Ga naar inhoud

Hallo Zomerband-liefhebberts!


Constant
 Delen

Aanbevolen berichten

Welke banden komen standaard op Fabia, Roomster, Octavia, Yeti en Superb? Dan is er nog een verschil bij de Greenlines.

Mijn Fabia werd afgeleverd op Bridgestone Turanza. Klasseband (itt de Bridgestone Potenza) die ook op de Fabia van m'n ouders zit. Die gingen bij hun 45.000 km mee en toen waren ze helemaal op. Hopelijk kan ik er 50.000 km uit halen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn Golf moest ik mijn banden meestal wegens ouderdom vervangen, ik reed vaak meer als 80.000 km per band en nog steeds genoeg profiel. Hard rubber? Of omdat ik ze altijd op maximale toegestane spanning hield? Zo kom ik nooit van mijn zomerrubber af :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

laat je de banden er achter toch gewoon opzitten !!?

Je moet per as dezelfde banden hebben volgens de wetgeving

Ik heb begrepen dat er diverse Europese landen zijn (wo Duitsland) waar vier dezelfde banden verplicht zou zijn. Nou, daar voldoe ik momenteel niet aan... heb eigenlijk niet meer naar mijn banden gekeken sinds ze mijn zomerrubber eronder gezet hebben. Kijk ik pas onder mijn auto (voor in de Nurburgring opging): liggen er drie verschillende merken en types onder, alleen die op de achteras zijn identiek. Belde in met de bandenboer: ja, dat kan gebeuren... geen probleem hoor!

Enne, welkom terug Constant! Leuk dat je er weer bent!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik zomerbandliefhebberts zoek, dan kan ik toch alleen hier terecht? :lol:

Ik was vanmiddag nog net op tijd thuis, daarna viel me er toch een wolkbreuk uit de lucht. Wat een plens water! Daar wil ik niet in rijden met mijn brede mooi-weer bandjes. Ik las een keer een ADAC test, bij hun testauto met 225 banden had je bij 79 km/u al last van aquaplaning. Interessante test, men had drie bandensets genomen, 195, 205 en 225 en ging meten en dan zijn brede banden erg gevoelig voor aquaplaning. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze willen maar niet slijten, dus ik zal er toch nog een paar zomers mee moeten doen :(

Scheelt wel een hoop geld, want ik heb een afwijkende maat (225/50/R17) en dat merk je in de prijs (ongeveer 250 Euro per stuk).

Zo afwijkend is die maat niet hoor !!

Heb ik ook als bandenmaat onder me Yeti toen ik bij aanschaf voor 17 inch LM zomervelgen koos

Maar goed dat ik weet dat ik dat per band kwijt ben, kan ik alvast gaan sparen voor over 2 jaar !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het eigenlijk niet hoor...

Dan koop je een 4x4 aangedreven auto (dat is een stuk veiliger, betere wegligging, etc) en vervolgens gooi je er banden onder, dat als er een flinke bui valt, die er voor zorgen dat je auto gaat zwemmen... :o

Lekker veilig... <_<

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ja, de grip zal bij droog weer wel primadeluxe zijn, maar bij zware regen zou je dan dus eigenlijk weer speciale banden moeten hebben, als ik het goed begrijp. Hoe meer ik er over lees, hoe meer ik naar die 4 seizoen banden ga neigen en niks extra breed

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klimaat is iets onvoorspelbaars. Je rijdt in een auto met allerlei veiligheidsvoorzieningen (al dan niet 4x4 aangedreven). De banden vormen het enige contact met het wegdek.

Van het een op het andere moment kun je van droog heet asfalt in een zomerse plensbui geraken, of blubber op de weg, net in de onoverzichtelijke bocht.

En daar ga je dan, met 'fraaie' 'coole' brede sloffen, zonder grip. Recht op die boom, of nog erger, recht op dat overstekende kind af.

Dus wat is nou belangrijk? Dat het er stoer uitziet, of dat het veilig en vertrouwd rijdt en remt? :doh2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet gauw gaan voor 4-seizoenen banden. Het kan niet anders of het betekent een compromis, en wel bij alle omstandigheden. Dan maar liever goede zomerbanden en bij ijzel of zware regenval een beetje oppassen. Wat je trouwens ook nog steeds moet doen met andere soorten banden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

denk dat je uiteindelijk met zomer en winterbanden goedkoper uit bent dan dat je op 4 seizoen banden gaat rijden !

Net als kees al zegt het blijft een compromis en denk dat ze over gehele jaar sneller slijten dan de banden die je per seizoen aanschaft.

Maar dit kan een gevoelskwestie wezen hoor !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goodyear kwam er goed uit de testen, maar er zaten in de ADAC test grote verschillen tussen de geteste 4 seizoenenbanden, dus orientatie vlak voor aankoop is inderdaad belangrijk.

Wat betreft de quatrostradinges banden in het algemeen, ik zie dat als het beste compromis voor Nederlands omstandigheden (lees: compromis ten opzichte van Menno alsnog te overtuigen om een set winterbanden te kopen naast zijn zomerbanden 8-) ).

Banden zijn altijd een compromis tussen tegengestelde kwaliteiten aldus een bandenprofessor op tv. Zo gaan betere remprestaties ten kosten van slijtvastheid. En meer regenafvoer is minder wegcontact tijdens droge omstandigheden. Zacht winterrubber heeft weinig weerstand tijdens hittegolven, net zo gevaarlijk als zomerrubber tijdens winterse omstandigheden. Nu zijn 30+C dagen in NL net zo zeldzaam als de echt winterse dagen, dus ik zou zeggen dat de vierseizoenenband (winterprofiel en een rubber dat tussen winter- en zomerrubber inzit) een succes zou moeten zijn in ons polderklimaat (en polderen is toch een synoniem voor compromissen sluiten :P ).

@EdK: als je veel rijdt, dan heb je gelijk. Maar bij mensen die weinig auto rijden, dan zijn de banden eerder verteerd dan versleten. Ik heb een vijftal jaar ongeveer 10.000 km per jaar gereden, had ik achteraf gezien beter de 4 seizoenenband kunnen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als niet banden professor maar wel uit ervaring met auto en motorfiets kan ik zeggen

dat welk rubber je ook om de velg hebt liggen het meest belangrijkst is dat je de grens van elke band kunt voelen

Wat ik hiermee bedoel is dat al heb je een band die in testen en uit ervaringen als goed of misschien zeer goed eruit komt , jij als bestuurder je er niet lekker mee op de weg voelt

Als dat het geval is dan rij je niet safe op de wegen en kunnen er nog ongelukken uit voorkomen !

Heb dat zelf in de ruim 20 jaar met motorfiets rijden heb ervaren.

Had altijd Pirelli of Metzeler onder de fiets zitten, en toen op bepaald moment ik toe was aan nieuw rubber waren beide merken niet voorhanden.

Op dat moment was Dunlop met nieuwe rubbers op de markt gekomen en kwamen zeer goed uit testen en rij ervaringen.

Dus de keuze daar op laten vallen, en inderdaad met droog weer een perfecte band, maar toen begon het te regenen en dus natte wegen als gevolg !

En bij elke bocht hoe flauw of scherp deze was voelde ik het achterwiel uitbreken, je behield wel de grip tijdens uitbreken en ging dus niet op je plaat maar het uitbreken maakte me onzeker en als gevolg dat ik vierkant door bochten ging en nog net geen gevaar was op de weg !

Dus na 3 of 4000 Km heb ik ze terug verkocht aan de dealer en er weer Metzeler onder laten zetten.

En deze gevoelskwestie kan niet tegen elke test of gebruikservaring van derden op !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, de combinatie tussen rijder en motor :blink: . De verkoper dacht zeker dat EdK tot de zgn. mooi-weer rijders behoorde. Onder mijn buren zitten een aantal motorrijders, die rijden alleen met mooi weer, dan kun je slicks gebruiken, lekker veel contact met het wegdek.

aangepast door Constant
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe