Ga naar inhoud

DSG


Philleuh87
 Delen

Aanbevolen berichten

Zo na enkele dagen aangemeld te zijn hier ga ik beginnen met mijn vragenlijstje.

 

Nu ga ik mijn 2j oude Fabia doorschuiven naar mijn vrouw en komt er voor mij een nieuwe Fabia, deze gaat voorzien zijn van een DSG.

Nu heb ik enkel handgeschakeld gereden in het verleden en had ik enkele vragen omtrent een DSG.

 

Laten we beginnen met de DSG standen.

 

P=parkeerstand?

R=?

N=neutraal?

D=drive?

S=sport?

 

Voor bijvoorbeeld van D naar S te gaan word er op de knop gedrukt voor de stand te veranderen?

Als je handgeschakeld gewoon bent, is het moeilijk om DSG te gaan rijden in het begin? (Vraag omdat mijn buurman zijn 2uur oude Saab een lunch garden is binnengereden met het gewoon worden)

Hoe reageert de DSG als je in D eens flink doorduwd?

Meer voor en nadelen die ik te weten moet komen?

Waarom zou ik een DSG gaan verkiezen boven een handgeschakelde binnen enkele maanden(Lees vaak dat iemand eens DSG heeft gereden niet meer terug wil).

Moet de wagen bij de stoplichten in N gezet worden? Of kan ik gewoon de rem loslaten als ik sta te wachten in D?(Ik gok van niet want ik heb altijd gehoord dat een automaat zelf begint te bollen als de rem gelost word)

 

Alvast bedankt aan de mensen die me bij willen staan en misschien ook al sorry als er domme vragen bij staan.

 

Mvg

Philippe

Link naar reactie
Delen op andere sites

R = rear, achteruit dus

Van D naar S en vv kan tijdens het rijden, knop indrukken idd

Als je het gas flink intrapt schakelt hij terug, als je tot de bodem en nog verder doortrapt (je voelt een soort knop), schakelt hij maximaal terug (kick down) 

Het rijdt heerlijk relaxed, ik wil idd nooit meer terug, rijd af en toe wel nog wel eens in een leenauto met handbak. Dan ben je blij als je weer de dsg terug hebt

Bij stoplichten houd ik gewoon mijn voet op de rem, moet ik langer stoppen (bv brug of overweg) zet ik hem in N en handrem er op

Het went snel, in het begin gewoon heel bewust zijn dat je alleen je rechtervoet moet gebruiken.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus R is rear (achteruit).

En P dan?

En handrem gebruik ik nooit, staat altijd in vitesse gaat dat met een DSG ook?

En dat van D en flink doortrappen bedoelde ik vanuit stilstand, ok de S zal hoger in toeren gaan maar met D kan je ook aardig doortrekken?

 

Ja ik was me er al van bewust dat ik mijn linkerbeen moest gaan vast tapen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

reverse ja, kan ook hoor. Als je je voet van de rem haalt en hij staat in D begint hij (meestal) te rollen. 

In D kun je goed doortrekken. Ik gebruik S praktisch nooit, mij teveel toeren. Alleen om enigszins op de motor af te remmen (dat doet de dsg haast niet). Bv bij nadering van een rotonde of op de snelweg als je ruim op tijd ziet dat je zult moeten afremmen (bv inhalende vrachtwagen). Maar dat is wellicht iets persoonlijks, ik rem het liefst zo weinig mogelijk. Handmatig schakelen doe ik echt nooit. Vind dat zoiets als telkens naar de tv lopen om hem te bedienen, terwijl je een afstandsbediening hebt.    

Link naar reactie
Delen op andere sites

Parkeren moet in P. Je kan dus parkeren zonder handrem, maar het is wellicht niet zo verstandig aangezien in de P stand een soort van automatische blokkering wordt geactiveerd. Als je op een hellinkje staat voel je de auto echt tegen die blokkering aanrijden en daarna gaat de automaat een stuk lastiger uit de P stand. Mechanisch is het verstandig om toch de handrem te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

DSG rijden is gewoon heel fijn en ik zou persoonlijk nooit handgeschakeld willen rijden. Ik heb al bijna heel mijn leven automatisch gereden met verschillende semi-en volle automaten, maar de DSG is werkelijk de fijnste en soepelste die ik ooit gekend heb en daarbij zuinig( al valt het te zien hoe sportief je wil rijden). Zeker niet twijfelen voor deze aankoop. Mijn Fabia met DSG is gewoon subliem om mee te rijden. Ik zou zeker weer voor de zelfde aankoop kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Na lang twijfelen had ik dinsdag een afspraak gemaakt om vandaag een testrit te doen met een DSG.

Maar na veel opzoekwerk heb ik toch wel een beetje de schrik te pakken doordat er blijkbaar toch wel wat problemen zijn met de DSG.

Maar we zien om 10u30 wel hoe de DSG me gaat bevallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat jullie gelijk hebben :D Wat een zalige bak :wub: .

Rijd echt super soepel, schakelen voel je (bijna) niet. Super makkelijk in gebruik.

 

Enige minpunt vond ik dat hij bij kickdown van 70km/h hij even niet goed wist hoe te reageren. Leek dan even of je gas zou geven met koppeling ingedrukt, dan ging hij even naar 5500 toeren. Eens hij besliste welke versnelling te nemen ging hij er vandoor. Ik ervaar ook dat hij graag in lage toeren rijd en als dan versnelt dat hij toch goed reageert op het gaspedaal (buiten de kickdown dan). Eigenlijk ben ik een rustig chauffeur, maar als ze 50 in zone 70 rijden wil ik er toch voorbij en dan miste ik toch even dat zelf naar 3de schakelen vermits hij daar even twijfelde. Kan aan mij liggen vermits ik enkel maar handgeschakeld had gereden in het verleden. Maar ik ben/was aangenaam verrast door de soepele DSG.

Verder echt een super uurtje beleefd, maar nu word het wel heel lastig te beslissen wat we gaan nemen.

 

 

En op internet lees je vaak enkel de slechte ervaringen (problemen) van de dsg. Koppelingsplaten vooral, maar zijn deze ziektes er al uit of zijn deze er nog steeds? Want zijn vooral topics op fora van 2010, 2011 en 1 enkeling in 2012. En dan de Chinezen in 2013?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik reed 70 in D en de dealer zei zet hem in S en duw maar een keer door, toen duwde ik hem helemaal tegen de bodem. Dan maakte hij die 5500 toeren alvorens te beslissen welke versnelling hij ging nemen. Misschien was het de overgang van D naar S waarna ik misschien te snel op het gaspedaal drukte dat hij daardoor zo reageerde. Natuurlijk ook maar 45min gereden dus een echt beeld kan ik me niet vormen, en heb eigenlijk maar 1x stevig op het gaspedaal gedrukt. Want heb voornamelijk stadsverkeer gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat wist ik dus niet en heeft de dealer me ook niet verteld.

 

Maar het maakt er mijn beslissing niet makkelijker op. Ik ben handgeschakeld gewoon, DSG is/was een leuke belevenis (enkel jammer dat ie dus niet wist welke versnelling, maar dat kan aan mij gelegen hebben omdat ik geen automaat gewend ben).

 

Even alles eens op een rijtje zetten en misschien nog eens gaan testrijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Philleuh: het effect van de kick-down is veel manifester als je in D rijdt, niet in S. Immers in S is de bak zo geprogrammeerd dat er lang in de versnellingen wordt doorgetrokken voordat de bak opschakelt. Als je in S de kick-down wil beleven, zal bij het intrappen van het pedaal eerst naar een hoog toerental worden gereden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe