Ga naar inhoud

Maximale olietemperatuur?


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Bij mijn verhaal over de ervaringen met de 1.2 TSI en de DSG-7 op bergpassen en laagvliegend over de Autobahn, vroeg ik me af, wat is nou eigenlijk 'normaal' voor een maximale olietemperatuur?

Hier in Nederland (gewoon rustig rijdend op de cc bij 100km/h) komt de olietemperatuur vaak niet hoger dan zo'n 95 graden.

Maar bij bergpassen omhoog heb ik al 112 graden gezien. En bij 180km/h op de Autobahn zit ik zo rond de 105 graden.

Iemand info hierover?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hogere belastingen waarschijnlijk ook hogere temperaturen ?

Op snelweg alleen meer luchtstroom dus iets meer afkoeling

dan in de bergen waar je ook hogere belastingen en toeren hebt tov hier in NL maar minder rijafkoeling ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst eens een vraag nog ?

Wat is de temp waar het rode gebied begint ?

En wat staat er op de fles met olie mbt max temperaturen ?

oei zijn twee vragen !

Als we die gegevens weten dan kunnen we kijken of we ons zorgen moeten maken over de opgegeven temparaturen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een relatie tussen de koelwatertemperatuur en de olietemperatuur.

Ze wisselen ergens in het circuit warmte uit.

Zelf vind ik het erg prettig om de olietemp. te kunnen zien, een te hoge olietemp. is niet goed, maar bij de 1.2 TSI is een te koude temp. juist helemaal niet goed.

Vanwege te hoge oliedrukken en daaruitvolgende kettingslijtage.

Mocht ik als Moeder Overste klinken

Ja dat klopt wel eigenlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb me idd echt geen moment zorgen om gemaakt. Ik meldde het ook slechts als feitje en meer om te ondersteunen dat dit soort temperaturen helemaal niet ongewoon is.

Woensdag overigens voor de gratis zomercheck bij de dealer langs geweest Met net geen 12.000 kilometer na 4,5 maand op de teller een luttele 0,2 liter olie bijgevuld. Ik had dat zelf op de peilstok niet eens waargenomen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen weekeinde in Duitsland de temperatuur op 120 graden gehad, maar dat was sporadisch en gebeurde eigenlijk alleen bij gas los.

Verder heeft de auto netjes mee kunnen doen met het " snellere" verkeer, en gevoelsmatig rijdt ie nu nog beter...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat merk je dan ook vanzelf als je hem open doet/krijgt.

Ik gebruik de meter eigenlijk alleen bij het controleren van de opwarmtemp zoals Hobbel aangeeft. En, als ik een keer flink doorrij om in de gaten te houden dat het niet opeens richting 130 gaat of zo. Oh, en ik vergat er nog bij te zeggen dat als ik opeens een vreemde geur tot mij neem die ik zo snel niet kan verklaren (roestbakken op de weg) ik toch even een paar dingen controleer, zo ook de olie temp.

De laatste keer was het trouwens niet de olie, maar een mega grote vrachtwagenband midden op de weg voor me. Kon er gelukkig nog net omheen (en dat bij nacht in Belgie).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe