Ga naar inhoud

Winterbanden


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

tjsa die extra halve milimeter voor komt dus door die tuning van je !

Zie er dan toch maar vanaf, want waar ik dan op bezuinig moet ik het weer toeleggen op het rubber heb ik al in de gaten. :drive1:

Link naar reactie
Delen op andere sites

had je de profielmeeting op je winterbanden dan ook gedaan op dag één dat ze eronder zaten ?

dan kun je volgens mij pas zeggen na vergelijk van die metingen of het inderdaad is meegevallen of dat het tegenvalt !?

Link naar reactie
Delen op andere sites

oja ?

Vertel eens hoeveel ik krijg als ik nieuw koop ?

Heb dit eerlijk gezegd nog nooit ergens zien staan dat iemand dit heeft gemeten nadat ze er nieuw oplagen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 nieuwe Conti Contact Premium 2. Slijtage winterbanden: voor 7.5 en achter 8.0 mm resterend

Vertel eens hoeveel ik krijg als ik nieuw koop ?

ca 8 mm.

Heb je dan alleen op je voorwielen gereden?

aangepast door Witte Yeti
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wat ik bedoel Pim

circa 8 kan dus ook 9 wezen

En ik krijg hier geen info uit hoeveel hij nu heeft versleten van zijn winterrubber deze winterperiode !?

Alleen maar de info dat hij voor 0,5mm meer versleten heeft dan achter , maar tsja dat is info die leuk is maar verder niets zegt over het slijtage patroon van de afgelopen maanden.

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

als ze nieuw 8 of voor mijn part 9 mm zijn (nieuw), dan vind ik 7.5 en 8 heel redelijk in 4,5 maand. Ze zullen nieuw niet veel meer dan 8 zijn geweest. Dwz, niet 15 of 20 of 30 mm, maar eerder iets van 8.5. Ik bedoel, het is niet een totale verrassing hoeveel profiel er op je nieuwe banden zit. Dus ook al heb je dat niet gemeten, dan is een educated guess over de slijtage alleszins mogelijk, lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook premium contact 2 voor de zomer, leuk :) Die heb ik dadelijk met op alle 4 de velgen.

Zal mij benieuwen hoeveel profiel ik nog over heb... Goodyear Ultragrip 8. Verder wel perfecte banden wat mij betreft!

Maar ook ik ben vergeten dit te meten alvorens te beginnen met rijden...

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ed, ik zou het op prijs stellen wanneer je het voorgaande weer op zichtbaar zet, want dit gaat helemaal nergens over. Het enige wat ik heb gedaan is de term "educated guess" gebruiken, waar jij nogal overspannen op reageert, terwijl ik denk dat er verder niemand is die daar ook maar enig probleem mee heeft. Althans niet in die mate dat het zo'n overspannen reactie in rood rechtvaardigt en bovendien ten onrechte in naam van beide andere leden van het team. Misschien best interessant om te zien in hoeverre men zich in bredere kring stoort aan mijn woord- en taalgebruik. Wanneer men daar in brede zin een probleem mee heeft, zal ik het trachten aan te passen. M.a.w. met zo'n discussie tussen ons tussendoor is helemaal niets mis en dat mag men best zien. Uiteindelijk komt het het forum alleen maar ten goede, lijkt me.

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Profiel winterbanden: niet oprijden

De ÖAMTC , de Oostenrijkse ANWB, deed aanvullend onderzoek op de winterbandentest die ze elke 2 jaar publiceren. Daarin werd gekeken naar de gevolgen van slijtage op de eigenschappen van winterbanden.

sneeuw2.jpg

Nieuwe maar wel ingereden winterbanden en afgesleten winterbanden (in twee stappen tot 4 mm profieldiepte) werden vergeleken met een nieuwe zomerband. Daarbij keek de ÖAMTC naar:

  • Grip op een besneeuwde weg;
  • Gevoeligheid voor aquaplaning;
  • De remweg op nat en droog wegdek.

Opnieuw werd bevestigd dat rijden met zomerbanden onder winterse omstandigheden gevaarlijk is. Een nieuwe zomerband met een gemiddelde profieldiepte van 7,5 mm heeft, vergeleken met een winterband waar nog 4 mm profiel op zit, nog altijd 50% minder grip op de besneeuwde weg. En die afgesleten winterband op zijn beurt heeft al zo'n 30% trekkracht ingeleverd, wat nauwelijks aanvaardbaar is voor een winterband.

De remproeven op natte en droge weg laten zien dat een zomerband in beide gevallen de kortste remweg heeft. Uit de proef bleek ook dat met het slijten van de winterband de remweg op natte weg toeneemt. De aanvankelijk gunstige aquaplaningeigenschappen lopen sterk terug wanneer de band afslijt.

Conclusie

Winterbanden kunnen niet worden opgereden tot de wettelijk toegestane minimale profieldiepte van 1,6 mm. Al bij 4 mm is de grip op besneeuwde weg sterk teruggelopen. Ze 'oprijden' in de zomer is ook geen optie. Met de afnemende profieldiepte nemen de eigenschappen op de natte weg af, daarnaast is de remweg op droge weg altijd langer dan die van een zomerband. Overigens vinden wij 1,6 mm minimale profieldiepte ook voor zomerbanden aan de krappe kant. Wij adviseren 2 mm aan te houden.

grafiek_banden.jpg

WB 200 km = nieuwe winterband (ingereden)

WB 16800 km = winterband die in deze test na 16800 km nog gemiddeld 4 mm profieldiepte heeft

ZB 200 km = nieuwe zomerband (ingereden)

  • De verticale as van het staafdiagram geeft het prestatieniveau in procenten weer, waarbij de nieuwe winterband steeds als referentie dient en op 100% wordt gesteld.
  • De genoemde aantallen kilometers gelden voor de testsituatie. Het is geen indicatie voor het aantal kilometers in werkelijkheid.

Bron: Consumentenbond

aangepast door Witte Yeti
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe