Ga naar inhoud

Skoda Rapid Spaceback


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Ehh, volgens mij is er weinig verschil in de ruimte op achterbank tussen de Rapid en de Rapid-Spaceback...

 

Spaceback:

Ellenbogenfreiheit vorn / hinten 1.418 / 1.428 mm

Effektiver Kopfraum vorn / hinten1.014 / 980 mm

 

Rapid:

 

Ellenbogenfreiheit vorn / hinten - mm 1418 / 1.428

Effektiver Kopfraum vorn / hinten 1.014 / 972 mm

 

Alleen 8mm verschil in hoofdruimte...

 

Maar in kofferbak des te meer. 415 versus 550 liter.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is duurder vanwege vele oorzaken, een is dat hij minder geproduceerd zal worden dan de gewone, ruimere Rapid sedan!

Maar als iets er opvallender uitziet dan iets anders dan kun je daar toch meer geld voor vragen? Ze zullen bij Skoda heus wel serieus met een legertje GlaPaJo's op hun gemak de prijsstelling bepalen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben dat niet helemaal met je eens Busje. Ik denk dat als je deze auto zet naast vergelijkbare auto's van een ander merk, dat hij dan nog best budget is. Het gaat dan wel meer om leuk smoelende wagentjes, en niet over wonderlijk gesnavelde opgeblazen barbapappa oerpolo's waar zoveel mogelijk pingpongballen in passen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Rij-impressies  |  Skoda Rapid Spaceback

m1my7mabdxkp_600.jpg
10 november 2013  |     Onlangs maakten we op de beursvloer van Frankfurt kennis met de Skoda Rapid Spaceback. Toen konden we alleen kijken en voelen, vorige week mochten we er ook mee rijden.
 

De naam Spaceback suggereert dat je meer ruimte krijgt dan in de gewone Rapid, maar het tegendeel is waar. De passagiers gaan er niet op achteruit, maar omdat de koets 18 cm korter is, lever je een kwart van de bagageruimte in. De Spaceback is bedoeld voor mensen die de standaard Rapid wat te oubollig vinden. Hij oogt een stuk vlotter dan die ‘vijfdeurs sedan’. Wat dat betreft had Skoda hem beter Sportback kunnen noemen, maar dat mocht vast niet van Audi. Hoe dan ook, de 415 liter bagageruimte die overblijft, is nog steeds heel behoorlijk voor een B-segmenter. En als je de rugleuning van de achterbank platlegt, kan er zelfs 1.380 liter in. 

Concessies

Het typische Skoda-gevoel is in de Rapid helemaal terug. Het interieur oogt vrij basic, maar is mede daardoor lekker overzichtelijk en simpel te bedienen. De materialen zijn van een wat poverder komaf. Het één en ander is echter erg netjes afgewerkt. Wel komen geluiden van buitenaf duidelijk naar binnen en klinken de portieren bij het dichtslaan erg licht, wat de auto een wat blikkerig gevoel geeft. Maar als je dan weer kijkt naar de verhouding tussen de prijs en de ruimte die je daarvoor krijgt, begrijp je dat er érgens concessies moesten worden gedaan. Want ruim is de auto absoluut. Voorin, maar vooral áchterin. Is de Skoda Octavia in zijn segment wereldkampioen beenruimte, zijn kleine broertje scoort op dat gebied eveneens goed. 

Om het ‘basicgevoel’ een beetje te verbloemen, heeft Skoda de auto volgestopt met allerlei simpele (lees: goedkope), maar wel slimme en leuke gimmicks. Denk aan de ijskrabber die achter de tankklep zit. Je hoeft niet meer met bevroren handen te zoeken tussen alle rommel aan boord, je hoeft de krabber na gedane zaken niet nat tussen de spullen binnen te leggen en je kunt sneeuw en ijs verwijderen voordat je een portier opent, zodat er niets naar binnen valt. Driemaal slim met een simpel stuk plastic. Een andere leuke ‘gadget’ is het rubberen houdertje waarmee je een smartphone in de cupholder kunt vastzetten. Het is bij elke automaterialenhandel te koop voor een paar euro, maar in de Rapid is het gewoon standaard aanwezig.  We papegaaien niet graag marketingslogans na, maar die van Skoda – simply clever – wordt hier wel heel nadrukkelijk tot leven gebracht. 

Hard en bonkig

Het back to basics-idee van de Rapid komt terug in het onderstel. Slecht is het niet, maar het mist wat finesse en raffinement. Op oneffen wegdek is het vrij hard en bonkig, maar de sportiviteit die je verwacht als ‘tegenprestatie’ blijft uit. Het stuur biedt dan wel enigszins weerstand, maar het is nog steeds niet erg communicatief. De rechtuitstabiliteit is daarentegen prima in orde, zodat de Rapid Spaceback op de goed onderhouden snelwegen in ons land beslist een prettige reisauto zal blijken. Op het matige asfalt van Italië, waar de persintroductie van de auto plaatsvindt, scoort deze Skoda echter wat minder goed. 

Wij rijden tijdens die introductie met de 1.2 TSI. De Nederlandse importeur denkt van deze lichtst gemotoriseerde versie namelijk de meeste exemplaren te gaan verkopen. De gewone Rapid is ook nog leverbaar als 1.2 MPI met driecilinder, maar de Spaceback moet net wat hoger in de markt komen te staan en slaat die motorisering over.

Ook met DSG, geen RS De kleine vierpitter klinkt, zoals we gewend zijn van deze TSI’tjes, wat rauw, maar hij komt al snel op stoom en trekt best aardig door. Het lage gewicht van de auto (1.150 kilo) draagt daar natuurlijk ook aan bij. De handgeschakelde vijfbak laat zich prettig en secuur bedienen en bij 120 km/h in z’n vijf draait de motor een keurige 2.800 toeren per minuut. 

Wie wat meer geweld onder zijn rechtervoet wil, kan kiezen voor het 105 pk sterke derivaat van hetzelfde blok, dat samenwerkt met een handbediende zesbak. De échte levensgenieter kiest de 1.4 TSI met 122 pk, al is het maar omdat je daar standaard een zeventraps DSG bij krijgt. Die versie is voorlopig ook de sterkste Rapid Spaceback; een RS zit niet in de planning. Die past niet in het gedachtegoed van de Rapid, vindt de fabrikant. Daar kunnen we ons wel iets bij voorstellen. Er is één dieselmotor beschikbaar, de 1,6-liter TDI, met een vermogen van 90 of 105 pk. De lichtste is leverbaar met de DSG-7, standaard hebben beide een handgeschakelde vijfbak. Op de TDI met DSG na hebben alle motoriseringen het Greentech-label. Dat betekent 20% bijtelling

Ten slotte de uitvoeringen: het begint met de Active-versie, die uitsluitend te combineren is met de lichtste benzinemotor. Die instapper legt de drempel voor een Spaceback op € 16.290 en dan krijg je centrale vergrendeling, elektrische raambediening vóór, 15-inchwielen met wieldoppen, een in hoogte verstelbaar stuurwiel, radio-cd-speler, zes airbags en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. De Comfort-versie kost € 1.500 meer en behelst onder meer handbediende airco, mistlampen vóór, getint glas en een beter audiosysteem. Gooi je er nog eens € 700 tegenaan, dan zit je op Ambition-niveau, met elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, cruisecontrol en meer infotainmentmogelijkheden, opbergvakken en sierstripjes. Geef je nog anderhalf mille meer uit, dan staat er Elegance op je factuur en dat impliceert onder meer zes luidsprekers, Bluetooth, automatische klimaatregeling, een gekoeld dashboardkastje, duurdere bekleding, 15-inch lichtmetalen wielen, een middenarmsteun, parkeersensoren achter en hoogteverstelling voor de passagiersstoel. Voor de Ambition en Elegance is er bovendien nog een Businessline-pakket met onder meer een hellingproefassistent, bochtverlichting, navigatie en 15-inchwielen. De prijs hangt af van de uitvoering. De Skoda Rapid Spaceback staat vanaf 7 november in de Nederlandse showrooms

post-27-0-30193700-1384184994_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ja, het gekke is wel dat hij duurder is dan een gewone Rapid, hoewel hij minder ruimte heeft.

En ik denk dat auto's gewoon duur zijn en dat Skoda niet zo heel veel meer achter blijft bij de concurrentie. Ik vrees dat straks voor een Yeti met DSG zomaar iets van €28 000 moet worden neergeteld. Dat wordt mij ook te gortig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe