Ga naar inhoud

Het verbruik en de brandstofprijs...


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Met mijn RR heb ik een 2 weken oftewel 3 a 4 tankbeurten met E10 gereden in Frankrijk enkele jaren terug.

En tov euro 95 had ik t idee dat t wat soepeler reed , maar daartegen had ik ook gevoel dat ik minder kilometers op een tank reed.

En men waarschuwde toendertijd nog met oudere wagens en E10 dat rubbers werden aangetast, maar met de RR hoefde ik me daar geen zorgen om te maken omdat deze rubbbers er wel tegen bestand waren.

En denk dat jij er ook zonder problemen mee kunt rijden, en zo kun je zien of t net wat pittiger rijd en of je wel of niet zuiniger ermee rijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het instructieboekje staat dat het mogelijk is. Maar er staat uitdrukkelijk bij dat er niet meer dan 10 %(bijmenging met alcohol)  in mag. Je leest er verschillende verhalen over op het internet. Geen echt positieve verhalen, maar van de andere kant ook niet echt negatieve verhalen. De prijs van E10 was gisteren bij Aral in Duitsland € 1.499. dat is een verschil van 16 cent p/l met de euro 95 aan deze kant van de grens. Met een beetje moeite (uitzoeken) lukt het om daar nog 3 cent onder te komen. ;)

aangepast door Busje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Eventjes het gemiddeld verbruik uitgerekend van vorige zomer en winter:

 

zomer 2013 (van april tot en met oktober): 1 op 24,7 over 15.200 km

winter 2014 (van november tot en met maart): 1 op 23,2 over 6.900 km

 

Da's wel wat anders dan de vorige jaren. Maar deze winter was ook wel uitzonderlijk zacht  :huh:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal niet meer veel zakken nu, tenzij als je er een echte sport van maakt kan het nog beter. Maar het moet niet te gek worden.

 

De auto vandaag trouwens op een weegbrug geplaatst met volle brandstoftank en reservewiel. Komt die toch uit op 1270 kg! Dat vind ik behoorlijk zwaar. Als ik in het instructieboekje kijk moet die rijklaar (dus volle tank én chauffeur van 70 kg, maar wel zonder reservewiel) 1209 kg wegen. En ik weeg bijlange niet 70 kg!

 

Nog mensen die het echte gewicht van hun auto kennen? Om on-topic te blijven: zoveel gewicht is niet gunstig voor het verbuik ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verbruik tijdens deze warme winter is nog gemiddeld 1 op 22,5. En de prijs van diesel € 1,323 per liter. De eerste keer dat de BC een hogere waarde aangeeft dan het werkelijke verbruik. Dat zal wel met de licht afwijkende maat van de winterbanden te maken hebben.

 

Een erg late reactie, maar de afwijkende maat van de winterbanden heeft er niets mee van doen: de auto ziet ook een afwijkende km-stand door de winterbanden. Wat wel de oorzaak zou kunnen zijn, is de lage temperatuur van de getankte brandstof: daardoor krijg je in feite meer brandstof voor hetzelfde geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een erg late reactie, maar de afwijkende maat van de winterbanden heeft er niets mee van doen: de auto ziet ook een afwijkende km-stand door de winterbanden.

Als ze groter zijn verricht de motor dan wel meer arbeid dan de BC "denkt" dat er verricht wordt.

Als ze kleiner zijn verricht de motor dan wel minder arbeid dan de BC "denkt" dat er verricht wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is echt onzin. De maat van de banden heeft wel degelijk invloed. Ik heb het ergens een x uitgerekend. Als de rolomtrek kleiner is lijkt het net of je een grotere afstand aflegt en dus zuiniger rijdt. Maar dat is dus een artefact. Zelfde effect op je snelheidsmeter. Met de winterbanden kan ik +10 rekenen, met de zomerbanden +5.  


Gevonden:
het gaat natuurlijk om de rolomtrek. Daar is een formule voor:


Rolomtrek

Verschillende bandenmaten hebben verschillende rolomtrekken en kunnen daarmee de snelheidsmeter beïnvloeden. Een andere maat kan de rij- en remeigenschappen en de wegligging verbeteren maar ook verslechteren.

  • 175/50 R15→ rolomtrek 1746.7 mm
  • 195/45 R15→ rolomtrek 1748.3 mm

De rolomtrek in mm wordt berekend door de volgende formule: 720c12f1ecf87b1dbcade457faaf2e3e.png.
Zoals hierboven voor een band met maat 195/45 R15: ed5f060f4706a91986ee5e53a1c1e247.png

substitueren (mijn winter-en zomerbanden zijn daarbij vergeleken, waarbij het verschil redelijk groot is)  leidt tot een afwijking in rolomtrek van 5%. Op elke 20 km wordt dus 1 km teveel afgelegde km aangegeven. Dus zeg je rijdt 500 km op een tank, dan heb je volgens de kmteller 25 km meer afgelegd dan in werkelijkheid. Dus ja, dat vertekent wel degelijk 

 

(mijn winter-en zomerbanden zijn hier vergeleken, waarbij het verschil redelijk groot is) 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 maanden later...

Toch bizar dit bericht:

http://www.autoweek.nl/nieuws/29048/verbruik-plug-inhybrides-met-193-gestegen

 

Het gemiddeld verbruik van plug-inhybrides is vorig jaar flink gestegen. Dat blijkt uit onderzoek van TNO in opdracht van Travelcard.
 

Het gemiddelde verbruik van de Nederlandse plug-inhybrides ligt dit jaar op 5,5 l/100 km. Dat is een stijging van 19,3 procent ten opzichte van 2013, want toen lag het gemiddelde verbruik op 4,6 l/100 km. Voor alle duidelijkheid: deze cijfers zijn exclusief het stroomverbruik van de auto's.

De forse toename van het verbruik van de Nederlandse plug-inhybrides is te verklaren door de twee belangrijke nieuwkomers van vorig jaar, de Mitsubishi Outlander PHEV en de Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid. Die auto's zaten met een gemiddeld praktijkverbruik van respectievelijk 6,56 en 5,32 l/100 km namelijk boven de waarden van de Prius Plug-in (4,59 l/100 km) en de Opel Ampera/Chevrolet Volt (4,44 l/100 km).

Er is toch nog iets van goed nieuws te melden: de gebruikers van de Prius Plug-in en de beide plug-ins van General Motors verbruiken dit jaar twee procent minder brandstof dan vorig jaar.

 

M.a.w. speciale hybride auto's, notabene met allerlei fiscale voordeelonzin, zuipen zowat net zoveel brandstof als ik bijvoorbeeld met mijn Roomster, met een conventionele verbrandingsmotor, doe... :gestoord:

Wanneer komt er nou eens een einde aan deze hoegenaamde milieu onzin?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

tsja zodra je de grens van nederland overgaat is de benzine meteen stukken aantrekkelijker

 

Frankrijk afgelopen zondag bij de supermarkten een prijs van rond de anderhalve eurie

op de tolwegen nog onder de prijs wat wij bij de goedkopere pompstaions hier betalen ( rond 1,62 )

Ja dat geeft een kort fijn gevoel tijdens het tanken als je maar voor een 24 uur in Frankrijk verblijft...

Maar scheelde toch weer enkele tientjes op de rit die ik vervolgens weer aan de Toll wegen kwijt was.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe