Ga naar inhoud

Afdekken luchtinlaat grill


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik zie dat mijn reactie is bewerkt door Witte Yeti. Valt mij voor het eerst op. Waarom is dat? Puur belangstelling hoor.

Hook, wellicht heb je daar wel gelijk in. Hoewel het ook zo is, dat een verbrandingsmotor die niet op bedrijfstemperatuur is meer schadelijke stoffen produceert. Vooral zouden dat zuren zijn, die bij korte stukjes niet verbranden en slecht zijn voor de olie en dus de smering. Dat is wat ik eens gelezen heb. Als dat dus zo is, dan is het snel op bedrijfstemperatuur brengen van je motor toch beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, Hook, ik fiets bijna altijd naar m'n werk. Dat is ongeveer 12 km. Ben ik toch geen milieu-barbaar, mag ik wel stellen. Vorig jaar met sneeuw en ijs toch door fietsen en een paar keer onderuit gegaan. Nog steeds zonder iets te breken, want ja dat risico gaat met 60 jaar wel toenemen. Autorijdend Nederland is niet bepaald vriendelijk voor fietsers ook niet bij slecht weer. Gek genoeg lijkt dat per gemeente zelfs te verschillen. Fiets maar eens door Laren waar men vindt in dikke SUV's overal voorrang te hebben. Levensgevaarlijk en slecht voor m'n humeur. Dit jaar besloten om bij gladheid en vorst toch maar mijzelf te gaan verwennen en m'n Yeti er tegen in te zetten. Binnen m'n eigen woonplaats blijf ik lekker fietsen hoor. ;)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat mijn reactie is bewerkt door Witte Yeti. Valt mij voor het eerst op. Waarom is dat? Puur belangstelling hoor.

Als je even een regel doorgelezen had had je zien staan typo maw hij heeft wat spelfouten van je verbeterd.

Als mods zullen wij geen complete regels veranderen / aanpassen zonder goedkeuring

Maar goed het fenomeen afdekplaten wordt hier in nederland alleen maar toegepast omdat we het dan vlugger warm hebben in de cabine van de wagen.

Thermisch gezien voor de motor zelf is het totale onzin want de radiator komt pas in werking als koeloppervlak als op bepaald moment het blok op temperatuur is.

En zolang dit niet het geval is zal de klep naar de radiator gesloten blijven.

En ik weet niet of het een geregelde klep is want anders gaat op bepaald moment de klep geknepen open zodat niet in een keer alle warmte word afgekoeld van het blok door de radiator

Link naar reactie
Delen op andere sites

Logisch denkend heb ik een beetje problemen met het dichtstoppen van openingen die door de fabrikant zijn aangebracht..... natuurlijk als het -30 is geloof ik best dat dit helpt maar hier in NL/ België/ Duitsland kan ik me niet voorstellen dat het afdekken van de grill een positief resultaat oplevert ten aanzien van temperatuurwinst onder de motorkap....laat staan binnen in de wagen.

Een koude motor rij je sowieso rustig warm en ja dan zit je ff in de kou omdat het blazertje koude lucht blaast maar zelfs mijn 20 jaar oude Merc had een aparte elektrische verwarming die zodra de motor warm was uitschakelde. ik ga er vanuit dat de auto's die nu (vanaf 2005) gebouwd zijn allemaal zo'n extra unit, of variant hiervan hebben. En ja, het duurt natuurlijk even voordat een 1000 liter lucht is verwamd als alles nog -5 graden is (glas metaal enz enz.) Ik vraag me af wat de winst is als die er al is. En vergeet je dat je die (lelijke) pannenkoeken voor op je wagen hebt zitten en je rijdt de warmte in denk ik zelfs dat het schadelijk kan zijn voor het voertuig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thermisch gezien voor de motor zelf is het totale onzin want de radiator komt pas in werking als koeloppervlak als op bepaald moment het blok op temperatuur is.

Is er iets te zeggen over het moment dat die klep open gaat? Is (ongeveer) dat als het koelwater 90 graden bereikt, of zit het ingewikkelder? Ik vraag me wel eens af wanneer je (ongeveer) de verwarming aan kunt zetten zonder dat de motor langzamer opwarmt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ongetwijfeld weggeschreven ergens in je motor ECU

Je hebt zat sensoren tegenwoordig in de wagen zitten die alle controles uitvoeren en aan de hand van die gegevens en het geschreven programma (Software) worden er bepaalde actie''s uitgevoerd.

In klimaatbeheersing gaat het ook niet anders, dan heb je ook een unit in het kantoor hangen met een ventilator en uitblaaskanalen er aan

Een warmwater circuit en een koelwatercircuit (airco) en in deze leidingen een regelklepje zitten

En dan een thermostaat in elke ruimte waar een vaste waarde ( temp. waarde ) voor kantoor staat ingesteld en dan heb je no een wieltje erop zitten vaak met een + en een - erop

hiermee kun je een lagere waarde dan de ingestelde waarde positief als negatief instellen, dit is meestal een 3 graden meer of minder.

En wat er gebeurt is niets meer dan de centrale computer staat te pollen wat de temperatuur is in jou ruimte en wat je vraag is.

En aan de hand van die gegevens stuurt hij de warmteklep verder open of juist dicht.

Wel terugvertaald naar de auto, de temp sensors meten dat het blok nog veel te koud is en hoeden dus in dit geval de klep naar de radiator gesloten omdat deze eerst op temperatuur moet zijn.

Zodra deze op temperatuur is en naar oververhit toeloopt zal de klep naar de radiator worden geopend om de overtollige warmte af te voeren.

Vraag jij nu doormiddel van je knoppenkast op je dashboard veel warmte in je cabine en de ruimte sensor in de cabine meet dat het stervens koud is hierbinnen dan zal hij zijn restwarmte eerst jou cabine inblazen voor hij de klep opent naar de radiator.

Maar hou er ook rekening mee dat als ji je blowers op maximaal zet in de wagen dat het niet sneller warm zal worden.

Want heb jij maar 30 graden restwarmte en je blaast er maximaal lucht doorheen dan kan die maximaal aangevoerde lucht nooit in die korte tijd 30 graden bereiken.

Als je dus je blower op lage of halve kracht zet dan zal die lucht beter verwarmd worden met de restwarmte van je blok.

Vandaar dat ik al zo en zo swinters met opwarmen mijn klepstand in begin op recirculatie zet, hiermee ga je de lucht in je cabine recirculeren en dus beetje bij beetje opwarmen

Dan zet ik in algemeen alle roosters die ik met wieltje kan openen of sluiten geheel dicht zodat de gerecirculeerde lucht langs de ramen blaast.

En als ik klaar ben met het krabben van de ramen met ( jaja) draaiende motor en instap dan merk ik al dat de temp in de cabine al beter word.

Vervolgens ga je op pad en zodra ik merk dat de temp behaaglijk wordt dan gaat de boel van recirculatie af en ga ik de buitenlucht inblazen.

Maar ook dan betwijfel ik of ik volledige buitenlucht krijg toegevoerd, want het kleppenstelsel met servomotoren zal ongetwijfeld ook door temp sensors beinvloed worden.

En kan best wel eens zo wezen dat de BC zegt , ik pak een deel van de restwarmte en voeg een beetje koude lucht toe.

Maar om dit alles zeker te willen weten moet je weten hoe de software is geschreven door de fabrikant, en tsja of die dit prijsgeeft .......

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

positief resultaat oplevert ten aanzien van temperatuurwinst onder de motorkap....laat staan binnen in de wagen.

Een koude motor rij je sowieso rustig warm en ja dan zit je ff in de kou omdat het blazertje koude lucht blaast maar zelfs mijn 20 jaar oude Merc had een aparte elektrische verwarming die zodra de motor warm was uitschakelde. ik ga er vanuit dat de auto's die nu (vanaf 2005) gebouwd zijn allemaal zo'n extra unit, of variant hiervan hebben.

Mijn auto is van 2010 heeft geen extra verwarming. Heeft een klein efficiënt dieseltje, wat daardoor maar weinig restwarmte produceert. Als het goed koud is komt de motortemperatuur op de 50 km die ik rij niet boven de 65 graden op de snelweg. In de zomer is dat tussen de 90 en 100 graden. Dan kun je voorstellen dat als ik na ongeveer 45 minuten thuis bent je koude voeten hebt.

En als je dan zo'n wintergril monteert het op zijn minst wat behagelijker in je auto is als je s'nachts naar huis rijdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ongetwijfeld weggeschreven ergens in je motor ECU

Je hebt zat sensoren tegenwoordig in de wagen zitten die alle controles uitvoeren en aan de hand van die gegevens en het geschreven programma (Software) worden er bepaalde actie''s uitgevoerd.

.....

Ben ik nou helemaal een autotechniek-dinosaurus, of stel alleen ik me de vraag waarom het zo ingewikkeld gemaakt is (via de ECU, met kleppen??) terwijl het zo simpel kan? Over welke motorversies spreken we dan eigenlijk? In het topic van Captain Hook, over de snel oplopende koelwatertemperatuur, staan schema's van de 1.2tsi, en daar werkt het nog op de ouderwetse manier hoor.

Bij mij werkt het als volgt (zoals bij de 1.2tsi in grote lijnen): Het koelwater loopt van uit de motor in de kachelradiator. Als je de interieurventilator aan zet, zal het koelwater dus extra afkoelen en zal de motor wat trager opwarmen. Eens 87°C (dacht ik), gaat een simpele thermostaat (inderdaad, wat een uitvinding), langzaam open zodat het koelwater zachtjes gemengd wordt. Als de motor bijvoorbeeld te veel warmte moet afgeven aan het interieur, zal de thermostaat zich terug sluiten. Resultaat, motor blijft altijd perfect op temperatuur.

Uiteraard bij een moderne motor, die weinig warmte produceert, kan je dan voorhebben dat de koelwatertemperatuur terugvalt door gebruik van de kachelradiator en de rijwind die in de motorruimte blaast. Dat is niet verwonderlijk, want een kachelradiator + interieurventilator kan een motor perfect koelen, zelfs in de zomer, maar dan wordt het wel warm in het interieur :)

aangepast door The bone collector
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik nou helemaal een autotechniek-dinosaurus, of stel alleen ik me de vraag waarom het zo ingewikkeld gemaakt is (via de ECU, met kleppen??) terwijl het zo simpel kan?

Als we het hebben over een auto met climate control, dan wordt de aansturing via de ECU verzorgd. In alle ventilatiekanalen zitten temperatuurvoelers, plus een centrale temperatuurvoeler (of zelfs 2, in geval van aparte regeling voor links/rechts). En daarnaast servomotoren, die de kleppen in de ventilatiekanalen bedienen, zodat de computer naar believen bepaalde ventilatiekanalen kan openen of sluiten.

In de mechanische systemen zit dat allemaal niet, dan wordt de boel bediend met bowdenkabels en/of tandwielsystemen. Voor de modellen met Climatic (automatische temperatuur, rest van de bediening mechanisch-handmatig) zullen er ook de nodige temperatuurvoelers aanwezig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij bent wel over iets anders bezig hoor, Cyrus, namelijk over de klimaatregeling in het interieur. Daar is inderdaad heel wat veranderd de laatste jaren, met de climate control. Maar dat gaat over luchtstromen, en niet over koelvloeistofstromen. Edk was bezig over kleppen in het koel(water)circuit, aangestuurd door de ECU (logisch, daar ging de discussie ook over). En daar heb ik nooit van gehoord, in ieder geval moet dat een heel recente ontwikkeling zijn, want bij de 1.2 tsi werkt het nog zo goed als bij mijn Felicia.

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

En nog wat additionele info.

Jaaaaren geleden, toen de TDI's al gemeengoed begonnen te worden (ik spreek uit de tijd van de Golf III) was het ook al een probleem dat die TDI's zo efficiënt waren, en er, zeker in de barre wintermaanden, weinig restwarmte overbleef om het interieur te verwarmen. Dus wat hadden die TDI's aan bood? Juist ja, een PTC verwarmingselement dat er voor zorgde dat in de luchtstroom die via de radiator uiteindelijk werd gebruikt om het interieur op te warmen, extra warmte werd gegenereerd om de inzittenden van wat behaaglijkheid te voorzien. Want bij zo'n zuinige diesel kon het wel >20 minuten duren voordat de olietemperatuur een beetje aangename waardes bereikte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor wat betreft de productiefout in de cover, Laurens stuurt mij een nieuwe zoals ik voorgesteld had. Hij vond het uiteraard zeer spijtig dat dit precies bij mij gebeurde, maar ja zo gaat dat in de echte wereld :P

Maar ik ga er vanuit dat het helemaal goed gaat komen.

aangepast door PC-fre@k
typefout, eerst denken dan typen...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de bovenste grill dicht maakt blijft de radiator nog van genoeg lucht voorzien door de onderste grill. Maar bij het poetsen van de auto viel me een 'luchthapper' op net onder de motorkap. Ja het kanaal naar het luchtfilter en ook de motor natuurlijk! Je ziet het niet als je voor de auto staat. Nu vraag ik me weer af of je door het afdekken van de bovenste grill niet teveel lucht gaat tegenhouden en zo een slechtere verbranding krijgt? Ik probeer logisch te denken ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

teveel lucht gaat tegenhouden

Het ding zal heus wel aan z'n lucht komen. (niet onder water houden, dan wordt het lastig).

Even speculeren: Ik denk dat de volledigheid van de verbranding geregeld wordt, bijvoorbeeld door hoeveelheid ingespoten brandstof te limiteren of de turbo wat harder te laten werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Busje,

Als uw motortemperatuur niet boven de 65 graden komt, heeft u volgens mij een probleem... een verbrandingsmotor (diesel/ benzine/ LPG) werkt het efficiëntst en het best bij een bedrijfstemperatuur van nabij of rond de 85 graden. Als de watertemperatuur tijdens een rit van meer dan een half uur niet boven de 65 komt zou ik dat toch eens checken.

In de verschillende oude VW's1987, 1992, 1995 en Slopels die ik in mijn leven gereden heb op de kleinere ritten had ook kauw voeten :huh:, alleen mijn ouwe Merc 1993 (standaard diesel) en de Alfa 2005 (TDI) kregen het razend snel warmgestookt. En ik ga er vanuit dat dat in mijn huidige auto niet anders zijn.

Overigens is koude een subjectief gevoel...... misschien zijn er koukleumen onder ons in dit draadje en ik heb het eerlijk gezegd niet zo snel koud, plus zijn mijn kortste ritjes meestal meer dan 50 km dus... maar ik ga er eens op letten hoe snel en bij welke temperatuur mijn olie en water warm worden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn auto heeft geen probleem met de koeling. Wat ik wil aangeven is dat als het zoals afgelopen winter op sommige momenten rond de -14 is, het motortje moeite heeft de zaak warm te krijgen. En dat licht niet aan de techniek maar aan de temperatuur buiten.

Aangezien er meer mensen problemen mee hebben is dit topic gestart.

Ook bij de garage waar ik mijn auto gekocht en in onderhoud heb, onderkennen ze dit probleem, ze hebben mij zelfs gevraagd waar ik deze wintergril besteld heb.

Dit is een probleem wat veel TDI hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In feite is het wel bizar dat VAG zelf niet met een oplossing komt als de temperatuur van van het koelwater zelfs naar 65 graden zakt, dat is echt wel laag. 65 graden is te weinig om het interieur deftig warm te krijgen, daarvoor heb je toch 70 à 80 graden nodig. Bovendien zal de olie ook extra afkoelen via de warmtewisselaar.

Altijd met een koude motor rondrijden is bovendien erg slecht voor de motor en slecht voor het verbruik.

Mijn pa zijn Mercedes heeft een speciale standkachel die werkt op diesel, als het te koud wordt komt die in actie. Zo blijft het interieur warm en wordt de motor gespaard. Waarschijnlijk is dat te duur om standaard toe te passen bij Skoda?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, oke. ik begreep uit uw post dat de wagen bij normaal gebruik bij wintertemperatuur (max - 6) de wagen niet warm werd...

Natuurlijk bij Siberische temperaturen wordt geen enkel voertuig fatsoenlijk warm. Als de dealer of garage u gelijk geeft met het afdekken van de grill, wie ben ik dan om dat in twijfel te trekken!!

Ik wist overigens niet dat het een structureel probleem is bij de TDI's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij bent wel over iets anders bezig hoor, Cyrus, namelijk over de klimaatregeling in het interieur. Daar is inderdaad heel wat veranderd de laatste jaren, met de climate control. Maar dat gaat over luchtstromen, en niet over koelvloeistofstromen. Edk was bezig over kleppen in het koel(water)circuit, aangestuurd door de ECU (logisch, daar ging de discussie ook over). En daar heb ik nooit van gehoord, in ieder geval moet dat een heel recente ontwikkeling zijn, want bij de 1.2 tsi werkt het nog zo goed als bij mijn Felicia.

Waar denk je dat de kachel zijn warmte vandaan haalt? Juist... uit het koelwater, waarbij middels een warmtewisselaar de lucht voor in de auto wordt verwarmd. De ECU bedient dus - in het kader van de klimaatbeheersing - ook bepaalde kleppen in het koelwatercircuit, om te zorgen dat er naar behoefte koelwater stroomt door de warmtewisselaar (voor de klima).

In feite is het wel bizar dat VAG zelf niet met een oplossing komt als de temperatuur van van het koelwater zelfs naar 65 graden zakt, dat is echt wel laag. 65 graden is te weinig om het interieur deftig warm te krijgen, daarvoor heb je toch 70 à 80 graden nodig.

De koelwatertemperatuur heeft geen directe relatie tot de motortemperatuur, daarvoor is de olietemperatuur een veel betere indicatie.

Bovendien zal de olie ook extra afkoelen via de warmtewisselaar.

Wat bedoel je? De olie gaat niet via de warmtewisselaar voor het interieur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar denk je dat de kachel zijn warmte vandaan haalt? Juist... uit het koelwater, waarbij middels een warmtewisselaar de lucht voor in de auto wordt verwarmd. De ECU bedient dus - in het kader van de klimaatbeheersing - ook bepaalde kleppen in het koelwatercircuit, om te zorgen dat er naar behoefte koelwater stroomt door de warmtewisselaar (voor de klima).

Ik ken nu wel genoeg van auto's om te weten waar de kachelradiator zijn warmte haalt :). Ik zei ook niet dat het niet kan van die kleppen, ik zeg alleen dat ik er nooit van gehoord heb. Bij de 1.2tsi zitten die er niet, dat weet ik. Toon me een technische tekening van een model met deze kleppen in het koelwatercircuit, of waar deze info vandaan komt, zo is het voor iedereen duidelijk. Anders wordt het gewoon een welles nietes spelletje.

De koelwatertemperatuur heeft geen directe relatie tot de motortemperatuur, daarvoor is de olietemperatuur een veel betere indicatie.

Fout gelezen , ik dacht dat dat er stond koelwatertemperatuur, en niet motortemperatuur. In ieder geval zijn ze aan elkaar gelinkt, en een motortemperatuur van 65 graden is nog erger :)

Wat bedoel je? De olie gaat niet via de warmtewisselaar voor het interieur.

Ik zeg toch niet dat die via de warmtewisselaar voor het interieur gaat? Dat zou ik trouwens kachelradiateur noemen. Ik zeg, de olie wordt gekoeld via de warmtewisselaar. De warmtewisselaar onder je blok, die dient om de olie sneller op te warmen als je motor koud is, en omgekeerd, om je olie sneller af te koelen als de motor zwaar belast wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe