Ga naar inhoud

airco kapot


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Ach, ik vertel ook alleen maar door wat er tegen mij gezegd wordt. Vacumeren stond wel op de rekening, het verhaal van onder druk lekkages zoeken is van de servicemanager.

 

100% gasdicht zal wel niet, maar ik heb jarenlang in oude bakken gereden waar nog nooit naar de airco was gekeken terwijl die het wel gewoon bleef doen, en zonder bijgeluiden.

Enne: zolang ik garantie heb ga ik niet zo snel naar een ander bedrijf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee garantie is garantie en moet je ook zeker daar naar toe blijven gaan.

Maar het fenomeen komt ook bij andere wagens voor hoor.

Collega had een Toyota (geloof carola oid) en die heeft tot twee keer aan toe in de garage gestaan met airco problemen ( kapotte condensors.) en de derde keer stonden er al zoveel Km op de teller dat werkgever zij we gaan hem niet meer repareren maar verkopen en een nieuwe wagen aanschaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat er geen defect is geconstateerd, was het in feite een gewone airco service. De dealer is me niettemin tegemoet gekomen door de leenauto niet in rekening te brengen en korting op de normale prijs te geven.

Toch vind ik het niet helemaal normaal dat in zo'n korte tijd de helft van de vloeistof verdwenen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch vind ik het niet helemaal normaal dat in zo'n korte tijd de helft van de vloeistof verdwenen is.

Even buiten het verhaal defect of niet defect en wel of geen garantie.

 

We vinden het wel normaal dat we af en toe wat olie bij moeten vullen, koelvloeistof bij moeten vullen, het zei dat je dit zelf doet of dat je dit laat doen bij een service beurt.

En ook gebeurt dit bijvullen aan de hand van verbruik van de vloeistof

En dit verlies van vloeistof van de airco moet ook bijgevuld worden.

Wat ik alleen nog steeds erg vreemd vind is dat dit nivo controleren niet gewoon bij de reguliere kleine of grote beurt gebeurd.

Het blijkt gewoon dat dit eigenlijk een vereiste is aan de hand van leeg gelopen systemen en geen controle dus vaak nog meer schade door droogloop.

Nee zoals het nu is ( spreek me tegen als niet zo is ) moet je eigenlijk apart opgeven van doe er een airco check bij terwijl bijna alle wagens tegenwoordig wel zijn voorzien van airco.

 

Als ik naar koelsystemen voor gebouwen kijk dan ben je verplicht om er jaarlijks een onderhoud aan te laten plegen.

En behoort dus bij elke handeling aan dat systeem een logboek bij gehouden te worden.

Nu weet ik wel dat dit bij grotere systemen is boven een aantal Kg in vloeistof, maar ook daar blijkt dat er altijd wel wat Kg is verdwenen in dat afgelopen jaar.

Dus terugkomend op airco systemen, doe dit onderhoud / controle in het groot onderhoud wat elke 2 jaar of 60K gebeurd.

Denk dat je hiermee een boel ellende onderschept en dus ook hogere rekeningen.

www.skodaforum.nl/forum/threads/condensator-v-d-airco.16153/#post-300939

 

Leuk verhaal van Yeti rijder met airco na 2 1/2 jaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er valt wat voor te zeggen om deze controle mee te nemen bij de onderhoudsbeurten.

 

En het verhaal in die link waar jij naar verwijst: zou me niks verbazen als ik hetzelfde euvel heb. Hoop wel dat het zich binnen een jaar duidelijk manifesteert, dan valt het onder de garantie en claim ik de nu gemaakte kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel als het inderdaad binnen nu en eind van het jaar zich weer voordoet dan zou ik deze rekening zeker claimen bij hun.

Gewoon lekker in de gaten houden en die rekening met zorg bewaren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu je nog garantie hebt kun je moeilijk om de dealer heen. Maar anders denk ik dat je beter uit bent bij een aircospecialist. Die hebben veel meer ervaring en kennis dan de dealer. En vaak zijn ze ook nog een stuk goedkoper.

Een collega had ook problemen met zijn airco naar de dealer (geen Skoda) keek onder de motorkap maakte offerte € 2400 voor de reparatie. Bij een aircospecialist hier in de stad was hij voor € 800 klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

De helft van het koudemiddel bleek verdwenen, er is echter geen lekkage geconstateerd. Om te testen hebben ze het systeem een half uur met CO2 onder druk gehouden. Vervolgens afgevuld waarna het ratelende geluid dat met het toerental oploopt tot nu toe niet meer gehoord is. Er is dus geen defect geconstateerd zodat  ik geen claim op de garantie kon doen, maar men heeft de leenauto niet in rekening gebracht en korting op de kosten gegeven. Moest toch nog 99,- betalen.

 

Toch bevalt dit akkefietje me niet. De auto is nog niet eens drie jaar oud, en heeft amper 30.000 km gereden.

 

Gisteren de gratis wintercheck laten doen en nog eens naar de airco laten luisteren. Monteur hoorde nu ook de brom die meeloopt met het toerental. Vandaag werd ik gebeld door de garage en de afspraak gemaakt dat men a.s. vrijdag de pomp gaat vervangen.

Ik heb overigens geen idee of er een verband is tussen het vochtverlies en een rumoerige pomp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

rumoerige pomp is vaak dat de koelvloeistof ontbreekt en de pomp eigenlijk droog draait

En een droog draaiende pomp is nooit goed.

Dus er zal denkelijk wel meer boven water komen wat defect is ...................

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er wordt geadviseerd om minimaal eens in de 2 jaar controle van airco systeem te doen, en elke 4-5 jaar nieuwe vloeistof. Dat een airco systeem wat vloeistof verliest in de loop der jaren, maar als je complete systeem ververst behoort er nog steeds ongeveer twee derde van de gevulde hoeveelheid in te zitten. (om een beetje een idee te krijgen welk verlies normaal is)

 

Bij verversen van het systeem moet het volgende gebeuren:

- allereerst controle op lekkages in het systeem, is er een lek dan heeft vullen ook geen nut

- alle oude vloeistof eruit pompen

- spoelen van het systeem

- hervullen van het systeem met de voorgeschreven hoeveelheid koelmiddel en olie (er wordt wat olie door het koelmiddel gemixt ter smering van de aircopomp).

-na hervullen (incl. ontluchten) wordt vaak ook nog een controle gedaan, of het systeem inderdaad weer werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe