Ga naar inhoud

Wij krijgen een koning!


Cyrus
 Delen

Aanbevolen berichten

Tsja das logisch Bone collector, over 10 jaar horen jullie vlamingen bij nederland en heb je weer een koning.

Alleen heet deze alex, maar ben je vlugger aan de koningin.

En die belgische koning van jullie is toch meer waal dan vlaming ?? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer een koning? Laat me nog een beetje dromen van een koningin.

En onze koning: jaja, hij spreken een beetje Vlaams, als ze goed hem uitleggen wat hij moeten vertellen. Maar dat wil niks zeggen, onze premier spreekt ook geen deftig woord Vlaams. Beetje spijtig voor dergelijke functies, zo moeilijk is het nu toch niet om de andere landstaal wat te beheersen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Google levert alleen iets op omtrent de kosten, variërend van 35 tot 100 miljoen pj

Beter zoeken Menno! Kwestie van de juiste zoektermen gebruiken ;)

Zie bijvoorbeeld dit artikeltje. Met een beetje zoeken is dat onderzoek van Van Dalen vast wel te vinden.

Koningshuis levert Nederland vorstelijk rendement op 27-05-2010

In de afgelopen periode is er heel veel aandacht besteed aan de kosten van het koningshuis in Nederland. Maar over de opbrengsten horen we zelden of nooit.

De in Amsterdam gevestigde vermogensbeheerder Wijs & van Oostveen heeft een inventarisatie gemaakt. En wat blijkt? Het koningshuis levert ons land een vorstelijk rendement op.

Vorig jaar heeft een ambtelijke werkgroep, onder leiding van Gerrit Zalm, berekend dat het koningshuis ons jaarlijks 110 miljoen euro kost. Maar de opbrengsten bedragen 4 tot 5 miljard euro per jaar. Dat blijkt uit een onderzoek van Harry van Dalen, verbonden als professor economie aan de Universiteit van Tilburg.

De opbrengsten worden gegenereerd op verschillende manieren. Ten eerste is er de zogenoemde ‘vertrouwensbonus’. Vanwege de stabiliteit van ons koningshuis zullen buitenlandse bedrijven eerder geneigd zijn om hier zaken te doen.

Ten tweede worden de opbrengsten gegenereerd door deelname van het Koninklijk Huis aan handelsmissies naar het buitenland. Hierdoor krijgen deze meer uitstraling en krijgen Nederland en het Nederlandse bedrijfsleven extra aandacht. Volgens het ministerie van Economische Zaken leveren de handelsmissies zo’n 200 miljoen euro per jaar op.

Tot slot is koningin van niet te onderschatten waarde in termen van Holland-promotie, zowel buiten de landsgrenzen als daarbinnen. Het ‘merk Beatrix’ benadert miljardenmerken als Heineken en Philips.

Bron: Wijs & van Oostveen

Edit: en inmiddels heb ik het onderzoek gevonden. Check! Ik zou zeggen: Menno, schiet maar! ;)

De-stille-kracht-van-het-Koningshuis.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Edit: en inmiddels heb ik het onderzoek gevonden. Check! Ik zou zeggen: Menno, schiet maar! ;)

Als je zoekt kun je altijd 'onderzoeken' vinden die staven wat je wilde zeggen... :P

En wat betreft het instituut Oranje... Tja, elk soort van elitair verheven iets/persoon zal best tot de verbeelding spreken. Maar dat gebeurt net zo goed met presidenten, geloofspiepeltjes, al dan niet verkozen en/of zelf benoemde despoten, etc. etc.

Blijkbaar heeft 'men' iets nodig om zich aan te vergapen, iets onbereikbaars wat dan automagisch een of 't andere 'status' krijgt toegekend.

Whatever... :|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn toch geen harde feiten. Het is niet meer dan een geloof. Wie bewijst dat die opbrengsten en zonder KH niet zouden zijn? Nee, zo lust ik er nog wel een paar.

Deze econoom bevestigt eens te meer de twijfelachtige reputatie van de economie als wetenschap.

aangepast door Rosinfield
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak me veel meer zorgen om onze euro's die richting Brussel gaan dan om de euro's die naar Paleis Huis ten Bosch gaan. Die naar Brussel gaan verdampen als sneeuw voor de zon, het koningshuis draagt in ieder geval nog iets bij aan Nederland. Om nog maar te zwijgen over alle overheids en semi-overheidsinstellingen waar met geld gesmeten wordt alsof het niets is.

Het zou onze nieuwe koning en koningin overigens wel sieren als ze wat meer bescheidenheid gaan tonen en daarmee een voorbeeld geven aan de graaiers uit de schatkist, maar dat even ter zijde.

Maar om de woorden van Marco nog maar eens aan te halen: "Als het hier zo slecht is, emigreer dan naar een land waar het beter is"

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus wanneer je enige vorm van kritiek hebt op wat dan ook in dit land, dan luidt het devies: dan ga je toch ergens anders wonen? Ik mag toch hopen dat de onzinnigheid van een dergelijke denkwijze evident is? In no time zou het hele land leeglopen en alleen degenen die om diverse redenen niet (meer) in staat zijn kritiek te uiten, zouden achter blijven. Deze dementerenden, doofstommen, babies en wat dies meer zij, zouden vervolgens wegens gebrek aan verzorging spoedig het loodje leggen. Een beetje gechargeerd wellicht, maar het is maar om aan te geven dat het debiteren van dergelijke dooddoeners niet getuigt van veel respect jegens degene die de euvele moed heeft kritiek uit te oefenen die je niet welgevallig is.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf maak ik me niet zo druk over dit soort zaken, en verder hebben wij het hier in NL niet zo slecht! Voor een beetje zon ga ik naar Italie maar ik kom altijd graag weer thuis in NL. Het KH kost wel wat, ik zie het als traditie. Het mag wel wat minder van mij maar dat vind ik van veel zaken. Net zoals iedereen hier wat van vindt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad traditie en zolang je er geen last van hebt...

Eigenlijk hebben ze het de afgelopen jaren wel redelijk gedaan. Dit even afgezien van die absoluut foute opa en zijn kleinzoons die met enige regelmaat zich niet aan de (verkeers)regels hielden. Maar gelukkig is het "KH" de laatste jaren een mooie stabiele factor geworden. Alexander heeft zich mede door de wijze raad van zijn vader (klasse kerel trouwens), het toeziende oog van zijn moeder en zijn aardige vrouw van een beetje "domme" prins carnaval ontwikkelt tot een waardige opvolger van zijn moeder. Het duurt even, maar het komt dan toch wel goed.

Wat mij meer zorgen maakt is het feit dat het "KH" samen met de voetbal DE enige bindende factor is geweest in de laatste jaren. Voetbal is wel een stukje minder geworden naar mijn gevoel, maar toch. Dat is natuurlijk pure armoede als er zo weinig bindende factoren zijn (OK, we doen het schaatsen er nog ff bij als de elfstedentocht boven de markt hangt, maar goed da's Fries terwijl de meeste mensen die zich daardoor gek laten maken in "Holland" wonen). Dat zegt wel iets over de toestand van de Nederlandse samenleving en legt een zware verantwoordelijkheid op de schouders van Alexander en Maxima...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard is mijn opmerking te kort door de bocht. Juist de evidente overdrijving Kan er (bij sommigen) toe leiden dat men de eigen standpunten of uitingen nog eens overdenkt. Die zijn namelijk vaak net zo ongenuanceerd.

Met alleen maar roepen "wat een land" kom je niet veel verder. Even verder kijken dan je neus lang is wil nog wel eens duidelijk maken dat we hier nog niet zo slecht af zijn

..

Link naar reactie
Delen op andere sites

o nee, het kan nog veel erger, dat is waar. Het is ook voor een groot deel een kort door de bocht gaand waarde oordeel van mij natuurlijk, dat zich richt tegen kneuterigheid in het algemeen. Maar dat moet wel kunnen (zonder ongevraagd advies het land te verlaten), vind ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard is mijn opmerking te kort door de bocht. Juist de evidente overdrijving Kan er (bij sommigen) toe leiden dat men de eigen standpunten of uitingen nog eens overdenkt. Die zijn namelijk vaak net zo ongenuanceerd.

Nou, je hebt dan net de (te korte) bocht gehaald met je eigen nuancering ;) Ik weet niet hoe het met Menno is, maar ik was al bezig met een politiek asielaanvraag... België leek me wel leuk, maar ik kwam er net op tijd achter dat ze daar ook een koning van de straat houden ;).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die opmerking hoor ik ook vaak aan de deur. Mijn enige reply is dan vaak "je hoeft hier niet te wonen..."

Off topic, maar heeft dat dan ooit het beoogde resultaat en beginnen de mensen bij wie je aan de deur staat na te denken over hun standpunten/uitlatingen?

Mij lijkt het vrij logisch dat die mensen emotioneel reageren en om zich heen beginnen te slaan als de deurwaarder voor de deur staat. Gooit een reactie als 'je hoeft hier niet te wonen" dan niet ongelooflijk veel olie op het vuur? Ik ben geen deurwaarder natuurlijk, misschien zie ik dat verkeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

daar zal dan eerst wel het nodige aan vooraf zijn gegaan, eer `Marco dat zegt

Dat is wel zeker, hij zal eerder lang leve de koningin zeggen !!

En nu wordt het wel wennen dat hij de aankomende 30 jaar lang leve de koning moet gaan zeggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het geOH in de media is vreslijk, maar dit topic maakt veel goed. :)

Wij hebben sinds 1830 alleen maar koningen gekend.

Hm, die voor 1830 wordt voor het gemak maar weer vergeten. Weg samenbindende factor.....

Over of het koningshuis zich wel of niet terugbetaalt is één discussie. Maar je kan het ook hebben over - ongeacht of het koningshuis nou wel of niet uit kan - of je daarin enig standpunt ooit hard zou kúnnen maken. Ik denk van niet.

Kneuterigheid is overal, wat schort aan de uitspraak "wat een land' is dat er "wat een wereld" wordt bedoeld. (dooddoeners moet je breed pakken)

Gooit een reactie als 'je hoeft hier niet te wonen" dan niet ongelooflijk veel olie op het vuur?

Als je even duidelijk moet laten merken dat je ongevoelig bent voor gezeur.voldoet de opmerking "je hoeft hier niet te wonen" natuurlijk uitstekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Off topic, maar heeft dat dan ooit het beoogde resultaat en beginnen de mensen bij wie je aan de deur staat na te denken over hun standpunten/uitlatingen? Mij lijkt het vrij logisch dat die mensen emotioneel reageren en om zich heen beginnen te slaan als de deurwaarder voor de deur staat. Gooit een reactie als 'je hoeft hier niet te wonen" dan niet ongelooflijk veel olie op het vuur? Ik ben geen deurwaarder natuurlijk, misschien zie ik dat verkeerd.

Ja, dat werkt soms juist heel goed. Uiteraard zeg ik dat maar heel weinig en alleen tegen bepaalde personen. Normaal gesproken ben ik de bereidwilligheid zelve (echt waar ;-)). Maar ik kom ook “beroepsschuldenaren” tegen, die alles en iedereen de schuld geven, behalve zichzelf. Die klagen en zeuren over van alles en nog wat, zonder onderbouwing. En dan helpt het soms om een lekker ongenuanceerde opmerking te maken, omdat je ze daarmee uit hun doodlopende cirkeltje haalt.

daar zal dan eerst wel het nodige aan vooraf zijn gegaan, eer `Marco dat zegt

Jij weet me aardig te schatten ;)

Kneuterigheid is overal, wat schort aan de uitspraak "wat een land' is dat er "wat een wereld" wordt bedoeld. (dooddoeners moet je breed pakken) Als je even duidelijk moet laten merken dat je ongevoelig bent voor gezeur voldoet de opmerking "je hoeft hier niet te wonen" natuurlijk uitstekend.

Hahaha en zo is dat! Alleen als ik zeg “je hoeft niet op deze wereld te blijven” breng ik hen misschien weer op ideeen, en ‘’t is zo zonde als ze uitstappen voordat ik mijn vordering heb kunnen incasseren! :D

Over of het koningshuis zich wel of niet terugbetaalt is één discussie. Maar je kan het ook hebben over - ongeacht of het koningshuis nou wel of niet uit kan - of je daarin enig standpunt ooit hard zou kúnnen maken. Ik denk van niet.

Ik denk dat je hier de spijker op de kop slaat. Veel effecten (positief en negatief) zijn immers nooit objectief meetbaar. Zou die ene opdracht nou wel of niet gevallen zijn zonder bezoekje van de koningin? Je zult het nooit weten.

Ik vind dat persoonlijk ook niet zo spannend, ik ben een warm voorstander van ons koningshuis, zelfs als dat geld zou kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe