Jump to content

Knallen met Max in de Formule 1 πŸ‡§πŸ‡ͺ πŸ‡³πŸ‡±


Wmm is er niet meer
 Share

Recommended Posts

Pirelli kan geen fatsoenlijke regenbanden leveren......
Wagens van enkele miljoenen per stuk en een beetje regen en ze kunnen niet rijden.
Kom ik met me Skoda van 25K+ en kan elke stortbui trotseren......

Watjes benne het......

Link to comment
Share on other sites

Ja en er zit nog geeneens een snorkel op je Fabia.Β 

Ik zie het wel voor me formule 1 auto's met snorkel en op tractor banden.

Probleem is wel dat alle toeschouwers dan ook met de tractor moeten komen.

Link to comment
Share on other sites

Afgelasting van Imola GP kon je eigenlijk al een paar dagen aan zien komen: parkeerterreinen (weilanden) al een probleem met veel neerslag, begin deze week was al duidelijk dat die voor de geplande race niet bruikbaar zouden zijn, dus bij voorbaat al een mega probleem met aan- en afvoer publiek en personeel, met daarnaast het risico dat de F1-garages bij een flinke overstroming ook met inhoud (gereedschappen, electronica, auto's) onbruikbaar zouden worden, en de vraag of dat voor de volgende race (1 week later) bruikbaar/inzetbaar zou zijn voor de volgende race in Monaco (hoewel het al scheelt dat Monaco tegenwoordig pas op vrijdag begint en niet op donderdag). Daarnaast wil men de hulpdiensten niet onnodig belasten omdat men de handen vol heeft aan het helpen van de lokale bevolking.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

image.jpg

Zoals te verwachten bij de vrije trainingen in Monaco weer wat auto's in de muur, waarbij Hamilton wel de meest vervelende plek en het meest ongelukkige moment heeft 'gekozen': op het punt het verst gelegen van de pitstraat en in de laatste minuten van de laatste vrije training. Sky commentatoren hadden het er al over dat zijn auto waarschijnlijk eerder gerepareerd is dan dat ie zelf terug is in de paddock. (Het is in Monaco vanaf sommige punten buitengewoon lastig om te voet terug te komen naar deΒ  paddock).

e7379dd2-9825-4ce1-81e8-f82e6fe4cc70_ori

Max was zowel in FP2 als FP3 de snelste, maar in FP3 kwam Perez toch wel aardig in de buurt (waar Checco bij de eerdere sessies ruim achter Max zat, met nog een handvol coureurs daartussen. Ondanks dat dit een stratencircuit is, is het nog lang niet zeker dat Checco beter gaat kwalificeren dan Max, hoewel dat ook sterk afhankelijk zal zijn van het verkeer met name in Q3. Eigenlijk vrijwel elk team heeft of technische problemen gehad of een auto in de muur, alleen RB heeft eigenlijk geen echte problemen gehad (als je de afstelproblemen van de auto in FP1 niet meetelt).

Straks om 4 uur de belangrijkste kwalificatie van het jaar (omdat inhalen op de baan hier echt vrijwel onmogelijk is met de tegenwoordige F1 auto's).

Link to comment
Share on other sites

De kwalificatie was er weer één vol met incidenten en de startvolgorde voor morgen is nog niet bepaald.

LeClerc moest zich nog melden bij de stewards en kan zomaar 3 gridplekken straf krijgen omdat hij Norris in de weg reed bij een snelle ronde van Lando, Stroll moest zich samen met de teamvertegenwoordiger om 18:30 melden bij de stewards omdat hij tijdens de kwalificatie de weegbrug heeft gemist (dat zou tijd kwijt en starten uit de pitstraat kunnen betekenen), maar het rode licht dat aangeeft dat hij naar de weegbrug moest, ging wel heel laat op rood, dus mogelijk dat ie mazzel heeft.

Link to comment
Share on other sites

De Vlerc heeft inderdaad 3 plekken gridstraf gekregen, niet omdat ie zelf iets fout heeft gedaan, maar het team: Charles kon in de tunnel weinig doen omΒ  Norris ruimte te geven voor zijn snelle ronde (Charles had net zelf zijn laatste snelle ronde gereden), en ging zo snel als mogelijk was aan de kant nadat ie een blauwe vlag had gekregen. Ferrari had Charles echter veel eerder kunnen informeren omdat lang van te voren duidelijk was dat Lando in zijn snelle ronde een langzame Charles zou tegenkomen, dan had Charles ver voor de tunnel al wat kunnen doen (of meer van het gas, zodat ie voor de tunnel ingehaald zou zijn, of juist iets meer snelheid zodat ie pas na de tunnel ingehaald zou worden. De zoveelste blunder van het Ferrari team.

Screen-2023-05-27-20-32-57.jpg

Stroll krijgt geen straf, naar het schijnt is de auto vanaf de pitbox teruggerold naar de weegbrug en (al wordt dat niet door de FIA vermeld) waarschijnlijk dat ook geoordeeld wordt dat het rode licht voor Stroll te laat aanging (is te zien op de on-board beelden, dus hier kan niet mee gesjoemeld worden).

Screen-2023-05-27-20-29-30.jpg

2023 Monaco Grand Prix - Provisional Starting Grid.pdf

Edited by EdK
Link to comment
Share on other sites

De kwalificatie is geweest, maar nog even een paar uur geduld voor de startopstelling: Gasly en Sainz moeten zich melden bij de stewards vanwege het ophouden van andere rijders. Hamilton mag zich bij de stewards melden vanwege de aanrijding met Russel (en het is maar de vraag wie er schuldig wordt bevonden). Als Russel als schuldige wordt aangewezen zou hij normaal minstens 5 plekken gridstraf krijgen, gewoon ophouden is 3 plekken, als auto's elkaar werkelijk raken, er schade is en/of serieus gevaar is geweest is dat minsten 5 plekken. Benieuwd hoe de FIA met hun lievelingsteam om gaat.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

De eerste vrije training in Canada is nog maar nauwelijks begonnen als deze wordt gestopt. In eerste instantie om de stilgevallen auto van Gasly te bergen (probleem met de aandrijving), maar wordt niet meer hervat. De oorzaak blijkt later in niet goed werkende trackcamera's te zitten. Ik vermoed dat hiermee de camera's bedoeld worden die vastleggen of een auto 'buiten de lijntjes kleurt'. De 2e vrije training zou volgens onbevestigde bronnen een half uur eerder beginnen als compensatie voor de verloren tijd. Dit is iets wat ik alleen ooit heb gezien vanwege het weer, nooit vanwege technische storingen.

Β Ook maar 12 rijders met een tijd in FP1, en bij veel coureurs geen serieuze tijd gezet.

Link to comment
Share on other sites

Klopt Gert,

Gister was de training idd niet veel soeps dus vanavond minder problemen hopelijk met de camera’s etc.

Dit is wel een mooi Max circuit in elk geval. Zaterdag is er best wel wat regen voorspeld en dan ook maar afwachten wat voor weer het zondag is?Β 

Link to comment
Share on other sites

Straks om half zeven FP3, dus eigenlijk de eerste kans om echt voor te bereiden op een natte kwalificatie. Als het inderdaad een natte kwalificatie wordt kan het heel leuk worden, verrassende uitkomsten voor de startgrid hebben, maar ook voor sommigen in tranen eindigen.

Gisteren aan het eind van de 2e vrije training ook wat regendruppels en omdat er een deel van het circuit nat was, was het circuit officieel nat verklaard door de organisatie. Dat was voor Max direct aanleiding om intermediates er onder te gooien en daarmee even de baan op te gaan. Als ik het goed begrepen heb, krijgen de rijders voor de gebruikte regenbanden (intermediates en echte regenbanden) na de training daar weer een identiek vers setje voor terug. Op deze manier kon Max even kijken waar het water heen loopt op het circuit bij regen (en waar de grip zit), en kost dat geen setje banden. Overigens waren er nog een stuk of 7 die dit voorbeeld volgden, waarbij als ik het goed heb alleen McLaren de laatste minuten in de volle regen heeft gereden.

image.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sainz kan nog meerdere straffen krijgen, en ook Tsunoda, maar ook Hulkenburg moet nog naar de stewards, dus even afwachten hoe de startgrid er morgen echt uit ziet.

Voor de race morgen 40% kans op (deels) natte race, dus als het goed is hebben teams met de afstelling van de auto voor de kwalificatie daar rekening mee gehouden. Is het morgen droog, en je hebt goed gekwalificeerd door de auto af te stellen op regen, dan zak je morgen in de race naar achteren (vanwege te veel downforce, dus te langzaam in de race op de rechte stukken).

Link to comment
Share on other sites

10 uren geleden, Cordoba zei:

dan zak je morgen in de race naar achteren (vanwege te veel downforce, dus te langzaam in de race op de rechte stukken)

Maar dat geld uiteraard niet voor Verstappen , want al zou die wat langzamer gaan dan gaat hij nog steeds te snel...
En ja het is Verstappen , Alonso en die merceders rijders erachter aan.....
Β 

Link to comment
Share on other sites

Ik verwacht vooral dat bijvoorbeeld Hulkenberg snel terrein verliest, de eerste 3 plekken is ie al kwijt vΓ³Γ³r de start. πŸ˜…

Het zou me niet verbazen als Ferrari in de race redelijk snel is, omdat ze mogelijk de auto volledig op droog weer hebben afgesteld.

Link to comment
Share on other sites

Mwah in het middenveld gebeurde toch genoeg aan onderlinge gevechten.
En zoals Alonso snotaapje Hamilton weer voorbij ging en achter hem liet....
Ja het zijn even andere jaren voor Hamilton, kan hij eens aanvoelen hoe het is voor andere goede chaffeurs met een mindere wagen....
Ja ik heb toch wel genoten van deze race

Link to comment
Share on other sites

En er zijn weer records verbroken ook. RB heeft 100 zeges binnen waarvan bijna de helft door Max gedaan. En Max staat dus nu al in de top 10 van aantal races gewonnen: nu op 41 dus. En nog probeert ie zichzelf ergens in te verbeteren. Inderdaad @EdK, Alonso is ook fenomenaal en zeker zoals ie Lulu zijn remlichten laat zien. Geweldig toch.

Link to comment
Share on other sites

Alonso is echt zo'n rijder waar het een genot is om naar zijn stuurmanskunsten te kijken, als je al terug in de tijd zou willen moet je gelijk 15 jaar terug ofzo met 24 coureurs en niet één team dat ver voor de rest uit rijdt. Grootste problemen zie ik in de te brede auto's van nu, waardoor het op iets smallere circuits moeilijk inhalen is, daarnaast dat je na elke uitslag (kwalificatie, sprintrace, wedstrijd) minstens 24 uur moet wachten voor je een beetje zeker kunt zijn van de uitslag.

Link to comment
Share on other sites

20 uren geleden, Cordoba zei:

Grootste problemen zie ik in de te brede auto's van nu, waardoor het op iets smallere circuits moeilijk inhalen is

Was het alleen maar de breedte, ze zijn ook een stuk langer geworden.
Toevallig dat er onlangs in krant een stukje van in stond.
Men wil weer naar lichter en korter in de hoop dat men hierdoor ook makkelijker zou kunnen inhalen...!!!??

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. Β© Skoda Forum Europe