Ga naar inhoud

Distributieketting TSI motoren...


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Menno, jij hebt dan ook geen klachten! Verder neem ik aan dat je met dsg ook kunt scheuren en toeren kan maken.

Ed, daar heb je gelijk in.

Casey, die filosofie hang ik niet aan. De krachten op zo'n ketting zijn volgens mij een combinatie van stoterveren en snelheid van ronddraaien. Ik bedoel, een distributieketting of riem heeft er volgens mij niets van te lijden in welke mate je gebruik maakt van je koppel. Vermogen wordt weer iets anders, omdat je dan toeren moet gaan maken.

Maar goed, in feite gaat mijn verhaal eerder niet op als het werkelijk is vastgesteld dat de kettingen van inferieure makelij zijn.

aangepast door gerardus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry Menno, ik had niet goed teruggelezen op dat forum. Nou ja, dat bewijst dan dat mijn vermoeden niet klopt. Verder de verhalen nalezende is het een dramatisch euvel waar VW zich diep voor moet schamen. Zeker ten aanzien van kwaliteitscontrole voor de assemblage.

Eén van de pluspunten van de TSI vond ik nu juist dat men werkte met een ketting i.p.v. een riem. Niet dus. Dit is zeker een reden om de garantie t.z.t. te verlengen om juridisch getouwtrek te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eén van de pluspunten van de TSI vond ik nu juist dat men werkte met een ketting i.p.v. een riem. Niet dus. Dit is zeker een reden om de garantie t.z.t. te verlengen om juridisch getouwtrek te voorkomen.

Ik vind dat nog steeds een voordeel - mits de kwaliteitscontrole maar op orde is. Een riem die teveel tolerantie heeft, levert je dezelfde problemen op.

En ik zou de garantie zeker niet verlengen vanwege dit verhaal. Juist omdat dit zo'n groot probleem is, heb je helemaal geen verlengde garantie nodig.

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

eerder in dit of een ander topic hebben we er ook over zitten filosoferen en kwamen tot de conclusie dat de ketting het meest te verduren heeft bij lage toeren

Inderdaad Casey, is ook mijn idee hierover.

Bij laag toerental en de daarbijbehorende hogere verbrandingsdrukken,

moeten zowel de in- als uitlaatklep tegen die hogere druk openen, inclusief veerdruk.

Deze kracht (rek) moet de ketting opbrengen.

Een trucje, om dit effect tegen te gaan, is de 24W40 actie, waarbij de wastegate wat meer geopend wordt, waardoor lagere verbrandingsdrukken ontstaan.

Dit compenseer je als berijder, om toch aan het gewenste vermogen te komen, door het pedaal dieper in te drukken en meer toeren als gevolg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals bij veel zaken in een motor, vind één van de grootste stresstesten van allerlei componenten, tijdens de (koude) start plaats.

Alle onderdelen moeten zich zetten, opwarmen, juiste timing hebben/krijgen, e.d.

Ketting (of riemen) die dan enigszins opgerekt/uitgelubberd zijn kunnen dan wel met spanners en sensoren in bepaalde mate gecorrigeerd worden, maar als het boven een bepaalde grens komt, is meestal de gevolgschade veel groter...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ketting (of riemen) die dan enigszins opgerekt/uitgelubberd zijn kunnen dan wel met spanners en sensoren in bepaalde mate gecorrigeerd worden, maar als het boven een bepaalde grens komt, is meestal de gevolgschade veel groter...

Los van het gevaar van een tandje verspringen:

Een distributieketting wordt aan één zijde gespannen, en dat is de kant waaraan niet "getrokken" wordt. Als de ketting uitrekt wordt de spanning er wel opgehouden maar aan de trekkende kant is hij toch iets langer waardoor timing van de nokkenas iets achter gaat lopen. En dat is volgens mij niet te corrigeren.

Vandaar ook het eerder genoemde gevoel dat de motor wat lekkerder loopt na vervanging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik dacht bij de tsi's aan twee kanten.

Ik heb van de week de plaatjes van de TSI motoren nog eens bekeken, maar het lijkt mij een vaste geleider, ik zie twee ogen waaraan hij bevestigd wordt maar geen spanner. Die zou m.i. ook behoorlijk sterk moeten zijn om de ketting aan de trekkende kant te spannen.

Maar ik kan me vergissen natuurlijk, de technieken zijn behoorlijk verfijnd sinds mijn auto-tijd. De basis is nog wel gelijk, maar er is wel heel veel poespas omheen gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Nog een ervaringstoevoeging wat betreft het ketting gereutel/geratel.

Vlak voor onze vakantie hoorde ik dat geratel nog wel om de dag, tijdens het starten van de motor.

Maar tijdens de vakantie en nu ook weer terug in Nederland, geen enkele maal meer gehoord!

Zou de ketting nu eindelijk juist gespannen zijn, na al die inspanning op de Autobahn en over de bergpassen? 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe