Ga naar inhoud

airco kapot


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Kleine correctie op bovenstaande post: ik realiseer me nu dat het misschien toch anders zou kunnen gaan, als ik er over nadenk. Het zou ook kunnen dat de compressor een variabele druk kan leveren (ook als de pomp meedraait). Dat zou dan inhouden dat de compressor variabel belast wordt naargelang het verschil huidige/gewenste temperatuur. Dat zou dan ook weer willen zeggen dat het extra brandstofverbruik ook variabel is.

 

Naar mijn aanvoelen, werkt het bij mijn auto zo niet, is het aan of uit. Maar het zou dus wel kunnen dat het bij duurdere airco-systemen of bij Skoda anders zou kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net terug uit Frankrijk. Man o man, wat zijn die wegen in België slecht! Ik hield m´n hart vast, vooral vanwege de grote en diepe gaten in het stuk weg als je via Lille België binnenkomt. De banden hadden het zwaar te verduren.

 

Maar de airco doet het (nu) nog.

Ik vind het maar een vreemd advies om je airco permanent aan te hebben staan. Zou ik ook erg storend vinden, want ook in de laagste blowerstand hoor je de ruis toch best goed. En ik wil ook niet altijd in de tocht zitten.

aangepast door CaseyBasey
Link naar reactie
Delen op andere sites

Buiten het geluid Kees, airco's ontvochten ook een ruimte en dat is meer dan menig mens soms verwacht.

En als ik me airco aan heb staan dan merk ik dat ik altijd een droge mond krijg.

Vandaar dat ik hem alleen aan heb op de momenten dat het heel erg warm is of dat ik een voorraam moet ontvochten.

En dan zet ik hem vaak eens in de maand even op een rit woonwerkverkeer aan als periodiek onderhoud.

Maar that's it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Sinds een paar dagen hoor ik de airco enorm. Toen ik laatst stil stond voor stoplichten, dacht ik dat er een vrachtwagen achter me stond, maar dat was mijn eigen airco: het is een diepe brom die precies gelijk op loopt met het toerental. Het is niet de blower, want als ik de airco uitzet en de blower aan laat hoor ik alleen gewoon de blower. Iemand een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net terug uit Frankrijk. Man o man, wat zijn die wegen in België slecht! Ik hield m´n hart vast, vooral vanwege de grote en diepe gaten in het stuk weg als je via Lille België binnenkomt. De banden hadden het zwaar te verduren.

 

Ach, zo gevaarlijk is het ook niet hoor (ook al lijken de wegen slecht als je uit Nederland komt), ik heb nog nooit een ster in de ruit gehad bijvoorbeeld.

 

Sinds een paar dagen hoor ik de airco enorm. Toen ik laatst stil stond voor stoplichten, dacht ik dat er een vrachtwagen achter me stond, maar dat was mijn eigen airco: het is een diepe brom die precies gelijk op loopt met het toerental. Het is niet de blower, want als ik de airco uitzet en de blower aan laat hoor ik alleen gewoon de blower. Iemand een idee?

 

Ik zou zeggen naar de garage of airco-specialist. Waarschijnlijk zit er iets niet juist met het koudemiddel (te weinig?), waardoor je de compressor hoort. Sowieso best niet te lang mee wachten (zeker als je de airco wil gebruiken).

 

Het enige dat ik merk van airco aan of uit is dat de motor stationair iets anders loopt door de compressor die ook moet worden aangedreven (via de multiriem). Maar zeker geen gebrom of iets dergelijks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de wiedega laten bijvulllen Cees en zeker na laten kijken.

Kleine kans dat je op tijd bent.

Algemeen is een airco specialist goedkoper dan je dealer hoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel vreemd, maar mijn airco weigerde gisterenmiddag! AC of niet, het kon hem geen moer schelen. Zelfs even kort de auto uit gedaan en na 2 minuten weer aan. Mocht niet baten. Toen maar zonder AC doorgereden en ARKO gebruikt.

 

uurtje later een bestemming verder gereden, ging direct aan, geen probleem. Terugreis (2x) en vandaag 2x ook geen enkel probleem. Toch vreemd?

 

Misschien van de week maar eens uitlezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

De helft van het koudemiddel bleek verdwenen, er is echter geen lekkage geconstateerd. Om te testen hebben ze het systeem een half uur met CO2 onder druk gehouden. Vervolgens afgevuld waarna het ratelende geluid dat met het toerental oploopt tot nu toe niet meer gehoord is. Er is dus geen defect geconstateerd zodat  ik geen claim op de garantie kon doen, maar men heeft de leenauto niet in rekening gebracht en korting op de kosten gegeven. Moest toch nog 99,- betalen.

 

Toch bevalt dit akkefietje me niet. De auto is nog niet eens drie jaar oud, en heeft amper 30.000 km gereden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onder druk gehouden met CO2 ??

 

In algemeen vacumeert men een airco systeem om zo de lekken te vinden.

Dus onder druk brengen vind ik een vreemde werkwijze hoor.

Maar met andere woorden men heeft eerst de rest van het koudemiddel verwijderd en daarna dus onder druk gebracht en hierna wel gevacumeert en het koelmiddel weer erin gebracht door het ontstane vacuum ?

 

Wel je kunt de volgende keer als het lawaai weer komt ook eens naar een aircobedrijf rijden en het daar laten nakijken....


En dat er koudemiddel verdwijnt uit het gesloten systeem is normaal hoor.

Gebeurt in de grotere systemen ook, blijkbaar is het systeem toch nooit 100% gasdicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe