Ga naar inhoud

Mijn ergernissen top 3 in het verkeer


PC-fre@k
 Delen

  

32 leden hebben gestemd

Je hebt geen rechten om te stemmen in deze poll, of om de poll resultaten te bekijken. Log in of registreer om te stemmen op deze poll.

Aanbevolen berichten

Het is eens tijd voor een Poll, je mag meerdere antwoorden kiezen maar probeer dit te beperken tot de echte ergernissen.

Gelieve niet meer dan 3 ergernissen aan te klikken!

Op dit moment is dit mijn top 3

1. Links blijven rijden (alles wat niet uiterst rechts is)

2. Bellen in het verkeer, daardoor langzaam rijden, slingeren, geen richting, niet opletten, etc.

3. Niet gebruiken van richtingaanwijzers, met name op rotondes. Wat vinden sommigen het moeilijk om sociaal te zijn zeg...

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien moeten we onze eigen zonden ook vermelden :blink: ...

Mijn grootste "zonde" is, dat ik me niets aantrek van mensen die met een duidelijk te hoge snelheid mij aan de kant proberen te drukken als ik met iets boven de maximaal toegestane snelheid aan het inhalen ben :P ... Technisch ben ik dan niet bezig volgens het vinkje "Te langzaam rijden", maar in de beleving van anderen natuurlijk wel. Maar ik kan nu eenmaal geen respect opbrengen voor sukkels die geen goed time-management hebben en de verkeersborden niet kunnen lezen/ interpreteren. Dat is trouwens de enige zonde die in de buurt komt van de enquête.

Ik stoor mij trouwens het meeste aan die file hoppers die asociaal ieder gaat proberen te vullen om 2 meter extra te winnen. Dit terwijl diverse onderzoeken hebben uitgewezen dat juist dat gedrag de files langer in stand houdt. Gelukig sta ik niet zo vaak in de file, maar als, dan kan ik me best wel kwaad maken.

Een andere (nog grotere) ergernis (die niet in het rijtje staat) en een beetje in lijn ligt met mijn "zonde" zijn die aso's die niet meewerken aan de "flow", een goede bril nodig hebben of misschien denken dat de natuurwetten niet voor hun gelden: als je ziet dat er 'tig wagens achter elkaar aan het inhalen zijn toch denken dat iedereen aan de kant gaat als jij er met 140 aan komt knallen.. Vervolgens een flinke dot gas extra geven met het licht beginnen te knipperen om indruk te maken/ ze aan de kant te jagen en uiteindelijk hard op de rem moeten stappen omdat ze er toch niet langs kunnen. Dat terwijl iedere fatsoenlijk rijder zich aan de snelheid zou moeten houden, kan zien dat de "flow" nu eenmaal geen hogere snelheden toelaat.. Ik weet niet hoe dit curieuze gedrag heeft, maar ik zie het wel erg vaak en ik zie er ook heel vaak gevaarlijk situaties door ontstaan.

Als ik het zo bekijk op wat ik hier typ kom ik tot de conclusie dat mijn grootste ergernis de rijders zijn die zich niet aanpassen aan de actuele verkeerssituatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kan me er wel in herkennen, Sodela. Al stoor ik me er tegenwoordig minder aan, of liever gezegd, ik probeer me er voor af te sluiten. Mijn vrouw, naast me reageert dan wel vaak: zag je dat, wat een aso, enz. Maar ik sluit me er zoals gezegd voor af. Ook ga ik niet meer expres inhalen als ik zie dat er iemand met grote snelheid komt aanstormen, dwz als ik nog even kan wachten met naar links gaan of soms zelfs heel even moet inhouden. Idem wat betreft mensen er aan het eind van een file niet tussen laten. Heb er gewoon geen zin meer in me daarover op te fokken. Misschien een leeftijdseffect? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk ook zeker dat het een zelfbeschermende functie heeft. Maar een eigenschap is het eigenlijk wer niet, want ik ben van nature best een driftig mannetje. Maar blijkbaar kun je jezelf toch ook bepaalde dingen aanleren, al dan niet met het vorderen der jaren. Want dat heb ik wel gemerkt, je moet er wel bewust iets mee doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sodela: ik herken mezelf vrij goed in jouw verhaal. Misschien dat ik daarom ook niet zo goed snap dat "onnodig links rijden" voor velen blijkbaar zo een grote ergernis is. In mijn ervaring komt dat helemaal niet zo veel voor en als het al gebeurt is het zo weer voorbij en hoe erg was dat nou eigenlijk...

Als je naar het stemgedrag kijkt zie je dat onnodig links rijden een grotere irritatie wordt gevonden dan bumperkleven. Ik zou daar bijna de conclusie uit trekken dat veel van de deelnemers aan de poll bij mij irritatie zouden kunnen opwekken. :blink:

aangepast door CaseyBasey
Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn ervaring komt dat helemaal niet zo veel voor en als het al gebeurt is het zo weer voorbij en hoe erg was dat nou eigenlijk...

Nou... ik heb juist op deze ergernis gestemd omdat ik het vrij veel tegen kom. En nee, niet alleen als ik 120+ rijd... ;-)

Als je naar het stemgedrag kijkt zie je dat onnodig links rijden een grotere irritatie wordt gevonden dan bumperkleven.

Er is natuurlijk ook een causaal verband: die onnodig linksrijders nodigen door hun rijgedrag uit tot bumperkleven! Gecharcheerd, ik weet het, maar er zit een kern van waarheid in.

Ik zou daar bijna de conclusie uit trekken dat veel van de deelnemers aan de poll bij mij irritatie zouden kunnen opwekken. :blink:

Dat zou heel goed kunnen. Ik denk eerlijk gezegd zelfs dat negen van de tien keer de frustratie wederzijds is. De een denkt "wat een douwer, wacht gerust ff tot ik ingehaald heb", terwijl de ander denkt "een beetje gas, dat inhalen kan best sneller, dan had ik niet hoeven remmen". Twee gezichtspunten, twee waarheden. En geen van beiden heeft het gelijk 100% aan zijn zijde, de waarheid ligt meestal in het midden. Daarom vind ik de houding van Menno zo goed: laat maar gaan, dan irriteer ik me er ook niet aan. Ik wilde wel dat ik al zo ver was... ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat er een onderscheid moet worden gemaakt tussen:

1) inhalen met rond de maximum snelheid; als er dan iemand aankomt die harder rijdt, zal hij/zij even moeten wachten. Niemand is verplicht de max. snelheid te overschrijden uiteraard.

2) links blijven rijden, terwijl daar geen reden voor is. Dit zou ik het links-rijden willen noemen en dat is idd behoorlijk irritant. Bv mensen die links blijven, liefst met 110, omdat er in de verte nog een voertuig te zien is dat ingehaald moet kan worden, terwijl men dan m.i. naar rechts moet. Er ontstaan zo gevaarlijke situaties omdat sommigen zo iemand rechts willen gaan inhalen, ik soms ook. Je moet toch wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk inderdaad: wat een douwer, wacht maar effe tot ik ingehaald heb. En dan rijd ik echt op of net over de toegestane max snelheid. Nog erger als je niet eens harder zou kunnen al zou je willen: dat er een heel rijtje links rijdt en de Marco's onder ons willen nog steeds douwen ;)

Situatie 2 zoals Menno noemt is best wel irritant. Maar dat is de irritatie die ik voel voor een sukkel. En dat haalt het wat mij betreft niet bij bumperkleven want dat ervaar ik als agressief en gevaarlijk rijgedrag gedrag jegens mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel weer frappant.

Je merkt heel erg dat 'men' vindt dat men persé 120km/h of harder moet en zal rijden. En ook weer mensen die vinden dat je best ff kunt wachten. Maar waarom toch die onverdraagzaamheid? We betalen met z'n allen een enorme sloot belasting, gunnen we elkaar dat stukje asfalt niet en kunnen we niet ff die paar seconden geduld hebben? :(

En ja, de snelle jongens (of dat nou petjes zijn of de GlaPaJo's in hun al dan niet gechipte leasebakken) zijn net zo goed onverdraagzaam als diegenen die zich er tussensmijt/-perst en denkt, 'je wacht maar'. Waar is toch de tijd gebleven dat we elkaar wat ruimte gunden?

Ik zie het dagelijks gebeuren, dan denderen ze me voorbij met 120+ en ff later (want ik rijd op de cc met een constant tempo) haal ik ze weer in en hangen ze met 90km/h tussen twee vrachtwaggels omdat ze zo nodig moeten bellen. Dus al die haast (en die resources verspilling) had helegaar geen nut, want sneller op de bestemming zijn ze toch niet.

...Bv mensen die links blijven, liefst met 110, omdat er in de verte nog een voertuig te zien is dat ingehaald moet kan worden, terwijl men dan m.i. naar rechts moet. Er ontstaan zo gevaarlijke situaties omdat sommigen zo iemand rechts willen gaan inhalen, ik soms ook. Je moet toch wat.

Nee hoor, het moet helemaal niet, je kunt gewoon ook ff geduld hebben. Scheelt brandstof, scheelt bloeddruk en hartslag (van alle partijen)

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Menno: dan zal ik het op een andere manier proberen uit te leggen:

Tuurlijk kan de persoon (die in jouw ogen niet snel genoeg gaat) vaart vermeerderen en/of naar rechts gaan en ruim baan maken voor diegenen die ontzettende haast hebben.

Of...of diegene die zo'n ontzettende haast heeft zou wat minder haastig kunnen doen.

't Is maar hoe je het bekijkt. 8-)

De weg is niet het persoonlijk eigendom van wie dan ook... :notworthy:

En dat is eigenlijk mijn grootste ergernis in het verkeer: die algehele minachting voor de ander, het absoluut niet willen rekening houden met de overige verkeersdeelnemers, de arrogantie, het moedwillig niet-anticiperen (maar die keuze stond er niet bij)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben ik ook in algemene zin wel met je eens hoor. Maar de situatie die ik probeer te beschrijven, waarbij degene voor me dan bv 110 rijdt en dan links blijft, is wel uiterst irritant vind ik. Niet omdat ik geen geduld heb, maar omdat anderen achter mij dat vaak niet hebben en dan rechts voorbij gaan. Dat maakt het er allemaal niet prettiger op en als zo iemand nou gewoon even naar rechts gaat, is er niets aan de hand. Ik vermoed dat er dan achter zit dat zo iemand vreest er niet meer tussen te komen. Net zoiets als dat sommigen bij het invoegen dat zo snel mogelijk willen doen, met relatief lage snelheid. Ik snap dan nooit hoe dit kan, dan moet dit soort aspecten toch onderbelicht zijn gebleven bij de rij-lessen/het rij-examen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar de tijd is gebleven dat we mekaar meer ruimte gunde .........

Tsja dat was de tijd dat er ook minder wagens op neerlands wegen reden en er dus ook hierdoor meer ruimte was !

Maar zie de snelweg maar als een kooi met hierin teveel ratten, wel dan weet je ook wat er gebeurd

Wel vergelijkbaar gebeurt er heden ten dagen ook op neerlands wegen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haal wel eens in, om daarna, als een soort beloning, een geheel leeg stuk rijbaan voor me te zien en dat alleen om die reden .

Om mij verder onbekende redenen, verschijnt dan tijdens de inhaalactie , ineens het nieuwe woord ophokplicht in mijn korte termijngeheugen,

Rosinfield, is dit behandelbaar ?

of moet ik opnieuw examen doen, daar droom ik wel eens van en weet dan de antwoorden niet van de zeer laagdrempelige test.

met de meeste hoogachting,

Hobbel

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe