Jump to content

Knallen met Max in de Formule 1 🇧🇪 🇳🇱


Wmm is er niet meer
 Share

Recommended Posts

Dit weekend veel via de Belgische TV naar de F1 gekeken, ongelooflijk hoe slecht de kennis is van de commentatoren in België. Zo dacht men zaterdag dat na 4 rondes achter de SC men alsnog 15 rondes ging races tijdens de sprintrace. Als je even nadenkt, snap je dat dit alleen al vanwege de hoeveelheid brandstof aan boord niet kan (dus hoef je niet eens de kennis van de regels te hebben).
image.jpg
De race van daag vol met acties en hachelijke momenten, maar wat mij opviel en zover ik weet niet door commentatoren is genoemd: bij de inhaalacties van Max op Kemmel straight, zag je dat ie vóór Eau Rouge even liftte, om vervolgens al onderin Eau Rouge vol gas te geven om al met extra snelheid door Raidillon te gaan, en vervolgens vrij makkelijk op Kemmel straight een plekje te winnen.
 

circuit_spa_francorchamps_map_kaart_eybis.jpg

@EdK Ik vind sowieso dat er teveel coureurs maar op goed geluk hun auto ergens tussen proppen, waarbij regelmatig de race van een ander compleet wordt vergald door de schade die daarbij ontstaat. Ik zou het een prima straf vinden als een coureur die echt schuldig is aan de schade bij een ander (of door in de weg rijden bij bijvoorbeeld een kwalificatie) als straf áchter de laatste auto wordt geplaatst die ze schade hebben toegebracht bij een race/kwalificatie. (of als die betreffende coureur zelf nog slechter heeft gepresteerd dan degene die hij heeft benadeeld, mag ie zijn slechte prestatie behouden). Bij zo'n straf zullen bijvoorbeeld de toppers in Q1 wat meer rekening houden met de auto's/coureurs die alles op alles moeten zetten om Q2 te halen, terwijl de toppers dat normaal makkelijk moeten halen. In Q3 zijn normaal gesproken de minder auto's en coureurs er wel uit, dus kunnen de toppers er gewoon vol voor gaan. Ook zou zo'n straf systeem voorkomen dat coureurs om de haverklap bij een ander veel schade veroorzaken, omdat ze daar zelf ook veel last van zullen hebben.

 

Voor over 4 weken alvast: als het goed is, is Zandvoort dan ook gewoon op de NOS te zien, dus geen speciale abonnementen of trucs nodig om te kijken.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

In een seizoen waarin Mercedes, Aston Martin, Ferrari en McLaren allemaal niet verder komen dan de tweede plaats tijdens een race is niet spannend. Dat vindt George Russell, die stelt dat de Formule 1 spannend zou zijn als Max Verstappen en Red Bull niet meerijden in de koningsklasse.

Terwijl Red Bull doorgaat met hun opmars naar nieuwe records, hebben de regerend wereldkampioenen niet alleen de eerste posities in het coureurskampioenschap, maar hebben ze ook meer dan twee keer zoveel punten gescoord in het constructeursklassement als het team dat op de tweede plaats staat.

Die positie wordt momenteel ingenomen door Mercedes, dat 51 punten voor staat op Aston Martin met Ferrari nog eens 5 punten daarachter achter, terwijl McLaren, het meest verbeterde team van de laatste tijd, snel dichterbij komt.

Hoewel Red Bull de ene zege na de andere weet te scoren zijn de vier teams achter de leiders allemaal minstens één keer tweede geworden, of in het geval van Mercedes, Aston Martin en McLaren, twee keer. Als je Red Bull buiten beschouwing laat, had de sport dit jaar vier verschillende teams kunnen hebben die races wonnen. Het had een thriller kunnen worden, maar zoals Lewis Hamilton toegeeft, is het makkelijker gezegd dan gedaan om het gat met Red Bull te dichten en races te winnen.

Zijn teamgenoot George Russell laat zich daarna een pittige uitspraak ontlokken: "De Formule 1 zou ontzettend spannend zijn als Max en Red Bull er op dit moment niet waren."

"Ik bedoel dat we alles wat ze doen super respecteren en als je het geweldig doet, verdien je de overwinning. De strijd om het op één na beste team op dit moment tussen ons, McLaren, Ferrari en Aston is behoorlijk spannend."

Red Bull verdient echter respect voor wat ze dit seizoen hebben bereikt. Het team vestigde een nieuw record voor de meeste overwinningen op rij, inmiddels 13, en brak daarmee het 35 jaar oude record van McLaren.

Bron: https://www.gptoday.net/nl/nieuws/f1/276312/russell-zonder-verstappen-en-red-bull-zou-f1-best-spannend-zijn?fbclid=IwAR0A8niSeChRxt5ndSrgKVyjzQJIXRAiG9exNtX8NufMg90zFu5yS_l4dZE_aem_AU0b4O-7UZBfpmXsLOdAx16U7kWrdCs1xt3odeA0oR6pMbhJhigtgH6JTd1MIPrAg28#

Link to comment
Share on other sites

De uittocht van de managementtop bij Alpine is ondertussen ook verklaard: Cadillac is bezig om Alpine te kopen, niet alleen het F1 team, maar het hele automerk, dus er zullen nog wel wat Fransen bij Alpine verdwijnen. Dat wordt dus een 2e Amerikaans F1 team, en bij het andere Amerikaanse team (Haas) schijnt men bezig te zijn om Alfa Romeo als sponsor binnen te halen. De motoren blijven dan nog gebouwd worden door Ferrari, maar krijgen een Alfa Romeo badge.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ik had al gehoord dat Red Bull de vrachtwagens al een poosje terug in Zandvoort had neergezet, dus vanmiddag besloten om even in de buurt van het circuit te gaan kijken, nu het nog redelijk normaal bereikbaar is. Vanaf Heemstede en Haarlem zijn er al ontelbare borden geplaatst, voor de GP. Routes voor fietsers, voor de media, voor het F1-circus zelf, en voor alle publiek, bedenk het, en je ziet er gele, rode of oranjeborden voor. Daarnaast natuurlijk de wegafsluitingen, wegsleepregelingen, parkeerverboden enz. kortom je ziet door de borden het bos/circuit niet meer. Verder zie je al ruim buiten Zandvoort alle versieringen beginnen, lijnen met witte vlaggetjes, oranjevlaggetjes en massa's aan finishvlaggen (zwart-wit geblokt), sommige straten zien er uit als de F1 variant op straten die voor het voetbal versierd zijn.

Wat verder opvalt, zijn de strategische tijdelijke bailey bruggen die het oversteken voor de voetgangers mogelijk moeten maken, en tegelijk de zebrapaden blokkeren, zodat het wegverkeer gewoon kan doorstromen.

De trucks van Pirelli in Zandvoort gespot, en twee trucks van Red Bull op de boulevard naast het circuit gespot. Verder al ongelooflijk veel verkeersregelaars aanwezig, tussen de pakweg 1000 routeborden al zo'n 40-50 verkeersregelaars gespot. Het was druk, maar als je gewoon rustig meehobbelt met het verkeer goed te doen, vanaf donderdag is er wel van alles afgesloten volgens de borden.

Voor mensen die geen geschikt abonnement hebben, en het toch op TV willen zien: de trainingen worden volgens mij niet door de NOS uitgezonden, maar kwalificatie op zaterdagmiddag en de race op zondag zijn gewoon via de NPO te zien.

Link to comment
Share on other sites

18 uren geleden, Cordoba zei:

Vanaf Heemstede en Haarlem zijn er al ontelbare borden geplaatst

Was twee weken terug in Zandvoort voor een storing bij de Deka super, en toen stond het al redelijk vol met borden.....

Link to comment
Share on other sites

Vanmiddag heeft Ricciardo bij een crash in de 2e vrije training zijn pols gebroken, de rest van het weekend wordt hij vervangen door Red Bull talent Liam Lawson, vorige week nog in het nieuws vanwege onderstaande crash in de Formule 2:

super-formula-liam-lawson-crash-motegi-1

Benieuwd wat Helmut Marko te melden heeft, nu Ricciardo geen potten heeft kunnen breken sinds zijn rentree (alleen zijn pols), en Lawson ook niet bepaald een geweldige reputatie heeft.

Link to comment
Share on other sites

Tsunoda heeft 3 plekken gridstraf gekregen wegens 'impeding Hamilton'.

 

Stroll is niet bestraft voor het ophouden van Hamilton, omdat zijn snelheid vergelijkbaar was van auto's in een snelle ronde.

 

De levensgevaarlijke actie van Sainz die uit de pit direct naar links naar de raceline ging, en daarbij Piastri in een snelle ronde van de baan dwong, heeft voor Sainz zijn eerste officiele waarschuwing van het seizoen opgeleverd, en 5000 boete voor Ferrari. In tegenstelling tot Bottas die pal voor Sainz de baan op ging, was Sainz niet gewaarschuwd dat Piastri er aan kwam, alleen was Sainz gewaarschuwd om niet over de witte lijn bij de pit uitgang te gaan.

Startgrid voor zondag:

 

2023 Dutch Grand Prix - Provisional Starting Grid.pdf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Stroll denkt dat een 3-wieler sneller is, in elk geval bij de bandenstop:

eb6426f4-41a7-4f37-9a3a-965941dc831d_ori

Wat RB betreft: Max gaf gisteren al aan dat ze een aantal zaken uitgeprobeerd hebben, en dat sommige dingen wel werkten en anderen niet. Dat gaf mij gisteren al de overtuiging dat ze vandaag wel weer voorin zouden zitten, en FP3 gaf dat vanmorgen al een beetje aan.

Het schijnt dat RB de vloer van hun auto's met ingang van dit weekend aan moesten passen, om aan de (gewijzigde) regels te blijven voldoen, volgens sommigen is dat deel van het probleem. In de boordradio's klaagt Max iedere sessie in Singapore over het gedrag bij schakelen (zowel opschakelen als terugschakelen).

Sensationele kwalificatie, met beide RB's er uit in Q2 (beiden schoven weg in bocht 3, dus er is echt iets met de auto op dit circuit) en Liam Lawson die dit weekend ook de vervanger is van Ricciardo die Max er uit tikt voor Q3. Iets wat ik een paar weken terug absoluut niet gedacht had, maar Liam Lawson doet het echt goed met de Alpha Tauri, ik zou niet verbaasd zijn als Ricciardo dit seizoen niet afmaakt en plaats moet maken voor Lawson.

Link to comment
Share on other sites

Daarnaast lopen er nog 2 onderzoeken naar Max wegens impeding: 1 in de pitstraat (waar ie een gat liet vallen om zo ruimte voor hem te krijgen op het circuit, iets dat iedere race vele keren gebeurd maar nog nooit een onderzoek naar is geweest (en ook niet in de regels staat), waarschijnlijk een bepaalde humeurige steward. De andere is voor impeding Yuki, daar heb ik geen duidelijk beeld van gezien om in te schatten of dit een serieuze kans op gridstraf oplevert.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe