Ga naar inhoud

Er waren de afgelopen periode wat problemen met het posten van nieuwe berichten en het registreren van nieuwe accounts. Deze problemen zijn inmiddels verholpen! Excuus voor het ongemak.

Het verbruik en de brandstofprijs...


Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zoooo. Die lage temperaturen en het besneeuwde wegdak hakken er flink op in qua verbruik.

Ontwaseming op volle kracht, met ingeschakelde spiegel- en achterruitverwarming. En dan duurt het wel 10 minuten voordat de motorolie enigszins boven de 60 graden begint te komen.

Hetzelfde ritje (zoals vaak op zaterdagochtend) kost nu veel meer brandstof. Ook al rijd je nog wat voorzichtiger...

Geplaatst:

Niet om te 'mierenneuken', maar heeft het gebruik van spiegel- en achterruitverwarming een invloed op de tijd waarmee de motorolie opwarmt? Volgens mij niet. Grotere weerstand van de alternatorpoelie zal opgevangen worden door de motor, die uiteraard meer brandstof zal gaan verstoken. Maar daarom warmt je motorolie toch niet trager op?

Geplaatst:

Ontwaseming op volle kracht, met ingeschakelde spiegel- en achterruitverwarming. En dan duurt het wel 10 minuten voordat de motorolie enigszins boven de 60 graden begint te komen.

Door het gebruik van de 'en dan' dacht ik dat je de elektrische verbruikers als één van de oorzaken van trager opwarmende olie aangaf. Never mind, het is maar technisch geleuter, ik had er zelfs niet moeten over nadenken.

Geplaatst:

blijf aub nadenken dit is een stukje levens behoud

ondanks dat we denken als ollanders en vlamingen dezelfde taal te spreken zitten er toch nuances in waardoor we mekaar soms verkeerd begrijpen

Maar met russisch of chinees is dat begrijpen nog moeilijker en komen we er zeker niet uit !

Ollands en Vlaams lukt het wel mee :P

  • Like 1
Geplaatst:

Klopt, zijn BC-waardes, als ik hier over mijn verbruik heb, dan gaat het altijd over BC-waardes (misschien een disclaimer in mijn handtekening toevoegen).

En dat "normaal" moet ik ook wat nuanceren, dat is bij alleen bij echt zomerse temperaturen, en niet alleen maar 120 maar ook nog zo'n 20% 80-weg er bij in. Als je de 100 aanhoudt (en dat moet op veel trajecten al tegenwoordig) haal ik de 5 ook wel bij een temperatuur van 15 graden (rit moet niet te kort zijn natuurlijk). En dan heb ik het dus weer over BC-waardes.

Geplaatst: (aangepast)

Bij Shell:

Euro95: 1,509

diesel: 1,343

Morgen gaat daar weer 2 cent vanaf door de daling van de maximumprijs. Als ik de grafieken bekijk over lange termijn lijkt de grote stijging van de brandstofprijs - die sinds 2009 sterk begon - meer af te vlakken en zelfs lichtjes te dalen.

In de periode tussen juli 2008 en december 2008 stortten de brandstofprijzen in en wel met 50 cent per liter: Euro95 van 1,61 naar 1,10 en diesel van 1,46 naar 0,94 euro per liter.

aangepast door laagvlieger
  • 2 weken later...
Geplaatst:

Nog meer zakken!

Vandaag kwam ik voorbij een Esso in mijn buurt, waar de prijzen normaal veel hoger liggen dan bij andere pompen ...

Maar nu:

diesel: 1,295

euro95: 1,468

Leuk!

  • Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Euro 95 kost hier 1,649/l.

En per 1-1-2013 gaan uiteraard de prijzen weer omhoog vanwege de indexering op de accijnstarieven. <_<

http://www.rijksover.../btw-en-accijns

Volgens bovenstaande tabel in ieder geval +2 cent voor benzine.

Daarnaast ga je ook meer betalen voor de MRB:

De tarieven van de motorrijtuigenbelasting (MRB) worden aangepast aan de inflatie. De inflatiecorrectie voor 2013 is 2,2%

bron: http://www.rijksover...autobelastingen

En (!) per 1 januari 2014 is het afgelopen met de goedkope belastingvrije dieseltjes (zoals de welbekende Skoda modellen)

Vrijstelling zeer zuinige auto's in MRB

De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor zeer zuinige auto’s vervalt per 1 januari 2014 voor zowel nieuwe als bestaande personenauto’s. Vanaf 2014 zal de MRB hierdoor alleen nog op gewicht gebaseerd zijn. Tot 1 januari 2014 gelden de huidige CO2-grenzen voor de vrijstelling in de MRB voor zeer zuinige auto’s (benzine 110 gr/km, diesel 95 gr/km).

Dat betekent ook dat de tweedehands prijzen van dit soort auto's fors zullen dalen...

aangepast door Captain Hook
  • 2 weken later...
Geplaatst:

Met de winterbanden op 2,6 bar en een buitentemperatuur rond de 8 graden kan ik wel 4,0 l/100 km halen volgens de BC. Ook vandaag knorde de 1.2 TDI er lustig op los, het was iets kouder maar rustig winterweer en ik scoorde zelfs nog beter!

post-205-0-29432400-1357840595_thumb.jpg

Winterrecordje!

Geplaatst:

Ook heel mooi! Geen wind, regen en viezigheid op de weg scheelt wel. De koude is niet zo erg zolang de afstand maar groot genoeg is om de motor op temperatuur te krijgen.

  • 2 maanden later...
Geplaatst:

Vandaag getankt voor 1,65 per liter voor EURO95. Was aanbieding bij de SuperTank. :D

BTW: al dat stationair draaien v.d. motor bij de garage, geeft geen positieve bijdrage aan een lager verbruik... 8-)

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe