Ga naar inhoud

DSG-7 update bijhorende bij 24W6 actie.


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Enkele weken voor onze vakantie is de Roomster voorzien van de 24W6 update (ECU s/w + de bekende afstandsschijf). Daarnaast is de DSG-7 van een s/w update voorzien.

Inmiddels ruim 3.000km van Nederland, via Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Noord-Italie gereden. Waarbij hoge Autobahnsnelheden en diverse zware bergpassen niet gemeden zijn. Dus wat dat betreft heb ik aardig wat ervaringscijfers. Vorig jaar zo''n zelfde soort traject afgelegd, met dezelfde auto maar uiteraard niet beide updates doorgevoerd. Dus ik kan nu wat zeggen over de verschillen.

Er waren mensen die twijfels/klachten hadden over de te bereiken topsnelheid, NA de 24W6 update.

Welnu, ik kan je verzekeren, daar is niks mis mee! Ik heb zelfs het idee dat de Roomster nog iets harder gaat dan vorig jaar. Nu zit ik rond de 55.000km, dus je kunt wel zeggen dat 'ie nu goed ingereden is. :D

Zowel op de heen- als de terugreis haalde ik snelheden van 190km/h op de teller. En dat bij een buitentemperatuur van ca. 25 graden, 3 forse personen in de auto, en voor de rest volgeladen met bagage, climatronic ingeschakeld. Met de Vredenstein Quatrac-3 banden eronder. Gewoon Euro-95 in de tank.

En vanmiddag was op een stuk A2, tussen Dortmund en Oberhausen en op de A3, tussen Oberhausen en NL, de weg redelijk vrij. Op een vlak stuk kreeg ik de snelheidsmeter tot net onder het laatste streepje voor de 200 (!) markering. Ik stond er zelf verbaasd van... :blink: Bij die snelheid wordt uiteraard de besturing wel wat vager, maar voor de rest is de Roomster gewoon stabiel.

De topsnelheid wordt idd gehaald in de D6 stand, niet de D7.

DSG-7 !

Waanzinnig hoe die software update het adaptieve gedrag op hellingen en afdalingen heeft verbeterd! Als je nu een helling afgaat (gewoon in de D stand) en je remt wat, schakelt de bak automatisch terug en blijft 'm zoveel mogelijk vasthouden op die lagere versnelling. Dus op grote afdalingen (bergpassen bij lage snelheden) (Autobahn, bij hoge snelheden en kilometers naar beneden), blijft de DSG gewoon keurig de teruggeschakelde stand 'onthouden'. En gaat absoluut niet opschakelen. Pas wanneer je weer een klein beetje gas bij geeft, schakelt 'ie op. Dit gedrag is velen malen verbeterd t.o.v. van VOOR de software update.

Ook het naar boven rijden op steile passen en acceleren gaat nog beter dan vorig jaar! Echt verbazingwekkend! Blijkbaar is de hellingshoeksensor informatie nu perfect gekoppeld aan het fuzzy logic en voorspellende gedrag van de DSG. Nogmaals, een echte verbetering van voor de update.

Om een idee te geven op welke bergpassen ik dit getest heb:

Stelvio pas: 2 x zuidzijde omhoog, 1 x zuidzijde naar beneden.

Umbrail pas: 2 x omhoog, 2 x omlaag.

Bernina pas: 1 x omhoog

Ofen pas: 1 x omhoog, 1 x omlaag

Livigno pas: 1 x omhoog, 1 x omlaag.

Kortom, de Roomster heeft z'n best gedaan. En je zag soms de verbaasde gezicht van menig andere automobilist hoe dat 'simpele' Skodaatje die passen trok. :P

Heb wel het idee dat na de update de olietemperatuur wat hoger oploopt.

Bij snelle Autobahn ritjes (160km/h op cc) zie ik temperaturen tot 104-106 graden olie, bij flinke stijgingen. Maar als je dan weer een stukje vlak rijdt, zakt 'ie weer naar rond de 100 graden.

Eenmalig, bij de Ofenpas (moest nogal langzaam omhoog kruipen, achter een traag autootje aan), zag ik olietemperatuur oplopen tot maar liefst 112 graden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevoeging:

Je merkt echt dat de hellingshoeksensor informatie gekoppeld is aan de s/w van de DSG-7. Want als je vanaf een hoge snelheid, op een VLAK stuk, afremt, schakelt de bak NIET terug. Terwijl bij een lange helling naar beneden (mooie lange afdalingen op de A7) je ff afremt, de bak, WEL terugschakelt.

Ditto, bij bergpassen. Je komt b.v. uit een haarspeldbocht, de auto begint te versnellen (gewoon door de zwaartekracht) en als je de remt indrukt, schakelt de DSG meteen 1, 2 of soms zelfs 3 standen terug.

Enige nadeel blijft, bij de 1.2. TSI motor, dat blok is te licht om de auto echt volledige op de compressie van de motor te laten remmen. Hetgeen b.v. bij de 2.0 TDI wel lukte, zonder verder bij te remmen, afdalen met een constante snelheid, dat lukt met de 1.2 TSI niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnenkort gaat mijn auto ook voor de 24w6 met bijbehorende sw-update. Heb geen dsg. Ben zeer benieuwd naar het gedrag van de auto naderhand. Ik kom ook graag in de bergen en laat m graag zweten op verschillende passen.

Tijdens de vakantie op de heenreis op 1 tank benzine naar Oostenrijk (760km) gereden (scheelt n hoop centen om daar te tanken zeg (25cent goedkoper)). Volgens de boordcomputer nog 115 km over... Vond ik best knap met volle bepakking en drie mensen in de auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zeg ik, heeft er volkomen niets mee te maken. Was bij Erik blijkbaar nodig (de programmatuur geeft aan wat voor updates nodig zijn). Is dus alleen sprake van synchroniciteit en niet met een ander verband tussen beide. De ervaringen met de DSG in de bergen had ik precies zo, was even aangenaam verrast (zonder update)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er was ook een patsertje met een Ferrari over de Stelvio aan het crossen... maar die kon echt niet rijden, bij menig bocht gaf 'ie veels te veel gas en brak 'ie uit en driftig sturend probeerde die persoon dat te corrigeren om te voorkomen dat z'n dure bolide in de afgrond verdween. Soms moesten andere voertuigen ijlings stoppen om een aanrijding te voorkomen. Alleen een postbus stopt niet... die rijdt gewoon rustig door, dus toen moest die rode rakker in de ankers... Haha

Wat een asociaal figuur. :(

's-middag zag ik die Ferrari op een parkeerplaats staan en ik zag ook de nodige krassen langs de wielkasten en de beschadigde velgen. M.a.w. een kwestie van geld te veel en geen rijervaring...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent niet alleen op zo'n bergpas... en zeker niet in het hoogseizoen!

Er lopen mensen, er steken regelmatig koeien over, komen veel fietsers en motorrijders langs en niet te vergeten andere automobilisten.

Als je persé wilt driften, ga dan naar een circuit, maar NIET zo'n toeristische route om te kunnen patsen met je auto en je onvermogen van voertuigbeheersing te demonstreren...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Marco, het is dat je regelmatig schrijft dat je graag discussieert, daarom ga ik nog even door: als jouw opmerking echt alleen betrekking had op de bestuurder, ongeacht zijn voertuig, had je het nooit zo geformuleerd. Dan had je nooit gerept over het verdienen van zo'n auto. In plaats van "dat soort types verdienen zo'n auto niet" (let op, dit is niet een onderdeel van een bericht, maar je complete reactie) had je bijv. kunnen schrijven: dat soort types verdienen hun rijbewijs niet, of dat soort types horen zich niet in het verkeer te begeven.

Het is niet waar dat je iedereen zo'n auto gunt, je zegt toch dit type het niet verdient?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En daar ben ik weer. Allereerst, even voor de duidelijkheid: mijn opmerking "dat soort types verdienen zo’n auto niet" sloeg niet sec op de laatste zin van Captain Hook, maar op zijn hele post.

Er lopen nu twee dingen door elkaar: de gunfactor en het al dan niet verdienen van een dergelijke auto.

Allereerst de gunfactor. Ik blijf erbij: als basisbeginsel gun ik werkelijk iedereen een Ferrari. Mij lijkt het bezit van een dergelijk raspaardje geweldig – en dat gun ik iedereen. Maar dat gunnen is niet oneindig. Als men evident niet om blijkt te kunnen gaan met diezelfde Ferrari, houdt mijn gunnen op. Analoog hieraan zou ik kunnen zeggen: ik gun iedereen zijn rijbewijs, maar als het op basis van misdragingen wordt ingevorderd, heb ik geen medelijden.

Dan het verdienen. Mijn reactie "dat soort types verdienen zo’n auto niet" is natuurlijk een kort-door-de-bocht-reactie, even snel neergezet. De gedachte erachter is uitgebreider. Dat moet je eigenlijk in het verlengde zien van het voorgaande. Een dergelijke bestuurder (lees: eentje die zich misdraagt) verdient zo’n auto niet, in die zin dat hij de verantwoordelijkheid die een dergelijke bolide met zich meebrengt klaarblijkelijk niet aankan. Dat ziet niet op het bezit, maar op het vertoonde gedrag. "Verdienen" heeft natuurlijk meerdere betekenissen, zowel materieel als immaterieel. "Ik verdien € 3500,00 per maand" is een materiële toepassing, terwijl "hij verdient beter dan een dergelijke behandeling" meer immaterieel is. Mijn toepassing was, zoals je inmiddels al geraden zult hebben, met name immaterieel van aard.

Al met al bijten het "iedereen gunnen" en "niet verdienen" elkaar mijns inziens dus niet. Heb ik zo beter duidelijk gemaakt wat de achterliggende gedachte achter die zeven woorden was? ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het idee dat jouw reactie voor een groot deel ingegeven was door het feit dat het om een Ferrari ging. Had hij in een Fiat Punto gereden dan had je m.i. nooit geschreven dat dit type zo'n auto niet verdiende. "Heb je gezien hoe die vent met z'n Punto door de bochten ging? Die verdient zo'n auto echt niet!'

Dan had je er misschien zelfs helemaal geen woorden aan vuil gemaakt, of, zoals ik eerder suggereerde, misschien geschreven dat hij hij z'n rijbewijs niet verdiende.

Termen als "gunnen" en "verdienen" komen hier alleen maar naar voren omdat het een Ferrari betreft en je dus op dat punt niet onbevooroordeeld bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt gelijk, en feitelijk zeg ik dat ook. Hoge bomen vangen veel wind, oftewel: hoe exclusiever de auto, hoe groter de verantwoordelijkheid om daar op een goede manier mee om te gaan.

Daarnaast: ik gun iedereen een Ferrari, maar ik gun niemand een Punto ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe