Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont de inhoud met de hoogste reputatie sinds 02/13/11 in Berichten

  1. Het heeft even geduurd, maar bij deze de foto's en een korte how-to van het vervangen van de EGR. Ik weet niet of dit DE manier is, maar dit is in ieder geval hoe ik het heb gedaan (succesvol ): Benodigdheden: - Hefbrug (of in ieder geval genoeg hoogte onder de auto) - Doppenset groot (1/2") - Doppenset klein (1/4") - Torx bitjes (volgens mij was het voornamelijk T25/T30 die ik nodig had) - Inbussetje (inbusbitjes werkt het handigst) - Diverse verlengstukken voor beide doppenset is erg handig - Dop 36 veeltand (standaard sets gaan meestal tot en met 32) - Luchtgereedschap (kan ook zonder, maar met is wel handig) - Nieuwe EGR klep + 1 pakking (dit is een pakket bij Vagtechniek). Zet de auto op de brug. Verwijder het rechter voorwiel (achterwiel hoeft er natuurlijk niet af, maar ik deed ook gelijk een beurtje, inclusief remtrommels reinigen). Verwijder de plastic afdekplaat onder de motor. Vervolgens haal je de centrale moer van de aandrijfas los (hiervoor heb je veeltanddop 36 nodig). Als deze los is haal je de 3 moeren los die de fuseekogel aan de draagarm bevestigen. Nu gaan we de aandrijfas verwijderen. Aan de wielzijde is hij nu los, en heeft hij genoeg ruimte om uit het fusee verwijderd te kunnen worden. Aan de bakzijde zie je dat de aandrijfas vastzit met 6 inbusbouten. Deze haal je los. Ik heb dit gedaan met behulp van een luchttol en meerdere verlengstukken achter elkaar. Als de 6 inbusboutjes los zijn kun je de aandrijfas verwijderen. Om nog meer ruimte te maken kun je ook nog het deel wat nog in de bak zit verwijderen door 1 centrale inbusbout te verwijderen (deze zit ergens onder het vele vet). Ook verwijder je een kunststof beschermkapje die over je aandrijfas heen zit (2 boutjes). Nu kun je de EGR wat beter zien zitten. Nu ga je beginnen om de egr los te halen. Ik heb eigenlijk vooral gekeken naar de nieuw EGR om te zien waar deze vast zat. De meeste boutjes zijn torxboutjes. De EGR zelf zit vast met 4 torxboutjes. Daarnaast zitten er 2 pijpjes op vast, waarvan ik er 1 helemaal heb verwijderd, en de andere alleen van de EGR los heb gehaald. Hieronder is het pijpje te zien dat ik heb laten zitten. Verder zitten de olie toe- en afvoer van de turbo over de EGR heen. Deze heb ik ook verwijderd. Dan zitten er verder nog koelwaterslangen aan de EGR vast en een klein vacuumslangetje. Als dat allemaal los is krijg je zoiets. Nu is het nog zaak om de EGR te verwijderen. Hiervoor moet wat ruimte gemaakt worden. Ik heb dit gedaan door de bevestigingsbeugels van het roetfilter te verwijderen. Dat is er 1 aan de onderkant en 1 aan de bovenkant, welke je vanuit de motorruimte los kan halen. Als dit gedaan is maak je de bevestiging van het roetfilter aan de turbo een paar slagen los. Nu kun je het roetfilter een beetje draaien, waardoor je net voldoende ruimte hebt om de EGR vanaf de onderzijde te verwijderen. De EGR is er nu uit. Hier een foto van de oude en de nieuwe naast elkaar. En de nieuwe is versie E (oude is versie . Bij de oude klep heb ik gekeken of ik kon zien wat de oorzaak is geweest van het falen. Dit werd al snel duidelijk toen ik het kunststof afdekkapje verwijderde. Bij de verbinding tussen het halve maantje, welke aan het motortje zit en de arm die naar de klep gaat was het asje en daarmee de verbinding los. Alles bewoog trouwens nog wel gewoon prima. Nu is het een kwestie van alles in omgekeerde volgorde weer terug monteren. Het is best een lastige klus, vooral doordat er zoveel boutjes op onmogelijke plaatsen zitten, waardoor je vindingrijk moet zijn met verlengstukjes, steeksleutels of wat dan ook goed lijkt te werken. Bij de dealer gaven ze aan dat ze het gehele subframe verwijderen. Dit zal misschien sommige boutjes wat toegankelijker maken, maar er zijn er ook zeker nog genoeg bij waar je dan nog steeds slecht bij kan. Daarnaast moet je dan waarschijnlijk de auto opnieuw uit laten lijnen, wat ook alleen maar weer extra kosten met zich meebrengt. Ik hoop dat dit helpt voor diegenen die het ook zelf willen gaan doen.
    7 punten
  2. Zo hier maar weer even een verslag van de derde M&G van dit forum in het jaar 2013. Daar we een flinke aanwas van onze zuiderburen hebben hier op het forum en de M&G hiervoor in het hoge noorden en in het midden van nederland waren gehouden moest er nu toch eens een meeting komen die voor de zuiderburen iets makkelijker bereikbaar zou zijn. Tsja dat dit dan voor de hollanders kilometers vreten zou worden ach dat moet dan maar. En na intern overleg was Snelle die riep ik organiseer wel wat in België. Oke en waar gaan we het houden in België ? Wel na een poll hier gehouden te hebben werd dit dan de woonplaats van onze Mod en wel Aalst. Dus google erbij en eens in maps kijken wat dat aan kilometers / tijd ging inhouden voor mijzelf Ach 500Km heen en terug en 2 3/4 uur voor een enkel ritje als we geen file hebben bij de ring van Antwerpen. Wel en daar was de datum van 22 juni 2013 dan gekomen en voor het weekend wel vroeg eruit hoor, maar goed een leuke dag moet dat wel waard zijn. Dus regenjas mee stoel mee en tas (hollandse) met koffie / melk / filters /suiker en bekertjes en onze Hobbel nam een kan met water mee en zijn mobiele oliefornuis. En om 8.45 uur de sleutel in contact en karren met die hap. Na een tussenstop voor een automaat koffie kwam ik dan rond 11 a 11.30 uur aan en bleek dat ik niet als gewoonlijk de laatste te zijn. En men stond al druk in groepjes te discuseren en één van de leden zat op de knieën met een spuitflacon en een zachte doek PC-Fre@k zijn achterdeur te strelen ! Tsja en na de groet ronde aan de nieuwe en oude leden eens een blik geworpen op de Rapid die ik al eens vluchtig bij de dealer thuis had bekeken en daarna die Octavia 3 station uitvoering. En tsja je kunt zeggen wat je wil maar Skoda heeft hierin toch weer zijn best gedaan en een mooie bolide op de markt gebracht. En als je dan de vanaf prijzen in Belgie hoort wordt je helemaal vrolijk ( €16.000 ) maar ja helaas woon ik in Nederland en daar hebben ze BPM. Dus maw die prijs gaan wij niet krijgen of het moet zonder banden wezen en 4 jaar oud :gestoord: En toen viel mijn oog op de witte Yeti en niet die van onzer Witte Yeti maar van Guy5712. Een gans nieuwe witte yeti 4x4 diesel met wel erg veel opties en ook de Hela Led verlichting in de voorbumper in zilveren uitvoering. En ik had dit al eens gezien bij superskoda maar kreeg toen het idee dat het net over de top zou wezen. Maar heren Yeti rijders ik kan u mededelen dat het echt mooi (schoon) staat op de Yeti En kan ook mededelen dat Superskoda de goedkoopste hiermee was , nadruk op was want men verkoopt ze niet meer ..... En het is ook erg netjes ingebouwd door de dealer , alleen waren ze een rubber van het luchtfilter vergeten terug te plaatsen en daar hebben we ons dan een 5 minuten mee bezig gehouden om het weer op zijn plaats te krijgen. Hierna nog met verschillende leden staan praten over velen dingen en uiteraard niet alleen over skoda maar ook over CV ketels en over scholingen en Red Bull dames. Ik denk dat het rond de klok van 15.00 uur was toen er een aantal leden afreisde naar hun vrouw en we met een select gezelschap achterbleven. En toen realiseerde Ronald en ik ons dat er niemand iets had gevraagd mbt VCDS en eventueele instellingen wijzigen. En ik meen wel gelezen te hebben dat er leden waren die dit graag hadden gewild !!?? Heren durfde u niet te vragen ? De laptops met de kabels lagen gewoon in de wagen hoor !! Zo rond 16.00 uur begon het wat te regenen alleen wij hadden een plekje gevonden waar het plaatselijk droog was, en dit was niet in de wagens maar echt onder die GROTE boom. Rond 17.00 a 17.30 uur kwam dan de dealer om zijn twee wagens weer op te halen en hebben we even kunnen praten met hun over de volgende modellen die de nieuwe look gaan krijgen en wanneer die uitkomen Wel na de vakantie periode komt dus de SuperB met zijn nieuwe look en nu is ook zeker dat de Yeti aan eind van het jaar in zijn nieuwe look uit gaat komen. En hij wordt niet verlengd ! Zal kwa uiterlijk niet veel gaan verschillen met de huidige Yeti en zal wel de look krijgen als de andere wagens , dus gril en koplampen / logo etc Affijn nadat de dealers hun biertje op hadden vertrokken zij met bijna slippende banden en dat met nog geen 100Km op de teller. Hierna hebben wij de spullen opgeruimd en zijn een Hollandse Fabia en Yeti met menselijke inhoud een Vlaamse Superb met menselijke inhoud naar de beste frituur gereden van Aalst waar we lekker vet hebben gegeten. Rond de klok van 20.00 uur zijn we weer in onze bolides gestapt en is ieder zijn weg gegaan en met een tussenstop bij laatste pompstation in België waar ik het nodige heb geshopt vanwege de goedkopere prijzen was ik uiteindelijk weer rond 21.30 uur in mijn stulpje van 10 onder één kap aangekomen. Wel bij deze wil ik Snelle en niet te vergeten zijn zoon bedanken voor het organiseren van deze Meet & Greet en voor de spullen die de inwendige mens op de been houden. De broer van PC-Fre@k voor het maken van de gehakt balletjes ( beter dan die van ronald verleden jaar ) En aan alle leden die aanwezig waren, bedankt voor het komen en voor het meebrengen van uw goede humeur waardoor het wat mij betreft een geslaagde dag was. En uiteraard wil ik de Skoda dealer niet uit Aalst maar uit http://www.garagedesmet.be/DeSmetGarage.htm bedanken voor het belangeloos ter beschikking stellen van de Octavia 3 station en de Rapid en het verdere reclame materiaal
    7 punten
  3. Zo 9 december 16.00 uur had ik een afspraak staan met VAG Techniek. Vanwege de mogelijke gladheid door sneeuw en hagelbuien maar op tijd vertrokken uit de woonplaats. En kwam even voor 15.30 uur na wat file's door slippartijen en hagelbuien bij VAG Techniek te Neunen aan. De afspraak was gemaakt voor de fabrieks tuning die ze aanbieden voor 249,00 euro. Had de fabia gekocht met 95Pk en 160Nm omdat de Drive met handbak niet in een 110Pk uitvoering word geleverd ( zit je meteen vast aan een DSG bak ) En met de fabrieksupdate zetten ze de software met 115Pk en 200Nm in de wagen, deze software komt van de Polo van VW weg daar er Polo uitvoeringen zijn met 115Pk. Leuke van de VAG blokken en in dit geval de 1 liter TSI 3 pitter is dat de blokken allemaal excact hetzelfde zijn en dmv software ze diverse Pk/Nm versies creëren. En in de afgelopen 3 weken dat ik nu met de Fabia reed miste ik toch dat vermogen wat ik in de Yeti had (122Pk ) en dan nog niet eens op maximale snelheid maar meer in optrekken en het even snel inhalen. Een stage 1 of 1+ vond ik prijstechnisch nogal veel geld voor de wagen dus de 249,00 gaf de doorslag voor mij om die update te laten uitvoeren en viel het tegen dan zou het me geen vermogen aan weggegooid geld zijn. Wel na een 3/4 uur kreeg ik mijn sleutels weer terug van de monteur en na betaling en nog de 2e kop koffie genuttigd te hebben ben ik naar de wagen gelopen en weer weggereden. En wat me meteen al opviel was dat hij in zijn 1e versnelling al prettiger op gaspedaal ( directer) reageerde. En tsja daar ik geen zin had om nu terug die hele A2 af te rijden, schoot me opeens te binnen dat men in Brecht Belgie wel ergggg lekkere broodjes hadden Ze worden meat love genoemd en zit in een broodje een 3 of 4 soorten vlees opgepropt met wat saus en gezonde sla en tomaten. En eens in de zoveel tijd dan mot ik daar even heen om me tanden in zo'n broodje te zetten, tevens konden we weer wat andere voorraden aanvullen en de tank voor minder euries per liter aftanken. Dus via Turnhout naar Brecht en daarna via Breda weer naar huis gereden. En ja ik merkte meteen op deze rit het verschil, zoals al gezegd het wegrijden , maar ook met 100Km rijden en dan ff doortrekken naar 120/130 om in te halen gaat veel soepeler en vlugger. Tevens lijkt het er op dat hij ook nog eens in de verschillende snelheden op de snelweg een 100 a 200 toeren lager rijd dan voorheen. En of de wagen zuiniger is gaan rijden zoals wel eens word gezegd durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen omdat dit van meerdere factoren afhangt. Maar heen en terug dezelfde rijstijl aangehouden, en op heenweg had ik een verbruik van 1 op 17,1 en terug ( langere afstand in Km ) was mijn verbruik 1 op 18. Dus op deze gegevens zou je zeggen dat hij zuiniger is geworden, maar ik heb bv niet in de gaten gehouden of ik heen meer wind tegen heb gehad !? Heen weg wel tijdje op ring A10 bij Diemen in file gestaan vanwege een ongeluk, waar we van 4 banen naar 1 moesten, en op A2 kwam op bepaald moment wat hagel naar beneden en durfde de mensen meteen niet meer te rijden maar wel blijven suffen op de 3e/4e en 5e baan met 30Km/pu.... Dus tsja dit kan ook een factor geweest zijn van het verschil in heen en terugweg. Maar kort samengevat is de eerste indruk dat de wagen zeker soepeler is gaan rijden, wat sneller en directer op het gas reageert en nu bijna het rijgedrag heeft als de Yeti wat betreft het optrekken en het even inhalen.... kan het een ieder die deze uitvoering rijd zeker aanraden om te doen, als je met de standaard 95Pk ook de minpuntjes ervaart en net dat wat meer PK/Nm mist.
    5 punten
  4. Auto vandaag verlaagd bij Steverink in Apeldoorn (prima bedrijf!). Voor 3,3 cm, achter 3,5 cm gezakt. Eibach veren met Bilstein B8 dempers. Het rijdt geweldig. Het comfort verlies valt me reuze mee. Iets stugger, maar dat vind ik prima. Wegligging is enorm verbeterd en ook veel minder naar voren duiken bij het remmen. Voor en na:
    5 punten
  5. Ja die zijn er ook al. Bijgaand. Wel een stuk "meer auto. Lekker motortje, al mis ik de extra pekaatjes wel. DSG moet echt worden aangepast. Dit rijdt niet echt lekker zo. En meteen dat ss systeem uit laten schakelen. Vind het maar nix. En de zwabberigheid valt me eerlijk gezegd mee. Maar liever wat stugger en directer sturen toch. Ik had ze geroteerd maar nou staan ze weer scheef
    5 punten
  6. Ik merk dat ik, met een paar jonge kinderen en een drukke baan, veel te weinig aan fotografie toe kom. Soms moet je de gelegenheid gewoon maken, dus tijdens een dag werken op de Utrechtse Heuvelrug had ik m'n camera met daarop de 100-400 naast me liggen - en m'n ogen open. En dat levert toch altijd weer een scala aan beelden op 't Is dus uitdrukkelijk géén serie, maar gewoon een combinatie van losstaande beelden. Stuk voor stuk zó uit het autoraam geschoten, overigens. foto 1: foto 2: foto 3: foto 4: foto 5: foto 6: foto 7: foto 8: foto 9: foto 10: foto 11: Feedback is altijd welkom
    5 punten
  7. Je hebt er zin in; leuk vooruitzicht! Leukste wat ik heb meegemaakt laatste tijd is het bekijken van de film van de 3 d echo van onze a.s. kleindochter. Ongelofelijk zeg, wat je daar allemaal op kan zien
    5 punten
  8. Dankzij een buurman die op een meter of 6 hoog een vogelhuisje tegen de boom heeft gehangen, kan ik de laatste tijd genieten van een tweetal boomklevers. Schitterende diertjes om naar te kijken hoe zij hun nestje bouwen en de buitenkant van het huisje voorzien van hun "metselwerk"(goed te zien boven de ingang). Groot was mijn verbazing toen ik vervolgens zag dat de boomklevertjes foetsie waren, en hun nest letterlijk het huis uitgewerkt werd... Bedankt voor het kijken! Groet, Marco
    5 punten
  9. werkte super! bedankt Cordoba!
    5 punten
  10. Vandaag 11 jaar geleden. Dat betekent dat er nog een heeeeeleboel even mooie jaren voor me liggen - en dat maakt me blij IMG_0026 by marcoeoscanon, on Flickr
    5 punten
  11. Nou geld speelt wel een rol. Maar als je bij een Octaaf staat te kijken of een Superb en je loopt uit nieuwschierigheid eens bij de over buurman over het terrein dan wordt het wel even moeilijk. Deze zit met haar 4 jaar nog zo strak in de lak en alle opties en de afwerking deden ons besluiten om voor de jaar oudere MB te gaan. W204. Met name de super zuinige motor en de complete serene rust in de auto als je rijd
    5 punten
  12. Ik heb een filmpje/werkinstructie gemaakt voor het semi-automatich openen van de kofferklep, van een SKODA OCTAVIA COMBI De stempelveren zijn te bestellen bij Alcomex artikel.nr ST11540 Als de gasveren ouder zijn dan kunnen ze hun kracht verliezen, in dat geval kunnen de gasveren gewisseld worden voor Seat Exeo gasveren. Deze zijn te bestellen bij Winparts onder artikel.nr 126856.
    5 punten
  13. Hallo iedereen, Ik rijd al 15 jaar in een Octavia Hatchback L&K en ben dus een Octavia L&K rijder van het allereerste uur. Gekocht tijdens de introductie op de AutoRai in 1999 en vervolgens nog 6 maanden geduldig wachten. Alhoewel de dagwaarde inmiddels nihil is, is het een auto waar ik nog met veel plezier instap. Heb in die 15 jaar al heel wat "ach god, rijd jij in een Skoda" blikken moeten aanschouwen maar heb tegelijkertijd al heel wat "wow" blikken gezien, bij passagiers die voor het eerst in een L&K stappen. Het fijne vind ik dat de auto mij tijdens de 190.000 km nooit langs de kant heeft laten staan. Daarnaast is het een wolf in schaapskleren, die (zeker in zijn eerste jaren) meer pk's had dan menig ander auto op de weg. Tegenwoordig is 150pk niet zo heel veel, meer. Dat de auto ontzettend veilig is, heb ik ook aan den lijve ondervonden toen de auto 3 jaar oud was. Noodstop in een fuik (wegwerkzaamheden) moeten maken. Was de laatste in de file (iedereen stond op tijd stil) totdat 2 minuten later een niet-oplettende Vectra met topsnelheid kwam aanrijden. Door omstandigheden had die bestuurder er zijn hoofd niet bij en ziet de file pas als het te laat is en ondanks noodstop klapt hij er behoorlijk bovenop. Ik zag hem aankomen dus voet keihard op de remmen en alle energie opgevangen met kofferbak (inhoud: lichtmetalen reservewiel). Twee kleine kinderen met Isofix stoeltjes op de achterbank en twee volwassenen in de riemen voorin. Niemand een schrammetje maar de Vectra was total loss en de L&K was ietsje korter. Dankzij goede verzekering (herstel tot nieuwwaarde) heb ik hem kunnen repareren ondanks meer dan 10.000 euro schade! Na zo'n ongeluk zetten ze je auto op een frame met puntjes en dan kunnen ze zien hoeveel hij ontstelt is. Alleen de achterste kreukelzone (in de grote kofferbak) had hard moeten werken. Het reservewiel was niet eens ontzet. Tot vorige week reed ik dus nog steeds vol trots rond. Vooral het compleet beige leren interieur (incl. veiligheidsgordels) spreekt me erg aan en natuurlijk de heerlijke turbo motor met 20 kleppen. Totdat de garage me deze week belde: tijdens jaarlijkse APK bleek distributieriem alweer 5 jaar na dato en had ik de achterremmen en schijven weer tot de draad versleten en nog wat versleten onderdelen die vervangen moesten worden. De garage vroeg zich af of ik het niet erg vond dat reparatiekosten groter zouden zijn, dan de economische waarde. Tsja, wat doe je dan? Was al wel een tijdje naar nieuw aan het kijken maar niet rijk genoeg voor een nieuwe L&K . Ja, de euro is een gulden waard of noem het inflatie. Ook mijn oudste (inmiddels bijna 17) vind de L&K supermooi, dus toch maar APK-waardig laten repareren want een auto waar je verliefd op bent, laat je niet zomaar in de steek ;-) Tegelijkertijd toch besloten dat ik heel binnenkort in een Superb Business Elegance 1.8TSI ga rijden en ik kijk er nu al naar uit. Wat een prachtige auto is dat en dat maakt toch veel goed. Het is een jonge 2e handse (2012) met niet veel kilometers en ziet er perfect uit. Zwart nappaleer en panoramisch schuif/kanteldak, 18 inch velgen. Hopelijk kan ik jullie over een jaar of 13 vertellen dat ik nog steeds verliefd ben op Skoda en kan ik dan de loftrompet opsteken over hoe goed en hoe mooi een Superb is. Daarna vindt de buitenwereld wel weer dat het tijd wordt voor een ander model
    5 punten
  14. Naar aanleiding van VCDS en de HilHold is er zijdelings gesproken over de bandenspannings signalering en het resetten hiervan. Degene die dit standaard hebben in de wagen hebben massel ( of niet ) Maar in veel uitvoeringen van bv de Yeti is het geen standaard schakelaar Maar onlangs kwam ik erachter dat het bij mijn Yeti ( ambtion uitvoering ) wel met VCDS was aan te zetten. En dan zou het ook moeten werken, alleen bij melding dat je banden zacht / lek zijn kun je dan niet resetten Maar goed Ronald kwam met een link aan van een VW forum waar men dus deze schakelaar zelf heeft ingebouwd en heeft geactiveerd Nu is russisch bij ons allen niet het sterkste punt en heb zodoende google de boel laten vertalen naar het engels. ( nederlandse vertaling werd wel erg gebrekkig nederlands. Dus voor de liefhebber een leuk project voor de kerstperiode Uiteraard zullen de artikelnummers voor de Yeti afwijken of anders zijn. kan me namelijk voorstellen dat de draden als voorbeeld bij de Yeti langer of korter kunnen zijn ( VAG kent geen overlengte ) Dus mocht iemand de juiste Skoda nummers weten te achterhalen..... post ze even hier in het topic ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Reading the information on the installation and operation of this system and decided to install itself. The work is based on the work of the ABS sensors, flat tire makes more turns and notices that system. Given the low cost and the ability to set out the service it was decided to introduce a car. We will need 1. 1K0 927 121 BREH - 750 r. - Sam switch 2. 4D0 971 636 B - 150 rubles. - Connector for him 3. 000 979 009 E - 90 p. Wire in the chip, you need 2 pieces 4. 000 979 150 E - 215 p. Wire in the chip ABS 1 pc. 5. 3B0 972 742 B - 25 p. Wire seal in chips ABS 1 piece Of the tools. Blade screwdriver, a plastic wedge (for isolation panels), Torx 25, a long needle or something like that, electrical tape (recommended 000 979 950 - 290 p / piece). So here we go. 1. De-energizes the auto removal of the clamp from the battery. 2. Plastic wedge otschelkivaem trim handles automatic (for the convenience of silence had to neutral) 3. Under pad see two Torx holding ashtray with button ACP. Turn off and try not to drop the screws deeper. 4. Disconnect the connectors from the ashtrays and buttons ACP otschelkivayutsya elementary with the fingers. 5. Take out the ashtray. 6. Unscrew the two screws holding the plastikvyh soft cover and pull out it. 7. Unscrew the Torx in the side plastic plate, I have not completely removed the wire and so is enough to pave 8. Groping for hulls fan compartment harness leaving the engine compartment through the rubber seal 9. Take the needle, it primatyvaem tape wire 000 979 150 E (the intake can cut it we are no longer useful, and at the same time to fasten the wire seal 3B0 972 742 and is pulled into the engine compartment. I'll be honest this is probably the most uncomfortable occupation was. The result was to push when the needle was at the top with a wire harness. unhooks needle and pulls out her back. Wire sizes are increasing because it is clearly not enough was, at one end of this wire will own terminal, the other terminal with this provodochka 000 979 009 E and it is a chip votknetsya button. 10. Now remove a contact group with the ABS connector. To do this, press the red lock down (note that it has released the top clamp) Then discharged lock down (he will come out of the connector slots) Schematically depicted in the photo is otschelknuty connector with the action. 11. Screwdriver to detach the cover. Looking at terminal seventh pin, pull out the needle from it reinku (or toothpick is pushed to the opposite side) 12. Free the connectors on the terminal, turn the key in the down position After that, insert the terminal in the seventh pin, insert the gasket, cover with a key on the terminal, connect the contact group back. 13. Cut 000 979 009 E in two total should get 4re wires to the terminals. Terminal is connected as follows: 3 track button Sst - 3 track buttons ACP 4 track button Sst - 7-pin on the block abs (which we have stretched from the engine compartment) 5 track button Sst - 4 track buttons ACP 6 track button Sst - 6 track buttons ACP How to connect a button each ACP chooses himself, we can cut the wire, you can kuit and crimp terminals for two wires, which could further option. 14. Fasten with clamps stretched wire, wrapped with electrical tape wires from chips collect. 15. But then we need a VAG-Com or other diagnostic tool. Hooking up, go to the ABS unit - Coding - and subtract from the submitted code 16384 (machine code with the system, tire pressure monitoring). Say what code you need to write, so I will not like the machines of different years of manufacture different residual figure. But subtract 16,834 everywhere (remember, just in case what amount was by default) 16. The plant, rejoice icons appear. On the highway while driving for a second push button icon will flash on the tidy and you will hear a beep, the system placed the adaptation over time adaptation is over and the system goes into operation. ps / for Golf / Jetta 2004-2006 GV to block Mark Teves 60 ABS wire from the button connects the 27 pin. Needed to trigger speed is below 30 km / h
    5 punten
  15. Heren, We zijn inmiddels de Leden Gepasseerd op naar de volgende 1000 leden
    5 punten
  16. De ET-waarde staat voor het Duitse "Einpresstiefe", oftewel wielbolling. Een wiel bestaat uit 2 delen, namelijk de velg waar de band op gemonteerd zit en een schijf (of spaken) die ervoor zorgt dat een min of meer stijve verbinding met het midden van het wiel, de naaf, tot stand komt en het geheel aan het voertuig gemonteerd kan worden met wielbouten of wielmoeren. Wanneer de schijf zodanig geplaatst is dat het montagevlak (M in de tekening) in het centrum van de velg geplaatst is (C in de tekening), spreekt men van ET 0 (mm). Zowel aan de binnenzijde, als de buitenzijde is dan evenveel ruimte. Om slijtage te verminderen dient het wiel zo goed mogelijk boven het wiellager gecentreerd te worden, de ET-waarde is dan gelijk aan de afstand tussen wiellager en bevestigingsplaats. Er zijn auto’s met een gemiddelde ET-waarde 35, een lage ET-waarde zoals ET 15 tot 28 en er zijn auto’s met een hoge ET-waarde vanaf ET 40 tot 58. VW Golf type 3 heeft bijvoorbeeld een gemiddelde ET-waarde (ET 35), BMW heeft in veel gevallen (5 en 7-serie) een lage ET-waarde (ET 15 of ET 20) en Opel heeft net als veel Japanse auto’s een hoge ET-waarde ET 49+. Hoe lager de ET-waarde van de velg, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Als de ET-waarde van de wielophanging 35 is en je monteert velgen met een waarde van ET 10, dan komt het wiel 25 mm te ver naar buiten te staan. Gemiddeld genomen is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel. Bron: Wikipedia
    5 punten
  17. review Fabia II Combi 1.2 tsi 77 kw greentech ambition Nu ik richting de 5000 km ga heb ik inmiddels wel voldoende ervaring met dit autootje voor een review. Interieur: Ik ben niet de persoon die heel kritisch is op afwerking e.d. Daarvoor leze men beter andere reviews. De auto heeft veel ruimte. Ik heb mijn stoel vaak behoorlijk rechtop staan, dus de hoge daklijn geeft hier ook een ruim gevoel. Dat zelfde commentaar hoor ik ook van passagiers op de achterbank. Het zicht vind ik ook echt goed. Je hebt van die auto's waarbij de stijlen dikker zijn dan nodig, en waarbij je heel sportief voor je gevoel met je billen door het asfalt gaat. Zo niet de Fabia 2, en dat komt het overzicht op de weg ten goede. Voor de bijrijder is er hier wel een minpunt, bij regenachtig weer gaat er van tussen de ruitenwisserbladen door de rijwind een waterstreep omhoog, midden door het zicht van de bijrijder. Het net neergewiste water wordt door de rijwind hier voortdurend omhoog gestuwd. De middenarmsteun is lekker voor langere stukken snelweg. Moet je veel schakelen dan zit hij al snel in de weg, en wordt het opklappen. Het neerklappen is een beetje gedoe, maar voor langere stukken dat beetje gedoe meer dan waard. Het rijdt echt lekker comfortabel. De ambition heeft een hele stapel opbergvakjes en dat bevalt prima. In z'n algemeenheid geen klachten hierover. Er zijn echter twee minpuntjes: 1. Er staat bij de optielijst dat er opbergvakken onder de voorstoelen zijn. Dat blijkt echter alleen op te gaan voor de bestuurdersstoel, en niet voor de bijrijdersstoel. Het meervoud is dus onterecht. 2. de opbergvakjes in de achterportieren zijn toch al niet al te groot, maar nog minder bruikbaar door de zwengels van de achterportieren. Deze zwengelen hier namelijk vrij dicht overheen. Anders gezegd: wil je deze vakjes goed gebruiken (en op de achterbank is er verder niet heel veel aan opbergmogelijkheden), dan heeft electrische raampjes het voordeel dat je de opbergvakken beter kunt benutten. Ik vind de Swing radio fanastisch. Erg overzichtelijk, en prima geluid. Mijn parter is minder over te spreken dat hij zo strak is vormgegeven, omdat het daardoor het lastiger is om op de tast de voorkeuzezenderknopjes uit elkaar te houden in vergelijking met veel andere modellen. Doe je dit op zicht, dan heb je daar geen last van omdat de vormgeving wel overzichtelijk is. De speakertjes in de achterportieren dragen hier aan bij. Ruimtelijk, helder en fris, zonder dat het heel snel vermoeiend wordt. De lage tonen zijn ook mooi. Helemaal onderin mist natuurlijk een bandbreedte die je in de huiskamer wel hebt, maar het is de vraag of dit in een auto sowieso wel tot z'n recht komt. Bedieningspoespas Alles prima en o.k., op twee puntjes na. Ik vind het jammer dat er maar 1 slot is, die bij het portier van de bestuurder. Ik heb namelijk belang bij dat de ab-functie het niet doet, en de batterij verwijderd uit mijn sleutel. Hierbij is geen fysiek slot aan de rechterkant een gemis. Ik ben happy met de vele intervalstandjes van de ruitenwissers. Het knopje om de spiegels te bedienen (verstellen, verwarmen) voelt een beetje kwetsbaar, en daarmee niet fijn om onder het rijden te bedienen. Voor verstellen is dat natuurlijk toch al geen optie, maar de spiegelverwarming aanzetten onder het rijden is nou ook niet fijn. Ik had daar liever een andere knop voor gehad. Mijn partner vind overigens de elektrische verstelmogelijkheid erg handig. Ik vind het niet eens zo'n vooruitgang t.o.v. mechanisch, want stoppen moet je toch. Nogmaals, voor het overige is voor mij alles prima en o.k., maar alle positieve punten helemaal uit te typen.... dan wordt het een te lang verhaal. Info dashboard: Een echte tegenvaller vond ik de info in het dashboard. Twee stevige minpunten: De minidot vind ik op zich voldoen, maar Skoda is volstrekt niet duidelijk in welk verschil er in informatieweergave is tussen minidot en maxidot. Al voor de aflevering was via fora wel duidelijk geworden dat er geen olietemperatuur is af te lezen in de minidot. Achteraf vind ik het voor mij zelf toch niet iets om 220 euro meer voor neer te leggen, maar jammer is het wel. Er is wel zoiets als een blauw temperatuurlampje dat uit gaat zodra je de auto vol mag belasten (althans, volgens de handleiding), en dat is voldoende voor de dagelijkse woonwerkritten, dan mis ik die meer exacte temperatuurinfo eigenlijk niet. Daarbij ga ik haal ik ook bij een blauw temperatuurlampje toch die graafmachine in, en ga ik echt niet eerst wachten tot hij uit gaat. Voor het overige heb ik in de praktijk bij een koude motor niet zoveel vermogen nodig. Ik denk wel dat de minidot voor de meeste gebruikers niet voldoet. Het is erg onoverzichtelijk wat nou de betekenis is van een getal als je verder en terug klikt. En voor of het start-stopsysteem nou wel of niet in werking is kan je beter naar de toerenteller kijken. Als hij niet in werking is geeft hij dat namelijk aan met 4 woordjes 1 voor 1, en elk woordje 5 seconden: Start.......Stop.........Not......Possible...... Wel, tegen die tijd dat je daar bent is het vaak al lang groen. Mijn partner is – zeker omdat je de motor weinig hoort – erg tevreden met de weergave van de versnelling en het schakeladvies,. Die zijn namelijk wel duidelijk genoeg weergegeven in de minidot. Ik vind het in het begin wel even handig om te weten, maar nu ik het wel zo'n beetje weet kijk ik toch meer op de toerenteller. Bij aflevering bleken opeens de losse meters voor tankinhoud en koelvloeistoftemperatuur te ontbreken, ook zonder dat dit vooraf duidelijk was. Het eerste kan ik wel missen, maar het tweede, zeker in combinatie met geen info over de olietemperatuur maakt toch dat je bij bergritten niet ziet aankomen wanneer je te veel vraagt, zodat je kunt anticiperen. Je weet pas achteraf dat je richting de grens ging als er een waarschuwingssignaal (temp. lampje rood) komt, en dat rijdt toch minder lekker. Voor de zekerheid in de bergen maar rustig aandoen is nou net niet waarvoor je deze motoruitvoering kiest. Extra jammer eigenlijk deze zaken, want verder is het instrumentenpaneel helemaal prima, en eerder modellen Fabia hadden de twee meters wel. De combinatie van willekeur waarmee dit opeens er uit wordt gehaald en het gebrek aan informatie aan de koper hierover haalt de beoordeling hiervan onnodig naar beneden. Automatiekjes Als je de blazer op voorruit zet springt daarbij de airco vaak aan. Kennelijk van uit de logica dat je bij vocht op de voorruit altijd de airco nodig hebt om hier van af te komen. Terwijl dit niet op gaat, lucht is vaak al voldoende, en anders harder blazen, en bij een warme luchtstroom is het vaak al helemaal niet nodig. En als het dan nog niet lukt kan het vaak ook nog met warme lucht + een raampje een kiertje open. Rij je onder de 100 dan is dit altijd een zuiniger manier om van het vocht op de ruit af te komen. En als het zonodig met airco moet, dan kan ik dat altijd toch nog zelf beslissen. Ik vind het raar voor een greentechmodel dat je min of meer wordt geforced om in veel situaties meer energie te verbruiken dan nodig. Wat me wel prima bevalt is dat met ingeschakelde ruitenwissers en de achteruitversnelling de achterruitenwisser automatisch gaat. Een logica waar ik me meer in kan vinden. Ik heb dit nog nooit gehad op een auto, en ik vind het echt handig. Verbruik (in l/100km op de boordcomputer) Rij je 80-wegen, dan moet je 10 tot 15 kilometer maken voordat hij voldoende op temperatuur is om zuinig te gaan rijden. Ik rij 25 km enkele reis, met alleen 80, 60 en 50. Bij plus 10 graden lukt me dit altijd met een gemiddelde van 5,0. Een of twee keer een tractor o.i.d. inhalen is niet echt van invloed op dit gemiddelde. Rij je een langere afstand dan wordt het gemiddelde natuurlijk beter omdat je dan beter de aanvangskilomters compenseert, want bij bedrijfstemperatuur zit hij bij 80 rond 4, bij 63 (in 5) daar nog wat onder, en bij 50 (in z'n 4) kom je uit op 3,5. Op de snelweg is met 100 km/u de 5,0 soms ook nog wel aan te houden, maar kan tegenwind roet in het eten gooien. Bij 120 zit je toch al snel rond 6,5, bij 140 rond 7,5 en bij 150 9,5. Het motortje: Het mooiste van mijn autootje vind ik het motortje. Met dat zelfde motortje heel zuinig kunnen rijden, maar ook flink kunnen uithalen, dat vind ik de grootste kick van dit autootje. Cliche, maar je kan het niet overslaan: het koppel vanaf 1500 toeren is erg fijn. Hij rijdt bij 63 km/u een helling van 7% op in z'n 5, zonder mokken. Alhoewel ik deze helling in standaardroutine toch in 4 neem (verbruik namelijk nauwelijks meer dan, en misschien toch iets gezonder?) is het toch leuk. Toch is dit geen race-blok. Ik ervaar een responstijd (halve seconde? Hooguit?) bij het diep indrukken van het gaspedaal, en dat maakt voor de beleving veel uit. Daarna gaat hij er flink vandoor, maar toch is er altijd die responstijd. Toch ervaar ik het niet als negatief. Je blijft er als chauffeur rustiger onder. Je gaat hierdoor minder op emotie rijden, en meer met je hoofd. Wil je lekker je race-instinkten uitleven, dan is dit niet het goede blok voor je. Wil je flink vermogen aanspreken op het moment dat dit (min of meer) rationeel nodig is, dan wel. Tweede punt waarom hij niet lekker racet is dat hij niet remt op de motor. "Gas los = direct vaart minderen" had beter tegemoet gekomen aan race-instinkten. Maar dit blok remt nauwelijks, je voelt niet veel verschil of je uitloopt met koppeling in of koppeling op. Derde punt waarom dit geen raceblok is, is gek genoeg juist het hoge koppel onderin. Daardoor is juist de lol van het verder door trekken in de toeren er snel af. Hij kan het wel, en natuurlijk acceleer je hierbij wel sneller dan dat je eerder in de volgende versnelling gaat, maar omdat je gewend bent aan dat het koppel bij het verder doortrekken toeneemt is er toch iets van teleurstelling dat dit nou juist niet gebeurd. Je beleeft niet echt dat er boven de 3000 toeren meer gebeurd dan tussen 2000 en 3000. Overigens heb ik die "teleurstelling" slechts in de derde versnelling, in de tweede gaat het zo vlot tot de 80 dat je geen tijd hebt om aan "teleurstellingen" toe te komen, en in de 4e zit je voor je het weet zo ver boven de 120 dat je (ik in ieder geval) aan hoge toeren in de 4e niet vaak toe kom. Maar juist in die drie is het nog wel eens handig (voor wie de spitsoorlog kent), om goed vlot van de rechter naar de linker baan te komen, en dat gaat dan echt heel vlot als je naar je snelheidsmetertje kijkt, maar jah...., nou ja..., het gevoel wordt ergens een beetje overgeslagen hierbij. Er is een flinke duw, maar juist die steeds toenemende duw in de rug.... die blijft een beetje uit. Ik heb ook nog een minpunt bij het blok. Ik heb namelijk de gewoonte om met vrij weinig gas en vrij korte kopplingslip uit stilstand weg te rijden. Met dit blok gebeurde het me in het begin heuveltje op nog wel eens dat hij afsloeg. Het went wel snel, maar je moet toch meer gas en koppelingslip gebruiken dan ik prettig vind. In de allerlaagste toeren is hij gewoon onevenredig zuinig afgesteld naar mijn smaak. Versnellingen Eerst ongeveer het bereik van de versnellingen: 1: 0 tot "maakt niet uit" 2: "erg weinig" tot 80 3: 30 tot 130 4: 48 tot "weet niet precies" (160?) 5: 63 tot "max" Nieuw voor mij is dat je de tractor inhaalt in z'n twee, en daarbij niet naar z'n drie hoeft. Halverwege de tractor kan hij in 1 keer in 5. Van de linker naar de rechter baan gaat vlot in z'n 5, nog vlotter in 4, en erg vlot in 3. Op z'n zuinigst rijdt hij rond de opgegeven minimumtoerentallen, waarvan rond 45 in z'n 4 het best. Eigenlijk kan je onder de 2000 toeren al het werk doen, tot je boven de 80 km/ komt. 120 rij je rond de 2700 toeren in 5. Wil je vlot rijden, dan kan dat ook bij onder de 3000 toeren blijven. Tussen de 2000 en 3000 is hij echt wat feller en rij je vlot zonder idioot laat op te schakelen. Van 2 naar 3 schakel je dan rond 45, van 3 naar 4 rond 65, en van 4 naar 5 rond 80. Daarbij loop je bij opschakelen grofweg telkens een versnelling achter bij het zuinige patroon. Schakelen ging in het begin niet altijd soepel (eerste 1000 km), maar is nu over behalve de 1. Vanuit stilstand wil hij een enkele keer niet in 1. Doordat ik het start-stopsysteem gebruik komt het nogal eens voor dat je van vrij naar 1 gaat, en dan is het wel vervelend als dat niet wil, want dat zijn vaak juist van die momenten dat er nog meer mensen langs dat stoplicht hadden gewild. Een keertje de koppeling op laten komen helpt wel, alleen reageert vervelend genoeg het start-stopsysteem daar weer op. Het is nogmaals heel af en toe, maar toch vervelend. Ik moet er wel bij zeggen dat het te maken kan hebben met mijn zithouding, waardoor ik de koppeling niet ver genoeg indruk. Als ik de onderkant van het pedaal goed met de neuspunt van mijn schoen raak gaat hij net nog iets verder in. Maar ik let daar pas sinds kort op, zo vaak komt het niet voor, dus ik kan nog niet uitmaken of dit de oorzaak van het probleem is, of dat het toch de bak zelf is. Remmen: Ondanks dat hij achter trommelremmen heeft remt hij prima. De eerste indruk was voor mij minder, maar dat kwam omdat ik moest wennen. (m'n renaultje was erg direct, en een lege bestelbus nog directer). Je moet gewoon harder duwen dan ik gewend was. Maar ook zonder dat je er op gaat staan remt hij prima. Wegligging: Voor zo'n smal hoog autootje ligt hij op de snelweg nog best goed op de weg, ook als je 140 gaat. Je hoort mensen wel eens over zijwindgevoeligheid. Die voel je bij zijwaartse rukwinden inderdaad wel, maar het is niet zo dat je daarmee het gevoel hebt dat je minder grip/controle hebt of of dat langzamer moet gaan. Een beetje tegensturen is voldoende. Mijn Renaultje Clio had met dit soort omstandigheden veel meer moeite, en kon daarmee kon je dan geen 140 aanhouden. In de bochten is het beduidend minder. Daarin voelt hij nog minder goed dan mijn renaultje. Je voelt wel dat je er niet uitvliegt, maar een stabiel gevoel geeft het niet. Bochtjes zoals bij snelwegklaverbladen moet je bij dit autootje gewoon relatief langzaam door heen, niet al te veel boven die adviessnelheden. De combinatie met het niet remmen op de motor maakt het net irritant omdat je daarmee best wel het rempedaal moet beroeren in dit soort situaties, meer dan voor mij fijn voelt. Er valt misschien een voordeel in te zien: bij m'n renaultje heb ik ook alle lagers een keertje laten vervangen, wie weet is het een goeie trigger om het bij deze Faab niet zo ver te laten komen. En ach, als het bochtje voorbij is kan je weer fijn op dat andere pedaal duwen. Rijbeleving: Voor mij geeft de auto plezier op twee manieren. Je kunt er vlot mee rijden, maar eigenlijk nodigt de auto ook uit tot een ander type rijplezier, het rustige rijden. Daar dragen aan bij de zuinige motor, de verbruiksmeter, de responstijd, het grote koppel bij lage toeren en het gelijk blijven daarvan bij meer toeren, de cruise control en de armsteun. Door dit autootje maak ik er een sport van om zuinig te rijden. Hij kan hele einden uitrollen zonder gas, bij hellingen naar beneden kan het dus de moeite waard zijn de CC even uit te schakelen. Totdat er iemand in de binnenspiegel verschijnt natuurlijk, aangezien ik niet zo'n treuzelaar wil zijn waar ik in een andere mood zo'n hekel aan heb. Rijden is met deze auto ook meer een vorm van uitrusten. Je kunt lange stukken met de armsteun naar beneden op de CC lekker aanhobbelen. Voor mij is dat helemaal nieuw, je rust meer uit onder het rijden, ziet meer van het landschap. Met die CC valt pas op hoeveel CPU je brein vroeger wel niet verspilde aan die suffe snelheidsmeter. Ik ben benieuwd hoe het op vakantie in de bergen zal zijn. Ik denk berg op erg leuk, maar berg af wat minder omdat er dan veel het rempedaal opgezocht zal moeten worden voor de bochtjes. Misschien valt het mee, en valt toch iets beter te remmen op de motor. Dat dit weinig gebeurd komt ook omdat deze motor veel werk in de lage toeren doet. Als je in de bergen bij het remmen bewust de toeren rond 5000 opzoekt is daar misschien toch voldoende remvermogen te vinden dan wat ik in woonwerkverkeer rond de 2500 of lager tegenkom. In het begin moest mijn parnter erg aan wennen aan het idee dat ik te veel naar links reed op de weg. Maar het komt gewoon omdat de auto smaller is, waardoor er meer ruimte over is aan de rechterkant. Maar dat hij smal is komt het rijplezier ook vaak ten goede, je past echt overal tussendoor, in drukke centrumstraatjes, of bij van die wegversmallingen waarbij je op de aarzelende tegenligger moet wachten tenzij je ook over het fietspaddeel kunt sneaken. Zeker in combinatie met het goede overzicht voelt het erg wendbaar. Looks: Mooi? Neu, niet echt. Pal van voren is hij te smal, van opzij lijkt het of er twee ontwerpen zijn, de achterkant en de voorkant, maar bij elkaar horen doet het niet. De Hatchback is wat dat betreft wel veel mooier. Toch, als je de kont vergeet heeft hij van de voorkant wel wat, iets eigenwijs, zeker zonder dakrails. De goeie kleur helpt natuurlijk ook. En het chroom, dat komt bij de Fabia 2 niet blingbling op me over, maar eerder – zeker zoals een geheel is met de hele neus – schaamteloos retro. Hoort ook een beetje zo bij een Skoda vind ik. En anders gewoon bij mij. Wanneer moet je deze auto kopen? Ik vat dat samen met: Als je niet de hoofdprijs wilt betalen voor een zeer zuinige benzineauto met veel ruimte, een plezierige en vlotte acceleratie, en het duidelijk mindere bochtenwerk voor lief neemt. Meer foto's bij dit verhaal volgen nog in een foto-album zodra ik uitgevonden heb hoe je dat aanmaakt http://www.skodaforu...-greentech-amb/
    4 punten
  18. Beste mensen, Laatst was mijn Fabia Greenline weer aan de beurt. De luchtaanjager deed het nog slechts en alleen in stand vier. Hoe irritant is dat! Normaal gesproken startte ik de auto, drukte ik de airco aan en ging ik de ruiten met een trekker drogen. Als ik dan in de auto terug kwam, was het kleine beetje vocht van mijn voorruit weg. Maar niet dit keer. Ik kwam de auto in en de ruit zag geheel wit van het vocht. Ik dacht dus even dat ik de airco bij de vorige rit niet vroeg genoeg uitgedaan had, maar kon me heel goed herinneren dat ik deze in de file naar huis al uitgezet had. Ik drukte dus weer op het airco knopje en..... NIX! Geen geel lampje! Meteen dacht ik aan een weigerende of lekke airco en draaide de knop van de aanjager naar maximaal, om het reeds aanwezige vocht toch maar af te kunnen voeren. Et VOILA! Daar begon het gele lampje parmantig te schijnen. "Dus u wenst een droge voorruit? Ik ga er meteen mee aan de slag!" En het vocht was weg. En ik maar denken..... "Vreemd! Ik heb hem net toch ook al aangezet?" Toen het vocht verdwenen was de mijn verbazing was ovegegaan in acceptatie van een vreemd voorval, draaide ik de blower van stand 4 terug naar stand 3 en..... RUST!.... STILTE! (Maar dit was de bedoeling niet! Hallo? je mag wel door blijven draaien.... heb ik het misschien net tussen een stand ingezet? *test* Nee..... het geluid en de werking van de aanjager waren tot het minimum weggevallen. Vol verwondering ben ik alsnog aan mijn rit begonnen. Eenmaal op de locatie aangekomen heb ik het internet erbij gegrepen om een antwoord op mijn grote vraagteken te vinden. Het bleek een kapotte voorschakelweerstand te zijn. Ik vroeg me af, waar dat onderdeel zich bevond en ben op onderzoek uitgegaan. Na hier en daar gelezen te hebben, blijkt dit component (6Q0959263A) zich voor de passagiersstoel in het dashboard te bevinden. Ik dacht dit zelf te kunnen, maar.... voor alle zekerheid heb ik toch even een locale dealer gevraagd wat deze reparatie me zou kosten. Het zou me slechts € 58,69 kosten. "Oh! Dan kom ik de auto wel even brengen!" :was mijn spontane reactie. "Wenst u vervangend vervoer?" was de tegenvraag. Ik vertelde hem dat me dit niet nodig leek. "Het is toch slechts even die weerstand vervangen?" Nou.... daar moest ik niet te ligt over denken, het gehele dashboard zou van de plaats moeten. Radio uitbouwen, alle panelen aan de voorzijde los, dan de kachelmotor uitbouwen en dan kon men de aanjager weerstand vervangen. (Minimaal 2 uur werk.) Hij bleek slechts de prijs voor het onderdeel genoemd te hebben. Dat viel me dus flink tegen. "Ja, als u een Fabia I gehad had, konden we er veel makkelijker bij." Ik heb het er dus even bij gelaten en ben verder gaan speuren. Ik bleef echter hangen op het onderste dashboardvakje. Ik was in de veronderstelling dat ik daar zijn moest. Maar dit bleek onjuist te zijn. Eigenlijk moet je onder de passagiers airbag zijn. Voor het vananderen van deze aanjager weerstand heb ik een walktrough gemaakt. Deze kachelweerstanden schijnen het met enige regelmaat te begeven. (Dat snap ik eigenlijk ook wel, want als je naar de constuctie van dit onderdeel kijkt, dan begin je je toch af te vragen of dat logo met die 4 cirkels er wel op mag staan. De weerstand keramische houder met 2 weerstanden een thermische zekering (240'C) en een kleine draadspoel. Over die draadspoel zit een groen goedje die de draad tegen oxidatie zou moeten beschermen. Waarschijnlijk heeft de fabrikant sterk op deze playdoo willen bezuinigen. Mijn draadspoel was door oxidatie om het leven geraakt. (dun geworden en gebroken) Ik kan het huidige onderdeel nog toepassen door een nieuwe spoel te draaien, maar vond het in dit geval beter om een nieuw onderdeel te plaatsen. Van de werkwijze heb ik een HOW-TO gemaakt. Deze zal ik als bijlage toevoegen. Als toevoeging wil ik jullie verklappen dat de airbag er een beetje in een S-bocht weer in moet. Eerst rechts-voor, dan links-achter. En dan stapje voor stapje naar beneden kloppen. Kachel weerstand vervangensmallpdf.com.pdf
    4 punten
  19. Zo de wagen is er dan alweer een anderhalve dag en inderdaad nog geen foto's gemaakt , maar dit gaat zeker komen. 9 uur was de afspraak bij de dealer en ik was er uiteraard weer wat vroeger ( 15 minuten maar hoor ) en de verkoper zat nog ergens in pand met andere collega's aan de koffie. Dus lekker op gemak door de zaak gelopen maar kon nog niet in me auto omdat daar zo'n doek overheen zat , dit was niet voor mij gedaan maar doordat men de avond ervoor een bedrijfsborrel hadden met het personeel vanwege de opening nieuwe pand. Dus kwam ik opeens de primeur tegen, waarvan ik in eerste instantie dacht dat het de Kodiaq was maar dus de Karoq was. En ja het is echt een mooie wagen die ook stukken duurder is geworden volgens de prijslijst dan de Yeti. Maar moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat hij er erg netjes afgewerkt uitziet en het is echt een klasse hoger weer in het skoda aanbod. Maar goed het is maar wat je voor een wagen over hebt en een 28K voor een Karoq ambition vind ik toch een boel euries. Maar de Karoq primeur op de foto's is trouwens de Style uitvoering die in eerste instantie nog niet naar nederland komt en ook nog eens duurder is. Maar goed de overname van me eigen wagen liep vlotjes, en op zich valt er na de 4e skoda in de basis weinig te vertellen dus hebben we alles globaal langs gelopen en hierna heeft de verkoper het meest uitgelegd over het multimedia gedeelte in de wagen. Meteen samen de smartfeun met bluetooth verbinding gekoppeld en wat voorkeuze zenders ( mijne ) in geheugen vastgezet. Hierna nog even de dealer globaal uitgelegd hoe nieuwe eigenaar straks de Zenec in de Yeti kan updaten met behulp van de USB stick en hierna de euries gepint en in de Fabia gestapt en ff richting huis gereden. En moet zeggen dat de 3 cilinder 1000cc 95Pk motor me verrast en hoe vlotjes hij door zijn versnellingen vliegt naar zijn max te rijden snelheid. En tijdens optrekken genoot ik van de 3 cilinder roffel die je dan hoort, zeker niet hinderlijk maar ik kan er wel van genieten. Doet me weer herinneren aan me motorfietstijd !! Bij thuiskomst wist een buurvrouw niet hoe snel ze buiten moest zijn om te zien wat we NU weer hadden gekocht, dat ze bijna op der platte bek ging was voor mij ff slikken om de lach in te houden. Affijn even wat persoonlijke dingen in de wagen gegooid en tevens maar de gasveren en de windschilden voor de voorruiten. En hierna lekker naar een neef gereden in Kaatsheuvel die druk is met zijn woning te verbouwen en weer wat advies (inzicht) nodig had. Dus een mooi begin ritje met de stoelverwarming aan in de laagste stand en ohhhhh toch wel lekker voor dat ruggetje van me ! In kaatsheuvel hebben we de motorkap half losgehaald en de gasveren met zijn tweeën geplaatst en afgesteld en hierna nog even de windschilden geplaatst. En toen alles nog eens met zijn tweeën nagelopen , want een extra paar ogen zien vaak meer dan 1 paar. Daar kwam ik erachter dat de Fabia in mijn uitvoering nog gewoon achter met trommelremmen word afgeleverd. Of ik dit als een min puntje zie ? Nee eigenlijk niet..... had met remmen op heenweg het al geheel niet gemerkt.... en trommelremmen heden ten dagen zijn ook stukken verbeterd dan vloegel.... en met de 95PK en straks 115 na Neunen zullen die trommels met schijven voor het gerust bij kunnen benen. Maar goed zoals al gezegd de fabriekstuning gaat er als enigzins mogelijk is nog dit jaar er op. Dan de verdere extra spullen die ik via superskoda heb aangeschaft zullen er in de loop van de maand in droge vrije uurtjes ook wel opkomen en dan is het alleen nog tijd inplannen mbt de achteruitrij camera. Dan aan de hand van @Rosinfield en zijn verlaging heb ik hier ook al eens naar gekeken op wat websites met de opties Maar mijn eerste indruk met de standaard vering is goed, ik kan de voor mij bekende bochten en wegen rijden zoals ik die ook met de Yeti deed en had geen last van uitbreken of negatief rijgedrag. Dus op dit moment laat ik het voor wat het is en mocht er zich toch negatieve dingen kwa rijgedrag naar voren komen de aankomende tijd dan kan ik het alsnog overwegen. Dan zou ik achter geblindeerde ramen hebben volgens de folder, en eigenlijk was ik daar niet zo blij mee maar tsja dat zit in het Drive pakket. Maar als ik nu naar de wagen kijk dan kan ik nu niet zeggen dat het geblindeerd is en zit nu toch te overwegen om weer de set sonniboys te bestellen daar ik dit al jaren een schitterend systeem vind Wat ik vandaag nog wel even bij superskoda bijbesteld heb is de ledverlichting voor in de cabine, want ja ik ben dit nu al jaren gewend en nu weer met die gloeidraadlampies ........tsja dat is geen licht hoor. Tevens kwam ik voor onder de stoelen een twee laden opbergkastjes tegen ( orgineel skoda ) bij superskoda. En deze had ik ook bij de Yeti ( één besteld en zelf gemonteerd ) en hiervan heb ik altijd veel plezier gehad, meer eigenlijk dan het dashboardkastje dat een rommelbak word ( te diep en daardoor een gooi maar in bak ). En een stukje chroom om de sleutel te pimpen , tsja menno het maakt de sleutel net iets meer leuk ( gelukkig mijn mening ) Affijn ik weet nu al wel te zeggen dat ik van de Fabia ga genieten, en er geen spijt van ga hebben. Lagere instap begint al te wennen en eenmaal zittend zit het allemaal goed en vertrouwd. En mocht in 2019 de kleinere Skoda SUV komen die op fabia platform gebouwd zal worden en dan ook prijstechnisch nog eens leuk zijn, dan kunnen we altijd nog weer eens kijken of die een opvolger kan worden voor de Fabia als die er op bepaald moment weer uitgaat. In mijn fotoalbum zal ik op bepaald moment wat foto's gaan plaatsen als ze gemaakt zijn en zodra ik één en ander aan gadgets heb gemonteerd dan laat ik het hier wel horen.... Mbt achteruitrij camera zal ik terzijner tijd proberen een How To te schrijven zodat anderen er ook wat aan hebben...
    4 punten
  20. Mwah als je momenteel in houston woont kan het wel eens een uitkomst zijn.....
    4 punten
  21. Daarom zeg ik juist dat het niet zo simpel is. Wanneer hij duidelijk pijn zou hebben, zouden we geen moment aarzelen. Maar pijn heeft hij niet en hij heeft er af en toe nog duidelijk plezier in. Al slaapt hij enorm veel. In huis drentelt hij als hij niet slaapt een beetje "dement" rond. Buiten is het echt meer strompelen, het achterlijf werkt nauwelijks meer mee. Het mooiste zou zijn als hij gewoon rustig in zijn slaap gaat
    4 punten
  22. Na ruim 2 1/2 jaar weer eens een update. Insignia is al weer vertrokken naar Polen en hiervoor in de plaats zijn verschillende short lease auto's de revue gepasseerd. Eens kijken of ik ze nog allemaal kan noteren hier: Een renault Megane station dci, 14% Een Peugeot 308 station hdi, ook 14% 2 x een Octavia 3 station TDI dsg Nu huidig alweer een Peugeot 308 station hdi, nog steeds 14% hahahaaa! Hoe komt dit allemaal? Ik ben in 2 1/2 jaar tijd gewisseld van 5 werkgevers dus vandaar zoveel verschillende lease-auto's. En nu dus die Peus tot ik in januari 2017 mijn definitieve auto mag bestellen. En dat zal dan die Kodiaq moeten zijn anders ga ik weer van werkgever wisselen hoor.....
    4 punten
  23. Mooi zo, eind goed al goed! Wel vaker met dat bijltje gehakt, die boskabouters.... Gisteravond trouwens wel even zitten ergeren (mijn irritatie..) over een of andere VVD-lullo (sorrry voor het pleonasme, Dijkhoff was zijn naam meen ik me te herinneren) die het plan van van Rompuy (de "vergezichten") aan het afkraken was als veel te ver in de toekomst. Zijn recept was nu de crisis op lossen. Wat een actionisme. Dwijlen met de kraan open. Volgens mij had deze zielepiet niet door dat "vergezichten" hier synoniem met visie is, iets wat de goede man kennelijk moet ontberen... Maar misschien mist hij, net als zijn politieke leider wel een strategisch doel. Zonder inhoudelijk exact op de hoogte te zijn van de plannen is het natuurlijk wel de vinger op de zere plek leggen wat van Rompuy en Merkel doen: de besluiteloosheid en het opportunisme van onze politici aan banden leggen voor je strategische / gezamenlijke doel. In de "geglobaliseerde" wereld is een hei-kneuterige alleen-Nederlandse oplossing volledig ongeschikt. De tijd dat we als flut-landje nog iets te melden hadden is al een aantal generaties geleden. Maar in plaats van blij te zijn met "Europa" en de weeffouten aan te pakken (ja, die fouten zitten er nog in, vandaar de noodzaak van de vergezichten) meet men zich een electoraal permanentje aan (over die blonde boy heb ik het even niet, die is toch alleen maar anti) en gaat actief aan de zijlijn staan. Ik zeg daarbij bewust niet buitenspel, wat dat zou het idee kunnen wekken dat men actief bezig is. Dat passieve/ halfslachtige / bijna anti-Europa gedoe van onze premier en een aantal anderen kan wel eens een strategische fout zijn. Alleen de krenten uit de Europese pap vissen kan niet. Niet meedoen als de kaarten opnieuw geschud worden kan alleen maar betekenen dat je gaat verliezen. Of je zegt ja en doet mee, of je stapt eruit....Dat je soevereiniteit inlevert? Vraag het maar aan de Limburgers en Friezen (en misschien wel een boel anderen) hoe dat voelt, soms ben je er beter mee af, soms niet... Zo, die irritatie heb ik ff gemeld, hartje gelucht... Dit is trouwens geen verkapte reclamecampagne voor of tegen een bepaalde groepering, maar ik erger me gewoon aan het niveau van onze "leiders". Ja, ik kies voor Europa...
    4 punten
  24. Snik Snik het laatste stukje chroom heeft het loodje gelaten.
    4 punten
  25. Zonnepanelen dus. Een kennis van mij, wonende in het tranendal Groningen, heeft de pech (?) net naast het aardbevingsgebied te wonen. Bovendien willen de straatlantarens daar niet meer aan/uit als reactie op dag/nacht. Ze staan nu altijd aan. Het zit hem in een niet meer verkrijgbare Franse printplaat, bovendien voelt niemand zich verantwoordelijk voor de straatverlichting. Een nevenverschijnsel is, dat de zgn. slimme meter zoals te verwachten viel, alleen slim is voor de energieleverancier en niet voor de gebruiker. Deze is vanwege de lantarenpaalstoring, eveneens in storing beland.(knipperende storingslampjes in de meterkasten) Niet erg,zou je denken, want iedereen krijgt nu "laagtarief" berekend. Wel erg voor de PV-paneel huisexploitanten, want de teruglevering wordt niet meer geregistreerd. Net nu de langste dag er is, met de maximale zonnestraling en teruglevering. Als je de oude Ferrarismeter niet had laten afpakken, was er niets aan de hand geweest, deze had bij teruglevering keurig achteruit gedraaid, ook onder deze omstandigheden. Mijn idee, al wat langer : Met de "slimme meter" heb je het Paard van Troje binnengehaald. Mijn Ferrarismeter laat ik me, net als vele anderen in de buurt, niet zomaar afpakken.
    4 punten
  26. Kan soms eens nuttig zijn.
    4 punten
  27. Hallo Skoda Forum. Mijn naam is Michel Braams en ik woon in Harderwijk samen met mijn vrouw. Dit is niet mijn eerste Skoda zelfs niet mijn eerste Superb. Wij hebben al diverse Fabias (2), Octavias (2) en Superbs (2) gehad. Dit is dus mijn derde Superb. Wij hebben 1 Superb I gehad (prachtige auto trouwens met een 2.0 TDi motor die iets was getuned naar 175 pk) en dit is mijn tweede Superb II. Het grappige aan mijn Skoda vind ik zelf dat mijn vader, toen ik nog een kleine jongen was, een Skoda 100L (groen) en een 105L (oranje) heeft gehad. Toen waren het nog echte Tjechische tanks met een superdikke motorkap. Niet mooi maar wel zeer ruim (voor indertijd). De huidige generaties Skoda's hebben sinds hun onderbrenging in de VAG groep een zeer goede ontwikkeling doorgemaakt. Mijn vader moest eens weten. Ik ben niet meer werkzaam vanwege ziekte en heb inmiddels drie prachtige kleinkinderen waar ik helemaal gek van ben. Dankzij de Superb kan alles voor alle drie de kids altijd mee. Giga ruimte in de Superb. Heel kleine dingetjes kan ik zelf wel vervangen aan de auto maar voor grote zaken ga ik naar de dealer. Dat is het wel zo'n beetje.
    4 punten
  28. Hoi, Zag hier mijn oude onderwerp staan en dacht ff updaten. Nieuwe info altijd leuk. Grote beurt weer even gedaan. Motor filter, bougies, interieurfilter, en de olie. Bij elkaar 63,- en 20.- olie uit Duitsland. Remmen checkje voor en achter en ff de trommels achter uitgeblazen. Na het oplichten van de kunststofkap eerst even met de compressor zand en troep rond de bobines goed met perslucht weg blazen. De Bobines voorzichtig even met de waterpomptang iets optrekken, dan de kleine schroeven draaier tussen de bobine en de stekker en deze er nu afwippen. Nu kan je de bobine voorzichtig verder omhoog trekken. Dan de bougie sleutel over de bougie plaatsen en lossen. (Ik doe dit 1 voor 1 zodat er nooit wat in de reeds opengedraaide bougies kan vallen.) Bougies plaatsen en op 28Nm vastzetten.(dit is de door Bosch opgegeven tork waarde, volgens Skoda mag dit voor de 1.4 30Nm zijn, maar dat hoeft, vast is vast) Ook nog even de vorig jaar geplaatste hulp veren set bekeken, ondanks alle zout en troep geen corrosie te vinden. Goede kwaliteit. Morgen de grote dag, ten minste voor mij ga de distributie riemen en micro riem vervangen als mede de waterpomp. Het onderhoudsinterval staat volgens Skoda op 120000km maar ik zit nu aan de 93000km en ze piept en knarst, naar lieve lust. De waterpomp geeft af en toe druppels lekkage, dus hoog tijd. De stand-tijd valt mij voor de originele Skoda onderdelen erg tegen. Eergister de complete distributie kit besteld op autopartswinkel.nl, vandaag binnen gekregen. Ziet er netjes uit die Gates set en mooie handleidingen erbij. Totaal 199.95 incl verzenden. Geschatte montage tijd 3 uur, zal wel wat langer worden, gezelligheid kent geen tijd
    4 punten
  29. Die robotisering voltrekt zich sneller dan verwacht, nu auto's zich zelf al beginnen voor te stellen. Niettemin welkom!
    4 punten
  30. Een foto van mij ongeveer 50 jaar geleden. Toen had ik al iets met auto's Deze foto is van 5 jaar geleden (2009). De reclame op de bus van de toenmalige werkgever heb ik weg gehaald. Want dat was toch niet een van de fijnste periodes uit mijn leven.
    4 punten
  31. De buuf heeft juist vanmorgen haar auto gekrast. Met de kids(ca. 4 en 6 jaar) haar auto gewassen: kind laat de spons op straat vallen, raapt 'm op en krast/wast direct vrolijk verder, de ander zal de neus na het wassen nog ff afspoelen met een emmer water, en veegt met de rand van de emmer lekker over de motorkap. Ik snap ook niet hoe het komt dat die auto er niet zo geweldig uitziet.
    4 punten
  32. Leuke vraag! In de onderlinge verhouding tussen die twee bloedgroepen is de afgelopen jaren veel veranderd. Vroeger had je de deurwaarder, die strikt opkwam voor de schuldeiser (typje Dreverhaven, zeg maar), en de schuldhulpverlener (vaak geitenwollensokkentype) die strikt opkwam voor de belangen van de schuldenaar. Die twee takken van sport stonden direct tegenover elkaar. De afgelopen jaren is daar veel in veranderd. De schuldhulpverlener is over het algemeen veel professioneler geworden en heeft een bredere kijk op de wereld van schulden gekregen. Daar is het besef geland dat het niet betalen van schulden weer leidt tot nieuwe schulden, dankzij het feit dat niet-betaalde rekeningen ieder jaar een hausse van ontslagen en faillissementen veroorzaken. De deurwaarder is nog méér veranderd. Die is veel meer zelf in een adviserende, coachende en begeleidende rol gekomen. Niet persé uit empathie; maar ook noodgedwongen: als je een kale kip niet meer kunt plukken, moet je zien dat ze eieren gaat leggen. Aan de deur zijn onze gesprekken meer zoekend naar een oplossing, en niet alleen keihard afdwingend. Dat volgt indien nodig in een latere fase alsnog wel. Een mooi voorbeeld: GGN (mijn werkgever) heeft zijn naam een paar jaar geleden aangepast. Dat was "GGN Gerechtsdeurwaarders en Incasso", en is nu "GGN Mastering Credit". Daarmee is de omslag gemaakt van sec een incasso-organisatie naar een organisatie die de hele order to cash-keten faciliteert. We hebben nieuwe afdelingen als Facturatie en Debiteurenbeheer en Bewindvoering gestart. Bij F&D stappen we als het ware bij de klant binnen en nemen vanaf de factuur het hele traject al over. Als dat goed op orde is, is het aantal wanbetalingen ook minder en is dus het aantal instromende schuldenaren ook lager. Bij Bewindvoering brengen we mensen onder die zelfstandig niet in staat zijn om hun vermogen te beheren. Dat hoeft niet alleen om schuldensituaties te gaan, maar ook om verstandelijke en emotionele beperkingen. Ook als deurwaarder ben ik hier bewust mee bezig. Wij hebben samen met Annemarie van Gaal een kasboek ontwikkelt. Gewoon eem ouderwets, fysiek kasboek. Ik heb er dozen vol van liggen, en steeds als ik aan de deur het gevoel heb dat iemand moeite wil doen om inzicht te krijgen in zijn of haar situatie, laat ik zo'n kasboek achter. Daar staan ook allerlei tips & trucs in, en door je uitgaven bij te houden en te categoriseren creeer je inzicht. Als ik er een volgende keer kom, krijg ik regelmatig terug dat dat hen enorm heeft geholpen. En kijk, dáár doe ik het dan weer voor 't Klinkt misschien wat raar dat we als gerechtsdeurwaarders investeren in het voorkomen van schulden. Maar in deze veranderde maatschappij is het accent in onze dienstverlening gewoon verschoven, inderdaad deels richting het sociale vlak. Daarmee is onze marktpropositie ook sterker als we het hele palet aan kunnen bieden aan de klant. Die wil geen tijd en geld hoeven investeren in incasso, die wil gewoon ontzorgt worden. Als je de uitzendingen van RTL volgt, zul je dit patroon ook terugzien. Eerst helpen en adviseren we, maar daarna gaat, als het moet, het mes op de keel. En die uitdaging maakt het vak ook zo mooi; er zit heel veel menselijke en sociale aspecten in, maar tegelijk ook enorm juridisch inhoudelijke en pittige aspecten. That's the job I love Sorry voor het hele epistel, maar als ik over mijn vak ga schrijven spat het enthousiasme er altijd af!
    4 punten
  33. ...dat zie je niet vaak meer, dat een timmerman een complete handgemaakte kast maakt. Zelfs het hout werd lokaal gevonden. Een bijzonder verhaal. Het begint met de vondst van een dikke oude boomstam in het Tiroler Lechtal. Waarschijnlijk is de boom in het winterseizoen van 1999/2000 omgegaan (waardoor is onzeker). Maar deze zomer vond een timmerman, Stefan Hauser, deze boom en zette z'n kettingzaag erin. alras bleek dat dit wel een bijzonder exemplaar was. Vooral de extreme hoeveelheid en dichtheid van de jaarringen viel op. Via een kennis werd de Universiteit van Innsbruck, afdeling dendrochronologie, ingeschakeld en de experts aldaar kwamen tot de bijzondere conclusie dat deze boom z'n leven begonnen was in 1392! Deze boom stond er al voordat Christoffel Columbus op weg was naar Amerika. Het uiteindelijke resultaat: letterlijk een figuurlijk een kast met historie! Gemaakt van hout uit de Middeleeuwen! bron: http://tirol.orf.at/news/stories/2666273/
    4 punten
  34. DIT PIK IK NIET wij Belgen weten perfect dat de - het neusje is en de + de platte kant....................of is het nu net andersom????
    4 punten
  35. Beste Fabiasport, Het is al weer enige tijd geleden dat je je vraag geplaatst hebt, maar hier toch even een reactie. De juiste keuze bepalen is altijd moeilijk, je kan het namelijk maar één keer goed doen... Ik heb zelf onlangs ook weer een keuze moeten maken en ga dan als volgt te werk. Kijk eerst op internet welke auto voor mij interessant kunnen zijn. Noteer de kentekens, ga naar rdw.nl en kijk daar naar het gewicht, bepaald dan de wegenbelasting. Kijk ook even bij de rdw hoelang de auto in bezit is van de dealer/handelaar. Dit staat bij historie, de datum tenaamstelling, is de datum dat de dealer de auto heeft ingeruild. Bij mijn aanschaf kon ik zien dat de dealer inmiddels vijf maanden op de betreffende auto aan het passen was. Dit maakt de onderhandeling over de prijs een stuk gemakkelijker.... Vervolgens ga ik bv op independer de verzekeringspremie bepalen. Ook dit kan veel schelen...... Verschil aanschafprijs, km per jaar, diefstal gevoeligheid, regio waar je woont enz. Dan als laatste kosten onderhoud en restwaarde. Dit blijft altijd moeilijk, is in de toekomst kijken. Ik kijk dan op sites zoals deze of bv problemcar.nl of er veel reacties zijn op bepaalde modellen. Ik kijk dan niet naar een rammeltje in de asbak oid, maar meer naar versnellingsbakken, multiriemen, distributie en dergelijke. Komt dit niet veel voor, dan kun je ervan uitgaan dat het onderhoud mee zal vallen. Als laatste restwaarde. Deze wordt oa bepaald door de courantheidsklasse van een auto. Op internet is hierover wel wat te vinden. Heb zelf al even gekeken bij alphabet.nl (grote leasemaatschappij) zij hebben een overzicht waarin staat. Skoda Fabia klasse 2, Vw Up klasse 2, Seat Mii klasse 1 (komt door aanschafprijs) De Skoda Citigo komt niet in de lijst voor, maar deze kun je vergelijken met een Up en Mii. Kortom, beide dus courant. Dan wordt het optellen en een keuze maken...... sterkte, hoop dat je aan bovenstaande wat hebt. En oh ja als laatste, wij hebben hier thuis behalve de Yeti ook een VW Up, type move Up 1.0 60 pk 5 drs. Verbruik 1:17,4 en rijdt echt geweldig! Zal met een Citigo niet anders zijn. Succes! JP In de bijlage het courantheidsoverzicht. (Twee foto's)
    4 punten
  36. Wel een geinige combinatie..dit nummer in relatie tot sommige reacties met lyrics
    4 punten
  37. Aangezien mijn motor wat olie verbruikt [pakweg 1 op 2000; schijnt heel normaal te zijn voor een 2.0 liter AQY-blok van met bijna 180.000 op de teller] ben ik op zoek gegaan naar een winkel waar ik voordelig een voorraadje kon kopen. Voor wie ook weleens wat moet bestellen; Ik heb nu een goede ervaring met webwinkel DiamondOlie: Om 17.02h besteld, volgende dag geleverd, hele nette prijs.
    4 punten
  38. Laten we het zo stellen: je ontduikt belasting, omdat je auto (na de aanpassing) een hogere uitstoot van schadelijke stoffen heeft (o.a. CO2, NOx) dan op de typegoedkeuring is vermeld. Omdat autobelastingen zijn gebaseerd op uitstoot, ook in België, zou je dus op grond van de feitelijke uitstoot meer belasting dienen te betalen dan je nu doet, op basis van de typegoedkeuring. Dat is een economisch delict. Daarnaast is er ook nog sprake van een strafbaar feit in de zin van (Belgische equivalenten van) de Wegenverkeerswet en het Voertuigreglement, omdat de auto niet meer voldoet aan de afgegeven typegoedkeuring. Immers: er is een typegoedkeuring voor een auto met een DPF en EGR-systeem; beide zijn niet meer in werking dus vervalt de conformiteit. Met bovenstaande wil ik geenszins TS in een hoek plaatsen; dit is slechts ter verduidelijking van het punt dat CH wil maken.
    4 punten
  39. Kan me allemaal niks schelen. Ik vind het lekker spul uit die bakjes van Johma.
    4 punten
  40. Beste SF-leden, Hierbij wilde ik jullie vragen of er interesse bestaat in een gezamenlijke aankoop can Castrol EDGE LongLife III olie (5W30). In (Oost) Duitsland heb ik een contact die deze olie kan leveren voor nog geen € 10,- / liter. (Excl. verzendkosten) (Ik moet nog even de prijs in voorbehoud houden, want de prijs per liter en de verzendkosten zullen (naar verwachting) dalen als ik meer afneem.) Aangezien ik binnenkort toch ga bestellen wil ik jullie in de gelegenheid stellen om hierin te participeren. Bij interesse verzoek ik jullie mij een VOOR 22 oktober 2012 een PM te sturen met daarin de wens voor het aantal liters (in cans van 5.) Interesse berichten NA 22 oktober zal ik niet meer in behandeling nemen. Aan de hand van het aantal deelnemers (/ liters) zal de prijs (naar verwachting) verder zakken. Daar komt dan nog wel de verzendkosten bij en de verdere distributiekosten van mij naar hen die besteld hebben. De verzendkosten voor de verdere disitrubutie zullen komen op: (aangetekend) 1 can van 5 liter: € 8,05 verzendkosten 5 cans (max) zal komen op € 13,70 verzendkosten Literprijs is nu: < € 7 - € 8,- Verzendkosten .DE --> .NL (vooralsnog onbekend) In week 43 (van maandag 22 tot 28 oktober) zal ik contact opnemen met de verkoper en het verdere kostenoverzicht hier aanvullen. Voor zover.... - Ben
    4 punten
  41. Zoals beloofd in het voorstellingstopic, wat foto's van de vierwielers ten huize Flipn. Als eerste de jongste telg: Škoda Fabia Monte Carlo 1.6 CRTDI DPF 90 pk. De uitvoering is de standaard Monte Carlo met als opties de zwarte 17" Trinity velgen en snelheidsregelaar. Voor het overige hou ik mijn wagens liever clean en zal er niets aan veranderd worden. Ondertussen staat hij wel op winterbanden/velgen. De tweede werd gebouwd in 1987 en is nog een maaksel uit het socialistische Tsjechoslovakije: Škoda 105L 46 pk. Ik heb hem binnenkort 2 jaar en heb nog geen seconde spijt gehad van deze aankoop. Hij is niet ingeschreven als oldtimer en dus kan ik hem gebruiken voor dagelijks gebruik. Echter gebruik ik hem enkel om op mooie dagen een leuk ontspannend ritje te maken. De auto telt amper 11.500 kilometers en dat laat hij ook zien op de jaarlijkse autokeuring: groene kaart zonder opmerkingen! Groet!
    4 punten
  42. Nivelleren hoeft niet slecht te zijn, maar vreemd genoeg blijven de extremen redelijk buiten schot. Het zou wat eerlijker zijn als ze het doel zouden loslaten de minderbedeelden er op vooruit te laten gaan ten laste van de wat meer verdienenden. Als die nu gelijk bleven en de anderen krijgen een beetje minder worden de verschillen wat kleiner terwijl niemand zich genaaid voelt. Als echter mensen er wel op vooruit gaan en anderen achteruit klopt het gevoelsmatig niet meer en is de eventuele solidariteit in een keer helemaal weg (zie het dossier ziektekosten). In de praktijk zullen de rijkere, creatieve boekhouders zich uitgedaagd voelen weer eens belasting te ontduiken. Het VVD vlootdeel zal dat in geen geval tegenwerken (eerder het tegenovergestelde) en blijft modaal tot 2 maal modaal over die de rekening mag betalen voor de beide extremen. Daarbij worden nogal eens verschillende varianten van modaal gebruikt. Natuurlijk is de situatie complex, maar de afhankelijkheden van de verschillende ideeën zijn te groot om ze per dossier op de goktafel van de coalitie te leggen. Als er een maatregel namelijk niet doorgaat kloppen eigenlijk alle andere berekeningen niet meer en wordt de pijnhoop alleen maar groter en moet je bestaande afspraken open breken. Zo kun je voorspellen dat het dossier woningmarkt en hypotheekrente aftrek gewoon nog eens over de kop moet. Ook de gezondheidszorg zal ook nog eens een paar keer aan de orde komen omdat besparingen elders succesvol worden tegengewerkt. Daarnaast heeft Keynes natuurlijk wel gedeeltelijk gelijk als je je kapot bezuinigt als overheid. Een groot gedeelte van je inkomsten vallen namelijk zonder compensatie weg of verdwijnen in de neerwaartse spiraal. Op dit moment zijn ze immers met een omgekeerde Keynes bezig, geen groei creëren maar op de korte termijn afbreken. Het "mooie" is ook nog eens, dat door de negatieve groei het BNP daalt en daarmee die 3% norm steeds moeilijker wordt om te halen zolang je nog geen groot overschot op je begroting hebt. De ratio wordt alleen maar slechter. Hoe harder je gaat lopen (met vertraging bezuinigen) hoe verder weg je doel komt te liggen doordat je economie sneller afkoelt dan je je bezuinigingen realiseert. Net als in Zuid Europa, daar zie je ook dat het BNP sterk afhankelijk is van je staatsuitgaven, hoe meer je bespaart.... Normaliter ben ik geen droeftoeter, maar met de plannen die tot nu toe bekend zijn ziet het er niet consistent genoeg uit...
    4 punten
  43. Nu het weer wat kouder worden gaat, gaat de verwarming in de auto weer wat vaker aan. De binnengehaalde lucht wordt verwarmd waardoor geurtjes heftiger worden waargenomen. Door het interieurfilter te vervangen met een aktief koolfilter worden de geurtjes grotendeels daarin geneutraliseerd. Het vervangen van het filter is makkelijk zelf te doen. (Zie: )Heb je last van hooikoorts, dan kan je het huidige papieren filter ook vervangen voor een dichter pollenfilter. Afmeting voor de Fabia II: 32 x 250 x 216mm
    4 punten
  44. Ik wil dit topic wijden aan communicatieve vaardigheden en kritisch denken zoals hier op een forum. Probleem is namelijk dat er veel mensen tegelijk praten zonder dat we elkaar zien, even tussendoor kunnen vragen waarom dat zo is, de lichaamstaal niet meekrijgen etc. Als opzet gebruik ik wat documenten die worden gebruikt op de Hogeschool Utrecht, voor een HBO opleiding dus. Uiteraard is het niet de bedoeling iedereen hier op elk woord te vangen, maar wellicht dat dit bijdraagt aan het niveau en inhoud van sommige discussies. We zijn immers nooit te oud om te leren en waarom zou dat niet samen kunnen gaan met een Skoda Forum? Week1-001 Introductie Kritisch Denken.pdf 20100905 Dictaat communicatieve vaardigheden september 2010.pdf Belangrijke vragen zijn: - Waarom is dat zo? - Waar staat dat? - Wie zegt dat? - Waarom moet ik dat geloven? - Wanneer is dat gepubliceerd? Kritich Denken_klein.pdf
    4 punten
  45. Gevonden in Etka onderdelennummer knop: 5L0 927 127 WHS in link http://www.drive2.ru/cars/skoda/yeti/yeti/nikolay-froyo/journal/4062246863888668131/ elektrische bedrading connector: 4D0 971 636B connectorkit: 000 979 131E 2x draden: 000 979 009E deze laatste drie onderdelen niet kunnen controleren
    4 punten
  46. Dit is je fuseekogel (speling). Daarvan ben ik voor 80% zeker. Dit is de kogel aan de onderste draagarm welke jouw wielnaaf bevestigd. Het symptoom is bonken op slecht wegdek, zeker ook wanneer je langzaam rijdt en sterk instuurt. Laat deze op speling controleren met de wielen van de vloer (bij je garage)
    4 punten
  47. Tsja zat even in dubio waar ik het moest plaatsen hier of in Humor Nu ben ik bang dat het voor jullie in humor had moeten staan, maar ja het was vanmorgen mijn irritatie ! Ik doe de laatste tijd onderhoud en storingen aan de oliehoudende en vuilwaterpompen op jachthavens en beroepshavens. Dit houd in dat de schippers hun tanks met ontlasting kunnen leegzuigen en de tanks met oliehoudende producten. Nu hebben we meerdere pompsystemen, maar de hoofdmoot werkt met Keko pompen. En dit is een balgpomp met aan beide zijde van de pomp een terugslagklep. Vanmorgen had ik een vuilwaterpomp die geen druk ( vacuum) opbouwde aan de zuigzijde en dus het schip niet kon afzuigen. Dus aan de slag om te constateren waar het probleem precies zat. En op de slangkoppelingen hoorde ik al dat er valse lucht werd aangezogen, dus koppelingen los klikken en de rubbers vervangen. Na dit gedaan te hebben nogmaals proberen en ik had al iets meer vacuum aan zuigzijde ( - 0,2Bar ) Maar dit is niet genoeg om een schip af te zuigen, dus me eigen Bar meter met slang er aan gehangen en kijken wat ik dan voor vacuum opbouw ik had !? Wel die was zoals het hoort - 0,6 a 0,7 BAR Maw de bestaande slang is dan verstopt met papier verzadigd met ontlasting. Wat te doen dan, wel men nemen een klokpomp met tuinslang eraan en koppelt de pompslang weer aan de pomp en dan ga je de slang vullen met de slang van de klokpomp. En dit gaat altijd goed behalve vandaag, weet niet wat er gebeurde maar ik vulde de afzuigslang en ineens spoot het water eruit en niet zo'n klein beetje ! En gelukkig bleef ik zelf droog en schoon, maar waar het water terecht kwam stond precies mijn emmer met gereedschappen, die ineens verdwenen in een laag bruine drap ( en het was geen pindakkas of satésaus ) Wel één ding kan ik je vertellen, je staat te vloeken en je spoelt je emmer met gereedschappen met schoon water en afwasmiddel geheel weer schoon maar het blijft meuren. Maar goed de klant zijn gevel was ook bruin maar zijn pomp deed het na anderhalf uur sleutelen weer naar behoren ! Je suit de gevel en steigerdelen nogmaals af, je geeft je gereedschappen nogmaals een afwasbeurt en je ruimt de boel weer op en rijdt naar de volgende klant toe met een emmer gereedschap die nog meurt van de stank. Je komt bij de volgende klant aan en moet daar een storing oplossen, en die begint opeens van wat hangt er hier opeens een strondlucht............ , mmmm sorry meneer ik ruik niets ! Maar moet u wel zeggen dat mijn neus vaak verstopt is ! Affijn mijn bedrijfswagen staat nu in de bedrijfsloods van het weekend met de ramen van de wagen open en hopende dat maandag de lucht weer fris is ! Maar gadverdamme wat een ellende is zo iets ,als het gebeurd !
    4 punten
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe