Ga naar inhoud

Distributieketting TSI motoren...


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik ben niet bang dat ik het niet zal herkennen, in mijn jonge jaren ben ik automonteur geweest en heb zelf ook wel kettingen vervangen.

Vervangen is voor rekening garantie of daarna lease-maatschappij.

Je zal alleen net zien dat het in je vakantie gebeurt :-(

Daarom was ik eventjes benieuwd of in onze Yeti al een gemodificeerde ketting en spanner zitten, iets wat me op zich wel logisch lijkt aangezien de problemen al bekend waren toen onze auto nog niet eens bestond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, lijkt me ook. En het is blijkbaar ook niet zo dat er direct gevaar is als je er mee door rijdt. Ik moet tenslotte ook nog zo'n 300 km rijden na constatering van de ratel en de gang naar de dealer vrijdag. En tja, wie weet hoe lang die ratel er al was zonder dat ik hem heb gehoord

Link naar reactie
Delen op andere sites

Distributieketting vervangen. Blijkbaar heb ik erge mazzel gehad met het tijdstip waarop ik aan de bel heb getrokken. De kettingen waren nu op. Er stond een Superb 1.4 waaraan men bezig was, maar niet mee verder kon bij ontstentenis van een ketting. Kon ik wel mooi even de zaak bekijken. Er moet flink wat uitgebouwd worden om bij de boosdoener te komen, 4,5 uur werk, zei men.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar aanleiding van een opmerking van mijn kant is vandaag bij onze Superb ook de distributieketting en de spanner vervangen.

Kettingen schijnen voor de 1.8 nog gewoon voorradig te zijn, maar voor de 1.2. en 1.4 zijn ze schaars.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb vanavond ook mijn eerste rateltje gehoord bij het starten dit zal ik moeten opvolgen.

Bij de kilometerstand van jouw auto (evenals die van mij) lijkt me dat wel heel snel.

Bij een koude start hoor je altijd even iets meer geluid, hydraulische klepstoters en kettingspanners hebben een paar seconden geen oliedruk.

Ik hoor het bij mijn auto ook, de laatste paar dagen hoor ik wel een ander geluid, wat volgens mij in de uitlaat zit, het lijkt onder de auto vandaan te komen en klinkt als een vibrerend hitteschildje of zo iets.

Het is alleen bij een bepaald toerental, zo rond de 1200 toeren en vanmorgen was het goed te horen omdat hij weer eens startte met een iets verhoogd toerental (ook zo'n mysterie) gisteren hoorde ik het bij optrekken in zijn 1 ook op dat toerental, bij overschrijden van dat toerental of overschakelen naar 2 is het meteen weg.

Helaas krijg je per dag maar 1 kans van een paar seconden om het te horen want bij de eerste paar graden opwarming is het al weg, ik ga hem nog maar eens starten met portier en motorkap open, of laat mijn vrouw starten zodat ik goed kan horen of het nou van de motor komt of van de uitlaat. Mijn gevoel (en vroegere ervaring als automonteur) zegt me dat het dat laatste is.

En daarbij, ik denk dat de kilometerstanden van onze auto's veel te laag zijn voor een versleten ketting, gezien het feit dat Volkswagen al op de hoogte was van problemen met kettingen en spanners voordat onze auto's gemaakt werden. Tien tegen één dat er bij ons al verbeterde exemplaren gemonteerd zijn.

Volkswagen zou wel heel stom zijn als dat niet zo is.

Het imago van Vw loopt wel een enorme klap op door deze kwestie, als ik dit allemaal gelezen had voordat we in oktober een keuze maakten hadden we misschien toch gegaan voor een Toyota of zo. En zo zullen er nu veel meer potentiële klanten zo over denken.

Ook al lopen we zelf geen enkel financieel risico, toch zit het me niet helemaal lekker, maar dat heeft meer met de vakantie te maken.

We hebben de stap genomen voor een nieuwe auto omdat we de vorige in de vakantie met caravan niet comfortabel vonden, maar daarmee ook niet helemaal meer vertrouwden. Vakantie en caravan waren eigenlijk de hoofdreden om voor het eerst met een nieuwe en (voor ons) zo dure auto te gaan rijden en nu rijden we met een auto waar je bij de koude start al begint met luisteren naar gevaarlijke rammels. Ondanks dat het een hele fijne auto is neemt dat toch een stukje van het plezier weg.

Als het hier gebeurt kan het me niet zo schelen, maar straks in die vier weken wel.

Het zou mij geruststellen als ik bevestiging zou hebben dat a: de motoren van eind 2011 al af fabriek verbeterde kettingen en/of spanners hebben en b: dat het geluidje aan onze auto gewoon van een vibrerend hitteschildje komt. Misschien voor punt a maar eens bij de dealer informeren, punt b kunnen ze alleen maar horen als hij steenkoud is en het dan toevallig ook net doet als zij hem starten, en om hem daar nu dagen neer te zetten...

Ik heb nog zeven weken voor we weggaan.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even eens een vraag.

Als dit en andere fora's niet hadden bestaan , waren we dan nu nog allemaal op pad met versleten kettingen ?

En haakte we allen gewoon de caravan aan, en gaan we met een gerust hard 4 weken de bergen in op vakantie ?

Ja ik weet ook dat er problemen zijn met de kettingen en dat er andere kleinere problemen zijn motorisch en niet motorisch

maar als we dit niet op fora hadden gelezen waren die dingen verwisseld / vervangen aangepast tijdens een reguliere servicebeurt

En de dealer had alleen als opmerking gegeven dat er wat modificatie's waren doorgevoerd ( als de dealer tenminste met zijn klant communiceerd)

Maar door het mooie media internet zijn er fora ontstaan die erg leerzaam zijn maar ook negatief kunnen werken op een gemoedsrust.

En zodoende maken we mekaar wel eens gek hierdoor.

Maar als we de boel eens nuchter bekijken en kijken hoeveel Yeti 1,2TSI er nu op alle europese wegen rijden en dan hiertegenover spiegelen het aantal probleem gevallen dan kan het best wel meevallen met het aantal probleem gevallen.

Wil niet zeggen dat het een normaal iets is, en het zou uiteraard niet mogen voorkomen.

maar procentueel gezien valt het misschien best mee.

Maar met een fora als dit en andere fora kun je een scheef beeld krijgen van de werkelijkheid.

Want in algemeen reageren alleen de mensen bij wie de ketting is vervangen of sterke vermoedens hebben dat dit gedaan moet worden.

al degene die geen vervanging nodig hebben of vermoedens ertoe die hoor je niet , maar zouden die dat wel doen dan denk ik dat je een kompleet ander beeld zou krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even eens een vraag.

Als dit en andere fora's niet hadden bestaan , waren we dan nu nog allemaal op pad met versleten kettingen ?

En haakte we allen gewoon de caravan aan, en gaan we met een gerust hard 4 weken de bergen in op vakantie ?

Ik persoonlijk niet, maar het ligt er maar helemaal aan of het geluid zich voor de vakantie al gemanifesteerd zou hebben.

De meeste mensen zouden het niet in de gaten hebben denk ik, ik heb vaak zat gereden of meegereden met auto's waarvan me ik me afvroeg hoe het in hemelsnaam mogelijk was dat de eigenaar een mankement niet in de gaten had, tot versleten wiellagers aan toe waarbij je de radio harder moest zetten om het te overstemmen :-)

Omdat we voorheen altijd met wat oudere auto's reden hebben we wel in vakanties wat (onvoorziene) pechgevallen meegemaakt, die kon ik zelf verhelpen.

Ik heb wel eens op de camping een radiateur vervangen, een uitlaat of remmen gerepareerd.

Omdat ik dat niet meer wil hebben we deze auto, en ik realiseer me donders goed dat ook een nieuwe auto geen garantie is dat er nooit iets gebeurt, maar het verschil is wel dat ik daar zelf niets aan hoef te doen of het financiële risico er van draag.

Verstandelijk gezien ben ik helemaal niet bang dat deze auto nu al een versleten ketting zou hebben (of hem ooit zou krijgen) en dat dat nou net in de vakantie zou gebeuren, maar een beetje piekeren en het glas half leeg zien in plaats van half vol zit helaas in mijn karakter, ik zie nog wel eens de dingen die misschien fout zouden kunnen gaan, soms gebeurt dat ook echt maar meestal niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is op zich vrij simpel. Zoek op YouTube zo'n filmpje met de ketting ratel. Heel duidelijk herkenbaar. Start de motor wanneer deze koud is met de kap open. Luister bij de motor. Alleen wanneer je die karakteristieke ratel duidelijk hoort, is er iets aan de hand. Een soort prrrrrrrrrrrrrrrrrrr. Op deze manier heb ik het ook gedaan. Dealer gebeld, afspraak gemaakt en ketting moest idd vervangen worden.

dit is hem:

http://www.youtube.com/watch?v=5SqxR-8d5-8

Zeer karakteristiek en onmiskenbaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken het filmpje en het is inderdaad onmiskenbaar!

Dat is ook niet het geluid wat ik hoor, voor 99% is dat een resonantie in een koude uitlaat, het duurt ook iets langer, een seconde of 20 en dan alleen rond de 1200 toeren. Klein beetje opwarming en het materiaal zet zich, en het is weg. Best kans dat met een paar graden hogere of lagere buitentemperatuur het er helemaal niet is.

Wat Snelle hoort zou heel goed gewoon het geluid kunnen zijn van een motor die 2 seconden lang nog geen echte oliedruk heeft, dat is normaal.

Na b.v.een oliefiterwisseling duurde het altijd een paar seconden langer omdat eerst het filter gevuld moest worden.

Het is geen geluid van een motor die helemaal zonder olie loopt, een filmpje olie is altijd wel aanwezig, maar het zijn b.v. de kettingspanners en hydraulische klepstoters die even oliedruk moeten krijgen.

aangepast door Ron_2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ron_2 mijn verhaal was niet specifiek bedoeld naar jou toe hoor maar meer in het algemeen

En ik heb ook wel mensen gezien die op het canvas reden

En als je dan een opmerking maakte dan was het maar er zit daar toch nog genoeg profiel !

En dan dacht je eerst nog ze maken een geintje, maar ze waren bloedje serieus erover

En als je dan de opmerking maakte wat er allemaal kan gebeuren , dan werd er gauw actie ondernomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het was maar een sec. of 2 niet langer en dit was me nog niet eerder opgevallen omdat anders de radio aanstaat en nu niet.

Deze ochtend is het mij niet opgevallen het is zeker niet het geluid uit het filmpje.....gelukkig.

En Ron_2 ik zou me toch geen zorgen maken denk niet dat hij u in de steek zal laten het zijn degelijke wagens toch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik mij afvraag bij dat distributiekettingprobleem is, in hoeverre is rijstijl debet aan deze storing? Als het om harde rijders gaat, dan zijn het meestal VW Golf, Audi, Skoda Octavia en Superb. Er wordt wat afgeragt op de weg wat niet echt gezond is voor een motor.

Vooral de Golfjes met petjesdragende macho's die hun wagen van katoen geven. Zijn dat de gevallen waar het om gaat?

Let wel, ik beweer niet dat het zo is, maar zou er een rode lijn in kunnen liggen?

Waarom ik dat zo denk, is dat een distributieriem of ketting toch niet zoveel te lijden heeft van normaal gebruik. Het toerental bij een TSI hoeft eigenlijk niet boven de 3000 uit te komen en dan moet ik al flink gas geven. Kom doorgaans niet boven 2200 omw./min. Nogmaals ik kan mij moeilijk voorstellen dat een ketting dan zo op z'n sodemieter krijgt.

Nou schiet maar heren -_-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat je nu 2 dingen door elkaar haalt

Het ketting verhaal waar het hier om gaat is puur vanwege het feit dat er kettingen zijn geproduceerd die niet aan de specs voldoen

Volgens de autoweek waar een heel artikel in heeft gestaan , blijkt dat één van de fabrikanten een machine had staan die dik buiten de tolleranties schakels stanste

En als het VAG concern dan niet de aangeleverde kettingen controleert en ze er blijkbaar blind ingestopt heeft in de motoren dan krijg je dus dit soort gevallen zoals nu het geval is

En het gaat dus geheel niet op mbt de modellen die jij opnoemt, want ben ook wel eens Fab GL rijders tegen gekomen op de weg die ik met mijn slopel dombo niet kon bijhouden en als idioten over neerlands weg reden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe