Ga naar inhoud

Knallen met Max in de Formule 1 🇧🇪 🇳🇱


oud-lid
 Delen

Aanbevolen berichten

k denk dat onderstaande tekst uit het FIA document over het in de weg rijden van Max voor Logan Sargeant, duidelijk maakt dat hier selectief onderzoek door de stewards in actie is gezet:

Fact: Car 1 unnecessarily impeding car 2 between Turns 17 and 18 at 21:17.
Infringement Alleged breach of Article 37.5 of the FIA Formula One Sporting Regulations.
Decision No further action.
Reason The Stewards heard from the driver of Car 1 (Max Verstappen), the driver of Car 2
(Logan Sargeant), the team representatives and reviewed positioning/marshalling
system data, video, team radio and in-car video evidence.
The driver of Car 1 stated that he was surrounded by many other cars on preparation
laps, some of which chose to overtake him on the left and some on the right, and
therefore he decided the safest option was for him to drive straight and keep the line,
leaving a car width on his right
. He stated he felt any movement to the left or right
could have caused a collision with one of the cars around him. The Stewards accept
these statements.
The driver of Car 2 stated that he did not believe that the driver of Car 1 was at fault
and that there was room for him to pass
.
We therefore determine that the driver of Car 1 did not unnecessarily impede Car 2.

Wat ik mij afvraag als ik dit FIA document lees, wie heeft beslist dat er onderzoek naar Max moest komen hiervoor, en waarom alleen naar Max en naar geen van de andere auto's die daar reden. Gezien de reactie van Logan, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat het team van Williams hier om gevraagd heeft.

Ook in het geval van 'impeding in the pit lane' is het eigenaardig dat een rijder die er voor kiest om in de pit lane even te wachten en zo te voorkomen dat er op de baan een stel auto's kort bij elkaar zitten en gaan wachten om een tussenruimte te creëren onderzocht wordt, en de auto's die even later een gevaarlijke situatie op de baan veroorzaakten wordt niet naar gekeken. Ook in een ander opzicht is dit bijzonder: Hamilton/Mercedes heeft jarenlang dit echt gebruikt om voordeel te halen, door voor de uitgang van de pit zolang te treuzelen dat auto's achter hem niet meer op tijd bij de startlijn zouden zijn om nog een geklokte ronde te kunnen rijden, daar is eigenlijk nooit wat aan gedaan.

Het 3e geval met Tsunoda blijkt dus een terecht onderzoek te zijn, hier geeft het team aan Max veel te laat gewaarschuwd te hebben dat Tsunoda er aan kwam in een snelle ronde. Wat ook opvalt is dat Alpha Tauri/Yuki er voor gekozen heeft om niet naar de stewards te komen voor een verklaring. Ik vraag me af of dit te maken heeft met de nauwe banden tussen RB en het AT team, of dat men snel naar het hotel wilde om te gaan eten.

De betreffende FIA documenten:2023 Singapore Grand Prix - Infringement - Car 1 - Impeding at Pit Exit.pdf2023 Singapore Grand Prix - Infringement - Car 1 - Impeding of Car 22.pdf2023 Singapore Grand Prix - Decision - Car 1 - Alleged impeding of Car 2.pdf

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De strategie van Ferrari (zo langzaam mogelijk rijden om het veld dicht bij elkaar te houden) heeft de hele race flink beïnvloed. Iedereen was bang om een bandenwissel te doen, omdat je dit veel plekken op de baan ging kosten, en bijvoorbeeld een Magnussen haal je niet zomaar in. Ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat in elk geval Max bij de bandenwissel naar rood zou gaan, om zo in elk geval goede kans te hebben de snelste ronde te zetten. Op het laatst toen Alonso achteraan reed, had het mij niet verbaasd als Alonso een (vrije) bandenwissel gedaan had om op rood in elk geval bij Hamilton het punt voor die laatste ronde weg te halen.

Sainz zit nu ook echt in een goede flow, dat blijkt ook dat ie de laatste rondes iets inhield zodat Norris binnen DRS afstand bleef, zo kon Norris de Mercedessen achter zich houden, en daarmee was Sainz ook veilig.

RB had dit weekend niet alleen niet zo'n goede auto, ook tactisch was het dit weekend niet sterk (zeker niet in vergelijking met wat we gewend zijn).

En de F1 organisatie is het gelukt om het CD-tje met het Wilhelmus uit de speler te krijgen om het Spaanse volkslied af te spelen voor de winnaar. 😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Cordoba zei:

En de F1 organisatie is het gelukt om het CD-tje met het Wilhelmus uit de speler te krijgen om het Spaanse volkslied af te spelen

Wat nou heb je dat niet meegekregen ??
Was en is er nog steeds niet uit te krijgen !
Ze hebben een nieuwe speler moeten kopen en laten brengen.....😁

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is voor de totale uitzending: welke camerabeelden doorgestuurd worden, alle on-board camera's van de auto's, de teamradio's (die deels in de uitzending komen), hier wordt echt alles bepaald wat er wel en niet uitgezonden wordt.

Linkje met filmpje met uitleg van de NOS

Link naar reactie
Delen op andere sites

De rangorde lijkt na FP1 en FP2 weer hersteld, Max beide sessies de snelste, Gasly die aan het eind van FP2 de Alpine in de bandenstapels parkeerde betekende een rode vlag in de laatste minuten.

 

Overigens kan Suzuka nog wel eens een stekelige race worden: Vettel heeft bijenhotels langs het circuit gezet bij bocht 1 en 2:

1157341b-b4b5-4999-aa65-895733129736_ori

Na de verhalen dat ie mede vanwege het milieu stopt met racen, gaat ie nu blijkbaar iets doen aan het milieu.

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er geen vreemde dingen gebeuren, zijn waarschijnlijk alleen Bernd Maylander (pace car) en degenen die gelapt worden die auto nr. 1 in de spiegels zien.

Piastri (voor het eerst actief op Suzuka) op plek 2, vóór Norris, en Liam Lawson die nu dezelfde plek heeft gekwalificeerd als Max  vorige week (11e) hebben een hele nette prestatie neergezet. Wat mij betreft ook onbegrijpelijk dat Ricciardo dit seizoen toch weer in de Alpha Tauri mag stappen: hij heeft bakken meer F1-ervaring dan Nyck de Vries, maar presteert echt niet beter.

image.jpg

Een aantal rijders moet langzamerhand gaan vrezen of ze hun stoeltje mogen houden: Logan Sargeant had voor dit weekend al iets van 2,5 miljoen schade gereden, en ook Gasly en Tsunoda zitten bovenin het schade-klassement, en dat tikt door in het budgetplafond. Als ik het goed heb hadden Mick Schumacher en Latifi totaal in het vorige seizoen elk een vergelijkbaar schadebedrag bij elkaar gereden, maar nu zijn er al verschillende coureurs met een vergelijkbaar bedrag met nog een heel aantal races te gaan.

Overigens vind ik de ouderwetse Gulf kleuren op de Williams schitterend om te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Constructeurs titel van Red Bull is alvast binnen. 🍾

En Max is ook weer verder uitgelopen met 26 punten erbij nu dus volgende race wordt ie kampioen! 

Constructeurs titel van Red Bull is alvast binnen. 🍾

En Max is ook weer verder uitgelopen met 26 punten erbij nu dus volgende race wordt ie kampioen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net voor de podiumceremonie, kwamen de monteurs van Max al dat ie in de sprintrace geen kampioen mag worden (moet ie bij de 1e zes rijden in de sprintrace), dan kunnen de monteurs vanwege de race op zondag namelijk niet drinken om Max' kampioenschap te vieren. Overigens haalde Ferrari ook nog het podium:

image.jpg

Lummelton heeft zich ook weer van zijn slechte kant laten zien, eerst tijdens de race als ie naast teamgenoot rijdt even een beweging naar rechts, alsof ie 'm in de hekken wil rijden, en even later zelf helemaal buiten de baan gaan, en Russel nog verder buiten de baan drukken.

 

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Als aan mij ligt dan is dat Alonso
Laat die Hamilton nog maar een jaartje van het podium afblijven


@PC-fre@kbovenstaand bericht heeft 3 min geduurd voor geplaatst was....

aangepast door EdK
Mod mededeling
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnen een half uur start de kwalificatie voor de race in Mexico. Mijn verwachting is dat er de nodige auto's buiten de baan zullen komen door kleine stuurfoutjes (controle op binnen tracklimits blijven is niet zo nodig, omdat dat je hier veel tijd gaat kosten, en dus geen snelle tijd oplevert). Perez moet aan de bak als ie beter wil kwalificeren dan Albon, binnen de top 5 is echt maximum resultaat voor Checo in zijn thuisrace, maar tussen 5 en 10 is warschijnlijker.

Ricciardo doet het tot nu toe bijzonder goed in de vrije trainingen, benieuwd of het hem eindelijk lukt om dit weekend teammaat Tsunoda te verslaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Redelijk wat verrassingen in de kwalificatie, dit is de uitslag, maar die zal nog veranderen vanwege straffen:

  • Pos No Driver Car Q1 Q2 Q3 Laps
    1 16 Charles Leclerc Ferrari 1:18.401 1:17.901 1:17.166 17
    2 55 Carlos Sainz Ferrari 1:18.755 1:18.382 1:17.233 17
    3 1 Max Verstappen Red Bull Racing Honda RBPT 1:18.099 1:17.625 1:17.263 15
    4 3 Daniel Ricciardo AlphaTauri Honda RBPT 1:18.341 1:17.706 1:17.382 15
    5 11 Sergio Perez Red Bull Racing Honda RBPT 1:18.553 1:18.124 1:17.423 16
    6 44 Lewis Hamilton Mercedes 1:18.677 1:17.571 1:17.454 18
    7 81 Oscar Piastri McLaren Mercedes 1:18.241 1:17.874 1:17.623 18
    8 63 George Russell Mercedes 1:18.893 1:17.673 1:17.674 19
    9 77 Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari 1:18.429 1:18.016 1:18.032 17
    10 24 Zhou Guanyu Alfa Romeo Ferrari 1:19.016 1:18.440 1:18.050 15
    11 10 Pierre Gasly Alpine Renault 1:18.945 1:18.521   15
    12 27 Nico Hulkenberg Haas Ferrari 1:18.969 1:18.524   12
    13 14 Fernando Alonso Aston Martin Aramco Mercedes 1:18.848 1:18.738   14
    14 23 Alexander Albon Williams Mercedes 1:18.828 1:19.147   12
    15 22 Yuki Tsunoda AlphaTauri Honda RBPT 1:18.890     11
    16 31 Esteban Ocon Alpine Renault 1:19.080     6
    17 20 Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:19.163     9
    18 18 Lance Stroll Aston Martin Aramco Mercedes 1:19.227     9
    19 4 Lando Norris McLaren Mercedes 1:21.554     6
    RT 2 Logan Sargeant Williams Mercedes       6

Max en Russel krijgen nog een onderzoek wegens stoppen/blokkeren uitgang pitstraat, Hamilton wegens onvoldoende reageren op gele vlaggen en nog een stel coureurs wegens te langzaam rijden op het circuit. Daarnaast start Tsunoda achteraan wegens een motorwissel.

Meest waarschijnlijke is dat na het toepassen van de straffen, Max vanaf de 5e plek start (van 3 naar 6, maar Hamilton krijgt waarschijnlijk ook een gridpenalty, dus 5), Russel vanaf plek 11 (van 8 naar 11), en Hamilton van 6 naar 9 (gebeurtenis met Russel was eerder, dus Hamilton heeft niet de mazzel die Max waarschijnlijk heeft)

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot veler verrassing geen extra gridstraffen voor de verschillende coureurs, zeker omdat Gary Connelly deze race weer één van de stewards is, verbaasd het me dat Max geen gridstraf heeft gekregen. De reden: de stewards hebben ondertussen begrepen dat enerzijds de maximumtijd die auto's tussen de twee safetycar lijnen mogen 'verblijven', zorgt ervoor dat coureurs in de pitstraat al afstand willen nemen tot hun voorganger om gevaarlijke (en verboden) opstoppingen op de baan te voorkomen, dit leidt dus tot filevorming aan het eind van de pitstraat. (de motivatie is bij alle coureurs gelijk).

Hamilton had bij het naderen van Alonso die van de baan gegaan was, snel wisselende vlaggen (groen, geel, geen vlag) en had in een minisector een langzamere tijd dan in andere rondes, waardoor ie dus ontsnapt aan een straf.

Sargeant en Williams hebben wel straffen gekregen, voor de krik die ze in de pitstraat hadden laten staan(boete), en die Tsunoda raakte toen ie uit de box kwam, Sargeant was zijn tijd al kwijt geraakt, zowel voor het niet reageren op gele vlaggen als het inhalen van Tsunoda onder geel, waardoor ie dus geen kwalificatietijd heeft. Ook heeft Sargeant 3 strafpunten op zijn licentie gekregen, en staat nu op 6 strafpunten.

Dan heeft Alpha Tauri nog een boete gehad omdat Tsunoda te snel in de pit gereden heeft (84 km/u i.p.v. 80), dat zal een foute instelling van het team geweest zijn, anders had de coureur een straf gehad.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt ongelooflijk dat Checo de eerste paar honderd meters zoveel sneller was dan Max. Helaas en een beetje verwacht was hij te overmoedig, waardoor hij voor de eerste bocht uit de baan vloog en naar huis kon gaan.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was eigenlijk dat Perez voor de zoveelste keer onvoldoende ruimte gaf aan een ander in de bocht. Nu sneed is te vroeg naar binnen en raakte Leclerc, eerder dit seizoen al een paar keer gezien dat ie de binnenkant koos, waar er net te weinig ruimte was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, VAG-man zei:

Echt ongelooflijk dat Checo de eerste paar honderd meters zoveel sneller was dan Max. Helaas en een beetje verwacht was hij te overmoedig, waardoor hij voor de eerste bocht uit de baan vloog en naar huis kon gaan.

Mwah. 't was niet zozeer dat hij zoveel sneller was, maar meer dat hij té snel en op de verkeerde plek was... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe