Ga naar inhoud

Distributieketting Yeti 1.2 TSI


Witte Yeti
 Delen

Aanbevolen berichten

Bij mij wordt volgende week woensdag 21 sept. uit voorzorg de distributieketting vervangen.

De dealer hoorde een rammelend geluid en gaat over tot vervanging (km-stand ongeveer 25.000).

Wie van jullie heeft hier ervaring mee of iets over gehoord?

In Duitsland loopt er al een draadje over http://www.yetiforum.de/wbb3/board1-skoda-yeti-forum/board3-skoda-yeti-motor-antrieb/2822-steuerkette-1-2-tsi/#post55844

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

ik nog niet, mijn 30 000 beurt is 4 november dan zal ik er eens naar vragen. Er rammelt vooralsnog niets. Sorry, maar ik ben een volstrekte leek op technisch gebied, maakt DSG nog enig verschil qua distributieketting?

Wanneer is de jouwe precies afgeleverd Pim? Maakt misschien ook nog enig verschil, dat het tot een bepaalde datum is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

DSG of niet maakt niet uit.

Het is trouwens niet alleen de Yeti, het betreft de 1.2 TSI blokken.

Het gaat om welk type distributieketting oorspronkelijk gemonteerd is (zie duitse thread).

Afhankelijk van het VIN nummer weet men of jouw motor hiervoor in aanmerking komt.

Maar soms moet je de dealer een beetje pushen... Want het is (nog) geen officiele terugroepactie, m.a.w. alleen mensen die klagen over dat geluid (tijdens het starten) worden waarschijnlijk geholpen. Bij mijn Roomster treedt het ook af en toe op, beetje metaalachtig, rinkelend geluid tijdens het starten. Morgenochtend bij ik bij de garage voor een 30K beurt, zal eens vragen... ;)

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn er hieromtrent ook al berichten bekend over de 1,4TSI ?

Nu hoor ik geen geratel oid maar het is altijd prettig te weten of in dit geval de 1,4 er ook onder kan vallen

Dan kun je als je wat hoort meteen de dealer contacten !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja kijken, maar waar naar ?

De distributieketting, dan wel vertande drijfriem, zit keurig onzichtbaar achter de afdekplaat.

Volgens een vaker gehoorde opmerking op het Duitse Skaoda forum, zou een kunstof drijfriem , een kunststof afdekplaat hebben

en een ketting een metalen afdekplaat.

Onder mijn motorkap trof ik een kunststof afdekplaat aan.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem doet zich bij bepaalde series voor van de 1.2. Mijn garage wilde alle bezitters mailen/ schrijven, maar dat bleek niet nodig. De series zijn kennelijk wel bekend bij VW. Het kan dus inderdaad zijn dat niet alle 1.2 motoren het probleem kennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren (21 sept) is bij mij (Yeti 1.2TSI, 25700 km) de distributieketting vervangen, dit n.a.v. een vreemd (rammelend) geluid bij het starten. Het geluid is vooral goed te horen tijdens de periode van het verhoogde toerental na het starten (10-20 sec). Dit schijnt voor te komen bij een deel van de 1.2 tsi motoren.

Dit verschijnsel is vanaf de zomer 2011 bekend bij de dealers.

Mijn dealer (S-point A'dam) vertelde dat de volkswagengroep gebruikt maakt van verschillende toeleveranciers, ook voor distributiekettingen.

Daardoor komt dit probleem niet bij alle 1.2 motoren voor.

Het probleem bij de (slechte) distributiekettingen is het wat uitrekken, met als gevolg het vreemde geluid uit het blok.

De auto's worden er niet voor teruggeroepen, maar als je voor service langs komt, kunnen ze het wel nagaan en tot vervanging overgaan.

Als je er langer mee rond blijft rijden, kan het zijn dat de ketting een tand verspringt, met alle gevolgen van dien.

Het valt nu op dat de motor veel stiller is, vooral na het starten.

aangepast door EdK
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft er één vraag bij me hangen.

De toeleveranciers werken toch met opgegeven tolerantie's die ze krijgen van de fabriek ?

Worden die leverantie's dan niet gecontroleerd door de keuringsmeesters van de fabriek?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik citeer het verslag van witte Yeti:

"Het probleem bij de (slechte) distributiekettingen is het wat uitrekken, met als gevolg het vreemde geluid uit het blok"

Dit wijst dan toch weer meer, op de (tijdelijke) toepassing van een kunsttof vertande riem.

Misschien dat het Witte Yeti is toegestaan om dit na de vervanging van de ketting (riem) bij zijn garagehouder voorzichtig te informeren welk materiaal etc ?

Of de oude ketting, dan wel riem, op te vragen om hem thuis nog eens rusig onder de loupe te nemen, je hebt er tenslotte voor betaald

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Hallo Allemaal,

Distributieketting Skoda Yeti 1.2 TSI... Erg mooi animatie trouwens!

Ik dacht dat mijn Volkswagen polo 1.2 8v. TSI mot.cbzb 1198cc 77kw 2011 ook een Distributieketting had, maar als ik mijn kenteken invoer krijg ik een getande Multiribriem... :huh:

Heeft Skoda een ketting en Volkswagen een riem bij de 1.2 TSI motoren?

Groet,

Peter

aangepast door EdK
niet werkende url verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dan gaat er toch echt iets fout bij ikwilonderdelen punt nl. Want bij mijn auto geeft 'ie ook een multiriem aan. En het is toch echt een 1.2TSI met distributieketting (mijn auto maakt ook dat typische geluidje tijdens het starten)

BTW: er klopt nog meer niet. Volgens die site zit er een handbak met handbediende koppeling in mijn auto...welnu, ik heb een DSG. 8-)

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dan gaat er toch echt iets fout bij ikwilonderdelen punt nl. Want bij mijn auto geeft 'ie ook een multiriem aan. En het is toch echt een 1.2TSI met distributieketting (mijn auto maakt ook dat typische geluidje tijdens het starten)

BTW: er klopt nog meer niet. Volgens die site zit er een handbak met handbediende koppeling in mijn auto...welnu, ik heb een DSG. 8-)

Bedankt voor de post! Begon bijna al te twijfelen...

Skoda Roomster heeft u, las ik:

Heeft u (als ik dat vragen mag) hetzelfde "probleem" als ik met mijn Volkswagen Polo 1.2 TSI, DSG-7, 77kw, bouwjaar 2011.

In de D-stand: De versnellingen 1, 2, en 3 schakelen mooi soepel en zeer fijn over op ongeveer 1800 toeren, maar bij de 4, 5, 6 en 7 is dit niet het geval en wordt er te snel opgeschakeld.

Met het "toppunt" de 7de versnelling... die bij 60 kilometer per uur op een vlakke asfaltweg wordt ingeschakeld bij 1100 - 1200 toeren, wat de motor zeer duidelijk hoorbaar niet fijn vindt.

Bij Volkswagen staat men je raar aan te kijken als je dit zegt en men adviseert om het gaspedaal veel dieper in te trappen zodat dit "probleem" zich niet of nauwelijks voordoet; bij de Polo kun je niet zien wanneer de motor warm is... dus ik voorlopig zit ik met de hand te schakelen...

(De S stand vind ik geen optie; Bij de Polo is die S stand mij te extreem).

Groet,

aangepast door Peter1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe