  |    In Frankfurt mochten we alleen kijken en voelen, vandaag in Italië ook rijden met de Skoda Rapid Spaceback. Rij en ervaar met ons mee.
 

Bijna twintig centimeter korter dan de gewone Rapid, en daardoor een kwart minder bagageruimte. Maar wel driehonderd euro duurder dan de gewone Rapid met dezelfde motor. Zie hier de Spaceback. Dat klinkt zo misschien als een slechte propositie, maar in werkelijkheid ligt het wat genuanceerder. Want nog steeds heeft de Spaceback met 415 liter heel veel kofferruimte. Ter vergelijking: de Golf moet het stellen met 380 liter. Bovendien houden wij in Nederland niet van kleine sedans. En al is de gewone Rapid dan feitelijk een hatchback, hij oogt als een sedan. Vandaar dat de importeur van de 1.500 Rapids die ze volgend jaar denken te verkopen, er bijna driekwart als Spaceback de deur uit verwachten te zien gaan.

Hoe dan ook, de Spaceback is geheel in de goede oude Skoda-traditie heel veel ruimte voor een relatief lage prijs. Been- en hoofdruimte achterin zijn werkelijk enorm voor het C-segment, en dat terwijl de Rapid een beetje tussen B en C in bungelt. Het interieur is weliswaar opgetrokken uit wat sobere materialen, maar Skoda heeft dat mooi verbloemd met een bovengemiddeld goede afwerking. Wel merk je bij het rijden dat dit een budget-auto is. Het onderstel is wat bonkerig en hard, zonder dat je daar sportiviteit voor terug krijgt. De rechtuitstabiliteit van het stuur is goed en de besturing is ook mooi precies, maar je mist communicatie. De auto voelt verder wat blikkerig aan, maar het prijsverschil met andere auto's met vergelijkbaar ruimte-aanbod maakt dat ruimschoots goed. Net als met de Octavia vult Skoda met deze Rapid Spaceback een gat tussen twee segmenten op. Zelf ziet de importeur vooral de Kia Cee'd en de Hyundai i30 als concurrenten. Op 7 november staat hij in de Nederlandse showrooms.

De volledige rij-impressie van de Skoda Rapid Spaceback staat in AutoWeek 40, die woensdag 3 oktober verschijnt. Daarvoor nog op deze site ons videoverslag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe