Ga naar inhoud

Skoda Rapid Spaceback


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Doordat hij kleiner is en hierdoor er minder materiaal gebruikt word denkt de gemiddelde mens meteen dat hij goedkoper moet wezen.

Maar als de spaceback constructief complexer in elkaar zit drijft dit de prijs uiteraard weer op.

En als hierdoor de bouwtijd ook langer word zal dit een prijs ook opdrijven

want de kosten zit niet in het materiaal maar nog steeds in de uurlonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duur zijn is perceptie.

 

De Rapid is een hele mooie wagen (laatst in bij de dealer even gekeken) maar hij is gewoon "veel" / "meer" auto vergeleken bij de citygo of fabia of een dacia. Het is dan de vraag of je geld over hebt voor dat "meer". Vanuit dat perspectief kan ik me wel voorstellen dat hij als (te) duur gezien wordt.

Dan is het stap 2 van de aankoopbeslissing: heb ik het extra geld er voor over. Dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.

 

Wat fnuikend is voor het beeld zijn de fiscale maatregelen. De basisprijzen zijn dan misschien redelijk gelijk, maar de vervuiling resulteert in een mateloze luxe-belasting (BPM) waardoor sommige modellen (motorisering) erg duur worden. De Yeti is zo'n voorbeeld. Een geweldige auto, "praktisch, quadratisch, gut", maar geen zuinigheidswonder en dan ook meteen afgestraft met een erg hoge BPM. Dat effect heb bij meer modellen.

 

De dacia's en co zijn overigens ook niet echt goedkoop als je niet meteen de simpelste motor wilt hebben. Misschien worden dan de goedkoopste modellen daar vergeleken met de gewenste modellen hier. Meestal alleen 1 motor en kale afwerkingen. Het verschil tussen een Logan en een Rapid is bijvoorbeeld 2000,= bij de instappers. Alleen kun je de Dacia's niet veel verder configureren en is de maximum prijs dan ook lager. Daar zit dan wel iets verschil in "luxe" in..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sodela: het ging er eigenlijk meer specifiek om dat de Skoda Rapid RuimteRug duurder is dan de 'gewone' Skoda Rapid, terwijl het een kleinere auto is. (qua kofferbak)

En technisch is 'ie gewoon hetzelfde.

Spoorbreedte V/A + wielbasis zijn exact gelijk van zowel de gewone Rapid als de RuimteRug uitvoering. Ledig gewicht van de RuimteRug is 5kg minder dan een vergelijkbaar Rapid model (met dezelfde motor). Op zich goed verklaarbaar door minder blik.

 

Dus of de robots nou de ene carrosserie of de andere op een onderstel plaatsen in de fabriek, dat maakt weinig uit. Het zal idd wel te maken hebben met perceptie en psychologische prijsstelling volgens de heren marketeers. -_-

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is geen luxebelasting maar een milieubelasting. De Yeti is gewoon niet zo gestroomlijnd, al ben ik op de enorme luxe natuurlijk stinkend jaloers. Maar je kunt prima een luxere auto vinden met een betere stroomlijn waarmee je minder hard "gepakt" wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

BPM is oorspronkelijk een platte luxebelasting die al geruime tijd bestaat (1992) met een toen wel hele kleine milieucomponent. In het begin was het een vaste belasting (standaard niet aan emissienormen gerelateerd) van rond de 45% van de aanschafwaarde. In toenemende is die echter emissie georiënteerd maar nog steeds een luxebelasting die de auto alleen maar duurder maakt om de staatskas te blijven spekken. Ook dit is marketing om te zeggen dat de BPM "goed is voor het milieu;).

 

Je ziet het ook aan het gerommel met de grenzen/ criteria als de acceptatie en penetratiegraad van milieubewuste auto's toeneemt. De grenzen worden steeds zo verlegd dat de meeste auto's er toch net niet meer aan voldoen. Als iedereen gewoon electrisch gaat rijden met 0 emissie zal die wel weer gewoon op 45% van de aanschafwaarde komen, vooral niet afschaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In zekere zin eens, naarmate een auto meer een luxegoed was ging het meer om een luxebelasting. Maar mij lijkt dat hoe groter die milieucomponent is, hoe minder het om een luxebelasting gaat. Als iemand i.p.v. een Yeti voor een Passat bluemotion gaat vanwege die milieucomponent in de BPM dan heeft juist die mileucomponent van de BPM weinig met luxebelasting weinig te maken toch?

Verder wordt er ook nog eens gecompenseerd voor de maat auto. Bij een gelijke CO2-uitstoot betaal je minder belasting als je daarbij meer bodemoppervlak meeneemt. Met doorgaans goedkopere auto ben je dan de pineut.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag bij mijn concessiehouder de voorstelling van de Rapid  Spaceback. Ze weten hem goed te promoten dat wel. Altijd mooi in dat rood afgebeeld en voorgesteld.

Helaas is deze wagen veel te duur voor mij (en blijkbaar nog vele andere hier) en ja ....  misschien in vergelijking met de concurrenten niet.

Ik heb niet veel verstand van auto's en ik ben enkel geïnteresseerd in de 1.4 TSI 122pk DSG 7.... maar mijn god wat een prijzen zeg en dan spreek ik nog niet eens van de mogelijke opties die je kan nemen. Deze wagen is duidelijk veel te duur voor een Skoda te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/skoda/22124762/__Lagere_bijtellingsversie_voor_Skoda_Rapid__.html

Nu dus ook een 20%bijtellingsversie! Erg gunstig want de fiscale waarde is niet te hoog! Maar hoe hoog moeten we nog even afwachten wat Skoda NL gaat doen met de Rapid Greenline qua prijs.....

Nieuw is de 1.6 liter TDI Greenline, die 3,8 liter / 100 km verbruikt en daarmee dus 99 gram CO2 per liter de atmosfeer in blaast. Je weet wat dat betekent: 20% bijtelling. Wat de Rapid Spaceback gaat kosten is nog niet bekend.

Bron: Autoweek

Ik postte dus oud nieuws!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Vandaag de Yeti ingeleverd bij de dealer en de Skoda Rapid Spaceback ambition businesline  1,2TSI 77Kw 5versnellings handbak meegenomen.
En de eerste ervaring is zeer positief, trekt lekker en vlot op en lekker rustig kwa motorgeluid in de cabine

Zit is uiteraard lager dan bij de Yeti en is dus ff wennen met uitstappen.

Hoofdruimte met stoel in laagste stand is prima voor mij met me lengte, hou genoeg hoofdruimte over.

En stoel staat zeker nog niet in achterste stand dus de passagier die achter bestuurder zit houd zeker nog genoeg beenruimte over.

Eerste ervaringen met het bochtenwerk is gewoon goed en om Menno zijn rotondes als vergelijk te nemen, gooi de wagen met gemak eroverheen zonder het gevoel van gripverlies oid te ervaren.
Stuur er eigenlijk omheen als wat ik met de Yeti gewend ben.

 

Mbt lage achterzijde van het achterraam had ik op voorhand het idee dat het zicht beperkt zou zijn naar achter en last zou hebben van dode hoeken, maar ook hier heb ik weinig van ervaren.
Spiegels zijn goed te stellen en hierdoor gewoon en goed zicht dus naar achter toe.

Nadeel momenteel vind ik wel dat met de stand van de stoel je niet echt kunt bepalen waar de motorkap eindigt en wat dus ff wennen is met inparkeren.

Maar ook dit is een kwestie van gewenning.

 

De afwerking is gewoon netjes en goed met veel slimme skoda opbergvakjes zoals we van de andere modellen eigenlijk ook gewend zijn.

Stuurwiel is er een met gewoon een goede grip en voelt net even beter aan dan het stuurwiel in de Yeti.

Vorm van dashboard vond ik op foto's er minder uitzien maar nu in live te zien is dit een punt wat me best meevalt en verder gewoon netjes afgewerkt.

Kofferbakruimte is zonder meer minder dan bij de Yeti en de RoomsteR maar zeker niet onder bemeten en buiten de vakanties om is de ruimte meer dan genoeg om zonder veel problemen al de spullen mee te nemen.

Alleen na bij de RR en de Yeti de achterbank als een drietal stoelen gehad te hebben wens je eigenlijk dat ze dit concept simply clever bij alle wagens gaan toepassen maar helaas is dit dus niet het geval en is het een vaste achterbank die in verhouding van 1/3 en 2/3 is op te klappen.

Maar ach dit is ook een kwestie van gewenning en leer je uiteindelijk mee leven voor de keren dat dit voorkomt.

 

Tsja kort samengevat zou het voor mij zeker een vervanger kunnen zijn als de Yeti op bepaald moment de deur uit gaat en vervangen moet worden.

De Yeti als vervanger voor de Yeti is geen optie vanwege zijn prijs maar is ook nu te groot voor de doeleinden waar ik hem voorheen heb aangeschaft.

Een concurrent zou de RR in nieuwe stijl die nog moet komen nog een optie kunnen worden, mits de prijsstelling goed is en het een apart model blijft en niet een toeran look a like.

 

Fabia 3 station... tsja als ik de prijzen hiervan zie dan is deze voor me gevoel zeker te duur ondanks dat de wagen er gelikt uitziet.
Maar als ik er momenteel een samenstel dan kom ik op prijzen uit die bijna gelijk liggen aan de prijs van me Yeti van 4 jaar terug.

 

Maar goed morgen nog wat kilomters rijden met de Rapid en aan eind van de dag mag ik hem weer ophalen .........mijn eigen Yeti

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

EdK: Leuk om te lezen.

Heb zelf mijn Superb ingeruild en heb Skoda (tijdelijk) verlaten. Had Skoda voor mijn 4 kleinkinderen een 7-zitter in de aanbieding gehad dan was het die ongetwijfeld geworden. De andere VAG alternatieven daarvoor vind ik persoonlijk zeer ver te kort schieten in de prijs-prestatieverhouding, dus dat is het niet geworden. Nu een Ford C-max Grand 1.0 Ecoboost Edition Plus. Zeer compleet, Preiswert en met 125 pk 3-cilindertje ook nog eens een heel capabel karretje met een top van bijna 190. Het vreemde voor mij is dat ie in de stadsritten juist superzuinig is, maar op de snelweg op dat gebied iets inlevert t.o.v. de 1.4 tsi naar 165 pk getunede Superb. Al met al zal ie in mijn geval op gemiddeld ongeveer hetzelfde verbruik uit komen. Ook heel blij dat ik de "hoge zit" terug heb waarmee ik vanaf 1997 - 2012 15 jaar lang verwend was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja een hoge zit is iets waar je erg aan gaat wennen.

Is het niet met het uitstappen dan is het wel mbt het overzicht wat je op de weg hebt.

En ik blijf dan ook nog wel een tijdje met de Yeti rijden, maar op bepaald moment zal hij vervangen moeten worden en

dan zou de Rapid zeker een vervanger kunnen worden.

Maar indien prijstechnisch de Fabia toch mee gaat vallen zou deze ook zeker dan weer in het lijstje kunnen staan.

En ja de Roomster , toch één van de wagens die me tot heden altijd goed is bevallen van alle wagens die ik heb gereden.

En ja je vind hem mooi of afschuwelijk en een tussenweg is er eigenlijk niet met deze wagen.

Maar kwa functionaliteit is er in deze klasse geen enkele wagen die de Roomster kan evenaren, maar goed ook deze krijgt een facelift en we weten eigenlijk allen nog steeds niet hoe deze er uit gaat zien.

Ja we zie wat spots van een omgebouwde volkswagen , maar heb me twijfels er nog steeds over of dat hem inderdaad gaat worden.

 

Maar goed we wachten lekker af , de Yeti rijd na zijn 60K beurt weer heerlijk verder en met de proefrit van de rapid heb ik weer een idee wat er in de stal van Skoda is en hoe het rijdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke review, wanneer zou je misschien willen inruilen, Ed?

 

Is momenteel nog niet ter spraken hoor bone collector.

Maar als morgen de dealer belt en me een aanbieding doet om hem zonder verdere bijdrage van mijn zijde om te ruilen dan zou het wel opeens een serieuze deal kunnen worden.

 

Maar de Yeti is 4 jaar terug vanwege hogere instap met bepaalde redenen aangeschaft, maar is heden te dagen niet meer ter zaken en op moment dat de Yeti voor inruil in aanmerking komt dan ga ik zeker wel terug naar een wagen als de Fabia station ( Break ) / Roomster indien die in zelfde segment blijft als waar hij nu in zit of dus de Rapid.

 

Maar in die tussentijd gewoon lekker verder genieten van de Yeti.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe