Ga naar inhoud

Voorruit moeilijk condensvrij te krijgen aan bestuurderskant


The bone collector
 Delen

Aanbevolen berichten

De buitentemperaturen dalen hier in België, en zondagochtend moest de voorruit voor het eerst deftig ontwasemd worden. Ik zet dus de verwarming aan, ventilator op de hoogste stand, en aangezien mijn oude diesel meestal binnen 30 seconden warmte geeft, zou dat geen probleem mogen zijn. Nu merkte ik dat de kant van de bijrijder vrij snel volledig helder was, maar langs kant bestuurder duurde het veel langer en was het zo goed als onmogelijk om de voorruit condensvrij te krijgen. Zelfs na 40 km was het nog niet in orde.

Probleem is blijkbaar dat het ventilatierooster bij het raam veel harder warmte blaast langs bijrijderskant dan aan bestuurderskant. Weet iemand hier, hoe dat exact in elkaar zit? Kan dat verstopt geraken of moet ik in een andere richting zoeken?

Ook positief verrast trouwens, de achteruitverwarming werkt nog volledig, bij mijn vorige Felicia was die al jaren volledig kapot, maar bij deze werken alle draadjes nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er komt wel degelijk genoeg lucht de auto binnen, inlaat zit dus niet verstopt. Alle andere ventilatieroosters werken perfect, blazen genoeg. Het is dus enkel het linkerrooster onder de voorruit dat weinig warme lucht blaast. Het blaast wel een beetje, maar niet zoveel dan aan de rechterkant en blijkbaar niet genoeg om de condens van de ruit te krijgen.

@Marco, het is een vast rooster, ik kan er niet aan verstellen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

zitten er geen kleppen in de kanalen die je met je verstellings knoppen open en of dichtstuurt ?

En zit er niet toevallig hiervan een los of iets dergelijks ?

Als er vuil inzit dan moet je dit merken doordat je hem op de hoogste stand laat blazen en meerijderskant rooster dicht zet zodat alle lucht naar de kant komt die je wil en dan zou er stof / zand / bladeren etc uit het blaasrooster moeten komen !

Ik denk dat er inwendig in de luchtkanalen een klep niet meer wordt bediend of zoals Snelle zegt een slang losgeschoten.

Wie o wie heeft in ETKA de kanalen loop van de Felicia ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook aan lucht lekkage of een klep die verkeerd blijft staan. Wat ook erg vervelend is, is al de recirculatie open blijft staan of er dus ergens een lek is. Dan is het ook niet condensvrij te krijgen (hadden we bij de Zafira), motortje kapot van recirculatie klep achter dashboard aan de, jawel, passagierszijde).

Edka? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

zitten er geen kleppen in de kanalen die je met je verstellings knoppen open en of dichtstuurt ?

En zit er niet toevallig hiervan een los of iets dergelijks ?

Als er vuil inzit dan moet je dit merken doordat je hem op de hoogste stand laat blazen en meerijderskant rooster dicht zet zodat alle lucht naar de kant komt die je wil en dan zou er stof / zand / bladeren etc uit het blaasrooster moeten komen !

Ik vrees inderdaad dat er een klep niet goed sluit of er ergens verlies zit. Ik kan de kant van de bijrijder niet afsluiten, zit geen knop op, maar wat ik eventueel wel kan proberen is er even tape over kleven. Alle lucht wordt dan inderdaad naar de goede kant geblazen met de kans dat het vuil er door blaast. Ga ik zeker proberen.

En anders nog wat afwachten, alles demonteren lijkt mij echt een enorm werk :(

Wat er ook grappig is, er zijn 3 standen voor de ventilator. De lucht wordt geblazen in: 1) voorruit & interieur of 2) voorruit & voetruimte of 3) Interieur & voetruimte. Maar er zijn helemaal geen ventilatieroosters in de voetruimte :duh: . Die marketingjongens toch....

@ PC-Fre@k, recirculatie was nog niet toegepast bij de Felicia :), maar het sluit zeker een defecte klep niet uit, al zullen die waarschijnlijk bediend worden met kabels en niet met motortjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in voetenruimte kan ook zijn dat het een koker is voor de midden console.

Zet hem maar eens in die stand en dan verwarming op zijn heetst en dan ff voelen met de hand na een tijdje waar de warmte vandaan komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat er ook grappig is, er zijn 3 standen voor de ventilator. De lucht wordt geblazen in: 1) voorruit & interieur of 2) voorruit & voetruimte of 3) Interieur & voetruimte. Maar er zijn helemaal geen ventilatieroosters in de voetruimte :duh: . Die marketingjongens toch....

Er zit ongetwijfeld "ergens" achter dashboard en/of middenconsole een uitblaas voor de voetenruimte. Dat hoeft zich niet direct in zichtbare roosters te vertalen. Is bij mijn (toch behoorlijk recente) Octavia ook zo, in geval van de voetenruimte voor bestuurder en passagier. Onder beide voorstoelen zit in mijn auto dan nog een uitblaas voor de achterpassagiers, maar ook die "eindigt" niet in een rooster..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een open deur, maar zet je airco eens aan (warm of koud dat maakt niet uit). Bij mij helpt dat erg goed. Doe ik de airco uit, dan beslaat het ruit weer. De buitenlucht is vooral 's morgens ook erg vochtig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, airco heb ik inderdaad niet hoor. Ook geen interieurfilter, of recirculatie. Gewoon buitenlucht die via de luchtinlaat (waar wel een filter zit), door de kachelradiateur in het interieur wordt geblazen, that's it. Deze ochtend heb ik ook het rooster vooraan aan de linkerkant dichtgezet en opnieuw wat beterschap. Perfect werkt het nog niet, maar het is in ieder geval al een stuk beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dat geval blijft alleen over: dikke parka jas aan, Sovjet bontmuts op en ramen open :P

Flauw natuurlijk, want het is behoorlijk lastig .....en gevaarlijk t.a.v. het slechte zicht.

En als je er een anticondensdoekje of spray langs haalt, zou dat al niet wat oplossen? De goedkoopste manier is verdunde zeep dun over je raam doen en laten drogen. Dan heb je ook een tijdje minder last van condens. ouderwetse manier van toen er nog geen doekjes en spray bestond.

aangepast door gerardus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, een zeem werkt ook nog hoor, maar als het nog kouder wordt.....

Tsja dan wordt het eerst aan de buitenzijde krabben en zodra je in de wagen zit kun je de binnenkant krabben....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Allen,

Bak met wegenzout in de wagen zetten zorgt ook dat vocht uit de lucht wordt gehaald.

Andere tip is het interieur loeiheet stoken en een tijd met het raam achter openrijden. Niet volledig openen maar op een kier van 3 a 4 cm.

Als je dit regelmatig doet verdwijnt er ook veel vocht. Heb je elders in de auto gekeken wat de oorzaak kan zijn van zoveel condens in de wagen.Misschien ergens een watergoot verstopt waardoor er water in de wagen loopt.

Ik had dit probleem ook met mijn oude Merc. zodra het regende of had geregend was de wagen aan de binnenkant kompleet mist. bleek een watergoot voor en achter verstopt te zitten waardoor in de wagen aan de voorkant water en achter de wielkasten aan de achterkant een zwembad ontstond. (Ja ook ik stond dan 's winters de binnenkant van mijn ruiten te krabben :angry: ) maar na de verstopping te verwijderen, water af laten lopen en een week met bakkie zout en flink stoken met raam open geen last meer gehad ^_^ Was een auto ook alleen met ARGO.

Succes

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kwam ik tegen op de site van Conrad....voor € 19,99

Air Dry ontvochtiger

Highlights & details

  • Ook geschikt voor het drogen van schoenen
  • Herbruikbaar

Beschrijving

Air Dry ontwasemt ruiten - juist in het natte jaargetijde. Air Dry is speciaal ontworpen voor gebruik in de auto. Het trekt het vocht als een magneet uit de lucht. De decente, antraciet zwarte slanke kussenvorm past zich optimaal aan het interieur aan. Het natuurlijke vochtopnemende granulaat is bijzonder absorberend en neemt tot 1000 ml vocht op. Air ontwasemt ruiten - juist in het natte jaargetijde.

Het oppervlak van de Air Dry bestaat uit een vlies, dat voelbaar vochtig wordt en een folie aan de onderzijde, die naar beneden doordringen van vocht voorkomt. Aan de onderzijde zorgen klittenbandstrips voor stevige bevestiging van de Air Dry op veel verschillende plaatsen. Door de goede hechtende eigenschappen blijft Air Dry ook tijdens het rijden op zijn plaats.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor al de tips, luchtontvochtigers en dergelijke zouden zeker wat aan het probleem kunnen verhelpen. Maar daarmee blijft het basisprobleem natuurlijk, dat er gewoon niet genoeg lucht door het rooster bij het raam blaast.

Als ik de andere luchtroosters allemaal dichtzet, is er wel een duidelijk verschil en gaat de condens al veel sneller weg. Voorlopig werkt het zo wel, afwachten wat het wordt met bevroren ramen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is bij het betreffende rooster de aansluting met de luchtkoker (enigszins) losgeraakt, of is er door ouderdom een scheur in die koker ontstaan. Zou het beslist eens uit elkaar schroeven en fixen; in Nederland is zoiets APK afkeur en volgens mij is de keuring in België strenger dan onze APK-afkeur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees dat je gelijk hebt, Cyrus. Maar wat een werk om dat te gaan demonteren :(

Het wordt wel niet gecontroleerd tijdens de technische keuring, en zelfs dan nog, het rooster blaast en als ik de andere dichtzet werkt het voorlopig wel. Ik moet nu zelf afwachten of het voldoende is tijdens de wintermaanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe